Annons

Skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Hej,
Jag funderar på att köpa en Epson Expression Photo XP-750 på Elgiganten för 1695:-
Vad jag förstår så har den några år på nacken, är det någon nackdel ? Eller finns det någon bättre skrivare i den prissklassen ?
Jag kommer inte skriva ut speciellt många färgbilder, men tycker det kan vara kul att ha en färgskrivare där jag kan skriva ut snygga bilder.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej,
Jag funderar på att köpa en Epson Expression Photo XP-750 på Elgiganten för 1695:-
Vad jag förstår så har den några år på nacken, är det någon nackdel ? Eller finns det någon bättre skrivare i den prissklassen ?
Jag kommer inte skriva ut speciellt många färgbilder, men tycker det kan vara kul att ha en färgskrivare där jag kan skriva ut snygga bilder.
Att skriva ut själv kan vara en stor fördel. Inte ekonomiskt men genom den direkta återkopplingen och att man kan lära sig få ett bra resultat.
Nu är det inse så enkelt att man bara köper en skrivare och kör igång.
Som all kontrollerad bildbearbetning startar det med att man vet att man har ett bra original. Detta i sin tur kräver en kalibrerad/profilerad skärm.
Att börja skriva ut är inte som att framkalla ett antal foton. Det körer en inlärning och säkert många misslyckanden innan för kläm på hur man gör.
Så det är inte bara att gå och köpa en skrivare för att skriva ut några bilder.
 

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Att skriva ut själv kan vara en stor fördel. Inte ekonomiskt men genom den direkta återkopplingen och att man kan lära sig få ett bra resultat.
Nu är det inse så enkelt att man bara köper en skrivare och kör igång.
Som all kontrollerad bildbearbetning startar det med att man vet att man har ett bra original. Detta i sin tur kräver en kalibrerad/profilerad skärm.
Att börja skriva ut är inte som att framkalla ett antal foton. Det körer en inlärning och säkert många misslyckanden innan för kläm på hur man gör.
Så det är inte bara att gå och köpa en skrivare för att skriva ut några bilder.
Nehe, Om det nu inte bara är att "gå och köpa en skrivare för att skriva ut några bilder" vad tycker du att jag skall göra istället, Köpa tuschpennor ?
 

tumlaren

Aktiv medlem
Hej,
Jag funderar på att köpa en Epson Expression Photo XP-750 på Elgiganten för 1695:-
Vad jag förstår så har den några år på nacken, är det någon nackdel ? Eller finns det någon bättre skrivare i den prissklassen ?
Jag kommer inte skriva ut speciellt många färgbilder, men tycker det kan vara kul att ha en färgskrivare där jag kan skriva ut snygga bilder.
Jag köpte en epson XP520 för under 1000 kr, den enda skillnaden är att den saknar pekskärmen. Men jag använder aldrig någon pekskärm, så jag saknar inte denna funktion.
Jag börja skriva ut direkt utan några problem, det är ju bara en A4-skrivare. Tänk bara på att ange rätt papper innan du skriver ut, så skall det inte vara några problem.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nehe, Om det nu inte bara är att "gå och köpa en skrivare för att skriva ut några bilder" vad tycker du att jag skall göra istället, Köpa tuschpennor ?
Mats syftar till för att kunna se på skärmen det du KOMMER att få ut på skrivaren så krävs det lite arbete o kunskap.

Ett annat alternativ är använda andra för att printa, Crimson, Fujidirekt Proffskopia osv
Det är i princip omöjligt att printa billigare än företagen för papper o bläck blir dyrare än att köpa tjänsten. Men kanske inte lika roligt.
 

snap01

Aktiv medlem
Nehe, Om det nu inte bara är att "gå och köpa en skrivare för att skriva ut några bilder" vad tycker du att jag skall göra istället, Köpa tuschpennor ?
om det ska bli bra minst lika bra som från labbet eller bättre då krävs som Mats sa
- skärmen profilerad/kalibrerad
- du har rätt omgivningsljus (annars kommer bilden se olika ut beroende på ljuset du har i rummet etc)
- PROFILER till det papper du ska använda ibland kan det funka med tillverkarens profil till pappret annars är bästa lösningen att köpa ett profil program som tex image print finns bara till lite bättre skrivare annars kan du alltid köpa proffsgjorda profiler.

och hoppar man över allt detta så kan tuschpenna funka bättre ;)

ska man köra finlir o vill att det ska funka krävs en del man kan alltid tycka det ser bra ut utan ovanstående o är man nöjd så är det bra men oftast får man problem förr eller senare med färgstick o andra problem om man inte kör hela vägen.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det skrivs om färgprofilering och kalibrering av skärmar etc. Men en sak tycks alla glömma bort och som borde vara minst lika viktigt när vi kommer till sådant finlir, nämligen omgivningsljuset där den färdiga utskriften betraktas och hur länge betraktaren befunnit sig i detta omgivningsljus.

Dessutom vill jag påstå att detta finlir är lite beroende på vilket motiv som utskriften visar. Är det en bild på en färgskala kan jag förstå att det är viktigt att hela kedjan från fotograferingen via bildskärm till utskrift hänger ihop. Är det en bild tagen utan krav på exakt kulöröverenstämmelse så är det kanske mindre viktigt med en sådan kedja.

Min slutkläm blir då att det är skoj att skriva ut själv även om det inte blir billigare eller stämmer överens med originalet i just den bilden i just det betraktningsljuset till 100%.
 

Tokoza

Aktiv medlem
En skrivare som kan skriva ut ett brett färgspektra kostar mer. Om du har höga krav på färgåtergivning kanske det är bättre att skicka in bilderna till ngn framkallare istället... Har ingen erfrarenhet i att skriva ut bilder själv hemma. Men hur bra är de billigare skrivarna egentligen på att återge tonalitet? Hur mkt bör man spendera för att täcka skärmens rgb spektra på ett bra sätt?
 

snap01

Aktiv medlem
Det skrivs om färgprofilering och kalibrering av skärmar etc. Men en sak tycks alla glömma bort och som borde vara minst lika viktigt när vi kommer till sådant finlir, nämligen omgivningsljuset där den färdiga utskriften betraktas och hur länge betraktaren befunnit sig i detta omgivningsljus.

Dessutom vill jag påstå att detta finlir är lite beroende på vilket motiv som utskriften visar. Är det en bild på en färgskala kan jag förstå att det är viktigt att hela kedjan från fotograferingen via bildskärm till utskrift hänger ihop. Är det en bild tagen utan krav på exakt kulöröverenstämmelse så är det kanske mindre viktigt med en sådan kedja.

Min slutkläm blir då att det är skoj att skriva ut själv även om det inte blir billigare eller stämmer överens med originalet i just den bilden i just det betraktningsljuset till 100%.
Jag skrev även om omgivningsljus du kanske missade det? Oavsett ska man ha att det stämmer bra så krävs det en del om man inte behöver större bilder tycker jag att Canon selphy sublimerings skrivare gör snygga bilder o då slipper man byta massa bläck. Jag själv kör med Epson 7900 med image print. För att det ska löna sig krävs det mycket printande annars så är labbet bättre för dom flesta.
 

hornavan

Aktiv medlem
Skrivare är som karusellen och gungan. Köper du en billig skrivare så kommer bläcket att bli dyrt och tvärt om.
Nackdelar med billiga skrivare är också att bildkvalitet och hållbarhet kan var sämre än en bättre skrivare.
Det spelar inte så stor roll om skrivaren har några år på nacken. Bildkvaliteten har inte förändrats nämnvärt de senaste åren. Däremot upplever jag att moderna skrivare kräver mindre rengöring och annat pyssel.
Viktigt oavsett vilken skrivare du väljer är att du använder orginalbläck och BRA fotopapper.
Jag har mött människor som vlll veta varför deras nya skrivare ger så dåligt resultat.
Oftast hänger det ihop med lågprisbläck och vanligt copypapper, samt oförmåga/ ovilja att läsa bruksanvisning (jag också).
Bläckstråleskrivare fungerar bäst om de används mycket och ofta, annars finns överhängande risk att bläckmunstyckena torkar och orsakar kostnader och stor irritation.
Det finns få saker i det digitala mörkrummet som orsakar så mycket aggro som skrivare, men egenhändigt gjorda bilder är också mycket tillfredsställande, när de blir bra-:)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
En skrivare som kan skriva ut ett brett färgspektra kostar mer. Om du har höga krav på färgåtergivning kanske det är bättre att skicka in bilderna till ngn framkallare istället... Har ingen erfrarenhet i att skriva ut bilder själv hemma. Men hur bra är de billigare skrivarna egentligen på att återge tonalitet? Hur mkt bör man spendera för att täcka skärmens rgb spektra på ett bra sätt?
De billiga skrivarna ger hyfsat resultat. En stor nackdel är att de har väldigt små bläckpatroner. De tar ganska fort slut och kostnaden per ml blir därför hög. Visst skiljer resultatet mot en dyrare pro skrivare men duger gott att börja med. Tittade på Epsons hemsida för denna skrivare. En omgång bläck kostar 1035 kr.

Problemet är att det är en ganska hög kunskapströskel man skall komma över för att få till bra resultat varje gång. Det är många fallgropar som de flesta ramlar ner i på vägen mot den erfarenhet och kunskap som krävs för att det skall bli bra resultat för det mesta. Jag drabbas själv ibland av problem som får utskrifterna att misslyckas. Det kan ta mig flera timmar att lösa bekymret och en hel del bläck och papper. Då har jag ändå hållit på med utskrifter sedan början av 1990.

Jag tycker definitivt att många fler borde skriva ut sina bilder och skaffa egna skrivare. Fast jag vill också varna för att det kräver tålamod och att man är beredd läsa på samt att förstå vägen från kamera till en bra utskrift. Det är inte bara att trycka på print och tro att det kommer ut en fin utskrift i skrivaren.
Det är betydligt billigare och enklare att skicka sina filer till Crimson eller någon annan och låta dem fixa det hela.
Så skall man ge sig in i skriva ut själv skall man veta att det kräver tålamod, papper och bläck innan utskrifterna sitter i 9 fall av 10.
 
ANNONS