Annons

Nokia Lumia 1020

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Nej, jag garanterar dig att t ex min X20 funkar bättre till fågelfoto än min Lumia, men självklart skulle jag hellre ta t ex en gammal 40D med 400 mm än en kompakt.



Och du tycker att du fick en bra variation av bilder? Bilder med kort skärpedjup, bilder på detaljer, ögon i fokus, etc?

Det går säkert att ta en del bra bilder på ett bröllop med en mobilkamera men att påstå att en mobilkamera är det rätta verktyget för att fota ett bröllop är löjligt - tycker jag.




Vet inte vad du har använt för kompaktkameror men eftersom du inte har någon nu så utgår jag ifrån att du baserar dina erfarenheter på något annat än de kvalitetsmodeller som det finns så gott om nu för tiden.

(Skulle vilja se den kompakt som har "5 vred"...)





Precis, det handlar om värderingar och prioriteringar och det är därför jag tycker du är fel ute när du säger att det inte finns några motiv för att använda något annat än Lumia eller D800.

För dig kanske det är så men att det skulle vara någon absolut sanning är fel. Beroende på preferenser finns det ju en mängd olika alternativ där emellan som passar.

Det jag vänder mig mot hela tiden är att du vill få Lumian att framstå som en bättre kamera än vad den är.

Vi borde väl kunna vara överens om att den är en fantastiskt bra mobilkamera som har sina begränsningar och att det i många situationer finns kameror som ger bättre resultat?
Titta på Nikons och Canons topkompakter. X20 verkar ha fyra vred för att ställa in det jag gör med tummen på 1020. På 1020 har jag exponeringkompensation, slutartid, ISO, manuell fokus och vitbalans. direktåtkomligt för tummen hela fotograferingen utan att behöva in i någon meny.

Har fått bra bröllopsbilder med 1020, i många fall faktiskt bättre än med 1020 eftersom man kommer folk närmare inpå med 1020 än vad man gör med D800an. Folk blir nästan rädda när dom får en D800 i ansiktet och ser konstlade ut, medans jag upplever att alla blir glada av att få en illgul 1020 i ansiktet.

Visst har den begränsningar, men jag är inte alls överens med dig om vilka det är.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är precis vad jag hört från annat håll :/ Synd. Känns som om de kanske kunde sparkat i en lite kvickare processor i den. Nog för att min 5S har en bra mycket mindre sensor, men den skyfflar ändå 10 fps (i princip hur länge som helst) med 8 megapixel, och startar mer eller mindre direkt när jag trycker, med tämligen kvick autofokus för att vara en mobilkamera. Jag vet hur många ögonblicksbilder jag förlorat med tidigare mobilkameror p.g.a. seg uppstart, så det är inget jag vill vara med om igen.
Tror att en 5S inte heller hade klarat speciellt mycket mer än 1020 i 41MP, möjligtvis kanske 1fps.

Jag tror faktiskt att ficka till foto går fortare på en 1020 än en 5S eftersom man redan i fickan startar kameran och för mig har den alltid varit färdig tills jag fiskat upp den. Tar du kameran och trycker ner avtryckaren startas kamera appen även om telefonen är i standby.

En kompis med 5 och jag gjorde testet och jag vann varje gång.

Snabbast på området verkar 1520 vara.

/Karl
 

AFJ

Aktiv medlem
Visst har den begränsningar, men jag är inte alls överens med dig om vilka det är.

/Karl
Skönt att vi är halvägs överens då! :)

Tackar för debatten, tror inte vi kommer överens om de andra halvan.

På tisdag blir det en vecka i Spanien - då får vi se hur 1020 klarar sig när solen skiner!

Mvh
Anders

PS. Jag tar tillbaka mitt inlägg om antal vred, jag inser att min X20 faktiskt har 5 "vred" plus ett antal knappar! Det är ju det som gör den så lättmanövrerad! :) Jag får träna på tumm-navigering med Nokian.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
1020 har en autofokus som enligt mig är snabb för att vara en mobil men långsam om man jämför med en DSLR. Sätter du fokus genom att tryck ner avtryckaren halvvägs har du sedan ingen lagg alls som går att mäta. Sedan tar det dock ett litet tag en innan man ser bilden och telefonen är redo att ta nästa kort.

