Annons

Fota i klassrum

Produkter
(logga in för att koppla)

b-g

Medlem
Vad gäller om jag som lärare fotograferar elever iklassrumssituationer för att använda i klasskataloger eller reklampublikationer för skolan, krävs det modellrelease eller något annat medgivande ?

Nästa fundering är tvärs om vad händer om eleven fotar/filmar mig som lärare i klassrummet och sen lägger ut på något socialt media typ facebook?
 

ErlandH

Aktiv medlem
I teorin nej, i praktiken ja. Många föräldrar är mycket känsliga för hur deras barn fotograferas och hur bilderna hanteras. Prata med din rektor, det vore förvånande om skolan inte har ett regelverk för detta.
 

Kijana

Aktiv medlem
Vad gäller om jag som lärare fotograferar elever i klassrumssituationer för att använda i klasskataloger eller reklampublikationer för skolan, krävs det modellrelease eller något annat medgivande ?
Absolut! Näringsidkare får inte använda andras namn och bild i reklam hur som helst. Ett avtal om medverkan så kallad modelrelease med myndig motpart krävs förstås.
 

Kijana

Aktiv medlem
Gissade att den invändningen skulle komma...

Förr i tiden var en friskola möjligtvis en Waldorf- eller Montessoriskola, kanske så länge som in på 1970-talet. I dag är det aktiebolag med riskkapitalister i bakgrunden. Tror absolut att sådana räknas som näringsidkare även om fasaden är en skola.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det framgår överhuvudtaget inte vad det är för skola i frågeställningen och även helkommunala skolor gör reklam för sig själva. Inte ens om det är som du säger, vilket jag inte tror prövats, så är det inte nödvändigtvis applicerbart. Vad som sedan är lämpligt att göra oavsett är en annan femma. Frågar man så har man ryggen fri oavsett vad som gäller, förstås.
 

Kijana

Aktiv medlem
Det framgår överhuvudtaget inte vad det är för skola i frågeställningen och även helkommunala skolor gör reklam för sig själva. Inte ens om det är som du säger, vilket jag inte tror prövats, så är det inte nödvändigtvis applicerbart.
Jag är helt medveten om att även kommunala skolor behöver göra reklam för sig själva i dag.
Men varför skulle det inte vara "applicerbart"?


Vad som sedan är lämpligt att göra oavsett är en annan femma. Frågar man så har man ryggen fri oavsett vad som gäller, förstås.
Helt klart, det kan vara den enklaste vägen här.
 

b-g

Medlem
JA det var ju lite olika åsikter, nu är det så att jag alltid frågar eleverna om det är okej,
den andra delen av fråga var tydligen knivigare för där kan jag inte se att någon har svarat något,
vore kul om någon har några synpunkter på det problemet,
för övrigt så tackar jag för inkomna svar.
mvh, b-g
 

AFJ

Aktiv medlem
Att en elev fotar sin lärare eller skolkamrater under en lektion och lägger ut bilderna på Internet är så vitt jag förstår helt lagligt.

Sedan kan jag personligen tycka att ingen elev borde få ha sin mobil påslagen i klassrummet - men den åsikten delas t ex inte av min 16-årige son! :)
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
JA det var ju lite olika åsikter, nu är det så att jag alltid frågar eleverna om det är okej,
den andra delen av fråga var tydligen knivigare för där kan jag inte se att någon har svarat något,
vore kul om någon har några synpunkter på det problemet,
för övrigt så tackar jag för inkomna svar.
mvh, b-g
Jag kan vara fel ute, men nog bör du/ni fråga föräldrarna istället om eleverna är barn. För högskoleelever är det en annan femma då de är myndiga. Har för mig gränsen går vid 15 år men är osäker, nån annan här vet säkert vilken ålder som gäller.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Nästa fundering är tvärs om vad händer om eleven fotar/filmar mig som lärare i klassrummet och sen lägger ut på något socialt media typ facebook?
inom skolan gäller de regler som skolan sätter. Om ni har regler som förhindrar fotograferande utan tillstånd kan du hänvisa till detta när du ber eleverna att inte fotografera. Men om de ändå fotar dig kan du endast stoppa dem från att lägga ut bilderna på sociala media om de är kränkande, eller presenteras ihop med nåt som kan vara kränkande. Du kan inte heller kräva att bilderna skall raderas, men som lärare kan du ju be dem göra det och hoppas de gör som du ber dem ;)
 

Zewrak

Aktiv medlem
Skulle tippa på att föräldrarna har fått en lapp hem när barnen började skolan där de ger tillstånd för fotografering av deras barn för skolans/kommunens hemsida. Eller liknande. Där du dessutom borde kunna kryssa över det ena eller andra där du inte ger tillstånd.

Att en lärare på eget bevåg utanför skolans arbetsplan fotograferar barn i ett klassrum och lägger upp på facebook eller liknande. Kan man nog se som en direkt önskan om att bli av med sitt arbete. Det är inte barnen som ger tillstånd för det. Det är barnens föräldrar.

Om detta är något man vill göra, ansöker man lämpligen skriftligt om tillstånd av varje barns förälder via en lapp som ska komma tillbaka påskriven. Och ser till att inga barn syns på bilderna, vars föräldrar man inte fått skriftligt tillstånd av. Man bör nog även samråda med rektorn.

Den dagen en lärare börjar spotta ut bilder på mina barn på deras personliga facebooksida eller liknande är den dagen då jag gör det till mitt mål att den samme ska förlora sitt arbete. Eller kamera.
 

Zewrak

Aktiv medlem
Att en elev fotar sin lärare eller skolkamrater under en lektion och lägger ut bilderna på Internet är så vitt jag förstår helt lagligt.
Det är nog en gråzon. Skolor är inte att betrakta som allmänt område. Det är nog inte alls så säkert att man kan fotografera hur som helst. Skulle tro att de flesta skolor har en policy och det är den som gäller i "privata lokaler". Alternativt finns det säkert en policy vad som gäller i skolor/kommuners lokaler någonstans.
 

AFJ

Aktiv medlem
Vilka skolor har fotoförbud?

Det borde vara svårt att upprätthålla ett förbud med tanke på att alla elever går omkring med en kamera i handen.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vilka skolor har fotoförbud?

Det borde vara svårt att upprätthålla ett förbud med tanke på att alla elever går omkring med en kamera i handen.
Det är en annan sak. Att det finns ett förbud innebär inte att alla följer det.
Samtidigt är det helt lagligt att stå utanför skolans område o fotografera in.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det är en annan sak. Att det finns ett förbud innebär inte att alla följer det.
Men eftersom grundregeln är att fotograferingen är tillåten så måste man väl tänka sig för innan man inför ett förbud.

Vad uppnår vi med ett förbud?

Vilka möjligheter har vi att se till att förbudet efterlevs?

Om jag vore rektor skulle jag nog tycka att man inte uppnår några positiva effekter och att möjligheterna till kontroll är obefintliga. Alltså skulle jag avstå från att införa ett förbud.

Men det kanske finns skolor som gjort andra bedömningar?

Någon som vet om det finns grundskolor, gymnasieskolor eller universitet där det råder generellt fotoförbud?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Mullsjö kommun
Habo kommun om jag kommer ihåg rätt
Ett flertal skolor i Jönköping

Internationella Engelska Skolan
osv

Det är nog allt vanligare än du tror.
 
ANNONS