Annons

Capture One Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

pecillo

Aktiv medlem
Köpt en ny laptop nyligen och jag har försökt undvika adobe photoshop & lightroom (hoppar över långa utlägget varför)... Men jag köpte Affinity Photo som ett alternativ till Photoshop och igår laddade jag ner trail versionen av Capture One Pro som jag överväger att köpa. Capture One verkar vara bättre än lightroom men det är mycket svårare... vilket inte är ett issue om man kanske inte jobbare i det så ofta (vilket jag inte gör) men det är också en av anledningarna till att jag inte vill ha en lightroom prenumeration.

Så mina frågor:

#1. Finns det någon som är som jag som är lite amatör o inte kör lightroom? Är Capture One värt pengarna? (Det är en större kostnad än lightroom men in the long run borde det vara billigare?)

#2. Har ni gått över från lightroom till capture one? Hur lång tid tog det innan ni kände att ni var lika bekväma i capture one
 

Flash_online

Aktiv medlem
Köpt en ny laptop nyligen och jag har försökt undvika adobe photoshop & lightroom (hoppar över långa utlägget varför)... Men jag köpte Affinity Photo som ett alternativ till Photoshop och igår laddade jag ner trail versionen av Capture One Pro som jag överväger att köpa. Capture One verkar vara bättre än lightroom men det är mycket svårare... vilket inte är ett issue om man kanske inte jobbare i det så ofta (vilket jag inte gör) men det är också en av anledningarna till att jag inte vill ha en lightroom prenumeration.

Så mina frågor:

#1. Finns det någon som är som jag som är lite amatör o inte kör lightroom? Är Capture One värt pengarna? (Det är en större kostnad än lightroom men in the long run borde det vara billigare?)

#2. Har ni gått över från lightroom till capture one? Hur lång tid tog det innan ni kände att ni var lika bekväma i capture one
Kör du en Sony kamera? Då får du rejäla rabatter! Runt 639kr för det programmet. Annars runt 2400kr. Det finns också prenumeration.

Jag bytte från LR till C1 o nu efter jag har vänt i flera veckor. Älskar det tack vare snabbhet! Man vänjer sig efter några dagar och börjar gilla mer varje gång man använder det.

Men kanske det räcker ett enklare redigeringsprogram för dig ? Tips kolla på https://macphun.com/beta
 

sears

Aktiv medlem
Är en glad amatör. Lite inputs från mig.

Blev tvingad att gå ifrån program Darktable till något annat när jag köpte en ny kamera (nikon D500) som det inte fanns något stöd för just då.

Valet föll på Capture one pro.
Tog inte lång stund att bli bekväm med den programvaran.
Då hade jag redan lite vana att arbeta med RAW filer från Darktable.
Grund inställningar heter ungefär lika mellan de i alla fall mer professionella program som finns idag. Exposure, contrast etc.

Varför inte Lightroom då? Jag gjorde ingen egen utvärdering mellan Capture one pro och Lightroom utan gick på det jag läste på nätet och det jag fastnade för utan att läsa vidare var
att Capture one pro hade en bättre RAW-konverterare = bättre kvalité på bilder.

Vet inte hur stor skillnaden är på det (troligtvis minimal) men det kändes som bästa valet psykologiskt :)
 

pecillo

Aktiv medlem
Har en canon 5d mkIII så ingen sony... tyvärr.

Jag inte tycker om prenumeration grejen så där av köpa hela programet. Men som sagt såg ut att vara 2800kr vilket är rätt mycket pengar. Men jag räknar med att om jag köper det så är det programet jag kommer använda i år framöver... det är därför jag inte heller nödvändigtvis är inte intresserad av ett enklare program...

LR är så lätt som det kan bli och jag har inga problem med ett mer avancerat program. Det är bara att jag redan nu är väldigt bekväm med lightroom och jag antar att jag kommer vara det med c1 också om jag väljer att köpa det. Men ville veta hur lång tid det tog för någon att switcha som kanske inte sitter o jobbar i C1/LR flera timmar om dagen.
 

alfin

Aktiv medlem
De har många tutorials och webinars inspelade på youtube som är riktigt bra om du bara behärskar engelska. Du kommer att lära dig gränssnittet snabbt, det är en vanesak. Skillnaden mot LR är också att du kan modifiera gränssnittet som du själv vill ha det. Sätt upp ett nytt workspace som ser ut precis som LR om du tycker det hjälper i början. Funktionerna är likadana, förutom layers som är mer lika Photoshop och därmed mycket kraftfullare än LR. Den största skillnaden mot LR:s svart och vitpunkt är att du drar in punkterna i änden av histogrammet i levels istället, precis som med PS.
 

rnyholm

Avslutat medlemskap
Jag gjorde några försök lära mig C1 och det verkade otroligt svårt att lära sig. Tittade på deras videor och då fattade jag poängen. Idag rör jag inte Lightroom. Importerar fotografierna till en extern hårddisk och inte till katalogen.
 

elgenper

Aktiv medlem
Har nyss övergett Lightroom till förmån för CaptureOnePro. Körde LR 5, laddade ner LR6 på prov o tyckte det var segare än 5. Men framför allt var jag SUR på Adobes fåniga tricksande för att pressa en att prenumerera; man gör allt för att dölja möjligheten att köpa med en rörig struktur på sin webbplats. Har kört Lightroom sen första betan, så jag har många timmars jobb nerplöjt i LR-katalogen; verkade oöverkomligt att byta till något annat.

