Annons

Får inte bort intorkade fläckar från neggen

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Tycker mig ha sökt runt mycket och hittat fler som haft olika problem med torkfläckar, dock ser man inte alltid en lösning på problemet i trådarna utan snarare vad man kan göra för att förebygga, vilket jag har fått en klarare bild på åtminstonde.

Min senaste rulle nu fick fläckar på nästan varenda bild, som synes här:
http://img6.imagebanana.com/img/up3jixds/1.jpg

Och man kan lugnt säga att det har en förstörande effekt:
http://img7.imagebanana.com/img/pr9ybiwe/2.jpg

Fläckarna sitter på den blanka sidan av negget endast.

Jag fick först för mig att det var kalk men är inte säker.
Det har hunnit torka under natt och jag har försökt både blöta om dem på nytt och mildt gnugga med fingertopparna i ett vattenbad med någon droppe diskmedel i. Någon fläck har försvunnit här och där, men de flästa återstår och jag undrar om det finns ett bättre sätt att göra det på, än vatten + diskmedel med extra gnugg.

Kan man lägga neggen i vattenbad under natt? Vad kan funka?
 
Senast ändrad:

sonyboy

Medlem
Efter sköljning stoppar jag spiralen med film tillbaka i dosan och tillsätter endast destillerat vatten och rör om spiralen några minuter. Hänger sedan upp filmen och avtorkar med ett fint fuktat sämsskinn på den blanka sidan. Har fungerat bra för mig.
//Rolf
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Kalk löser sig i organiska syror, men det kan ta lite tid. Citronsyra eller ättikssyra fungerar för att lösa kalkfläckar. Det behöver inte vara hög koncentration, men det kan ta tid.
 

Emaks

Aktiv medlem
Det är väldigt enkelt att få bort torkfläckar om de sitter på den blanka sidan av filmen, alltså inte emulsionssidan. Och de brukar faktiskt hamna på den blanka baksidan. Man lägger då det torra negativet på ett rent underlag (förslagsvis ett rent papper). Använder sedan ett linsputspapper av ristyp (som minimerar reprisken) och viker ihop det några gånger. Ånga sedan med anddräkten där fläckarna finns och torka försiktigt bort dom med rispapperet. Dra åt ett håll coh gnugga inte. Alternativt kan du fukta rispapperet lätt och vrida ur det ordentligt för att sedan torka.

Och för att undvika torkfläckar så mycket det går i framtiden, använd vätmedel! Några få droppar i dosans sista sköljvatten räcker, och lyft sedan spolarna upp och ned några gånger (ev skumma av lödder). Låt sedan filmen ligga någon minut i vattnet med vätmedelt innan du hänger upp den. Ytspänningen i vattnet försvinner då och det rinnar av lättare, filmen avmagnetiseras och drar inte till sig damm så lätt heller.

http://gelatin-silver.blogspot.com
 

monotux

Aktiv medlem
Jag använder Kodak Photoflo och har bara problem med torkfläckar när jag inte använder den. Jag har läst att washing aid kan hjälpa också, men aldrig provat själv.
 

Emaks

Aktiv medlem
Viktigt när man använder vätmedel som t.ex Photoflo: Ta inte för mycket i sista sköljvattnet, utan bara några enstaka droppar. Löddrar det mycket kan det sedan bli torkfläckar av det,i form av långa ränder på filmen. Men även dom ränderna går att ta bort med ovan beskriven metod, om man skulle få såna.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Om man använder ättika, citronsyra eller annan organisk syra för att lösa kalken, gör man det med utspädd lösning, och sedan sköljer man igen som vanligt och använder vätmedel innan man torkar. Koncentrationen ska inte vara högre än brytbadet, och man kan använda samma bad.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Oj, det är sånt man faktiskt ska ha i arsenalen när man framkallar.

Vätmedel är samma sak som vanligt handdiskmedel, men parfymen kan man ju vara utan. Jag har använt diskmedel under flera decennier utan några problem. Under flera år körde jag med Shell Teepol, som är ett rent vätmedel och säljs i stor förpackning som räcker i ett par år om man diskar med det varje dag. Men det går faktiskt med vilket diskmedel som helst. Det ska vara mycket liten mängd i sista sköljen, typ en droppe till flera liter vatten.

