Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
nu är det ännu en bild avslöjad på flashback. ett lodjur som sitter i bakgrunden av en svamp.

såg dessutom nått kollage av bilder som jag antar kommer från bloggen där ett flertal ser sjukt terjade ut, tom i det miniformat det presenterades i... tex nått lodjur som satt på en stenmur bla.

Det är dags att lägga korten på bordet imho, det är ingen som köper "ett fåtal lodjursbilder" längre.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Det svenska språket har just fått ett nytt verb, myntat av folket på Flashback: "terja".
https://www.flashback.org/t1641161p225
Betydelsen av verbet är inte så svår att lista ut. :) Passar också på att på förhand be om ursäkt ifall någon tycker att jag infekterar tråden med detta inlägg. Jag tyckte bara det var lite kul. Dessutom behövs det ju humor i tider av chock och bedrövelse.
Antar att det är den mer illvilliga delen av flashback som kommit på det ordet. Jag tror att det är bäst att låta det ordet dö en snabb död som det ser ut nu.
 
Skrev detta 2011-09-03 14,55 i den andra bloggen

Snälla, snälla, sparka inte på någon som redan ligger, tänk på människan Terje och hans nära & kära, jag ber er! Vilket kvarstår som min önskan MVH,,Lollo
 

krukvaext

Aktiv medlem
Snarare (tyvärr, om man kan säga det) så bör man utgå ifrån att samtliga, vilda lodjursbilder är fejk, med lodjuren inmonterade. Allt som allt har 12 bilder med montage blivit upptäckta hittills, och den siffran har ökat dagligen. Tio av dem var bilder på lodjur.
 

lekimpa

Aktiv medlem
Jag tror inte att drevet kommer avta förrän Terje ger en förklaring till varför han har gjort som han har gjort. Samt redovisar alla bilder som är manipulerade genom bildstöld och copy/paste.

Det duger inte i nuläget att säga att det bara var "ett fåtal lodjursbilder"

Vill han lyfta misstankarna från Malin så måste även det förklaras hur hennes manipulerade djurbilder har kommit till och hur han har lyckats tillverka dessa mot hennes vetande.

Malin är ingen djurfotograf egentligen men hon har frivilligt gett sig in i debatten med grova lögner och få då stå sitt kast.

Hon är professionell fotograf och är en del av företaget Hellesö i någon grad.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Jeg bagataliserer ingenting!!!! Vet ikke om det er språk problemer som ligger til grunn for dette. Jeg har hele tiden sagt at det Terje har gjort er feil. I Norge har vi et ordtak som heter; Alle vet at Jeppe drikker, men ingen vet hvorfor. Det alle er ute etter nå er vel årsaken til at dette skjedde. Den eneste som kan svare på det er Terje. Og svar vil dere få.
Det är möjligt att jag missförstår dig, och i så fall ber jag om ursäkt.

Jag kan dock inte neka till att dina bidrag i tråden enbart känns som beskyddar-fasoner. Vi vet alla vem Terje är och vad han har bidragit med under decennier, vilket också är anledningen till den stämning som råder.
När det dessutom framkommer att Terje haft en central roll att spela i rovdjursfrågan (som redan är infekterad), kan man inte låta bli att undra om motiven dessutom varit politiska?

Att Malin dragits in i röran är inte förvånande. Det finns mystiska omständigheter som rör hennes bilder också.


Det är lätt att känna sig utsatt när gästböcker, mail och forum fylls av inlägg av ilska, men det är samtidigt ett kvitto på hur många som känner sig bedragna av Terje. De som känner sig bedragna är de som haft Terje som en förebild, och/eller de som känner starkt i denna fråga.
Detta är något som rör alla i branschen.

Sen finns det naturligtvis de som skriver saker som är rena hot eller trakasserier, och det är inget jag förespråkar eller stödjer. Vi är besvikna och vill ha svar från Terje.

/Tomas
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Redan 2005 ifrågasatte jag Terje om några bilder han hade laddat upp. Han och många andra skrattade då åt mig.

När jag läser Terjes mail och hans inställning får jag lite kalla kårar. Då jag arbetar inom psykiatrin ser jag ett par tydliga mönster hos denna mannen.

Han spelar fortfarande ett dubbelspel, han skapar en bild om att det är mycket synd om honom och hans familj just nu. Hur tänkte han när han gick ut och klankade ner på Gunnar Glöersen? Detta blev en riktigt jobbig situation för Gunnar. Terje var här hela tiden medveten om sitt falska spel, ändå körde han över Gunnar. Det hade kunnat orsaka stor skada för honom både yrkesmässigt och privat.

Han ger nu en bild av sig som en mycket trasig människa där han och hans fru blivit utsatt för något hemskt. Men det är väl egentligen han/dem själva som skapat hela situationen. Endast ett barn gör så här, eller en människa med väldigt svåra problem.

Att Terje har sysslat med detta dubbelspel länge är ganska tydligt. Han kommer kämpa sig tillbaka säger han. Men allt mitt förtroende för honom som person och fotograf har gått ner sig ordentligt. Han smutskastade andra fotografer som gjorde samma, han satte folk i klistret som ifrågasatte honom och han avslutade sitt medlemskap här på fotosidan när jag och andra gjorde påtryckningar i mitten på 2000-talet. Får ordentliga psykopatvibbar från denna människa...
 

Graal

Avslutat medlemskap
Om det framkommit sakliga och bra argument för att Malin H farit med grova lögner, så fram med det i så fall. Det enda som visats är väl att det i ett par av bilderna hon tagit finns lodjur som ser ut att vara inmonterade? Visst kan hon gjort det själv, eller varit medveten om att det gjorts och ljugit, men vad är det som visar det?
 

Dorthe

Medlem
Jag tror inte att drevet kommer avta förrän Terje ger en förklaring till varför han har gjort som han har gjort. Samt redovisar alla bilder som är manipulerade genom bildstöld och copy/paste.

Det duger inte i nuläget att säga att det bara var "ett fåtal lodjursbilder"

Vill han lyfta misstankarna från Malin så måste även det förklaras hur hennes manipulerade djurbilder har kommit till och hur han har lyckats tillverka dessa mot hennes vetande.

Malin är ingen djurfotograf egentligen men hon har frivilligt gett sig in i debatten med grova lögner och få då stå sitt kast.

Hon är professionell fotograf och är en del av företaget Hellesö i någon grad.
Hva vil dere Terje skal gjøre? Ønsker dere en stor fremvisning hvor samtlige av dere på dette forum pluss alle på Flashback og andre forum kan være tilstede når han viser sine RAW filer? Eller holder det med et lite forum nedsatt av høyt ansette fotografer går igjennom materialet? Det er tydelig at uansett hva som skrives i saken har ingen betydning. At Terje beklager skriftlig betyr inget. Fortell meg hva dere vil og jeg skal være tilstede. Det jeg har bedt om er at Terje, hans datter og Malin og hennes datter får ro. Det er ikke bare på Malin´s blogg det har stormet. Så la oss diskutere hvordan vi kan løse dette. Og la meg presisere at i det ligger det ingen bagatalisering. Alle er tjent med at sannheten kommer frem, også hans familie, både i Svarige og i Norge.
 

Zewrak

Aktiv medlem
det handlar inte om det.
Det handlar om att man i text och bild manipulerade folk redan 2009. Som svar till alla de som undrar hur länge manipulerandet pågått.
Det har ingen betydelse. Jag kan garanterat att alla fotografer har någon gång, i mörkrum, i dator eller hur som helst manipulerat bilder. På ett eller annat sätt. Har man inte manipulerat en bild i mörkrummet på den analoga tiden, har man inte haft experimentslusta nog att lära sig kopiera bilder. Har man inte när man suttit och lärt sig photoshop åtminstone testat att klona något hit eller dit, så tvivlar jag på att man har intresse nog att kunna arbeta med det.

Visst "spökbilden" må vara två porträtt som är två lager med olika opacitet etc. Som har pillats ihop i photoshop. Men har de försökt sälja den bilden som ett icke montage till någon? Har de försökt att på något sätt göra sig pengar på det? Det är en privat plojgrej. Låt det vara det. Jag har tagit bilder på dottern och gett henne huggtänder för skojs skull, inte betyder det att om någon skulle anlita mig för ett porträtt att jag skulle göra ett sämre eller bättre jobb då?

Alla har manipulerat bilder. Det är det ingen fråga om, frågan här är om de bilder som sålts som icke maniupulerade bilder professionellt.

Jag har sett en person som arbetar med motivlack på bilar köra runt i en privat bil som han målade med pensel och falu rödfärg. Hans professionella lackeringar blir inte sämre för det.
 

fnalle37

Aktiv medlem
Om det framkommit sakliga och bra argument för att Malin H farit med grova lögner, så fram med det i så fall. Det enda som visats är väl att det i ett par av bilderna hon tagit finns lodjur som ser ut att vara inmonterade? Visst kan hon gjort det själv, eller varit medveten om att det gjorts och ljugit, men vad är det som visar det?
om du ser det som grovt vet jag inte, men hon har ju själv erkänt att hon ljög när hon sa att hon sett flera av de, nu mer, avslöjade bilderna, direkt i Terjes kamera.
 

tormig

Aktiv medlem
Stor skillnad på deras privata bilder och Terje's professionella (i den mening att de utfördes inom företaget) manipulerade bilder. Vad de sysslar med privat har väl ingenting med saken att göra.
Hur privat kan en bild som lagts ut på internet vara? Privata bilder ligger i byrålådan.
 

lekimpa

Aktiv medlem
Hva vil dere Terje skal gjøre? Ønsker dere en stor fremvisning hvor samtlige av dere på dette forum pluss alle på Flashback og andre forum kan være tilstede når han viser sine RAW filer? Eller holder det med et lite forum nedsatt av høyt ansette fotografer går igjennom materialet? Det er tydelig at uansett hva som skrives i saken har ingen betydning. At Terje beklager skriftlig betyr inget. Fortell meg hva dere vil og jeg skal være tilstede. Det jeg har bedt om er at Terje, hans datter og Malin og hennes datter får ro. Det er ikke bare på Malin´s blogg det har stormet. Så la oss diskutere hvordan vi kan løse dette. Og la meg presisere at i det ligger det ingen bagatalisering. Alle er tjent med at sannheten kommer frem, også hans familie, både i Svarige og i Norge.
Terje kan ju bevisligen meddela sig på internet på olika vis. Tex så har han en egen hemsida.

Han kan ju på lämplig plats redovisa vilka foton som innehåller oacceptabla manipulationer samt redogöra för varför.

Han kan också välja att inte göra detta men det kommer inte att hjälpa honom att få ro från drevet på något vis misstänker jag.

Terje är inte skyldig att göra något (förutom lite ekonomisk ersättning här och där) men de som är hårda kritiker är inte heller skyldiga att upphöra med sin högljudda kritik.
 

Zewrak

Aktiv medlem
Hur privat kan en bild som lagts ut på internet vara? Privata bilder ligger i byrålådan.
Det där är ju inte sant, det vet du om du använder internet idag. Sociala medier etc vimlar av privata bilder. Ska inte fotografer få ha bloggar, facebook etc. med privata bilder. För att då ska man dömas efter dem? Är det så det ska vara? I det här fallet kan ju inte ens dottern till den som är i fråga ha bilder etc på sin blog. Guilty by association. Och hennes bilder etc ska på något sätt sätta standarden på sin fars företag?

Det är bra fjantigt att påstå att man inte kan ha ett professionellt liv och ett privatliv. Jag kan tänka mig att det finns en hel del skådespelare till exempel som har en hel del om saken att säga.
 

Graal

Avslutat medlemskap
om du ser det som grovt vet jag inte, men hon har ju själv erkänt att hon ljög när hon sa att hon sett flera av de, nu mer, avslöjade bilderna, direkt i Terjes kamera.
Det var inte jag som såg det som grovt utan en annan person i ett inlägg ovan. Men har du fakta som visar att hon erkänt att hon ljugit grovt så får jag ge mig för det. Kanske har du också fakta om lodjursbilderna i hennes blogg? Om det var hon som klippt in dom eller någon annan?
 

Lasse Eriksson

Aktiv medlem
Det där är ju inte sant, det vet du om du använder internet idag. Sociala medier etc vimlar av privata bilder. Ska inte fotografer få ha bloggar, facebook etc. med privata bilder. För att då ska man dömas efter dem? Är det så det ska vara? I det här fallet kan ju inte ens dottern till den som är i fråga ha bilder etc på sin blog. Guilty by association. Och hennes bilder etc ska på något sätt sätta standarden på sin fars företag?

Det är bra fjantigt att påstå att man inte kan ha ett professionellt liv och ett privatliv. Jag kan tänka mig att det finns en hel del skådespelare till exempel som har en hel del om saken att säga.
Bilder man lägger ut på bloggar är ju inte privata. Givetvis lägger man ut dem där för att andra människor skall titta på dem
 
det är intressant det här med att terje, vad jag förstår, att han envisas med att fotografera i jpg, är det verkligen nån seriös fotograf som gör detta om han/hon planerar att använda bilderna till nått seriöst, så som böcker etc?
detta i kombination med att han alltid har påstått sig skapa bilderna direkt i kameran och att han inte skulle tänka tanken att redigera nånting nämnvärt i en bild.

PERSONLIGEN tror jag att han inte haft rent mjöl i påsen på flera år efter att ha läst/följt detta drama under de senaste dagarna.

ett citat som jag tycker passar bra över terje och hela situationen:

"Om en lögn upprepas tillräckligt många gånger blir den en sanning."
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS