Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D4s officiell

Produkter
(logga in för att koppla)

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Matte Haglund på Nikon som berättade om D4s under produktvisningen hade hunnit tillbringa lite tid med ett förserieexemplar och hade gjort i ordning en liten lista med nya/förbättrade/fixade saker som inte direkt framgick av det vanliga pressmaterialet.

Några punkter jag gillar:
- D4s har fått tilbaka "trap focus", det fanns ju förr, men försvann av oklara skäl i D800/D4
- Numera växlar man ju fokuseringsläge genom att hålla inne knappen nere till vänster och vrida en av rattarna. Nu finns en funktion (a11) där du kan begränsa listan med lägen som du hoppar mellan. Det gör att den som ofta växlar mellan t.ex. två lägen kan snabba upp det hela.
- Du kan nu spara en standardposition för fokuspunkt så att du kan hoppa tillbaka till den med ett enda tryck på multiväljaren. För mig som ofta flyttar runt fokuspunkter känns det som en smidig genväg
- När du visar bilder på skärmen kan du ju gå till föregående/nästa med bakre ratten. Nu kan du hoppa 10 eller 50 bilder i taget med framratten
- Du kan nu växla mellan vilket av facken (XQD eller CF) som är primärfack med en knapptryckning
- Du kan spotmäta vitbalans i live view
- Du kan snabbt finjustera den inställa vitbalansen genom att trycka in WB-knappen och snurra på främre ratten.

Sedan gillar jag det som nämndes i artikeln, att fokusknappen framtill på de större objektiven nu kan programmeras - själv skulle jag direkt använda den för att växla fokuseringsläge. När man står med ett stort objektiv är den lilla knappen nere till vänster framtill lite osmidig eftersom man tenderar att ha vänsterhanden framme på objektvet ...
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör

Falumas

Aktiv medlem
Det verkar som om D4s fuskar lite med ISO-talen. Då D4s ger något längre slutartidar på samma ISO. Ett tredjedels steg bättre ISO prestanda och trevligare brus verkar den dock ha.

/Karl
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Matte Haglund på Nikon som berättade om D4s under produktvisningen hade hunnit tillbringa lite tid med ett förserieexemplar och hade gjort i ordning en liten lista med nya/förbättrade/fixade saker som inte direkt framgick av det vanliga pressmaterialet.

Några punkter jag gillar:
- D4s har fått tilbaka "trap focus", det fanns ju förr, men försvann av oklara skäl i D800/D4
- Numera växlar man ju fokuseringsläge genom att hålla inne knappen nere till vänster och vrida en av rattarna. Nu finns en funktion (a11) där du kan begränsa listan med lägen som du hoppar mellan. Det gör att den som ofta växlar mellan t.ex. två lägen kan snabba upp det hela.
- Du kan nu spara en standardposition för fokuspunkt så att du kan hoppa tillbaka till den med ett enda tryck på multiväljaren. För mig som ofta flyttar runt fokuspunkter känns det som en smidig genväg
- När du visar bilder på skärmen kan du ju gå till föregående/nästa med bakre ratten. Nu kan du hoppa 10 eller 50 bilder i taget med framratten
- Du kan nu växla mellan vilket av facken (XQD eller CF) som är primärfack med en knapptryckning
- Du kan spotmäta vitbalans i live view
- Du kan snabbt finjustera den inställa vitbalansen genom att trycka in WB-knappen och snurra på främre ratten.

Sedan gillar jag det som nämndes i artikeln, att fokusknappen framtill på de större objektiven nu kan programmeras - själv skulle jag direkt använda den för att växla fokuseringsläge. När man står med ett stort objektiv är den lilla knappen nere till vänster framtill lite osmidig eftersom man tenderar att ha vänsterhanden framme på objektvet ...
Finns ju en del nytt i kameran, ffa sensorn med ännu bättre isoprestanda och små skillnader i greppet, men resten av av grejerna du räknar upp är ju rena programmerade funktioner.

Att flytta 10 Bilder framåt med framratten osv är väl inget nytt i kameran. Skulle enkelt kunna fixas med fwuppdatering av D4 skullen kunna tycka.

Om Nikon håller i ne såna saker för att differentiera modllerna är det snudd på lurendrejeri mot de som köpt D4 och inte får detta också.

Om de har ökat ISOvärdet med ett helt steg siffermässigt, men samtidigt mi klat med värdena så att kameran ger längre tid vid samma inställning av bländare och ISO, så att i själva verket är ett halt stegs förbättring eller mindre så ör det inte alls så stor skill ad som det verkar vid första anblicken.

Nikons s.k. uppdateringar känns faktiskt lite oseriösa på sista tiden. Först 600-> 610 som var skamlig och nu detta.

Bara jag som tycker så?


/Mats
 

antic

Aktiv medlem
Allt som är rena firmware uppdateringar är ett skämt. Det borde redan vara infört på D3 och D4. Var är wifi, gps, radiotrigger, 4k, peaking?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Finns ju en del nytt i kameran, ffa sensorn med ännu bättre isoprestanda och små skillnader i greppet, men resten av av grejerna du räknar upp är ju rena programmerade funktioner.

Att flytta 10 Bilder framåt med framratten osv är väl inget nytt i kameran. Skulle enkelt kunna fixas med fwuppdatering av D4 skullen kunna tycka.

Om Nikon håller i ne såna saker för att differentiera modllerna är det snudd på lurendrejeri mot de som köpt D4 och inte får detta också.

Om de har ökat ISOvärdet med ett helt steg siffermässigt, men samtidigt mi klat med värdena så att kameran ger längre tid vid samma inställning av bländare och ISO, så att i själva verket är ett halt stegs förbättring eller mindre så ör det inte alls så stor skill ad som det verkar vid första anblicken.

Nikons s.k. uppdateringar känns faktiskt lite oseriösa på sista tiden. Först 600-> 610 som var skamlig och nu detta.

Bara jag som tycker så?

/Mats
Det jag beskrev i mitt inlägg här var lite extra detaljer som inte framgick av det vanliga pressmaterialet. Det innebär faktiskt inte att det jag beskrev är det enda som är nytt. Om detta gjorde dig förvirrad får jag väl be om ursäkt.

Saken är ju att D4s jämfört med sin föregångare har fått ny sensor, ny processor, ny spegelmekanism, en omarbetad och vidareutvecklad autofokus, nytt batteri, man har ändrat själva skalet och greppet och diverse reglage. Plus då som sagt en lång rad ändringar och nya funktioner i programvaran - där jag i mitt inlägg beskrev ett litet urval ur en rätt lång lista.

På vilket sätt är en sådan uppgradering lurendrejeri mot användare?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Allt som är rena firmware uppdateringar är ett skämt. Det borde redan vara infört på D3 och D4. Var är wifi, gps, radiotrigger, 4k, peaking?
Ok ... Om jag förstår dig rätt så anser du att de alltså inte borde ändrat något via firmware när de släpper en ny kamera om de inte samtidigt uppdaterar samma saker i äldre kameror (där man i flera fall inte ens kan införa de ändringarna).

Jag förstår ärligt talat inte hur du tänker :)

Kameran har faktiskt wifi och gps - yrkesmodellerna har faktiskt haft det i tio år vid det här laget om du missat den saken. Visserligen via lösa adaptrar, men eftersom de hur som helst skulle behöva externa antenner (metallskal är besvärliga på det sättet) så är det liksom ingen stor grej.

Samma saker gäller radiotrigger. Du har förstås klart för dig att redan D4 kunde fjärrköras via wifi?

4K är rätt ointressant i en kamera för press-/sportfoto. Dessutom skulle det med en så stor sensor kräva extra kylelement - det är ingen slump att Canon har en speciell kamera för 4K-video (1D C) som just har extra kylning jämfört med deras press- och sportfotokamera (1D X).

Peaking är nog den enda funktion jag vagt kan hålla med om, men även det är en funktion som är rätt sekundär just i en press-/sportfotokamera.
 

antic

Aktiv medlem
Det finns telefoner med de radiofunktionerna med metallskal så att det inte finns möjlighet att klämma in det i en kamera faller på sin egen orimlighet. Det borde helt enkelt vara standard 2014.

Samsung S5 kommer kunna filma 4k. En liten actionkamera kan det redan, bara i 15 fps men ändå.
 

antic

Aktiv medlem
Vad snackar du om? Det går att köpa skärmar med 4k. Varför skulle inte Nikons toppmodell kunna filma i formatet? Det känns som det naturliga steget just nu.

Förresten med radiotrigger tänkte jag främst på blixtar.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vad snackar du om? Det går att köpa skärmar med 4k. Varför skulle inte Nikons toppmodell kunna filma i formatet? Det känns som det naturliga steget just nu.
Jag blir lite nyfiken:

1) Har du överhuvud taget funderat ett kort ögonblick vem den här kameran är avsedd för?
2) Eller hur den i första hand kommer att användas?

Prova att tänk efter en stund. Det kanske klarnar lite då.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
En detalj i artikeln har korrigerats, de nedskalade "råfilerna" är inte så som den första informationen på engelska påstod, 8 megapixel, utan ungefär 4 megapixel (2464x1640 pixlar).
 
ANNONS