Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filnamn vid katalogisering - vad har ni för strategi..?

Produkter
(logga in för att koppla)
Korrekt, jag visste faktiskt inte att det var så pass enkelt i LR förrän jag kollade nu - se skärmdumpen ovan.

Jag skall fundera på om jag skall byta metod.Två saker får mig att tveka:

1) Om jag lägger till kamerans serienummer för att göra namnet unikt så blir filnamnet onödigt komplext för den som skall kontakta mig. "Jag vill ha en kopia av IMG_1234" ju lättare än att begära en kopia av bild "0543542345_1234".

2) Om jag istället för serienummer använder kameramodell (funkar för mig eftersom jag bara har en av varje) så läggs kameramodellen t ex "Canon EOS M" till med mellanslag, inte underscore. Kan ju leda till problem längre ner i "kedjan".

Nåväl, jag har ju klarat mig i åtta år utan att döpa om filer så jag kör nog vidare som förr. Börjar bli för gammal för nymodigheter! :)
När jag kommunicerar med mina kunder brukar jag säga att de kan uppge filens fyra sista siffror. Det är filens nummer, något som är unikt för dem så länge de inte väljer bland fler än 10.000 bilder. Det lär aldrig hända. :)

Mellanslag i filnamn är något att undvika. Visste inte att Lightroom väljer att skriva kameramodellerna så. Lite märkligt.
 

iSolen.se

Guest
Jag redigerar aldrig externt förrän bilderna importerats till dator. Däremot kan jag importera bilder när jag är på resande fot. I de fall jag skulle behöva dela med mig av en bild direkt ur kameran så spelar namnet på filerna ingen roll eftersom det är någon annan som ska hantera dem.
När jag reser mer än några dagar försöker jag alltid börja lite av post-processingsarbetet på plats, det ger idéer om vad man kan fota mer, är rätt roligt plus att man kan grovgallra så det betyder mindre plats på diskarna hemma sen.

Och ibland måste man eftersom man förväntas leverera bilder.

Intressant i denna diskussion att se hur olika våra allas krav är.
 

forstheim

Aktiv medlem
Det varierar mellan olika kameratillverkare tyvärr.
Om kamerans serienummer kommer med som EXIF eller ej verkar snarare bero på kameramodell än på kameratillverkare. I alla fall kan jag i ACDSee Pro 8 inte se min gamla Canon 50D:s serienummer - men däremot visas serienumret för min nuvarande Canon 6D.
 

AFJ

Aktiv medlem
I Lightroom kan jag se serienumret från 350D, 400D, 40D, 7D, 5Dmk3, 6D och EOS M

Däremot kan jag inte se serienummer på mina Canon kompakter, Fujix X20 etc (har dock inte kollat alla).

Det kan nog variera från en programvara till en annan, från en modell till en annan.

Standarder är inte alltid vad de borde vara... :)
 

PerL6

Ny medlem
Hur ändrar man namn i Lightroom enligt denna mall?

Mina filnamn skapas i Lightroom enligt mallen ÅR-MÅNAD-DAG--TIMMA-MINUT-SEKUND.
Detta ger en strikt kronologisk ordning i Lightroom OCH i Finder (eller Explorer om man kör Windows). Eftersom jag använder flera kameror så ger detta system en konsekvent ordning. Den enda detaljen att justera med jämna mellanrum är tidsinställningen i respektive kamera.
Hur gör du så att filnamnen ändras till din mall? Eller missförstår ajg dig?
 

AFJ

Aktiv medlem
Hur gör du så att filnamnen ändras till din mall? Eller missförstår ajg dig?
Det finns möjligheter att döpa om filerna vid importtillfället. Har inte LR framför mig men det är på högersidan.

Jag har gjord några olika presets, behåller filnummer men lägger till kameranamnet så att det inte är någon risk för krock när jag har använt olika kameror samma dag.

Det går också att döpa om filerna efter att de är importerade och även vid export, allt kan lagras som presets.
 
ANNONS