Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

krukvaext

Aktiv medlem
http://terjehelleso.wordpress.com/

Nytt inlägg från Terje där han först slår till med ännu ett Susan Sontag-citat och sedan skriver så här:

"Jag vill också passa på att säga att samtliga bilder som illustrerar mina blogginlägg sedan nystarten har blivit ifrågasatta för sin fotografiska äkthet (med undantag för inlägget om Snusen). Många har trott att dessa bilder är förändrade i datorn (eller klippta-och-klistrade). Att jag nu erbjuder möjligheten att granska orginalfilerna är för att man ska kunna se om så är fallet."

Tror inte samtliga bilder på bloggen har blivit ifrågasatta. Kanske några.

Återigen så lägger han ju självklart bara upp bilder som han inte har fifflat med. Bilder som aldrig ens (förutom lavskrikan) har tagits upp i tidigare diskussioner.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
http://terjehelleso.wordpress.com/

Nytt inlägg från Terje där han först slår till med ännu ett Susan Sontag-citat och sedan skriver så här:

"Jag vill också passa på att säga att samtliga bilder som illustrerar mina blogginlägg sedan nystarten har blivit ifrågasatta för sin fotografiska äkthet (med undantag för inlägget om Snusen). Många har trott att dessa bilder är förändrade i datorn (eller klippta-och-klistrade). Att jag nu erbjuder möjligheten att granska orginalfilerna är för att man ska kunna se om så är fallet."

Tror inte samtliga bilder på bloggen har blivit ifrågasatta. Kanske några.

Återigen så lägger han ju självklart bara upp bilder som han inte har fifflat med. Bilder som aldrig ens (förutom lavskrikan) har tagits upp i tidigare diskussioner.
Blir bara mer och mer pinsamt. Märks tydligt att Terje har lagt detta bakom sig och kör full fart framåt nu. Mer och mer blogginlägg, börjar mer och mer gå ifrån någon form av redovisning.


Nu kommer jag lämna Terje, det är för sent för honom att ordna upp detta igen. Inom naturfoto är han för mig fullständigt passé.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Förskönat har han alltid gjort & han har aldrig sagt att det ska se ut som vid fotograferingstillfället, däremot så har han varit benhård på att allt ska göras i kameran vid fotograferingstillfället.
Det där är en självmotsägelse.
Varför skulle det vara det?
Ja det kan man undra?
"Som det ser ut vid fotograferingstllfället" kan förstås tolkas på mer än ett sätt, så jag förstår att jag förvirrade er. :)

Det man ser i sökaren (på en spegelreflex) är i allmänhet ganska likt det som syns på bilden om man inte gör några justeringar i efterhand.
 

yens

Aktiv medlem
http://terjehelleso.wordpress.com/

Nytt inlägg från Terje där han först slår till med ännu ett Susan Sontag-citat och sedan skriver så här:

"Jag vill också passa på att säga att samtliga bilder som illustrerar mina blogginlägg sedan nystarten har blivit ifrågasatta för sin fotografiska äkthet (med undantag för inlägget om Snusen). Många har trott att dessa bilder är förändrade i datorn (eller klippta-och-klistrade). Att jag nu erbjuder möjligheten att granska orginalfilerna är för att man ska kunna se om så är fallet."

Tror inte samtliga bilder på bloggen har blivit ifrågasatta. Kanske några.

Återigen så lägger han ju självklart bara upp bilder som han inte har fifflat med. Bilder som aldrig ens (förutom lavskrikan) har tagits upp i tidigare diskussioner.
Den mannen är verkligen för mycket... Han diktar om drev som jagar honom, om folk som ifrågasätter bilder som absolut inte ifrågasätts, han hittar på hot... Efter det vi sett av honom hittills, så hade han GIVETVIS publicerat eventuella riktiga hotbrev eller publicerat om någon ifrågasatt de bilder han nu publicerat i bloggen efter erkännandet.

Jag måste säga att han gått från märklig till tragisk i mina ögon...
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Är det inga fototidningar, på nätet eller på papper som publicerat något om hans fusk utöver lodjuren?

T.ex. Vargbilden som han är så stolt över som iprincip är bevisad? Men han vägrar kommentera?

