Annons

Fotosidan har fått ny design

Produkter
(logga in för att koppla)

larjo

Aktiv medlem
Trevligt med ny design. Lite vilsen i början bara..
Tycker att det är lite för små bilder i bildspalten, den svarta ramen tar över lite för mycket.

Hittade en länk som inte fungerar:
http://www.fotosidan.se/classifieds/stolengear/
Tryckte på Stulet från Köp/Sälj. Har inte lusläst tråden så den kanske redan rapporterats.
 

Gille Spie

Aktiv medlem
Så här står det
"Tips:
Du kan också enkelt lägga till Bokmärken genom att gå till den sida du vill bokmärket skall gå till,
och där klicka Skapa bokmärke som finns uppe till höger i menyn på varje sida. På det sättet kan du tex skapa
bokmärken till egna bildsökningar."


Hittar inte "Skapa bokmärke" Hur gör jag genvägar?
Saknar dropdown så tänkte göra genväg men kanske ser jag inte skogen för alla träd
 

BosseE

Medlem
Ang typsnitt

Jag har inte läst alla inlägg, kanske att jag upprepar mig. MEN... text på skärm skall INTE ha serifer! Så är det bara! Så säger alla "användbarhetskonsulter" (Verdana rules!)
Jag ger inte något betyg på övriga förändringar eftersom det överst på sidan står "Ursäkta röran..." när jag skriver detta. Jag ger däremot poäng för att Fotosidan vill utvecklas och förbättras när det gäller det där komplexa begreppet "usability".
 

hlse

Aktiv medlem
Men hur blir det i praktiken? Allt fler fotar ju RAW och de kräver efterarbete. Eller menar du pålagda effekter, där man tillför saker som inte fanns i originalbilden?
Ren konvertering till JPG helt enkelt. Lätt fixat med ACR eller nåt annat prog.
Vad jag vill få fram med det här är att man tänker till innan när man fotar och inte faller för "det fixar man sen i Photoshop "
 

JazzBass

Aktiv medlem
Ser att ni nu åtgärdat en del saker som jag efterlyst. Forumkategorierna syns nu här till höger och innehållet under "grupper" har blivit mer komprimerat. Mycket bättre så här, fint! :)
 

tozz

Avslutat medlemskap
Hade precis ett möte med Tim Ash i 1h 30min där han gick igenom vår sajt lite ytligt. Väl värt investeringen och något som hade sparat Fotosidan massor och massor av tid (och därmed pengar). Det är ju uppenbart på reaktionerna här att många av ändringar inte var helt genomtänkta.

http://sitetuners.com (jag har inget med företaget att göra).
 

M-Lindberg

Medlem
Så här står det
"Tips:
Du kan också enkelt lägga till Bokmärken genom att gå till den sida du vill bokmärket skall gå till,
och där klicka Skapa bokmärke som finns uppe till höger i menyn på varje sida. På det sättet kan du tex skapa
bokmärken till egna bildsökningar."


Hittar inte "Skapa bokmärke" Hur gör jag genvägar?
Saknar dropdown så tänkte göra genväg men kanske ser jag inte skogen för alla träd
Jag ser inte heller skogen för alla träd om det är någon tröst :)
 

lumor_

Aktiv medlem
Finns det någon chans att vi får återgå till den vanliga designen?

EDIT: Kollade förresten in på New York Times. Det ver ingen lyckad inspirationskälla. Typsnittet och spaltindelningen ser ju helknäppt ut där.
 
Senast ändrad:

Nicklas.T

Aktiv medlem
Jag tycker att ni gjort ett bra jobb!!!

Jag gillar den nya sidan. Jag gillar att sidan är bredare och att den blivit snyggare rent grafiskt. Det gör det trevligare att spendera tid på sidan. Självklart finns det små barnsjukdomar som kommer försvinna vad det lider.

Jag var inte särskilt förtjust i drop down menyerna, så med lite omställning kommer detta vara en fröjd. Pröjsar man dessutom 100:-/år så kan man meka med sina egna genvägar som finns enkelt tillgängliga på förstasidan. Vissa verkar annars störa sig på det här i tråden.

När min prenumeration går ut skall jag köpa Silver abonnemang så jag slipper lite reklam dessutom.

Skål på er och bra jobbat.

Mvh
Nicklas
 

lekimpa

Aktiv medlem
Jag brukar läsa fotosidan en hel del på min Symbian-mobil med Opera Mini("The worlds most popular mobile browser"!) vilket alltid funkat kalas. Med den nya layouten blir det nån vajsing så Fotosidan blir helt oläsbar - mörklila text på svart bakgrund.
Instämmer. Jag använder Opera Mini till min SE K860i. Nu går det inte längre att surfa mobilt på fotosidan.

Om inte klagomålen lyssnas till så finns det ju andra fotositer att betala medlemskap till.
 

afe

Aktiv medlem
Jsg tycker at det rent generellt är jäkligt snyggt, men jag tycker å andra sidan att nästan allt nytt är snyggt :)

/afe
 

lars2

Avslutat medlemskap
Visst kanjag förstora texten själv, men då blir den för stor på andra sidor. Tycker FS är lite inkonsekventa nu med olika storlek på löptext på olika delar av sidan (t.ex. nyheter kontra forum).

Kör Firefox 3.6 för övrigt. Det är inte skärpan på texten jag stör mig på utan det faktum att forumtexten i mitt tycke är för liten.
Du kan ställa in minsta storlek på typsnitt i Firefox inställningar.
 

lars2

Avslutat medlemskap
Det är alltid trevligt med förändring det blir säkert jätte bra, skönt att slippa menyer som fälls ner bara muspekaren råkar komma över. Fast jag hade nog hellre haft menyn med pooler och forum till vänster, som det är nu med tre st relativt smala kolumner i bredd till höger känns det oharmoniskt på något sätt. Osså vill ja ha Microsoft Candara som kom med Vista, den gillar jag, där är som standard aningen större radavstånd det gillar jag. :)

Osså vill ja att det skall gå att lägga in bredare bild än 400 px i forumet.

