Annons

Olympus 75/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Fråga till er som har denna glugg (eller har svar ändå).

Jaha, så har man då fått hem denna lilla juvel. Men, det första jag märkte är att objektivet väsnas som f*n om jag använder den i exempelvis ett rum som är delvis ljust och delvis halvmörkt, exempelvis mitt kök dagtid. Ljudet kan väl närmast beskrivas som skallrande/raspande och är fruktansvärt irriterande och hörs åtminstone 3 - 4 m bort. I jämn belysning är den tyst som en mus. Vågar inte ens tänka på det ljud jag lär höra vid användning utomhus...

Vad jag läst mig till är detta det berömda rattlesnake chatter, vilket jag bara hört talas om men aldrig märkt med något av mina andra objektiv (panasonic och olympus). Det syns också på bländaren som öppnas och sluts i takt med ljudet.

Frågan är således om detta är normalt och om jag helt enkelt får stå ut med det, eller om det ska skickas tillbaka för utbyte/reparation? Vad säger panelen? Kan ju också passa på att fråga om det är normalt att främre delen av objektivet (de kanske två sista cm av objektivet framför den blå randen), glappar något?

Kan tyckas vara petigt, men ett nytt objektiv till det priset vill man ska vara 100 %.
 

flossy666

Aktiv medlem
Nästan alla som recenserar det objektivet klagar på just det oljud du beskriver, och Olympus själva bekräftar att det är normalt.
 

Pippo

Aktiv medlem
Jo, har ju läst på nätet att det förekommer, men faktiskt inte i en enda recension vad jag sett. Vad jag fattat det som låter det också olika högt olika exemplar emellan, och i just mitt fall låter det lika illa som:

http://www.youtube.com/watch?v=QnVuYfVYUsU

De andra gluggarna jag har, har ju samma beteende men där låter det inte ett smack även om bländaren har sig.

Frågan är ju bara om man pallar med att springa runt med en skördetröska, hur lysande gluggen nu än är rent optiskt.
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Jag har aldrig tänkt på att mitt väsnas.
Jag var tvungen att slänga på det på kameran (E-PM2) och kolla. Nej, jag kan inte höra något som helst ljud när jag svänger det från fönstret till mörkare delar av rummet.
 

Pippo

Aktiv medlem
Det skumma är att "problemet" bara uppstår ibland. Idag var 75:an tyst som en mus, vilket ljus den/kameran än utsattes för. Velar mellan att byta ut den mot ett annat ex och riskera att få ett som är tyst men sämre optiskt, eller att behålla den och bita ihop när den får för sig att väsnas.
 

jseffel

Aktiv medlem
Det är inte så att den bara väsnäs när man har kameran i auto/p/tv (där kameran själv väljer bländare)?
 
ANNONS