Men när jag fick klart för mej att man kunde exportera även nyckelord och justeringar från Lightroom till CaptureOne så tog jag hem en 30-dagars demo och provade. Jag gick också igenom en lång videokurs på Luminous Landscape (kostar en dollar i månaden att vara medlem, och då får man tillgång till massor av mycket välgjort studiematerial) och börjar känna mej hyfsat bekväm med CaptureOne nu.

Mycket är annorlunda, vissa saker är sämre och vissa mycket bättre. Men än har allt jag brukat göra i Lightroom gått fint att göra i Capture One också, ofta med bättre resultat. Jag ångrar absolut inte att jag gick över!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
En nyfiken fråga.
OM man nu använder C1, ersätter det PS oxå? eller bara LR?
Finns det ngn annan ersättare för PS än Gimp?
 

elgenper

Aktiv medlem
En nyfiken fråga.
OM man nu använder C1, ersätter det PS oxå? eller bara LR?
Finns det ngn annan ersättare för PS än Gimp?
Jag skulle uttrycka det så att C1 kan lite mer än LR, men ingen av dem kommer i närheten av PS om man verkligen behöver hela artilleriet. C1 har enkla justeringslager och bättre maskhantering än LR. Dessutom kan man göra en mask av ett visst färgomfång, så man t ex kan mörka ner en himmel sedd genom ett träds grenverk o d.

Själv hade jag inte PS när jag hade LR heller, och saknar det ännu mindre ihop med C1. Jag har Pixelmator på maskinen för att ta till när jag behöver lite mer, men det är inte många gånger jag startat det...
 

whisky

Avslutat medlemskap
Hur fungerar C1 att printa ut ifrån?
Jobbar mycket med utskrifter från LR och gillar att det flyter så enkelt.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
C1 är verkligen kraftfullt men är du van den färg och känsla som t.ex Nikons kameror gav från Nikonsprogramsvit eller jpegar ser ut etc kommer du att bli besviken. C1 har som många andra en helt egen idé om hur saker ska se ut.

Sedan ska du använda funktionen att backa upp förändringar och databaser i C1 för den har en benägenhet att fullkomligt tugga sönder databaserna vid en hängning eller krasch.
Jag blev först irriterad på varför programmet hela tiden varnade om att ingen backup gjorts efter en viss tid etc. Men sedan kom den ena förlusten efter den andra.

Phaseone verkar gå runt deras otroligt instabila databasimplementering med att backa upp allt hela tiden istället för att åtgärda det egentligen problemet.

Jag slits mellan att trivas i C1 till att hata det bara för att jag inte lyckas få ut det jag vill ur den.
 

fredlund88

Aktiv medlem
Som ni andra har skrivit.
Dom gångerna jag har lagt energi på c1 så har bilderna sett bättre ut där ifrån än Lightroom men jag tycker att det tar längre tid att få bilden bra om man jämför med Lightroom.
 

Ventures

Aktiv medlem
Kör du en Sony kamera? Då får du rejäla rabatter! Runt 639kr för det programmet. Annars runt 2400kr. Det finns också prenumeration.

Jag bytte från LR till C1 o nu efter jag har vänt i flera veckor. Älskar det tack vare snabbhet! Man vänjer sig efter några dagar och börjar gilla mer varje gång man använder det.

Men kanske det räcker ett enklare redigeringsprogram för dig ? Tips kolla på https://macphun.com/beta
Kan du utveckla det där med Sonykamera och rabatter? Räcker det med att man har en gammal RX100 eller gäller det bara när man köper en ny Sony?

Jag är lite trött på segheten med Lr och dess alla underliga krascher men vill förstås inte ha en massa nya problem.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kan du utveckla det där med Sonykamera och rabatter? Räcker det med att man har en gammal RX100 eller gäller det bara när man köper en ny Sony?

Jag är lite trött på segheten med Lr och dess alla underliga krascher men vill förstås inte ha en massa nya problem.
Den rabatterade versionen fungerar bara med Sonys kameror, så om din tanke är att du ska komma billigt undan till din kamera av annat märke så kan du avskriva det.
 
ANNONS