Annons

Konstnadsfråga / Vad ska man ta betalt för ett projekt.

Produkter
(logga in för att koppla)

thure1982

Aktiv medlem
Hej!
Jag måste kalla det för ett projekt eftersom det rör sig om minst ett års arbete.
Utanför mitt fönster byggs ett nytt hus som jag dokumenterar genom att ta ett kort varje dag sen det började.
Jag har kontaktat byggföretaget och de är eventuellt intresserade av att köpa en film som jag kommer göra av bilderna när bygget är klar.
Filmen kommer bli som ett time-laps-projekt men med endast en ruta per dag där man ser två hus resa sig från ingenting..

Vad ska jag ta betalt för detta? Tar man per bild eller vad?

Mvh Thure

PS. Här kan ni se ett exempel på hur det kommer bli men det kommer vara i linje så det inte hoppar/skakar mellan bilderna.DEMOFILM
 

Minita

Aktiv medlem
"Lättast" är väl att ta betalt för nedlagd tid - eller? När du har kommit en bit in i projektet, så borde du ha en uppfattning om den totala tidsåtgången. Sedan är det precis som för alla hantverkare. Ibland räknar man väldigt rätt, ibland skevar det iväg åt endera hållet och man får jobba för en löjligt låg timpeng.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Du får väl förhandla med den eventuella köparen.
Du argumenterar för hur mycket du vill ha betalt
Köparen argumenterar för hur lite han vill betala.
Du börjar någonstans högre upp än du någonsin kan tänka dig att få. Köparen skambudar tillbaka.
Någonstans på vägen blir ni överens. Antingen om ett pris, eller om att inte göra affär.


Du ska naturligtvis ta betalt för din tid och för att utrustningen varit allokerad i ett helt år. Du ska också ta betalt för idén, och för ditt kunnande.


Petter ...
 

ErlandH

Aktiv medlem
PS. Här kan ni se ett exempel på hur det kommer bli men det kommer vara i linje så det inte hoppar/skakar mellan bilderna.DEMOFILM
Dessutom kanske du ska fixa exponeringen så att den är ungefär samma på själva bygget hela tiden?

Angående betalning så är det omöjligt att ens ge ett riktmärke för ett så här unikt och omfattande projekt. Man skulle ju utan vidare kunna påstå att 100000 kr är rimligt arvode för det nedlagda arbetet, å andra sidan tror jag knappast kunden tycker att filmen är värd så mycket för dem.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
"Lättast" är väl att ta betalt för nedlagd tid - eller? När du har kommit en bit in i projektet, så borde du ha en uppfattning om den totala tidsåtgången. Sedan är det precis som för alla hantverkare. Ibland räknar man väldigt rätt, ibland skevar det iväg åt endera hållet och man får jobba för en löjligt låg timpeng.
Frågan är ju om projektet är viktigt för dig av ekonomiska skäl, eller för att du tycker att "experimentet" är roligt.

Om ekonomin är viktig bör du nog så snart som möjligt komma fram till ett avtal med kunden. Du kan då få betalt löpande under projektets gång och behöver inte stå någon risk. Och du kan lägga ner ifall kunden inte vill köpa filmen.

Men om projektet är viktigt i sig självt för dig. Om du är beredd att köra hela året även om det inte blir någon köpare i slutänden, så spelar det kanske mindre roll

Petter ...
 
ANNONS