/Karl
Fast autofokus var den aspekt, av de Anders nämnde, som var minst av ett problem för mig personligen. Men seriebildstagning och uppstart av kamera-appen däremot. Men det är ju givetvis bara vad JAG prioriterar, andra människor har ju säkerligen andra krav och önskemål :) Att den, under rätt omständigheter och förutsättningar, levererar otroligt bra bilder för att vara en mobilkamera är det ju inget snack om.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Tror att en 5S inte heller hade klarat speciellt mycket mer än 1020 i 41MP, möjligtvis kanske 1fps.

Jag tror faktiskt att ficka till foto går fortare på en 1020 än en 5S eftersom man redan i fickan startar kameran och för mig har den alltid varit färdig tills jag fiskat upp den. Tar du kameran och trycker ner avtryckaren startas kamera appen även om telefonen är i standby.

En kompis med 5 och jag gjorde testet och jag vann varje gång.

Snabbast på området verkar 1520 vara.

/Karl
Nu är det ju dock inga 41MP den levererar när det handlar om 5 fps. Att sen processorn i 5S skulle vara något annat än bra mycket kvickare än den Snapdragon-processor som sitter i Lumian har jag inte sett något i världen som tyder på, tycks inte vara någon processor som spöar den på mobilmarknaden just nu. Det tar mig max en sekund att dra igång kamera-appen på min 5S. Då är serietagning och generella responsen massivt mycket viktigare än den där på sin höjd extra sekunden det tar att få upp telefonen och trycket på en knapp. Hur man än vänder och vrider på det finns det (mig veterligen) ingen annan mobil med 10 fps i 8 megapixel i princip hur länge som helst. Så även om Lumian är imponerande (och bättre) på sina vis är 5S imponerande (och bättre) på andra vis.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Nu är det ju dock inga 41MP den levererar när det handlar om 5 fps. Att sen processorn i 5S är bra mycket kvickare än den Snapdragon-processor som sitter i Lumian har jag inte sett något i världen som tyder på, tycks inte vara någon processor som spöar den på mobilmarknaden just nu. Det tar mig max en sekund att dra igång kamera-appen på min 5S. Då är serietagning och generella responsen massivt mycket viktigare än den där på sin höjd extra sekunden det tar att få upp telefonen och trycket på en knapp. Hur man än vänder och vrider på det finns det (mig veterligen) ingen annan mobil med 10 fps i 8 megapixel i princip hur länge som helst. Så även om Lumian är imponerande (och bättre) på sina vis är 5S imponerande (och bättre) på andra vis.
Du måste ju läsa ut 38MP från sensorn och sampla ner det till 5MP, sedan går det fortare att bearbeta och lagra. Det är ju inte så att 1020n använder bara mitten 5MP vid seriebildstagningen och det är heller inte så att den får mycket sämre ISO-egenskaper vilket den skulle få om man bara läste ut vissa utspridda pixlar.

Är serietagning viktigt är 5S betydligt bättre. Har den kontinuerlig AF eller sätter den AF en gång och kör på den hela serietagningen?

Nokian har 5fps i 5MP (utan AF mellan bilderna) eller ca 1fps i 5MP (med AF i appen 1shot, Nokias egna är inte så bra på seriebilder), så den ligger inte speciellt långt efter. Detta är ju samma sak som DSLRer dras med. Hög upplösning eller snabbhet, finns väl ingen vanlig kamera som klarar bägge.

Jag själv använder seriebildstagning väldigt sällan både på telefonen och DSLRen. Tiden mellan bilderna på 1020 hade dock gärna kunnat få vara kortare, det är det enda som jag ibland kan störa mig på när det gäller hastigheten på en 1020.

