Annons

JO kritiserar nytt polisingripande

Produkter
(logga in för att koppla)

cakon

Aktiv medlem
Vad baserar du det på? Eller är det också bara ett uttryck för dina förutfattade meningar?
Jag skulle nog säga att jag baserar det på sunt förnuft och erfarenhet. Hur många gånger har du själv t.ex. oprovocerat blivit antastad av polisen? Har du blivit det så beklagar jag det men för egen del har det aldrig hänt. Därav mitt uttalande. Däremot om jag hade betett mig som det beskrivs att personerna i bilen ifråga gjorde så skulle jag inte bli förvånad om polisen visade mig intresse.
 

cakon

Aktiv medlem
Eller så kan polisen sluta att bråka med medborgarna bara för att de fotograferar och filmar och fokusera på brottslig verksamhet som verkligen betyder något...
Så det är det som detta handlar om. Bara för att personerna i bilen filmade så är de automatiskt hederliga och helt oskyldiga personer? Fotografer med andra ord?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag skulle nog säga att jag baserar det på sunt förnuft och erfarenhet. Hur många gånger har du själv t.ex. oprovocerat blivit antastad av polisen? Har du blivit det så beklagar jag det men för egen del har det aldrig hänt. Därav mitt uttalande. Däremot om jag hade betett mig som det beskrivs att personerna i bilen ifråga gjorde så skulle jag inte bli förvånad om polisen visade mig intresse.
Sittandes i en bil vid en bensinmack?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Bättre polisen följer lagen än att polisen hittar på egna fotoförbud och ID-lagar.

Alla förstår att personen i förarsätet kört dit, men hur lång tid ska löpa från att man parkerat tills man inte längre behöver identifiera sig? En minut? Ett dygn? Jag körde bil för tre timmar sedan. Ska det ge polisen rätt att knacka på och kräva ID med felaktigt stöd av körkortslagen?
Så vitt jag vet krävs körkort för att sitta i förarsätet med nyckeln i tändningslåset. En onykter person kan även dömas för rattonykterhet eller rattfylla även om motorn är avslaget.

Om nyckeln var i låset är mannen skyldig att visa körkortet.

Det verkar som om inte ens polisen känner till det eftersom han börjar hitta på olika saker.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Så vitt jag vet krävs körkort för att sitta i förarsätet med nyckeln i tändningslåset. En onykter person kan även dömas för rattonykterhet eller rattfylla även om motorn är avslaget.

Om nyckeln var i låset är mannen skyldig att visa körkortet.

Det verkar som om inte ens polisen känner till det eftersom han börjar hitta på olika saker.
Enligt vilka lagparagrafer eller prejudikat då?

Man kan inte stänga av motorn och låta fordonet rulla och därmed komma undan rattonykterhet, men det är en helt annan historia än det aktuella fallet. Såvitt framgår har polisen inte sett fordonet framföras.
 

afe

Aktiv medlem
Så vitt jag vet krävs körkort för att sitta i förarsätet med nyckeln i tändningslåset. En onykter person kan även dömas för rattonykterhet eller rattfylla även om motorn är avslaget.

Om nyckeln var i låset är mannen skyldig att visa körkortet.

Det verkar som om inte ens polisen känner till det eftersom han börjar hitta på olika saker.
I Sverige behöver man vare sig körkort eller vara nykter för att sitta bakom ratten oavsett om det sitter en nyckel i tändningslåset eller inte, så länge man inte bevisligen framfört fordonet. Tror du blandat ihop de med regler från USA eller något annat land.

Källa: https://lawline.se/answers/fraga-om-man-kan-bli-domd-for-grovt-rattfylleri-nar-vittnen-pastar-sig-sett-en-viss-person-kora-men-man-ej-blivit-tagen-pa-bar-garning
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
I Sverige behöver man vare sig körkort eller vara nykter för att sitta bakom ratten oavsett om det sitter en nyckel i tändningslåset eller inte, så länge man inte bevisligen framfört fordonet. Tror du blandat ihop de med regler från USA eller något annat land.