Det känns som all media låter honom komma undan med bara lodjuren?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Eftersom att Terje tydligt vägrar att publicera, diskutera eller ens nämna alla de foton som ifrågasatts av många här och på flashback till exempel så bjuder han in att ge de och andra bilder rejäla stämplar av fuskjobb.
En bild ifrågasätts, han publicerar en liknande och hoppas att någon ska tro att det blir bra så.

Jag vågar nästan sätta 100kr på att Terje har hållt på bra länge med denna typ av fuskande och att det sträcker sig långt bortom lodjur och någon enstaka varg och fågel och att det är därför han raderade allt och så envist visar upp foton på fåglar, solnedgångar och andra djur i motljus som inte har med hans erkännande att göra.
 

.Z.

Aktiv medlem
"Som det ser ut vid fotograferingstllfället" kan förstås tolkas på mer än ett sätt, så jag förstår att jag förvirrade er. :)

Det man ser i sökaren (på en spegelreflex) är i allmänhet ganska likt det som syns på bilden om man inte gör några justeringar i efterhand.
Nja, ofta inte alls i Terjes fall då han arbetat mycket med filter, extrema brännvidder, dubbelexponeringar, imma på linsen samt säkert en del annat också.

Edit: Ska tillägga att jag endast har koll på hans analoga tid, noll koll på det han gjort de senaste åren annat än det som framkommit nu då förstås.
 

PMD

Aktiv medlem
Syns inte effekterna av sådant i sökaren, menar du?

OK, en dubbelexponering ser man inte effekten av i sökaren, men resten syns väl?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det man ser i sökaren (på en spegelreflex) är i allmänhet ganska likt det som syns på bilden om man inte gör några justeringar i efterhand.
Inte alls. Bara genom att använda t ex exponeringskompensation kan man få bilden att se helt annorlunda ut än det man ser i sökaren. På en digital spegelreflex kan man dessutom ändra färgernas mättnad och ett antal andra parametrar.
 

.Z.

Aktiv medlem
Syns inte effekterna av sådant i sökaren, menar du?
Ibland men långt ifrån alltid.

Jag tycker personligen att detta med att inom fotografi återge exakt det ögat såg är nys, filmen/sensorn har ju inte samma dynamiska omfång som ögat & ofta så gör sig bilderna bättre om man leker lite med skuggor & högdagrar.
 

PMD

Aktiv medlem
Inte alls. Bara genom att använda t ex exponeringskompensation kan man få bilden att se helt annorlunda ut än det man ser i sökaren. På en digital spegelreflex kan man dessutom ändra färgernas mättnad och ett antal andra parametrar.
Notera "i allmänhet", samt "ganska likt".
 

yens

Aktiv medlem
Själv använder jag bildbehandlingsprogram för att försöka få bilden att se ut som jag såg den i sökaren. Nu har jag i och för sig en ganska enkel kamera, men det är väldigt sällan bilden ser lika bra ut på skärmen utan efterbehandling som den gjorde när jag såg den i sökaren...

Så för mig ljuger den obehandlade bilden mer än sökaren...
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker personligen att detta med att inom fotografi återge exakt det ögat såg är nys, filmen/sensorn har ju inte samma dynamiska omfång som ögat & ofta så gör sig bilderna bättre om man leker lite med skuggor & högdagrar.
Nys är det väl inte, men jag håller med om att det är lite larvigt att enbart försöka göra sådana bilder. Hur bilden blev till är oftast inte något som påverkar hur bra den blev, men det kan förstås vara intressant att få reda på tillverkningsprocessen om man är intresserad av att göra något liknande.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
"Som det ser ut vid fotograferingstllfället" kan förstås tolkas på mer än ett sätt, så jag förstår att jag förvirrade er. :)

Det man ser i sökaren (på en spegelreflex) är i allmänhet ganska likt det som syns på bilden om man inte gör några justeringar i efterhand.
Så att försköna i förhand är då helt ok som manupilation?
 

yens

Aktiv medlem
Såga ett träd.
Skicka ut folk på sjön i eka.
Smink.
Limma fast insekter.
Elda upp hus (ingen annans)
Ficklampor
Uppstoppad mård
kasta ut godis till barn
osv
I min värld är allt ovanstående helt ok, under förutsättning att man inte ger sken av att det skett helt spontant. Däremot är bilden inte manipulerad i mina ögon. Manipulering är i min värld att objekt som inte finns framför kameran hamnar där, eller saker som fanns där vid fotoögonblicket försvinner.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS