Annons

Virusprogram till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Min första PC köpte jag för 30 år sedan, och har pysslat från och till med virus sedan dess. För 2 år sedan gick jag över till Mac och har sedan dess aldrig pysslat med virus någon gång. Som redan nämnts så får du bara in det som du själv godkänner.
Inte sant. Ett operativsystem innehåller duktigt många rader kod, och här och var kan det finnas fel som ingen upptäckt. Skulle en virusmakare upptäcka något sådant kanske det räcker med att gå till en websida med en elak bild.

Och även om de inte hittar något sådan, kan de försöka få dig att godkänna installationen. När kollade du senast att uppdatering från av program X från välkänd tillverkare Y verkligen kom från en IP address som faktiskt tillhör Y?

Så virus på mac är ett i högsta grad reellt problem.

Faktiskt är jag idag mer orolig för MacOS-X än Windows vad det gäller säkerhet. Säkerhet är inte något som operativsystemet levereras, utan en process för hur man hanterar problem när de väl
uppstår. T.ex. genom snabba buggfixar, och är inte alls ovanligt att Apple väntar länge med att fixa farliga buggar.

Så använd antivirusverktyg, flera bra har redan nämnts i tråden
 

kiwi

Aktiv medlem
Nu börjar vi gå långt utanför trådens egentliga ämne, men jag ska iaf svara på detta också. Sedan får TS eller någon admin säga om vi behöver starta en egen tråd. ;)


Tja, frågan är varför man behöver itunes för att kunna lägga över saker till en disk? ren idioti... eller så får man ladda hem tredjeparts-program för att kunna göra något så basic
Som jag sade, så är det en del av Apples ekosystem. Nu går det faktiskt att använda tredjepartsapplikationer för att rota runt på sin iPryl (jag använder själv ett sådant för att spara mina sms-konversationer som pdf-filer), men tanken är att allt ska kunna skötas via ett program som sköter allt: Musik, tv-serier, filmer, poddradio, appar och backup –*och numera även deras svar på Spotify med musikvideos, interaktion med artister och lite annat. En hubb för att sköta allt – oavsett om det är Macen, iPhonen eller ens lilla Apple TV.


Som sagt, apple är inte för de som vill bestämma själva.
Nej, för de som tycker det är viktigast att kunna dra och släppa filer i Utforskaren till sin Zune, så är Apple-världen säkerligen väldigt skrämmande.


Själv har jag byggt ihop min PC med de delar jag vill ha, något som inte går med en MAC.... om man inte gör en hackintosh, men då har man inte stöd för allt.

Man kan inte ens byta delar i en MAC, de löder fast allt och jävlas... Man kan förvisso köpa ny eller betala en massa pengar för en "certifierad" verkstad att göra det...tjena.... vad fan är d ?
Apple är inte för alla, ingen tvekan om det. Jag hade exakt samma inställning som du förut. Jag ville bygga min egen dator, välja exakt vilka prylar som skulle sitta i den – och om något gick sönder, ville jag inte skicka in hela datorn för att laga en kondensator på moderkortet. Jag ville dessutom kunna byta ut delar efterhand som det kom nyare versioner av dem.

Sedan insåg jag att jag sällan eller aldrig gjorde något av detta. Det var inte ofta något gick sönder. Och när något gick sönder, eller jag ville byta ut en del till något nyare, så var det jag ville sätta in ändå av så pass mycket nyare sort att jag egentligen var tvungen att byta moderkortet för att kunna dra full nytta av det. Vilket gjorde att det ändå blev en ny dator. Genom att köpa en dator av Apple, blev datorn en komplett produkt som omfattades av deras garanti. Jo, jag får förstås fortfarande lämna in hela datorn. Men... jag står ju inte utan någon ersättningspryl direkt. Vem här äger endast en dator numera?

Så... Apple-världen passar inte dig och inte ett stort antal andra heller. Men för oss andra är det ett mycket skönt alternativ.


Det står även i licensavtalet till OS/X att det enbart får användas på en dator tillverkad av Apple. Ett sätt att skydda sin marknad, men helt sjukt.

Apple har ett sjukt kontrollbehov, som sagt, nej tack. Gillar man inte storebror-företag så.... finns nog inget värre än Apple.
Nej, det är väl bättre att använda ett operativsystem som har en 80-85 procent av marknaden. Det är inte monopol eller storebror. ;)


/ Kiwi
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Vi kanske inte har samma förutsättningar?
Spelar ngn användare på datorn?
Använder dina barn datorn?
mina barn har alltid haft egna datorer (barn och barn, numera 31 och 28)
ingen av dem har haft skadlig kod eller annat skit, pappa var snäll och gav dom mac och inte något billigt pc skräp under hela deras skol och studietid
Jag hävdar med en dåres envishet att den som kan visa upp ett angrepp där handhavaren inte har godkänt en installation/varit delaktig av installationen av ett skitprogram eller liknande och fått virus på en mac får 100:- av mig att köpa en pizza.

