Annons

Potentiellt stopp för elektronik i handbagage

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Det som går att läsa i massmedia verkar vara lite knapphändigt, men det ser ut att ha gått rätt till. Det måste finnas bevis om brott för att fälla någon och utvisning ska inte ske när något riskerar tortyr eller död i landet den ska utvisas till.
Precis. Där har du en tickande bomb lös i Malmö.
 

PMD

Aktiv medlem
Precis. Där har du en tickande bomb lös i Malmö.
Kanske. Jag har dock svårt att se hur man skulle kunna göra något åt det utan repressiv lagstiftning.

Vad polisen borde göra är att punktmarkera sådana som man "vet" är potentiella terrorister och haffa dem för minsta lagöverträdelse (som inte behöver ha någonting alls med terrorism att göra).
Spaning på deras ekonomi kanske också kan ge resultat. Att sätta dit maffiagubbar för ekonomiska oegentligheter var en gång en effektiv metod i USA för att få dem i finkan.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Grundproblemet är att man förflyttar risken bara.
Får man inte ombord vapen smyger man ombord en sprängladdning.
Får man inte ombord sprängladdningen så ser man attacken i terminalen.
Kontrollerar man alla utanför terminalen så attackerar man folksamlingen där. Flyttar man kontrollen en mil från terminalen sker attacken på den platsen.
Eller med fordon mot en folksamling.

Målet med terror är inte ett flygplan.
Att som svar jaga elektronik löser inte det egentliga problemet eller hotet.
Precis! Varför ska en terrorist behöva ta med något genom handbagagekontrollen och metalldetektorer. Senast jag åkte från Arlanda tänkte jag just på hur uselt skyddet är i själva avgångshallen. Inte sällan står ju på morgnarna många hundra i kön för kontroll av bordingcards för att komma in till handbagagekontroll och taxfreeområdet och alla avgångs-gates. Andra köar vid incheckning rad efter rad i hundratal. Ingen kollar ju några väskor innan de tas in i själva hallen. Jag tycker hela säkerhetstänket är ett stort skämt med tanke på detta. Det är uppenbart helt förlegat idag att tro att terroristerna nödvändigtvis vill ta över själva flygplanen innan man exv. spränger dem. De är ju uppenbarligen helt nöjda med att döda så många oavsett vilka nu dessa är, som möjligt och det går mycket enklare idag utanför säkerhetszonerna för där finns inga stopp för någonting överhuvudtaget idag. Jag undrar faktiskt när den poletten ska ramla ner.
 

PMD

Aktiv medlem
På Zaventem-flygplatsen i Belgien, utanför Bryssel, var det precis det som några terrorister gjorde för ett drygt år sen. De sprängde sig själva i luften vid incheckningsdiskarna med följd att 32 människor (plus tre terrorister) dog (och över 300 människor skadades).

Jag passerade den flygplatsen några månader senare, och då hade man inrättat en extra säkerhetskontroll innan man fick komma in till området med incheckningsdiskarna. Där blev det en lång och långsam kö i ett trångt utrymme med få utrymningsvägar ...
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Men vänta nu, har det inte gått fel med tänkande här? Det är idag inte tillåtet att checka in batteriet eller ens skicka de med flygfrakt på grund av att de är för brandfarliga och det har skett ett antal incidenter.

Nu vill man tvinga ner stora mängder batterier i lastutrymmet för att de potentiellt kan gömmas bomber i dem? Fast där är det ju redan förbjudet att ha batterier. Kanske lika bra att förbjuda batterier över huvud taget. Är nog bäst att satsa på en helmanuell kamera för framtiden och en sån där liten käck skrivmaskin i portföljstorlek. Fast det är klart, det går ju att använda den som ett vapen också.
 

PMD

Aktiv medlem
Men vänta nu, har det inte gått fel med tänkande här? Det är idag inte tillåtet att checka in batteriet eller ens skicka de med flygfrakt på grund av att de är för brandfarliga och det har skett ett antal incidenter.
Om ett flygbolag inte tillåter litium-jon-batterier i lastrummet på flygplan och flygsäkerhetsmyndigheterna inte tillåter elektroniska apparater större än mobiltelefoner i kabinen så blir förstås resultatet att man inte kan ta med sig sin laptop (eller kamera) när man ska flyga. Svårare än så är det inte.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
På Zaventem-flygplatsen i Belgien, utanför Bryssel, var det precis det som några terrorister gjorde för ett drygt år sen. De sprängde sig själva i luften vid incheckningsdiskarna med följd att 32 människor (plus tre terrorister) dog (och över 300 människor skadades).

Jag passerade den flygplatsen några månader senare, och då hade man inrättat en extra säkerhetskontroll innan man fick komma in till området med incheckningsdiskarna. Där blev det en lång och långsam kö i ett trångt utrymme med få utrymningsvägar ...
Det var väl samma tänk i Istanbul också om jag inte minns fel.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Men vänta nu, har det inte gått fel med tänkande här? Det är idag inte tillåtet att checka in batteriet eller ens skicka de med flygfrakt på grund av att de är för brandfarliga och det har skett ett antal incidenter.

Nu vill man tvinga ner stora mängder batterier i lastutrymmet för att de potentiellt kan gömmas bomber i dem? Fast där är det ju redan förbjudet att ha batterier. Kanske lika bra att förbjuda batterier över huvud taget. Är nog bäst att satsa på en helmanuell kamera för framtiden och en sån där liten käck skrivmaskin i portföljstorlek. Fast det är klart, det går ju att använda den som ett vapen också.
Det är bara förbjudet med reservbatterier i lastutrymmet.
Dvs ett batter som är installerat i en enhet, kamera, dator etc är tillåtna upp till en viss Wh-gräns. Men extra lösa batterier som en EN-EL4, ett par 18650 för ficklampan, en USB-powerpack för att ladda telefonen anses vara spare batteries.

Idag alltså.

Generellt kan jag bara säga att res inte med information eller skyddsvärda uppgifter på något sätt.
Bär alla minneskort på dig. Formatera dem med nollor innan du reser iväg. Och avstå från att resa till länder med repressiv lagstiftning eller långfingrade organisationer.

Tar du med dig dator - se till att du bytt disken i den till en tom/ny så inget känsligt finns på den eller kan gå förlorat.
Vill du vara säker. Bär disken på dig. Med SSDer går det utmärkt.
Och kryptera alltid allt!
 

larsborg

Aktiv medlem
Men vad är bakgrunden till detta egentligen? Har det inträffat några incidenter där elektronisk utrustning har använts i terrorsyfte, eller är detta endast förebyggande åtgärder?
Har du helt missat hur terroristernas bomber utlöses???
Det har inträffat många incidenter där elektronisk utrustning har används i terrorsyfte, - det kan man minst sagt säga, det är alla!
Det sker antingen via en inställd timer, bredvid bomben, som elektroniskt tänder bomben eller en fjärrstyrd elektronisk tändning (t.ex. via en mobiltelefon), lufttrycket kan också användas, som en utlösande faktor, elektronik är ständigt med i alla konstruktioner.
Förebyggande???
Självklart förebyggande,, men också genom kunskapen, sedan många år, hur bomber lätt kan fås att explodera!
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Har du helt missat hur terroristernas bomber utlöses???
Det har inträffat många incidenter där elektronisk utrustning har används i terrorsyfte, - det kan man minst sagt säga, det är alla!
Det sker antingen via en inställd timer, bredvid bomben, som elektroniskt tänder bomben eller en fjärrstyrd elektronisk tändning (t.ex. via en mobiltelefon), lufttrycket kan också användas, som en utlösande faktor, elektronik är ständigt med i alla konstruktioner.
Förebyggande???
Självklart förebyggande,, men också genom kunskapen, sedan många år, hur bomber lätt kan fås att explodera!
Saken är bara att en bomb är en bomb är en bomb.
Och en sådan ska inte komma ombord ett flygplan. Oavsett om en finns med i kabinen eller lastutrymmet.

Det man nu vill göra med de nya reglerna är att minimera manuell detonering. Men det finns en oändlighet av andra sätt att utlösa en bomb.
Det man däremot gör är att förflytta allt med inbyggda batterier till lastutrymmet. Där en batteribrand är svår att detektera och omöjlig att släcka eller begränsa.

Vi riskerar att få ytterligare en meningslös teater där kostnaderna stiger och vår tid går åt till att vänta på en flygplats.

Och som inte vara jag konstaterar - utan även terroristerna - är att det går lila bra att orsaka död och skräck med enklare medel. Det är nämligen inte flygplanet som är målet.

Däremot får underrättelseväsendet väldigt enkelt att gräva i datorer och annan utrustning. Kommer stölderna öka i och med värdesaker hanteras utom synhåll?
 
ANNONS