Annons

Micro Four Thirds - Samlingstråd

Leaflet

Aktiv medlem
Ska bli intressant att få ta del av era utlåtanden om den gluggen. Själv håller jag på att knapra ihop till ett 45/1.8.....
 

chi_sweden

Aktiv medlem
Ska bli intressant att få ta del av era utlåtanden om den gluggen. Själv håller jag på att knapra ihop till ett 45/1.8.....
Hej!

Olympus M.ZUIKO DIGITAL 45mm F1.8 som jag har är det i mitt tycke det bästa av alla de objektiv jag har till min Lumix GX1. Köpte nyligen ett pancake 20 mm till Gx1, men är inte speciellt impad
och idag ska jag hämta 40-150 som jag beställde från Cyberphoto pga de skriverier som finns i tråden :)
(sen får det vara slut med objektivköpen *S*)

/chi
 

Quisquam

Aktiv medlem
Det är ju en otrolig kvalitetsskillnad mellan bilderna från 45/1.8-objektivet och 40-150/4-5.6-objektivet, något annat kan man inte säga, men om man betänker vad man ändå får för 1300 spänn så är det ändå värt det. Åtminstone för mig som sällan fotar med tele.

Jag har alltid fotat med fasta brännvidder (förutom kanske första året jag fotade) men utbudet av originalteleobjektiv är inte riktigt detsamma sedan jag bytte från Canon till m43 tyvärr. När (om?) pengarna flödar in ska jag nog försöka köpa antingen Olympus 75/1.8 eller Panasonic 35-100/2.8 (trots att det är en zoom). Innan det är det dock Summilux 25/1.4 och troligen en blixt som står på önskelistan. :)
 

.Z.

Aktiv medlem
Hej!

Olympus M.ZUIKO DIGITAL 45mm F1.8 som jag har är det i mitt tycke det bästa av alla de objektiv jag har till min Lumix GX1. Köpte nyligen ett pancake 20 mm till Gx1, men är inte speciellt impad
och idag ska jag hämta 40-150 som jag beställde från Cyberphoto pga de skriverier som finns i tråden :)
(sen får det vara slut med objektivköpen *S*)

/chi
Köper gärna din 20:a billigt ;-)

Har själv bara pannas normalkitzom samt 45/1.8 och använder enbart den senare, skulle behöva nåt kortare av klass. Har för övrigt en G3.

SGS3 via Tapatalk.
 

Agent00soul

Aktiv medlem
jag tycker 20'ans brännvidd är riktigt trevlig, funkar till det mesta jag fotar, den ska jag nog aldrig sälja
Jag har också använt 20:an väldigt mycket, men sedan jag skaffade 45:an har 20:an fått hård konkurrens om exponeringarna. Under 2012 har jag faktiskt tagit precis dubbelt så många bilder med 45:an som med 20:an, enligt statistiken i Lightroom.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Sådärja, då var en 45/1.8 beställd. 2690 kr från Cyberphoto. Låter nästan för billigt för att vara sant. Tack för alla delgivna erfarenheter!
 

chi_sweden

Aktiv medlem
Köper gärna din 20:a billigt ;-)

Har själv bara pannas normalkitzom samt 45/1.8 och använder enbart den senare, skulle behöva nåt kortare av klass. Har för övrigt en G3.

SGS3 via Tapatalk.

Nä, nu ska jag behålla detta, det är mitt andra ex.. Men jag gjorde ett felköp: 40-150 Olympus från Cyberphoto.se Jag har ju för sjuttsingen Panasonics 45-200 som är super. Jag såg nog fel i "annonsen", så det kan jag sälja för samma pris jag köpte det för- Jag fick objektivet i går
Olympus PEN tillbehörskit: ED 40-150/4-5,6 + 8GB SDHC + PEN Streetcase

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=E0411032&infArtnr=mzuiko40150Rsv


/chi
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Fattning?

Vilka objektiv kan man använda på Olympus OM-D mer än MFT och Four-Thirds med adapter?
Hur blir det exempelvis med AF och stabilisering?
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Vilka objektiv kan man använda på Olympus OM-D mer än MFT och Four-Thirds med adapter?
Hur blir det exempelvis med AF och stabilisering?
Du kan använda nästan alla objektivfabrikat/modeller om du skaffar passande adaptrar. Du får alltid stabilisering, eftersom stabiliseringen sitter i huset. AF får du däremot bara med MFT- och Fourthirds-objektiv.
 

afe

Aktiv medlem
Canons EF-gluggar har nackdelen att bländaren är elektroniskt styrd från huset. Det har hittills inte gått att lösa styrning av bländaren på de gluggarna, men jag vet att vissa arbetar på det.
Jag gissar att Metabones arbetar på det - de har en adapter som fungerar med EF på NEX-fattning med bländarstyrning och IS, och med vissa objektiv också AF (men långsamt om jag förstått det rätt). Går det till NEX borde det gå till MFT också :)
 

hornavan

Aktiv medlem
Canons EF-gluggar har nackdelen att bländaren är elektroniskt styrd från huset. Det har hittills inte gått att lösa styrning av bländaren på de gluggarna, men jag vet att vissa arbetar på det.
Det går, jag har testat med 70-200 f4 på fulll glugg med bra resultat. Om man vill ha annan bländare så ställer man in den på ett Canonhus och tar sedan av det med skärpedjupsknappen intryckt, då fastnar bländaren och kan sättas på m43 kamera. Knöligt, men det går.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det går, jag har testat med 70-200 f4 på fulll glugg med bra resultat. Om man vill ha annan bländare så ställer man in den på ett Canonhus och tar sedan av det med skärpedjupsknappen intryckt, då fastnar bländaren och kan sättas på m43 kamera. Knöligt, men det går.
He he, kanske bättre att köra på med anpassade gluggar då.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns även adaptrar med inbyggd bländare för att använda EF-objektiv på m4/3. Beroende på typen av EF-objektiv kan det gå bra eller dåligt.

Även Kipon påstår sig ha en EF-till-m4/3-adapter me elektrisk bländarstyrning under utveckling.
 

PMD

Aktiv medlem
He he, kanske bättre att köra på med anpassade gluggar då.
Ja, det är ju bekvämast. Jag har skaffat adaptrar för diverse gamla manuella objektiv (OM, AR, FD, F, mm) men använder nästan enbart riktiga m4/3-objektiv. Det är dock lite kul att häkta på en gammal glugg nån gång och leka lite. Stillsamma motiv gör sig bäst i så fall. :)

Det manuella objektiv som jag har använt mest på en m4/3-kamera är nog Olympus OM 50mm f/3.5 Macro. För makrofoto (åtminstone sådan som jag klarar av någotsånär) går det bra att fokusera manuellt.
 
ANNONS