Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Fotosidans betalningsrutin och Klarna

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Tack! Jag är mer kreativ än så och det är jag inte ensam om och det är därför sådana här system måste vara "rock solid" för att inte haverera i ineffektivitet. Hoppas de fått något att tänka på nu och rättar till de problem jag pekat på. Den här typen av strul är väldigt kostsamt för alla inblandade.

… och ni kan ju precis som Klarna bifoga mailadresser och telefonnummer direkt i PDF:er och mail så slipper vi den ökenvandring i icke fungerande maillösningar som Klarna bjöd på. Tyvärr har jag sett även på andra ställen att det verkat sprida sig en ovilja att skicka med den typen av info numera.
- Hänger inte med. Klarna mailar dig sin faktura. Vad hade du önskat?
- Vårt Mail går ut samtidigt ser ut som bifogat med info och länkar.
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
Jag förlängde nyss mitt abonnemang på FS och valde att betala med Klarna (jag valde löpande). Var inga som helst konstigheter att godkänna med mobilt bank-id (vilket jag inte skulle klara mig utan) och betalningen syntes direkt i Klarnas app.

Jag har använt klarna som konsument i princip sedan det startade, och som leverantör i dryga tre år. På jobbet skickar vi närmare 40 000 paket om året till kunder där majoriteten betalar med Klarna, och det är ytterst sällan det är problem som faktiskt beror på Klarna. De gånger jag haft problem med Klarna privat är när jag själv slarvat :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
- Hänger inte med. Klarna mailar dig sin faktura. Vad hade du önskat?
- Vårt Mail går ut samtidigt ser ut som bifogat med info och länkar.
Klarna mailade inte mig någon faktura på första köpet då de ju fick problem med den hanteringen som jag ju berättat. Deras system bombade ju när jag ej signerade med mobilt bak-ID. Det enda de gjorde var att skicka ett kravbrev med snigelpost när de trodde att jag inte betalat.

Jag skulle vilja som jag redan påpekat att man kunde välja vilken typ av Bank-ID jag vill använda. Det kan man på de alla ställen jag frekventerar av ekonomiska skäl. För mig och oss i vår familj är det inte mer praktiskt att använda mobilt bank-ID då vi ju alla använder samma stationära dator och har ID:n för fler än en i den. Telefoner är personliga men vår stationära är inte det.

Om jag haft den servicen hade detta aldrig hänt. Nu stängdes den transaktionen ner innan den kunde signeras. När någon avslutar innan transaktionen genomförts korrekt så ska deras system INTE betrakta den transaktionen som OK och fortsätta processen och det gjorde det nog inte heller men sedan vidtog förmodligen manuell hantering. Jag fick dessutom aldrig någon faktura på det första försöket utan som sagt bara ett kravbrev en månad senare.

Vid sidan av detta så funkade ju inte den onödigt krångliga mailfunktion som jag blev anvisad för att styrka min betalning trots upprepade försök. Det var ju därför jag var tvungen att få en vanlig mailadress direkt från Isabellan jag pratade med på Klarna. Deras andra lösning går via en webbsida som alltså inte gick att nå då den kraschade. Tyckte de gjort det lite onödigt svårt för sig.

För mig är detta utagerat nu och jag fick följande meddelande idag från Klarna igår:

"Hej Sten-Åke!

Tack för ett ytterst detaljrikt mejl!

Betalning på belopp: 220,00 SEK står registrerad hos oss datum: 2019-10-17, genomförd via kort. Denna avser alltså uppdaterat medlemsskap hos "Fotosidan.se", och allting står rätt till här!

Vad beträffar faktura: 51 9102 0260 1296 1281 - vilken erhållen påminnelse avser - är denna borttagen av "Fotosidan.se" vid datum: 2019-11-06. Du behöver på så vis ej oroa dig över något betalningskrav från oss!

Sammantaget är betalning mottagen, medlemsskap uppdaterat samt felaktig faktura borttagen - ärendet kan därmed betraktas som löst!

