Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji XT3 har lanserats

Produkter
(logga in för att koppla)

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Blir spännande och se om ryktena stämmer att det kan vara en Samsung sensor (har inte hört att SONY tagit fram en bakbelyst sådan). Kör vidare med min XT-2 (försök 2) som jag hämtade i måndags :).
 

Brix

Aktiv medlem
Är grymt sugen på att byta ut min X-T2 till en X-T3 nu.

Något förbättrad batterikapacitet, lägre bas-ISO, större dynamiskt omfång, bättre EVF, bättre AF, USB-C samt mer utstickande EVF och knappar är sakerna som gör det värt för mig iaf. :)
Sen verkar den ju riktigt grym videomässigt också, även om jag inte filmar så mycket själv.

Nu är frågan, ska man ta svart eller silver? :p Svart kanske passar lite bättre till objektiven, men tycker silver är jäkligt läcker och den ser mer "retro" ut :)
 

iSolen.se

Guest
Det är en kamera med sådan specar Canon och Nikon skulle släppt med tanke på deras mycket högre priser:

https://m.dpreview.com/reviews/fujifilm-x-t3-first-impressions-review

Endast 1500USD. Borde hamna på ca 18000kr i Sverige eller nästan 9000kr under Canon R och är bättre specad på det mesta d u. Saknar IBIS. Den har en modern BSI sensor och bra videospec.
Du vet att den är APS-C med tanke på att du jämför priser?

Och att IBIS är viktigare på Fujifilm pga objektiven?

Jag funderar på att köpa denna eller XH1/2.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Du vet att den är APS-C med tanke på att du jämför priser?

Och att IBIS är viktigare på Fujifilm pga objektiven?

Jag funderar på att köpa denna eller XH1/2.
Jag vet att det är APS-C. Att bya en FF sensor på verkstad kostar ca 5-6000kr för en hel sensor (i o f s utan AF punkter - DSLR). Jag har svårt att se att SKILLNADEN i anskaffningskistnad mellan en APS-C ocg en FF sensor skulle kunna vara 11000kr (skillnad i pris mellan Canon R och Fuji XT-3) och dessutom ligger prestanda på pappret mellan XT 3 nära Sony A9 som kostar 45000kr nu (men fanns på cyberphoto ett par veckor sedan för 35000kr).

Den saknar IBIS. Men det gör den betydligt dyrare Canon EOS-R också.

I regel saknar Fujis fasta bildstab. Det är synd. Å andra sidan har den "bara" 26mp. Det är ett större problem med fler mp. Det är förstås synd och verkar vara en till synes oskälig differenciering mellan XH och XT serien. Fortfarande verkar den högst prisvärd. Jag skall dock inte köpa. Fortsätter med EF fattning.
 

iSolen.se

Guest
Jag vet att det är APS-C. Att bya en FF sensor på verkstad kostar ca 5-6000kr för en hel sensor (i o f s utan AF punkter - DSLR). Jag har svårt att se att SKILLNADEN i anskaffningskistnad mellan en APS-C ocg en FF sensor skulle kunna vara 11000kr (skillnad i pris mellan Canon R och Fuji XT-3) och dessutom ligger prestanda på pappret mellan XT 3 nära Sony A9 som kostar 45000kr nu (men fanns på cyberphoto ett par veckor sedan för 35000kr).

Den saknar IBIS. Men det gör den betydligt dyrare Canon EOS-R också.

I regel saknar Fujis fasta bildstab. Det är synd. Å andra sidan har den "bara" 26mp. Det är ett större problem med fler mp. Det är förstås synd och verkar vara en till synes oskälig differenciering mellan XH och XT serien. Fortfarande verkar den högst prisvärd. Jag skall dock inte köpa. Fortsätter med EF fattning.
Om det vore så enkelt att uppgradera från APS-C till FF som att bara byta sensorn (stort skohorn) ser jag en stor marknadspotential här!

IBIS är nästan lika viktigt för en 45MP-kamera som för en 26MP. Den linjära upplösningen skiljer kanske 25% (dvs ett kvarts steg om vi räknar rörelseskärppa) men med IBIS får du ut kanske 4 steg, dvs 16 gånger längre slutartider.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om det vore så enkelt att uppgradera från APS-C till FF som att bara byta sensorn (stort skohorn) ser jag en stor marknadspotential här!
Det är ju bara sensor och slutare som skiljer. Man vill säkert ha en annan fattningsstorlek men att bygger en större fattning kostar väl inte mer än att bygga en mindre fattning. Allt annat är samma. Tror vinstmarginalen för Canon R och Nikon Z är mycket stor i relation till tillverkningskostnad.
 

iSolen.se

Guest
Det är ju bara sensor och slutare som skiljer. Man vill säkert ha en annan fattningsstorlek men att bygger en större fattning kostar väl inte mer än att bygga en mindre fattning. ....
Nej grejerna ska få plats, du har datamängden, kylproblem, den större fattningen ska också få plats...massor med grejer som vi inte tänker på.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nej grejerna ska få plats, du har datamängden, kylproblem, den större fattningen ska också få plats...massor med grejer som vi inte tänker på.
Tror du att det kostar 30000kr mer att tillverka A9 än XT3? Eller 11000kr mer att tillverka EOS-R än XT3? Man säljer Sony A7 för 10000kr ny och den är FF med FF sensor och slurar samt EVF. De säljer nog inte med förlust. Jag tror att det mesta av priset i de nya är utvecklibgskostnad och ren vinst.
 

Photocon

Aktiv medlem
Hade jag inte redan valt och ägt X-H1 skulle jag i dagsläget faktiskt skaffa X.H1 i alla fall. Den är nere på drygt 16k i pris och har IBIS samt bättre ergonomi och en mycket bra toppdisplay samt är rejälare byggd.
24 eller 26 mp spelar ingen roll.

Den fungerar med IBIS jättebra med de många högkvalitativa fasta Fuji-objektiven och IBIS samverkar med OIS-objektiven också.

Sedan kommer vi sannolikt med tanke på Fujis historik inom området att se många FW-uppgraderingar som tillför ytterligare funktioner.

Men X-T3 verkar vara mycket välspecad i övrigt och blir säkert förstahandsval för många.

Jag ägde ett tag Samsung NX1 med bakbelyst sensor på 28mp och deras primeglugg. Jämför jag IQ och DR, lågljusegenskaper är X-H1 bättre (liksom X-T2 och X-Pro2 och därmed sannolikt även X-T3).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du vet att den är APS-C med tanke på att du jämför priser?

Och att IBIS är viktigare på Fujifilm pga objektiven?

Jag funderar på att köpa denna eller XH1/2.
Tror inte du besviken med en X-H1. Skaffade själv den för någon månad sedan.
Blev riktigt imponerad. Mina makrobiler var plötsligt bättre än vad jag någonsin lyckats med tidigare.
Också bilder tagna inomhus i sämre ljus blev skarpare om det jag fotade var stilla.
AF-C på X-H1 räcker till det mesta som lekande barn och hundar. Nu verkar X-T3 tagit detta till en ny nivå.

Därför ser jag fram emot en X-H2. Fast en sådan kommer nog först om 6-12 månader. Förmodligen med ytterligare lite förbättringar av X-T3.

Visst finns det nackdelar med att gå ha en mindre sensor fast jag har upplevt dem så små att släpa på mindre vikt och tycka det är roligare att fota med Fuji uppväger nackdelarna.
 

iSolen.se

Guest
Tror du att det kostar 30000kr mer att tillverka A9 än XT3? Eller 11000kr mer att tillverka EOS-R än XT3? Man säljer Sony A7 för 10000kr ny och den är FF med FF sensor och slurar samt EVF. De säljer nog inte med förlust. Jag tror att det mesta av priset i de nya är utvecklibgskostnad och ren vinst.
Precis, utvecklingskostnaden är inte att leka med, det blir mycket som blir nytt när sensorn blir större. Det är inte "bara" att byta sensorn som du antydde.

Självfallet är inte skillnaden i pris enbart tillverkningskostnad.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hade jag inte redan valt och ägt X-H1 skulle jag i dagsläget faktiskt skaffa X.H1 i alla fall. Den är nere på drygt 16k i pris och har IBIS samt bättre ergonomi och en mycket bra toppdisplay samt är rejälare byggd.
24 eller 26 mp spelar ingen roll.

Den fungerar med IBIS jättebra med de många högkvalitativa fasta Fuji-objektiven och IBIS samverkar med OIS-objektiven också.

Sedan kommer vi sannolikt med tanke på Fujis historik inom området att se många FW-uppgraderingar som tillför ytterligare funktioner.

Men X-T3 verkar vara mycket välspecad i övrigt och blir säkert förstahandsval för många.

Jag ägde ett tag Samsung NX1 med bakbelyst sensor på 28mp och deras primeglugg. Jämför jag IQ och DR, lågljusegenskaper är X-H1 bättre (liksom X-T2 och X-Pro2 och därmed sannolikt även X-T3).
Ja vi är 2 av alla som sjunger Fujis lov. Förmodligen blir vi då klassade som märkesanhängare. Fast det finns mycket att som konsument gilla hos Fuji. Deras konstanta FW uppgraderingar som adderar nya funktioner. Objektiven som är suveräna. Deras sätt att hela tiden förbättra en modell utan att ändra på allt. Man känner alltid igen sig. Sedan en bildkvalité som är otroligt bra för en APS-C kamera.
Personligen har jag inget sug från prylnisse att byta till Canons eller Nikons nya FF spegellösa. Tycker faktisk att jag redan med X-H1 har ett bättre system.
Fast det är jag. Andra kan tycka helt annorlunda.
 

iSolen.se

Guest
Ja vi är 2 av alla som sjunger Fujis lov. Förmodligen blir vi då klassade som märkesanhängare. Fast det finns mycket att som konsument gilla hos Fuji. Deras konstanta FW uppgraderingar som adderar nya funktioner. Objektiven som är suveräna. Deras sätt att hela tiden förbättra en modell utan att ändra på allt. Man känner alltid igen sig. Sedan en bildkvalité som är otroligt bra för en APS-C kamera.
Personligen har jag inget sug från prylnisse att byta till Canons eller Nikons nya FF spegellösa. Tycker faktisk att jag redan med X-H1 har ett bättre system.
Fast det är jag. Andra kan tycka helt annorlunda.
Hade de också haft kvaliten hos FF hade jag köpt X för länge sedan.
 
ANNONS