Om man är riktigt missnöjd med designen kan folk alltid använda Greasemonkey add on i Firefox och ändra typsnitt, färger och det mesta av designen. Det kanske redan finns någon som har knåpat ihop något skript för detta.

Efter att ha bytt från Office 2003 till 2007 är man luttrad när det gäller förändringar, som om pyttemjuk inte kom på något att förbättra så man försämrade det mesta radikalt för att sen från en lägre nivå kunna göra det bättre igen.

Man är tacksam att FS undvikit Pyttemjuk strategin och det hela ser ut att bli bättre och trevligare än tidigare.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Det är alltid trevligt med förändring det blir säkert jätte bra, skönt att slippa menyer som fälls ner bara muspekaren råkar komma över. Fast jag hade nog hellre haft menyn med pooler och forum till vänster, som det är nu med tre st relativt smala kolumner i bredd till höger känns det oharmoniskt på något sätt. Osså vill ja ha Microsoft Candara som kom med Vista, den gillar jag, där är som standard aningen större radavstånd det gillar jag. :)

Osså vill ja att det skall gå att lägga in bredare bild än 400 px i forumet.

Om man är riktigt missnöjd med designen kan folk alltid använda Greasemonkey add on i Firefox och ändra typsnitt, färger och det mesta av designen. Det kanske redan finns någon som har knåpat ihop något skript för detta.

Efter att ha bytt från Office 2003 till 2007 är man luttrad när det gäller förändringar, som om pyttemjuk inte kom på något att förbättra så man försämrade det mesta radikalt för att sen från en lägre nivå kunna göra det bättre igen.

Man är tacksam att FS undvikit Pyttemjuk strategin och det hela ser ut att bli bättre och trevligare än tidigare.
Skillnaden på Office och Fotosidan är det första fick sina förändringar genom vetenskapliga studier och användartester, det satte dessutom igång en helt ny paradigm vad gäller user interfaces. Fotosidan verkar ha kopierat andra sajter godtyckligt och försökt mixa ihop flera olika till en. En sak är bra och det är ju att nyheterna inte längre har någon vikt på förstasidan, dom är i princip osynliga medan de två bilderna på toppen får allt fokus.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vid mobil *) åtkomst av FS har följande hänt:

- Svart bakgrund och vit text överallt
- Fel: när bild ska visas, både egen och annans, får jag följande felmeddelande:
"Fatal error: Undefined class name 'urlhelper' in /local1/fotosidan/cvs/communitylib/formatters/generic.php(1323): eval()'d code on line 55"



*) Windows Mobile 6 och 6.5
Opera 8.65 och 9.7
Internet Explorer
Vi sätter upp detta på todolistan.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Ren konvertering till JPG helt enkelt. Lätt fixat med ACR eller nåt annat prog.
Vad jag vill få fram med det här är att man tänker till innan när man fotar och inte faller för "det fixar man sen i Photoshop "
Något som är en "ren konvertering" finns väl inte? Allt handlar väl om hur man bearbetar sin RAW-bild?

Förändringar av bildinnehållet i Photoshop är givetvis en annan sak, men en RAW-bild "direkt ur kameran" kräver efterbehandling efter tycke och smak.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Gillar idén, men det känns väldigt rörigt. Någon form av indelning hade inte skadat.
I vänsterkanten kan man välja kategorier, men samma indelning kunde finnas direkt bland poolerna också i mitten av skärmen. Nu finns det så mycket så man inte ser träden för all skog...

Jag skulle gärna se att man på något vis separerar aktiva och inaktiva pooler. Det skapar en del förvirring och irritation när man klickar på en pool och märker att det är en stängd pool. En stor del av poolerna kunde säkert också tas bort helt och hållet, t.ex. pooler som stängts för över 1 år sedan och sådana som skapats för insamling av bilder för mosaiktavlor. Jag ser ingen nytta med att spara dessa. Bildkommentarerna hålls ju vad jag vet kvar trots att man ta bort en bild ur en pool.
 

lumor_

Aktiv medlem
Det är alltid trevligt med förändring det blir säkert jätte bra, skönt att slippa menyer som fälls ner bara muspekaren råkar komma över. Fast jag hade nog hellre haft menyn med pooler och forum till vänster, som det är nu med tre st relativt smala kolumner i bredd till höger känns det oharmoniskt på något sätt. Osså vill ja ha Microsoft Candara som kom med Vista, den gillar jag, där är som standard aningen större radavstånd det gillar jag. :)

Osså vill ja att det skall gå att lägga in bredare bild än 400 px i forumet.

Om man är riktigt missnöjd med designen kan folk alltid använda Greasemonkey add on i Firefox och ändra typsnitt, färger och det mesta av designen. Det kanske redan finns någon som har knåpat ihop något skript för detta.

Efter att ha bytt från Office 2003 till 2007 är man luttrad när det gäller förändringar, som om pyttemjuk inte kom på något att förbättra så man försämrade det mesta radikalt för att sen från en lägre nivå kunna göra det bättre igen.

Man är tacksam att FS undvikit Pyttemjuk strategin och det hela ser ut att bli bättre och trevligare än tidigare.
Tack för tipset om Greasemonkey, det borde lösa problemet med typsnittet i alla fall. Testade att installera det men det gick inte att lägga till några sajter i listan, är det något jag missat? Kanske finns något liknande plugin som funkar bättre?
 
ANNONS