Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enda objektiv till EOS 5D MK2

Zewrak

Aktiv medlem
Hämtade min nya EOS 5D MK2 idag, och vill ha tipps om ett riktigt bra objektiv som jag kan fota objekt som ödehus, bilvrak och porträtt m.m. Ett krav jag har är att det skall vara ett zoomobjektiv (gillar INTE fasta objektiv). Någon viskade Tamron 28-75, någon här ute som har erfarenhet av den kombinationen eller ett liknande Canon? OBS! har inte panik att hitta ett objektiv, utan tänker ta lite tid å verkligen hitta rätt.
Var bor herrn? Man kanske kan möta upp så kan du få prova. Beror ju lite på var du är. Men tror säkert att någon kan tänka sig att träffas och låta dig prova för en bulle och en kopp kaffe.
 

gtk80

Avslutat medlemskap
Halvdassig bildkvalite? :)
Ursäkta mitt överdrivna ordval, då tonen av ironi inte syns lika tydligt på forum, borde jag valt nåt mildare :)

16-35L är bra objektiv, inget snack om den saken, men skulle vilja se att de var mycket bättre.. Anser det inte leva upp till prislappen som det är idag bara, för 13000kr skall det leverera bättre kantskärpa än vad det gör. Men det är bara vad jag tycker, skall försöka att vara mer diplomatisk fortsättningsvis och inte väga in personliga åsikter för mycket.

En sak som är säker är att 16-35 är bättre än 17-40, så sett i den vinklingen är det ett lyft :)

Sen är det nog fler likt mig som gillar vidvinkel och skulle vilja se en bättre vidvinkelzoom från Canon snart som matchar den största konkurentens alternativ på marknaden.
 

apersson850

Aktiv medlem
Använder ni era kameror till bara en sorts motiv? Visst händer det att jag går och gör något med ett enda objektiv, men det är då plockat som det mest lämpliga i högen. Vid nästa tillfälle tar jag kanske något annat.

Det är faktiskt en av de största finesserna med en spegelreflexkamera, det här att man kan byta objektiv.
 

Junkman

Avslutat medlemskap
Använder ni era kameror till bara en sorts motiv? Visst händer det att jag går och gör något med ett enda objektiv, men det är då plockat som det mest lämpliga i högen. Vid nästa tillfälle tar jag kanske något annat.

Det är faktiskt en av de största finesserna med en spegelreflexkamera, det här att man kan byta objektiv.
Jag VILL INTE byta objektiv i dammiga miljöer eller bland pollen/myggsvärmar........
därför har jag 2st Nikon D300or med olika typer av objektiv när jag är ute på UE jakt ;-). 5D MK2 tänkte jag använda till lite mera finfotografering...............................
 

Billingen

Aktiv medlem
Nu vill jag nästan följa med dig på fototur av ren nyfikenhet: det är så farligt att du måste ha säkerhetsavstånd till motivet och zooma in, det är så fruktansvärt mycket pollen och mygg att du inte vill byta objektiv. Gott om dramatik när du är ute och fotar verkar det som ;-)
 

Junkman

Avslutat medlemskap
Nu vill jag nästan följa med dig på fototur av ren nyfikenhet: det är så farligt att du måste ha säkerhetsavstånd till motivet och zooma in, det är så fruktansvärt mycket pollen och mygg att du inte vill byta objektiv. Gott om dramatik när du är ute och fotar verkar det som ;-)
Mjo, alla fotar inte nakenmodeller i kliniskt rena studiomiljöer med permanent avstånd ;-).
 

Esoj

Aktiv medlem
Det ända som är viktigt enligt proffstyckarna och testarna, just nu, så är DR, så vilket objetktiv du väljer har ingen betydelse, det går helt enkelt inte att få en bra bild med den kameran, tyvärr fel märke enligt proffstyckarna, tyvärr, fråga nästa gång innan du köper, en 7000D Nikon och du hade blivit så nöjd så..
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag VILL INTE byta objektiv i dammiga miljöer eller bland pollen/myggsvärmar........
därför har jag 2st Nikon D300or med olika typer av objektiv när jag är ute på UE jakt ;-). 5D MK2 tänkte jag använda till lite mera finfotografering...............................
OK, men då kan jag inte för i mitt liv begripa att du inte köper tre hus? Ett med 16-35/2.8L, ett med 24-70/2.8L och ett med 70-200/2.8 IS.
Förstår inte ens varför du frågar?
 

Jimfear

Aktiv medlem
Jag VILL INTE byta objektiv i dammiga miljöer eller bland pollen/myggsvärmar........
därför har jag 2st Nikon D300or med olika typer av objektiv när jag är ute på UE jakt ;-). 5D MK2 tänkte jag använda till lite mera finfotografering...............................
Det här måste nog vara lite överdrivet försiktigt, är det inte sandstorm eller ösregn kan man gott byta objektiv utan att vara orolig. Skulle det komma in lite damm på sensorn går det alltid blåsa bort då man kommer hem. Jag körde på en månad i Turkiets dammiga och blåsiga klimat med endast fasta objektiv, var lite damm på sensorn ett tag efter men det försvann av sig själv, och inte har det märkts på bilderna heller eftersom jag inte har som vana att fotografera på bländare 22 eller över. Använd kameran istället för att sköta om den.

Undrar för övrigt hur det ser ut då man har fått en mygga på sensorn...
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Nu vill jag nästan följa med dig på fototur av ren nyfikenhet: det är så farligt att du måste ha säkerhetsavstånd till motivet och zooma in, det är så fruktansvärt mycket pollen och mygg att du inte vill byta objektiv. Gott om dramatik när du är ute och fotar verkar det som ;-)
Det problemet är inte försumbart. Tredje gången jag bytte objektiv på min nya 5D Mark II så såg jag en liten insekt (som smitit in i kameran) i sökaren. Ändå var jag mycket försiktig vid bytet.

Resterna av den hade jag problem med, till och från, i ett par månader. Så är "liver på landet". :)
 

gtk80

Avslutat medlemskap
Det problemet är inte försumbart. Tredje gången jag bytte objektiv på min nya 5D Mark II så såg jag en liten insekt (som smitit in i kameran) i sökaren. Ändå var jag mycket försiktig vid bytet.

Resterna av den hade jag problem med, till och från, i ett par månader. Så är "liver på landet". :)
Haha fick en bild i huvudet hur insekten knackar på optiken "Haallåå!? släpp ut mig..!" sekunden senare *klookloonk* .. ännu en tragisk olycka med 5D Mark IIs stora spegel :)

Hade jag haft ett extra hus över hade jag försökt återskapa bilden till en riktig bild, redan ideér hur den skulle tas på bästa sätt..

Sorry för lite offtopic här :)
 

Junkman

Avslutat medlemskap
Det ända som är viktigt enligt proffstyckarna och testarna, just nu, så är DR, så vilket objetktiv du väljer har ingen betydelse, det går helt enkelt inte att få en bra bild med den kameran, tyvärr fel märke enligt proffstyckarna, tyvärr, fråga nästa gång innan du köper, en 7000D Nikon och du hade blivit så nöjd så..
Innan jag köper någonting brukar jag ofta gå in här på fotosidan och studera bilder som folk tagit med kameror eller objektiv. Om du kallar bilderna som tagits med EOS 5D MK2 för dåliga förolämpar du samtliga ägare och dessutom är det nog dags för ett besök till optikern..........Angående D7000 så har jag träffat en hel del ägare av kameran, många av dom har inte varit alltför nöjda med den ofta överexponerande kameran.
 
Senast ändrad:

Junkman

Avslutat medlemskap
Det problemet är inte försumbart. Tredje gången jag bytte objektiv på min nya 5D Mark II så såg jag en liten insekt (som smitit in i kameran) i sökaren. Ändå var jag mycket försiktig vid bytet.

Resterna av den hade jag problem med, till och från, i ett par månader. Så är "liver på landet". :)
Äntligen nån som fattar vad jag menar, ett stort tack!!!!!
 

Junkman

Avslutat medlemskap
OK, men då kan jag inte för i mitt liv begripa att du inte köper tre hus? Ett med 16-35/2.8L, ett med 24-70/2.8L och ett med 70-200/2.8 IS.
Förstår inte ens varför du frågar?
Vem f-n har råd med 3 hus? Du kanske har det men inte jag...........Allvarligt talat jag behöver bara ett riktigt bra och flexibelt objektiv till kameran, det är faktiskt så.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Vem f-n har råd med 3 hus? Du kanske har det men inte jag...........Allvarligt talat jag behöver bara ett riktigt bra och flexibelt objektiv till kameran, det är faktiskt så.
Det är väl bara att titta runt här på FS. Det är mängder av medlemmar som har både tre och fyra hus. Själv är jag på väg att köpa mitt andra eftersom jag vill ha tillgång till en kameran med kort optik samtidigt som jag är ute med tele på huvudkameran.
 

Junkman

Avslutat medlemskap
Avslut...........

Avslutar den här tråden för min del nu, lämnade nämligen tillbaka Canon 5D Mk2 till MM i obruten förpackning=pengar tillbaka. Det blir fömodligen en Nikon D800 i mitten på Maj, ska avvakta ev barnsjukdommar på den kameran innan jag slår till. Jag har extern blixt å ett zoomobjektiv som kommer att passa till D800, så här blir det ibland.................:-O.
 
ANNONS