Avslutningsvis uppskattar vi den feedback du berört i tidigare mejl, vilken kommer tas vidare internt hos oss på Klarna för att utreda- och förbättra våra tjänster.

Vid framtida frågor eller funderingar är ni välkommen att återkomma till oss. För snabbast hantering nås kundtjänst på tel: 08-120 120 10 samt i vår chatt, vilken är öppen 24/7."


Som ni kanske kan läsa så har Klarna tagit till sig av den info jag givit mig och de kommer att "utreda och förbättra" sina tjänster. Med det är jag nöjd och förhoppningsvis så funkar det bättre om ett år då jag ska betala igen. Förhoppningsvis inför de ny logik och nya rutiner där de INTE släpper igenom transaktioner som faktiskt INTE är signerade.

I övrigt håller jag med Per i detta:
"Jag tycker att Klarna borde gå över till e-faktura för att eliminera risken att skicka påminnelser till folk som inte har fått den primära fakturan. Här kan Fotosidan hjälpa till genom att, som kund till Klarna, tala om att e-faktura är bättre för Fotosidans kunder."

En annan fördel för mig som kund är att även Klarnas e-fakturor då skulle dyka upp i min bankapplikation som alla andra som redan hanteras den vägen. Enhetlighet i processer minskar riskerna för strul.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag förlängde nyss mitt abonnemang på FS och valde att betala med Klarna (jag valde löpande). Var inga som helst konstigheter att godkänna med mobilt bank-id (vilket jag inte skulle klara mig utan) och betalningen syntes direkt i Klarnas app.

Jag har använt klarna som konsument i princip sedan det startade, och som leverantör i dryga tre år. På jobbet skickar vi närmare 40 000 paket om året till kunder där majoriteten betalar med Klarna, och det är ytterst sällan det är problem som faktiskt beror på Klarna. De gånger jag haft problem med Klarna privat är när jag själv slarvat :)
Det är ju jättebra att du är nöjd med Klarna och att du verkar gilla att sitta där och blippa med din telefon men det är överhuvudtaget inte mitt scenario, så det du skriver är rätt OT i mitt sammanhang. Jag vill inte betala några av mina räkningar med telefon, helt enkelt för att jag anser att jag gör det både säkrare, snabbare och mycket efffektivare för mitt vidkommande med dator. Varför välja en pissig liten telefonskärm med usel tangentbordsergonomi när jag kan se allt betydligt bättre på min 4K-skärm och få skriva på ett riktigt tangentbord? Svårare är inte bakgrunden till det valet! Jag är verkligen inte ensam om det heller.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Varför använder du Mobilt Bank-ID enbart till Swish? Varför inte använda det till andra aktiviteter som enbart har Mobilt Bank-ID och inte valbart mellan detta eller Bank-ID på fil?

Själv gör jag nog 99% av mina ärenden som kräver ID på dator eftersom det är så mycket bekvämare med ett riktigt tangentbord och en stor skärm. Majoriteten av de identifieringar jag då behöver göra sker med Bank-ID på fil men jag kan inte se något problem med att använda Mobilt Bank-ID de gånger detta är enda alternativet.
 

Håkan_S

Aktiv medlem
Det är ju jättebra att du är nöjd med Klarna och att du verkar gilla att sitta där och blippa med din telefon men det är överhuvudtaget inte mitt scenario, så det du skriver är rätt OT i mitt sammanhang. Jag vill inte betala några av mina räkningar med telefon, helt enkelt för att jag anser att jag gör det både säkrare, snabbare och mycket efffektivare för mitt vidkommande med dator.
Jag tror du missuppfattat vad Mobilt Bank-Id är. Det är ett sätt att styrka din identitet.
Det fungerar oavsett om du använder dator eller telefon för att sköta betalningen.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Klarna mailade inte mig någon faktura på första köpet då de ju fick problem med den hanteringen som jag ju berättat. Deras system bombade ju när jag ej signerade med mobilt bak-ID. Det enda de gjorde var att skicka ett kravbrev med snigelpost när de trodde att jag inte betalat.
Du fick ju ett mail med en länk till deras sajt som krävde mobilt bank ID. Denna länken leder INTE till en beställning. Den leder till en sida där fakturan som vi skapat upp eftersom du har en löpande prenumeration. Hade vi kunnat köra direkt mot ditt kort så hade vi valt det men Klarna skapar fakturor.

Jag skulle vilja som jag redan påpekat att man kunde välja vilken typ av Bank-ID jag vill använda. Det kan man på de alla ställen jag frekventerar av ekonomiska skäl. För mig och oss i vår familj är det inte mer praktiskt att använda mobilt bank-ID då vi ju alla använder samma stationära dator och har ID:n för fler än en i den. Telefoner är personliga men vår stationära är inte det.
Ja jag tycker också att tjänsterna skall presentera flera olika Identifieringssätt. Mobilt Bank ID, BankId på fil, mm. Men du verkar missuppfatta mobilt Bank ID. Det är som en inloggningsdosa men sen fortsätter du använda tjänsten på desktop. Dvs:

- Desktop: https://app.klarna.com/login?market=se
- Klarna anropar BankID som pingar ditt mobila BankId.
- Mobilen: Öppnar BankID och loggar in.
- Desktop: Du hoppar tillbaka till Klarna och du är inloggad och fortsätter med ditt ärendet på desktop.
(det är enbart i mobila appar som du stannar i appen)

Om jag haft den servicen hade detta aldrig hänt. Nu stängdes den transaktionen ner innan den kunde signeras. När någon avslutar innan transaktionen genomförts korrekt så ska deras system INTE betrakta den transaktionen som OK och fortsätta processen och det gjorde det nog inte heller men sedan vidtog förmodligen manuell hantering. Jag fick dessutom aldrig någon faktura på det första försöket utan som sagt bara ett kravbrev en månad senare.
Du verkar missuppfatta igen. Så här är flödet:
- Du har beställt en löpande prenumeration
- Efter ett år så förlänger vi automatiskt till bästa pris och skapar upp fakturan (jmf kortdragning) hos Klarna mot dig.
- Direkt efter det så mailar vi dig om detta med info, och samtidigt mailar Klarna dig om att du har en FAKTURA att betala.
- Du kan då logga in på Klarna om du vill betala direkt eller på förfallodagen.

För mig är detta utagerat nu och jag fick följande meddelande idag från Klarna igår:

"Hej Sten-Åke!

Tack för ett ytterst detaljrikt mejl!

Betalning på belopp: 220,00 SEK står registrerad hos oss datum: 2019-10-17, genomförd via kort. Denna avser alltså uppdaterat medlemsskap hos "Fotosidan.se", och allting står rätt till här!

Vad beträffar faktura: 51 9102 0260 1296 1281 - vilken erhållen påminnelse avser - är denna borttagen av "Fotosidan.se" vid datum: 2019-11-06. Du behöver på så vis ej oroa dig över något betalningskrav från oss!

Sammantaget är betalning mottagen, medlemsskap uppdaterat samt felaktig faktura borttagen - ärendet kan därmed betraktas som löst!

Avslutningsvis uppskattar vi den feedback du berört i tidigare mejl, vilken kommer tas vidare internt hos oss på Klarna för att utreda- och förbättra våra tjänster.

Vid framtida frågor eller funderingar är ni välkommen att återkomma till oss. För snabbast hantering nås kundtjänst på tel: 08-120 120 10 samt i vår chatt, vilken är öppen 24/7."
Precis som jag skrev ovan. Du hade två fakturor (den som vi skapade upp automatiskt) och den som du beställa extra. Jag krediterade den ena direkt jag blev varse om situationen.

Som ni kanske kan läsa så har Klarna tagit till sig av den info jag givit mig och de kommer att "utreda och förbättra" sina tjänster. Med det är jag nöjd och förhoppningsvis så funkar det bättre om ett år då jag ska betala igen. Förhoppningsvis inför de ny logik och nya rutiner där de INTE släpper igenom transaktioner som faktiskt INTE är signerade.
Transaktioner anses signerade i samband med att du beställer en Löpande prenumeration. Vi informerar tydligt om detta och hur du stoppar förläningen via en enkel knapptryckning.
 

afe

Aktiv medlem
Det är ju jättebra att du är nöjd med Klarna och att du verkar gilla att sitta där och blippa med din telefon men det är överhuvudtaget inte mitt scenario, så det du skriver är rätt OT i mitt sammanhang. Jag vill inte betala några av mina räkningar med telefon, helt enkelt för att jag anser att jag gör det både säkrare, snabbare och mycket efffektivare för mitt vidkommande med dator. Varför välja en pissig liten telefonskärm med usel tangentbordsergonomi när jag kan se allt betydligt bättre på min 4K-skärm och få skriva på ett riktigt tangentbord? Svårare är inte bakgrunden till det valet! Jag är verkligen inte ensam om det heller.
Jag betalar och handlar på nätet med min dator (oftast). Jag har också en 4k-skärm och ett riktigt tangentbord. Telefonen använder jag för att identifiera mig mot banken och andra sajter - det är liksom det som är poängen med mobilt bank-id. Jag kan dessutom göra det från vilken dator som helst :)
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Har ju betalat! Varför alla påminnelser?

Ser på mitt kontoutdrag att betalning är dragen. Ser här på sidan under mitt konto att medlemsskapet är förlängt ytterligare ett år.
Trots det får jag ideligen mail från Klarna; "Hej! Ditt medlemskap är på väg att löpa ut och vi har försökt förlänga det. Men det gick tyvärr inte."

Mailade till er på Fotosidan nu i lördags, och idag är det torsdag och jag har inte fått någon som helst återkoppling på det mailet. Jag bifogade hur det syns på mitt konto att betalningen är dragen m.m.

Så det är otroligt irriterande att få dessa mail från Klarna, tänker ju definitivt inte betala ytterligare en gång eftersom jag faktiskt har betalat.

Så eftersom jag inte fått svar på mitt mail till er, så vill jag på detta sätt få besked om att detta är avklarat?
/ Annika
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Hej! Ursäkta dröjsmålet. Jag har kikat på detta. Det är utagerat och klart! Du har ett mer utförligt svar via din supportfråga! /d
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hade inte tänkt att kommentera i denna tråden, men kan inte hålla mig länge. Hade tills tidigare i år automatisk förlängning, men fick av någon anledning en påminnelse hemskickad (per snigelpost), till min bostadsadress (när jag befann mig i Japan) i våras, med de efterföljande konsekvenserna, (påminnelseavgift).

Jag kontaktade David här på Fs som löste det på ett snyggt sätt och numer har jag ingen automatisk förlängning, utan vid nästa förnyelse blir det manuell handläggning.

Avskyr allt som har med Klarna (och andra inkassobolag) att göra, skyr dessa bolag och dess affärsidé som pesten. Antingen har jag autogiro (på det mesta), eller så lägger jag in ett betalningsuppdrag på min bank, så snart jag får en faktura.

Jag tycker att du skall skicka ett skärmklipp på att betalningen är utförd till Klarna och avvakta svar från David, han återkommer säkert. Är betalningen utförd och du kan bevisa det, sitter du säkert i båten.

Vackra bilder du tagit, f ö 😉👍.

// Tony.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Jag betalar och handlar på nätet med min dator (oftast). Jag har också en 4k-skärm och ett riktigt tangentbord. Telefonen använder jag för att identifiera mig mot banken och andra sajter - det är liksom det som är poängen med mobilt bank-id. Jag kan dessutom göra det från vilken dator som helst :)
Så gör jag med, det är ju poängen med att ha ett mobilt Bank ID, att man kan använda vilken dator som helst, jag loggar in på min bank på datorn på samma sätt, det har fungerat klockrent för mig.
 

Curt L

Aktiv medlem
Jag skulle önska att Fotosidan valde att inte ha något med Klarna att göra alls. Sätt upp ett eget bank/plusgiro istället.
Jag har stor förståelse för att Fotosidan har valt att anlita en extern professionell part för att hantera betalningar. Av egen erfarenhet vet jag hur mycket strul som uppstår när man skall ha betalt av kunder/prenumeranter. Många missköter tyvärr sina betalningsåtaganden idag, med påföljd att upprepade påminnelser måste skickas ut, vilket genererar en massa extraarbete.
Jag har ofta haft att göra med Klarna i samband med mina egna inköp via nätet. Aldrig något problem förutsatt att man har koll och sköter sin del av avtalet. Väljer därför ofta Klarna-alternativet om jag har det betalningsvalet. Har absolut inget emot att de tjänar sina pengar på att leverera ett smidigt, välfungerande betalningsalternativ som inte kostar mig något extra så länge jag sköter min del..
 

martinot

Aktiv medlem
Bojkottar inte köp via Klarna, men upplever de däremot som bitvis rätt medvetet oseriösa.

Ser också lite negativt på de köp som görs via de, och de företag som anlitar deras tjänster.

Har inte i Sverige personligen haft med något struligare och lurigare finans/factoringbolag att göra än Klarna (även om det alltid löst sig till slut när jag varit påstridig gällande deras hantering/fel).

Jo, jag har full förståelse, och ser absolut värdet i, att anlita factoring/finansbolag för att hantera denna typ av tjänster. Däremot tråkigt att Fotosidan valt ett av de för kunderna allra sämsta (i varje fall i Sverige sämsta) bolagen.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Klarna har som rutin i många fall att inte skicka ut någon faktura, inte heller kunde jag se något köp när jag loggade in på deras sida. Hade köpt ett objektiv på Rajala i höstas. Istället kommer en påminnelse med 60 kr i straffavgift, daterad över en vecka innan jag fick den och med två dagar kvar till förfallodag (annars inkasso).
Klarna är ett skumraskföretag, tycker jag liksom allmänna reklamationsnämnden, som jag skyr som pesten numera, köper aldrig mer via dem.
 

fieldcells

Avslutat medlemskap
Förvånas alltid över att Klarna är så hatade.

Möjligt att man måste kliva in i deras ekosystem för att se fördelarna men det är få andra finansbolag som erbjuder automatiserade system för påminnelse två dagar innan förfallodatum, automatisk betalning, möjlighet att skjuta upp betalningsdatum och möjlighet att pausa en faktura vid retur. Allt med ett enda knapptryck.

Enda nackdelen som konsument är väl att man bara har 14 dagar på sig.

Som företagare så är det vanligaste problemet att kunder hör av sig och påtalar att Klarna inte accepterade deras köp. Av integritetsskäl så får vi aldrig ta del av varför utan tvingas be kunden att vända sig till Klarna för mer information. Vilket naturligtvis skapar frustration hos kunden. Full förståeligt men tyvärr ett återkommande problem.

Som elmfeldt skriver så tror jag att Klarna sadlat om från sina tidiga år när fokus låg på påminnelseavgifter. 2017 blev man beviljade banktillstånd och man verkar ha insett att det finns mer pengar på långsiktig goodwill än snabba cash och ett bränt varumärke. Om kunderna hatar dem så slutar företag anlita dem i längden.
 

fieldcells

Avslutat medlemskap
Orkar inte lyssna på tre timmar men skummade och kritiken verkar handla om att kunders e-postklienter flaggat fakturor som skräppost, att folk "lockas" att handla på kredit genom reklam och att folk inte läser vad de klickar på (delbetalning/autogiro).

Min ursprungliga poäng är att jag ser inte hur de skiljer sig mot alla andra.
 
ANNONS