Källa: https://lawline.se/answers/fraga-om-man-kan-bli-domd-for-grovt-rattfylleri-nar-vittnen-pastar-sig-sett-en-viss-person-kora-men-man-ej-blivit-tagen-pa-bar-garning
Din källa styrker inte ditt påstående. Jag är ganska säker på att framföra startar när man satt sig i förarsätet och sätt nyckeln i låset.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Din källa styrker inte ditt påstående. Jag är ganska säker på att framföra startar när man satt sig i förarsätet och sätt nyckeln i låset.
En snabb googling och dessutom från 2012, så jag lovar inte kvalitet https://www.lawline.se/answers/15836
Ögna igenom och rannsaka den för fel.

Domar att gräva ur:
NJA 1935 s. 354, NJA 1936 s. 69, NJA 1944 s. 307, NJA 1947 s. 253, NJA 1958 s. 39, NJA 1973 B 11, NJA 1978 s. 458.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Det är synd att man i olika forum sällan ifrågasätter anmälarens, som i detta fall, beteende som ju delvis utgör grunden för polisernas agerande. Jag tycker även att det är anmärkningsvärt att man fortsätter att filma trots uppmaning om att sluta och att man envist vägrar att identifiera sig.
Ja, det var osmidigt av den där jeppen att bete sig som han gjorde.

Det är ju lätt att misstänka att personen har något att dölja i det läget. Med hänsyn till vad som framgår om plats och tidpunkt och historiken kring platsen tycker jag att poliserna agerade helt korrekt. De kunde dock ha hävdat misstanke om pågående brott alternativt misstänkt vapen i fordonet då personerna ”höll på med något”.
Njae, hur lätt det är att misstänka brott ska baseras på bättre evidenser än så.

Även om personen i bilen betedde sig på ett osmidigt och oartigt sätt så är det inte skäl till kroppsvisitering. Vilket också JO konstaterat.

Osmidigt och oartigt beteende är sålunda inte ett skäl för polisen att börja misstänka något för påhittade brott. Jag tycker att det är bra att JO har klarlagt det.
 

PMD

Aktiv medlem
...och trådarna här handlar oftare om polisens hanterande av buset än om vad buset gjort.

Dina inlägg är ett bra exempel på det.
Vilket bus handlade det om i det här fallet?

Polisen ska vara ett föredöme och agera enligt lagar och regler. Vi ska kunna se upp till poliser som varande skinande exempel på hur man ska agera i svåra situationer.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har mycket stort förtroende för svensk polis. Den är dock inte ofelbar.
Att det finns juridiska instanser som kan tillrättavisa poliser som har gjort fel ökar snarare än minskar förtroendet för polisen i mina ögon. Nu vet ju hela poliskåren hur man inte ska göra, vilket minskar risken för felgrepp i fortsättningen.
 

PMD

Aktiv medlem
Självklart menar även jag att polisen kan göra fel, och jag försvarar inte det, men jag tycker att debatten allt för ofta tar ställning mot polisen istället för tvärtom. Den polisiära vardagen är många gånger tuff och det är så lätt för utomstående att döma utan att ha alla fakta.
I det här fallet har JO konstaterat att polisen gjorde fel, så jag tror att vi kan luta oss på det utan att ha alla detaljer i fallet.
 

iSolen.se

Guest
Läs vad det står i körkortslagen.
Tänk efter lite Per.

Det behövs körkort för att framföra en bil. En bil i en poliskontroll står också still. Om det ska klyvas hår kan ju polisen be killen flytta bilen lite, eller vänta till han startar för att köra därifrån. Tycker du det är rationellt?

Tycker du poliskontroller ska behöva omfatta videoupptagningar så att det finns tekniska bevis om föraren säger till polisen på plats "jag kör ingen bil, jag behöver inte visa något körkort!"?
 
ANNONS