Annons

Skjuter sig Canon själv i foten med egna sensorer?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jag har så svårt att förstå hur en del blir fanboys till ett kameramärke, det ör en KAMERA.
I en annan tråd blev några personer bestörta över ett förslag för hur man utvärderar vilken kamera man ska köpa (gör ett Excel-ark med egenskaper och rangordna). Invändningarna var om den som gjorde förslaget använde samma metod för att hitta en fru.

När någon jämställer köp av en kamera med att hitta någon att gifta sig med så blir det lite klarare hur det kan komma sig att en del blir fanatiskt tillgivna sin kamera och kameramärke.
 

PMD

Aktiv medlem
Att jag hostar och har feber är "två aspekter av samma sak", nämligen att jag är förkyld. Det innebär givetvis inte att det måste finnas "en entydig koppling" mellan min hosta och min feber; det är t ex sannolikt att jag fortsätter hosta även efter att febern släppt. Och ibland hostar jag utan att ha feber.
Den som vill veta mer om hur brus och dynamik ("DR" på svengelska) hänger ihop kan med fördel läsa denna lilla essä i fyra delar av Emil Martinec. Den går ganska grundligt igenom begreppen.
Det här avsnittet är nog mest relevant för vår diskussion.

Artikeln är tio år gammal så exemplen är lite föråldrade, men vi använder ju fortfarande CMOS-sensorer så principerna är desamma.

Martinec är partikelfysiker och professor i teoretisk fysik vid University of Chicago så vi behöver förmodligen inte tvivla på att han har koll på det han skriver om i essän.
 

iSolen.se

Guest
I en annan tråd blev några personer bestörta över ett förslag för hur man utvärderar vilken kamera man ska köpa (gör ett Excel-ark med egenskaper och rangordna). Invändningarna var om den som gjorde förslaget använde samma metod för att hitta en fru.

När någon jämställer köp av en kamera med att hitta någon att gifta sig med så blir det lite klarare hur det kan komma sig att en del blir fanatiskt tillgivna sin kamera och kameramärke.
Väldigt intressant och värdigt en egen tråd.

En parallell är när miljöpartiledaren besvarade frågor om vetenskapsbaserad miljöpolitik med istället "man måste bestämma sig vad man tror på".

Varför är vi så obenägna att göra faktabaserade beslut? Jag hoppas att det är oförmåga att få med alla fakta i kryssbara kolumner.
 

jeduven

Aktiv medlem
Äh hörru, vilken skitbild. Den vinner du ingen National Geographic-tävling med. :)

Lite mer seriöst så är jag ganska avundsjuk på att du fick chansen att ta den bilden. Bilden förmedlar också en känsla av hur det var att vara där.

Tack! Tävlar inte med bilder istället här en "Teddybjörn" från igår kväll. En liten årsunge på en åker..
 

Bilagor

jeduven

Aktiv medlem
...

Jag har så svårt att förstå hur en del blir fanboys till ett kameramärke, det ör en KAMERA.
Detta handlar i grund och botten om ett personligt mindervärdighetskomplex som ger upphov till ett behov att söka sig till en grupp att liera sig med och strida för, vilket ger en ett personligt ökat värde samt tillhörighet och identitetskänsla utan eg verklighetsanknytning.
 

iSolen.se

Guest
Detta handlar i grund och botten om ett personligt mindervärdighetskomplex som ger upphov till ett behov att söka sig till en grupp att liera sig med och strida för, vilket ger en ett personligt ökat värde samt tillhörighet och identitetskänsla utan eg verklighetsanknytning.
Eller att det är så dyrt att byta system så man måste övertyga sig själv att det inte finns något bättre.

"alla kameror är lika bra nuförtiden"
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Eller att det är så dyrt att byta system så man måste övertyga sig själv att det inte finns något bättre.