/Karl
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Är serietagning viktigt är 5S betydligt bättre. Har den kontinuerlig AF eller sätter den AF en gång och kör på den hela serietagningen?

Nokian har 5fps i 5MP (utan AF mellan bilderna) eller ca 1fps i 5MP (med AF i appen 1shot, Nokias egna är inte så bra på seriebilder), så den ligger inte speciellt långt efter. Detta är ju samma sak som DSLRer dras med. Hög upplösning eller snabbhet, finns väl ingen vanlig kamera som klarar bägge.

Jag själv använder seriebildstagning väldigt sällan både på telefonen och DSLRen. Tiden mellan bilderna på 1020 hade dock gärna kunnat få vara kortare, det är det enda som jag ibland kan störa mig på när det gäller hastigheten på en 1020.

/Karl
Jag kan faktiskt inte påstå att jag använde seriebildstagning öht med någon av mina föregående mobiler heller, för den var allt som oftast värdelös. Men nu när jag har en mobil som ledigt matar 10 fps har jag funnit mig använda det allt oftare, även om det i regel rör sig om mindre än 10 bilder. Gällande huruvida det är kontinuerlig autofokus eller ej skulle jag tippa på nej, men med tanke på hur stort skärpedjup så här pass små sensorer (allt under M43 ärlig talat) bjuder på har det aldrig varit något problem. Men givetvis är det som du säger, man får prioritera antingen hög upplösning eller snabb seriebildstagning. Med det sagt är jag extremt nöjd med bildkvaliteten min 5S levererar, i rätt händer kan den leverera mycket bra bilder för en mobilkamera. http://austinmann.com/trek/iphone-5s-review-patagonia är ett utmärkt exempel på detta. Att den sen dessutom ger ett väldigt rappt och responsivt intryck gör bara det hela ännu trevligare.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag kan faktiskt inte påstå att jag använde seriebildstagning öht med någon av mina föregående mobiler heller, för den var allt som oftast värdelös. Men nu när jag har en mobil som ledigt matar 10 fps har jag funnit mig använda det allt oftare, även om det i regel rör sig om mindre än 10 bilder. Gällande huruvida det är kontinuerlig autofokus eller ej skulle jag tippa på nej, men med tanke på hur stort skärpedjup så här pass små sensorer (allt under M43 ärlig talat) bjuder på har det aldrig varit något problem. Men givetvis är det som du säger, man får prioritera antingen hög upplösning eller snabb seriebildstagning. Med det sagt är jag extremt nöjd med bildkvaliteten min 5S levererar, i rätt händer kan den leverera mycket bra bilder för en mobilkamera. http://austinmann.com/trek/iphone-5s-review-patagonia är ett utmärkt exempel på detta. Att den sen dessutom ger ett väldigt rappt och responsivt intryck gör bara det hela ännu trevligare.
5S är en kamera som är bra, men du kan ju titta på dpreview artikeln jag länkade till för ett par inlägg sedan så ser du skillnaden mellan 5s och 1020. 1020s fyra gånger större sensor ger fördelar som är väldigt värdefulla för mig.

/Karl
 

genkakuzai

Aktiv medlem
5S är en kamera som är bra, men du kan ju titta på dpreview artikeln jag länkade till för ett par inlägg sedan så ser du skillnaden mellan 5s och 1020. 1020s fyra gånger större sensor ger fördelar som är väldigt värdefulla för mig.

/Karl
Hittade inte länken du pratade om, men jag tror jag lyckades googla mig till den. En sak som dock är väldigt relevant i det här sammanhanget, är hur bilderna i fråga används, dvs vilken upplösning de slutligen ska visas i. Att pixelpeepa känns helt meningslöst i det här fallet då sannolikheten för att du ska göra några större prints med vare sig Lumia 1020 eller 5S är ganska liten. Och skillnaden om du skalar ner till säg 1000 eller 1200 pixlar på längsta kant, är vad jag kan se ganska liten i slutändan. Jag säger inte att det inte är någon skillnad, men att den är klart mindre än man kan tro om man bara kollar på specifikationerna.
 