Ättika finns i vanliga livsmedelsaffärer. Ättika behöver man i brytbadet som man avbryter framkallningen med innan man fixerar. Ungefär en halv minut badning i svag ättika tar bort alkaliteten från framkallaren och stoppar den effektivt. Då spar man fixet, så att det håller längre än om man bara sköljer av kvickt med vatten innan man fixerar.
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Man tackar för välforulerad info!
Jag har inte framkallat mer än 7-8 rullar ännu, och har då gjort det på en fotoklubb som ioförsig är ganska begränsad med dessa detaljer, men det kan kanske finnas där även om det vad jag kan minnas inte tagits upp...

Min procedur har vart som kortfattat:
1. framkallare
2. stop (vatten)
3. fix
4. mer vatten.

Vilket kommer få utvecklas endel, vi har nu kommit fram till att sätta till en förstoringsapparat också så det blir mer av den analoga varan ändå :)
Ovan nämnda tillvägagångssätt fungerar ju som basic, men utan tanke på långtidhållbarhet eller fläckar (som jag klarat mig ifrån oftast hittills)

Oj, det är sånt man faktiskt ska ha i arsenalen när man framkallar.

Vätmedel är samma sak som vanligt handdiskmedel, men parfymen kan man ju vara utan. Jag har använt diskmedel under flera decennier utan några problem. Under flera år körde jag med Shell Teepol, som är ett rent vätmedel och säljs i stor förpackning som räcker i ett par år om man diskar med det varje dag. Men det går faktiskt med vilket diskmedel som helst. Det ska vara mycket liten mängd i sista sköljen, typ en droppe till flera liter vatten.

Ättika finns i vanliga livsmedelsaffärer. Ättika behöver man i brytbadet som man avbryter framkallningen med innan man fixerar. Ungefär en halv minut badning i svag ättika tar bort alkaliteten från framkallaren och stoppar den effektivt. Då spar man fixet, så att det håller längre än om man bara sköljer av kvickt med vatten innan man fixerar.
 

Zewrak

Aktiv medlem
www.photax.se har Tetenals "Mirasol 2000 Antistatic" under övrig kemi. Det funkar finfint. Spädes 1:800 eller liknande och kostar dryga hundralappen för en flaska som borde räcka länge.

Jag tar av filmen från spolen och använder ett vanligt framkallningsfat med 1-2 liter lösning i och drar den fram och tillbaka i 1-2 minuter. Funkar kanon. Känns bättre än att ha vätmedel fastnandes i spiralerna ;).
 

Emaks

Aktiv medlem
.........Jag tar av filmen från spolen och använder ett vanligt framkallningsfat med 1-2 liter lösning i och drar den fram och tillbaka i 1-2 minuter. Funkar kanon. Känns bättre än att ha vätmedel fastnandes i spiralerna ;).
Rengör/sköljer du inte spiralerna efteråt? Har aldrig haft problem med att vätmedel fastnar i spiralerna under mina år i mörkrummet. När du drar den lösa filmen fram och tillbaka i en skål finns däremot stor risk för emulsionsskador. Film är känsligast i vått tillstånd.

http://gelatin-silver.blogspot.com
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
www.photax.se har Tetenals "Mirasol 2000 Antistatic" under övrig kemi. Det funkar finfint. Spädes 1:800 eller liknande och kostar dryga hundralappen för en flaska som borde räcka länge.

Jag tar av filmen från spolen och använder ett vanligt framkallningsfat med 1-2 liter lösning i och drar den fram och tillbaka i 1-2 minuter. Funkar kanon. Känns bättre än att ha vätmedel fastnandes i spiralerna ;).
Du är väl medveten om att Mirasol ÄR ett vätmedel???
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag tar av filmen från spolen och använder ett vanligt framkallningsfat med 1-2 liter lösning i och drar den fram och tillbaka i 1-2 minuter. Funkar kanon. Känns bättre än att ha vätmedel fastnandes i spiralerna ;).
Jag gör detsamma men använder en vanlig bakbunke med 1 droppe yes i.
Sedan håller jag den ett par minuter i 45 grader så att mycket vatten samlas i kanten.
Hängs sedan i matkällaren. Svalt och inte torrt.
Inga problem med torkfläckar men så har jag mjukt vatten i kranen.
 

