Annons

Fota med gammal bild som grund

Produkter
(logga in för att koppla)

NiclasW

Avslutat medlemskap
Tänkte kolla om det finns någon app som gör det möjligt att kunna använda en gammal bild som grund samtidigt som man tar en ny. Tanken är att jag vill göra en "då och nu" bild. Om man kunde höja genomskinligheten på den gamla bilden så kunde man stå på exakt samma ställe för att ta den nya.
Hoppas jag har beskrivit så ni förstår!
 

Jewster

Aktiv medlem
Inom animationsfilmning kallas detta "ghosting".
Eftersom animation handlar om att ta många stillbilder per sekund så ser man då föregående bildruta som en halvtransparent spökbild över livebilden och ser hur man ska flytta olika element i motivet för att skapa rörelse.

Så kanske någon animationsapp kan göra detta åt dig? Om det går att importera ett foto in i appen och använda som spökbild dvs.

Men, det kanju i så fall hända att den enskilda bilden inte blir högupplöst om till exempel appen bara gör film i HD.

Men värt att kolla upp kanske.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
På ett museum i Helsingfors hittade jag vykort med dubbelbild, förr och nu. Det är bara att tilta bilden lite så kommer den andra bilden fram. Viktigt är att använda samma bildvinkel och brännvidd om du vill göra en sån bild. Är du intresserad kan jag antagligen få fram vilket tryckeri som gör dom.
 

atotowi

Aktiv medlem
Om jag fattat rätt så vill du ha en app där du kan blanda en gammal bild med det du tar med kameran för att hitta rätt plats att ta en efter bild.
Blend camera för iOS verkar fungera.
 
ANNONS