Falumas

Aktiv medlem
Hittade inte länken du pratade om, men jag tror jag lyckades googla mig till den. En sak som dock är väldigt relevant i det här sammanhanget, är hur bilderna i fråga används, dvs vilken upplösning de slutligen ska visas i. Att pixelpeepa känns helt meningslöst i det här fallet då sannolikheten för att du ska göra några större prints med vare sig Lumia 1020 eller 5S är ganska liten. Och skillnaden om du skalar ner till säg 1000 eller 1200 pixlar på längsta kant, är vad jag kan se ganska liten i slutändan. Jag säger inte att det inte är någon skillnad, men att den är klart mindre än man kan tro om man bara kollar på specifikationerna.
Tror inte man behöver pixelpeepa när ljuset tryter för att se en stor skillnad mellan 5S och 1020. Nu är detta dock ingen vs tråd, men starta gärna en så hänger jag på.

/Karl

Tillägg: Inlägg 411 innehåller länken
 
Senast ändrad:

genkakuzai

Aktiv medlem
Tror inte man behöver pixelpeepa när ljuset tryter för att se en stor skillnad mellan 5S och 1020. Nu är detta dock ingen vs tråd, men starta gärna en så hänger jag på.

/Karl

Tillägg: Inlägg 411 innehåller länken
Nä fast ärligt talat vet jag inte om jag tycker att Lumian duger när ljuset tryter heller. Där har ju dock 5S en förvånansvärt användbar blixt ;) Ah, ja det var artikeln jag googlade mig till. Men men, åter till ämnet då!
 

Falumas

Aktiv medlem
Nä fast ärligt talat vet jag inte om jag tycker att Lumian duger när ljuset tryter heller. Där har ju dock 5S en förvånansvärt användbar blixt ;) Ah, ja det var artikeln jag googlade mig till. Men men, åter till ämnet då!
1020 har en bra Xenon-flash som jag aldrig sett en led-flash komma i närheten av.
Enligt vad jag läst är det faktiskt blixten som gör att 1020 behöver ha utbuktnaden och att det är framsteg på kapacitator sidan som gjort att 1020 har en väldigt mycket mindre utbuktnad jämfört med PureView 808.

/Karl
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Har fått bra bröllopsbilder med 1020, i många fall faktiskt bättre än med 1020 eftersom man kommer folk närmare inpå med 1020 än vad man gör med D800an. Folk blir nästan rädda när dom får en D800 i ansiktet och ser konstlade ut, medans jag upplever att alla blir glada av att få en illgul 1020 i ansiktet.
/Karl
Hur har du ställt in kameran på bröloppet och i kyrka?
Kort exempel på slutartid, iso osv.:)
 

genkakuzai

Aktiv medlem
1020 har en bra Xenon-flash som jag aldrig sett en led-flash komma i närheten av.
Enligt vad jag läst är det faktiskt blixten som gör att 1020 behöver ha utbuktnaden och att det är framsteg på kapacitator sidan som gjort att 1020 har en väldigt mycket mindre utbuktnad jämfört med PureView 808.

/Karl
Jag är faktiskt ytterst förvånad över hur bra blixten på 5S funkar, framför allt gällande vitbalans. Bättre än någon xenon-blixt jag sett i det avseendet, även om en sådan givetvis har mer krut. Sen kommer blixt sannolikt förbli en nödlösning i rätt många år framöver på mobilkameror, med tanke på hur lite jag gillar pop-up-blixtar på systemkameror.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag menar 1520, den är otroligt snabb och kan också startas i fickan. Möjligtvis är den svårare att få ur fickan dock eftersom den är så stor.

/Karl
Det är den mobilen jag är ute efter då man kan byta batteri och sätta i minneskort vilket jag värderar högt. Jag tror att 20 MP DNG räcker långt i övrigt.
 
ANNONS