Emaks

Aktiv medlem
Ser ingen vits eller anledning att använda skålar eller andra kärl för att doppa filmen i vätmedel? Man ökar bara risken för emulsionsskador. Bäst måste ju vara att bara droppa i några droppar vätmedel (eller diskmedel för den som anser det är lika bra för filmen) i dosans sista sköljvatten, och sedan lyfta pelaren med spolarna upp och ned några gånger, och låta stå någon minut innan man tar ur filmen ur spolarna och hänger upp den. Spiralerna rengör man ju efteråt genom att skölja i varmvatten.

http://gelatin-silver.blogspot.com
 

millhouse

Aktiv medlem
Förutsättningarna för att torka framkallad film är naturligtvis olika. Jag har det så bra att jag kan hägna filmen i normaltemperatur och absolut dammfritt.
Jag har under alla år som sista del "doppat" mycket litet och då menar jag mycket lite Photo-Flo direkt i framkallningsdosan. Låt verka och sedan hängt. Torkfläckar -nej.
Spiraler har heller inte tagit skada om man rengör direkt.
Tetenal Mirasol 2000 Antistatic är ett svamp- och bakteriedödande vätmedel och går väl helt utmärkt, eller ?
Använder själv den då och då.
 

Emaks

Aktiv medlem
För er som föredrar diskmedel som sköljmedel kan upplysas att alla diskmedel innehåller elektriskt laddade tensider sk anjontesider och katjontensider. Äkta vätmedel däremot är helt oladdat då det bara innehåller sk nonjontensider (non ionic). Vad det innebär för hur filmen drar till sig dammpartiklar under torkningen vet inte jag, men någon fysikkunnig kan säkert upplysa om det?

http://gelatin-silver.blogspot.com
 

Zewrak

Aktiv medlem
Ser ingen vits eller anledning att använda skålar eller andra kärl för att doppa filmen i vätmedel? Man ökar bara risken för emulsionsskador. Bäst måste ju vara att bara droppa i några droppar vätmedel (eller diskmedel för den som anser det är lika bra för filmen) i dosans sista sköljvatten, och sedan lyfta pelaren med spolarna upp och ned några gånger, och låta stå någon minut innan man tar ur filmen ur spolarna och hänger upp den. Spiralerna rengör man ju efteråt genom att skölja i varmvatten.

http://gelatin-silver.blogspot.com
Jag gör det helt enkelt för att slippa göra något mer alls. Jag tar loss filmen ur spiralen, sätter på klämmorna, drar det fram och tillbaka, med emulsionssidan uppåt, så det bara kommer strax under ytan. Sedan hänger jag den direkt utan att trassla med att öppna spiraler, sätta på klämmor etc efter att jag låtit den rinna av. Slipper helt att handha filmen efter att jag sköljt den i antistat/flo. Helt enkelt bara de momenten jag tränat in. Inga problem med skadad film ännu. Dessutom kan jag använda samma kar till kontaktkartorna och eventuell bladfilm sedan ;)
 

Emaks

Aktiv medlem
Jag gör det helt enkelt för att slippa göra något mer alls. Jag tar loss filmen ur spiralen, sätter på klämmorna, drar det fram och tillbaka, med emulsionssidan uppåt, så det bara kommer strax under ytan. Sedan hänger jag den direkt utan att trassla med att öppna spiraler, sätta på klämmor etc efter att jag låtit den rinna av. Slipper helt att handha filmen efter att jag sköljt den i antistat/flo. Helt enkelt bara de momenten jag tränat in. Inga problem med skadad film ännu. Dessutom kan jag använda samma kar till kontaktkartorna och eventuell bladfilm sedan ;)
Men det är ju precis det du får göra. Du måste ju ändå öppna spiralerna och ta loss filmen. Sen gör du ju ytterligare ett moment som du annar slipper, lägger filmen i skålen/karet och sätter på klämmorna samt drar filmen fram och tillbaka där. Låter du filmen ligga i dosan på spiralerna när du "vätmedlar" den så slipper du det momentet, och filmen är skyddad ända tills du lossar den från spiralerna och hänger upp den. Tyngdklämman i botten sätter du på allra sist, när filmen hänger där den ska.

http://gelatin-silver.blogspot.com
 
ANNONS