"alla kameror är lika bra nuförtiden"
Man skall ha helt klart för sig att det är väldigt dyrt att byta system och har många objektiv och tillbehör.
Trodde som sag att jag skulle gå helt över till Fuji. Gjorde det nästan helt under 2 år. Att köpa motsvarande som jag hade till Canon kostade mig säkert runt 100 000 kronor.

Nu tyckte jag att jag fick så dåligt betalt för bra objektiv och andra tillbehör och den var inte så många som var intresserade. De som var det gav skambud.

Så efter 2 år skaffade jag en begagnad 5D MKIV så jag skulle kunna använda de L-objektiv som bara satt i skåpet.
Det har jag inte ångrat. Den bästa 5D kamera jag fotat med. Snygga filer och bra DR fat kanske inte bäst. Fast har jag överlevt när skillnaden var mycket större och skillnaden var snarare 4 steg än 1 numera så kan jag leva med det utan att få mardrömmar.
Jag fotar oftast med Fuji för jag gillar deras kameror bättre. Det är en fin Sony sensor i dessa kameror. Fast Canons 5D MKIV är klart bättre.
För det mesta spelar det ingen roll. Fast ibland gör det och då mest på grund av snabbare AF-C.

Vi borde nog mer diskutera hur spegellösa kameror fungerar jämfört med en bra dSLR. Kan AF inte hänga med spelar det ingen roll hur många pixlar man har.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Nu pratar du nog latin som jag inte förstår? Kan du ta det på bondska?
Canon 5D IV kan taga två råfiler samtidigt, Dual Pixel Raw https://www.canon.co.uk/cameras/eos-5d-mark-iv/dual-pixel-raw/

Den ena råfilen blir ett steg ljusare/mörkare än den andra. Via programvaran DPRSplit kan man plocka ut en DNG-fil. I GIMP eller PS kan man därefter addera himlen från den mörkare filen på en utbränd himmel i den ljusare filen.

Nackdelen är parallaxfel.

Programvara:
https://www.fastrawviewer.com/DPRSplit

Exempelfil från 5D IV med två råfiler i en:
https://raw.pixls.us/getfile.php/980/nice/Canon - EOS 5D Mark IV - RAW (3:2).CR2
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Canon 5D IV kan taga två råfiler samtidigt, Dual Pixel Raw https://www.canon.co.uk/cameras/eos-5d-mark-iv/dual-pixel-raw/

Den ena råfilen blir ett steg ljusare/mörkare än den andra. Via programvaran DPRSplit kan man plocka ut en DNG-fil. I GIMP eller PS kan man därefter addera himlen från den mörkare filen på en utbränd himmel i den ljusare filen.

Nackdelen är parallaxfel.

Programvara:
https://www.fastrawviewer.com/DPRSplit

Exempelfil från 5D IV med två råfiler i en:
https://raw.pixls.us/getfile.php/980/nice/Canon - EOS 5D Mark IV - RAW (3:2).CR2
Hur kan du få parallaxfel från en bild? Tar kameran två bilder nästan samtidigt?

Då kan man ju like gärna ta två bilder tätt efter varandra med vilken kamera som helst och lägga ihop.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hur kan du få parallaxfel från en bild? Tar kameran två bilder nästan samtidigt?

Då kan man ju like gärna ta två bilder tätt efter varandra med vilken kamera som helst och lägga ihop.
Två bilder samtidigt. Inte nästan samtidigt.
Pixeluppsättning a+b läggs ihop och blir CR2. Den mörkare b går att få ut som DNG.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Alltid kameran på stativ? Alltid stillastående motiv?
Fotar sällan bracketing med Fuji eller Canon med kameran på stativ. HDR använder jag mest när det är starkt ljus och kraftig kontrast. Kameran smattrar i väg med 5 bilder på under en sekund. Från +2 R till mins 2 på under sekunden. Mer DR än någon sensor för FF.
Skulle man försöka göra samma sak med nattbilder blev det naturligtvis en helt annan historia. Då får man anpassa tekniken.
 
ANNONS