Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja bild vilket pris ska man ta ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Crackerface

Medlem
Jag ska ev. sälja en bild till ett företag och då ska dom ha bilden till ett uppslag i katalogen för nästa års produkter som dom skickar till sina distributörer. Den kommer att tryckas i ett par tusen ex.

Det är första gången jag säljer bilder , så jag är lite osäker vad jag ska ta för pris ?

/ Mattias
 

lekimpa

Aktiv medlem
Jag kidnappar tråden med en del frågor.

Jag blev idag kontaktad av ett företag som ev vill köpa ett av mina foton att använda på webb, annat material samt ev som stor kopia på en vägg.

Det gäller ett gammalt foto som jag har på flickr.

Jag har aldrig sålt en bild förut och är helt grön på området. Jag har inget företag heller att sälja bilden genom, ev kan jag sälja den via min mammas firma. Kan man sälja som privatperson?

Vad kan ett rimligt pris vara, är det rimligt att begära typ 3-4000?

Tack på förhand.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har aldrig sålt en bild förut och är helt grön på området. Jag har inget företag heller att sälja bilden genom, ev kan jag sälja den via min mammas firma. Kan man sälja som privatperson?

Vad kan ett rimligt pris vara, är det rimligt att begära typ 3-4000?
Du behöver inget företag för att sälja en bild. På Skatteverkets webbsajt finns en utmärkt broschyr som heter "Hobbyverksamhet". I den får du veta hur det funkar med skatt och sånt.

Priset måste ni givetvis komma överens om. Jag har ju ingen aning om vad det är för företag eller hur speciell bilden är, men spontant låter 4000 kr ganska mycket.
 

lekimpa

Aktiv medlem
Du behöver inget företag för att sälja en bild. På Skatteverkets webbsajt finns en utmärkt broschyr som heter "Hobbyverksamhet". I den får du veta hur det funkar med skatt och sånt.

Priset måste ni givetvis komma överens om. Jag har ju ingen aning om vad det är för företag eller hur speciell bilden är, men spontant låter 4000 kr ganska mycket.
Tack för svar, jag ska ila till skatteverkets sajt.

Ok 4000 är i överkant för en bild, var ligger underkanten då? :)

Det är ett vårdföretag och detta är bilden: http://www.flickr.com/photos/khizzlesweden/3815003014/
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Pris

Du kan fakturera genom Frilans finans om du inte vill deklarera hobby.
6% är avgiften för tjänsten.
 

lekimpa

Aktiv medlem
Tack Gucko för tips om frilans finans, de hade jag nog aldrig hört om förut. Det verkar enklare än att deklarera för hobby om det bara är en enstaka bild.

Ingen som har något mer att säga om prisnivån?

Det är två alternativ som företaget pratar om som jag förstått det:

Alt1: Fri användning på web och broschyrer.

Alt2: Som ovan men även fotot som fond på en vägg i en kundmiljö.
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Pris

Sälj väggen förslagsvis som enskilt objekt, och publicerat i tidning som eget objekt.
"Fri användning", ge dem ett avtal med bunden tid gälllande publicering... ex. ett år 2-4k.
Säljer du rättighet att använda bilden utan begränsning, blir det dyrare.
 

lekimpa

Aktiv medlem
Tack för all vägledning hittills, känner mig mycket mer införstådd.

Jag funderar även på ett svarsmail där jag ber de specificera hur lång användningstid de vill köpa och även fråga vad de är villiga att betala för detta.

Fan man har fotat så länge och gått och tänkt att det vore kul om någon skulle vilja använda ens bilder någon gång och ändå är man så här oförberedd.

Dessutom 2:a gången på två veckor jag blir förfrågad om en bild men den första gången var det haverikommissionen som ville använda ett foto till en rapport. Det tog jag inte betalt för mer än bildbyline.
 

walter-g

Aktiv medlem
Tack Gucko för tips om frilans finans, de hade jag nog aldrig hört om förut. Det verkar enklare än att deklarera för hobby om det bara är en enstaka bild.

Ingen som har något mer att säga om prisnivån?

Det är två alternativ som företaget pratar om som jag förstått det:

Alt1: Fri användning på web och broschyrer.

Alt2: Som ovan men även fotot som fond på en vägg i en kundmiljö.
--

alt 1+2 och en bild (1 st) som det handlar om skulle jag begära 10.000kr brutto.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tack Gucko för tips om frilans finans, de hade jag nog aldrig hört om förut. Det verkar enklare än att deklarera för hobby om det bara är en enstaka bild.
Det finns ingen anledning att använda Frilansfinans. Det är dyrt och onödigt. Att de "bara" tar 6 procent i avgift är en sak, men det innebär ju att du kommer att betala arbetsgivaravgifter på hela beloppet också. Mer än en tredjedel av betalningen försvinner alltså. Helt i onödan.

Att skriva en faktura är inte svårt. Och ett avtal om bildens användning måste du ju ändå skriva. Typ:

"Företaget A (namn och org-nr) köper rätten att att använda bilden B på följande sätt:
1. Bla bla bla.
2. Bla bla bla.
För detta ska Företaget A betala xxxx kr till upphovsmannen Kim Ledin (personnummer). Summan betalas till bankonto xxx inom 30 dagar."

För övrigt tycker jag att det är en väldigt trevlig bild -- men den är inte unik. Att någon skulle vara beredd att betala 10000 kr för den är knappast troligt. För den summan kan man anlita en professionell fotograf en hel dag och få ett dussin utmärkta bilder att välja mellan.

Personligen har jag svårt att se någon anledning att krångla till det med en massa detaljerade villkor, tidsbegränsningar osv. Antingen publicering en gång (då hamnar man i nivå med BLF, alltså nån tusenlapp per bild) eller fri (men inte exklusiv) användning, då kan man förstås begära lite mer.
 
ANNONS