Letat igenom hela internet utan att det finns ett enda bevis för att virus kan drabba Mac efter ett besök på en obskyr sida så som det kan drabba en PC och enligt de förutsättningar som är beskrivna ovan, dvs att man inte har aktivt godkänt en installation på den kära macken av ett program

Visa mig ett exempel och pizzan är din
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Inte sant. Ett operativsystem innehåller duktigt många rader kod, och här och var kan det finnas fel som ingen upptäckt. Skulle en virusmakare upptäcka något sådant kanske det räcker med att gå till en websida med en elak bild.

Och även om de inte hittar något sådan, kan de försöka få dig att godkänna installationen. När kollade du senast att uppdatering från av program X från välkänd tillverkare Y verkligen kom från en IP address som faktiskt tillhör Y?

Så virus på mac är ett i högsta grad reellt problem.

Faktiskt är jag idag mer orolig för MacOS-X än Windows vad det gäller säkerhet. Säkerhet är inte något som operativsystemet levereras, utan en process för hur man hanterar problem när de väl
uppstår. T.ex. genom snabba buggfixar, och är inte alls ovanligt att Apple väntar länge med att fixa farliga buggar.

Så använd antivirusverktyg, flera bra har redan nämnts i tråden
om virus är reelt problem, visa mig ett enda virus som du inte aktivt har varit med att godkänna och skall få komma in till en Mac
 

FotoZ

Aktiv medlem
Ok, en förbättring i så fall :) Men sen tvingas du ju in i itunes och annat ändå. Vi får se vart utvecklingen slutar, jag vill bestämma över min dator själv, men Microsoft är som sagt på väg att tvinga in "dator for dummies" i Windows också.
Ingen tvingar in dig i iTunes. Med Mac följer det med många program. Vill man inte använda de programmen så finns det många alternativ. Det finns andra musikspelare och mediahanterare till Mac än iTunes.

Jag har själv haft Windows under många år, jag upplever inte att med Mac så bestämmer jag mindre över datorn. Däremot så har jag mindre problem med datorn vilket är positivt. Med Mac tycker jag att jag har full kontroll. Jag kör de program jag vill köra och ingen bestämmer över mig. Jag har aldrig upplevt att det är någon "storebror" som vakar över mig, verkligen inte.

Däremot är Mac ett system som underlättar för användarna istället för att ha programmerare som fokus, det som är lätt för användarna är inte alltid lika lätt för programmerare. Jag har Mac för det fungerar bättre för mig än Windows. Och det utan att någon bestämmer för mig vilka program jag ska installera etc.

Mac innebär ett system där hårdvara och mjukvara hänger ihop och är anpassade efter varandra, det är därför som Mac fungerar så bra. Ingen bloatware för att passa miljoner konfigurationer.
 

FotoZ

Aktiv medlem
När det gäller frågan om virus...

Mac kan få in virus via mejl, som antivirusprogram kan hitta. Men det händer inget mer av det, det är helt ofarligt. Antivirusprogram på Mac handlar mer om att inte sprida virus vidare till PC. Får du virus i bilagor till Mac säg Office-bilagor, ja Office på Mac fungerar inte på samma sätt som Office för PC så office-virusen påverkar inte Mac.

Trojaner finns, det är program du hämtar på internet som utgör sig för att vara ett annat program än de är. De hämtar du ner och installerar i datorn. Datorn varnar när det kommer från icke-signerade och certifierade producenter. Men du får installera och det är på ditt eget ansvar. Men trojaner är inte samma sak som virus.

Sedan finns det annonser och script som webbsidor kör, helt ofarliga men kan vara irriterande. Skadar inte datorn eller förstör något i datorn.

Men vanliga virus... Nej.

Däremot kan man hacka en Mac, det är klart man kan. Om någon vill komma in i din dator så visst det går, då får man göra en ansträngning för att komma in och det är absolut möjligt. Men det är inte heller samma sak som virus.
 

afe

Aktiv medlem
Detta är INTE en vs-tråd. Frågan handlar om virusprogram till Mac - inte huruvida man kan få virus på Mac, eller om PC är bättre eller sämre. Håll er till ämnet, tack!

/Mod
 

Foto-Ake

Ny medlem
Har precis gått över från PC till Mac.
På min pc använde jag ett program för att söka genom både hela datorn, men också enstaka filer som man tex laddat ner osv.

Hur kan man kolla enstaka filer istället för att behöva ösa genom hela datorn ?

MVH
Morgan[/QUOTE]

Använd möjligen Little Snitch om du är orolig!
Kolla även http://malwaretips.com/blogs/remove-mac-os-x-virus


Det är ytterst sällan som man behöver söka igenom filer på en Mac för att kolla om de är farliga. Program som är skrivna för Windows (typ Pc-virus, ett virus är ju ett program) kan nämligen inte köras på en Mac eller tvärtom. Och eftersom nästan 100% av alla trojaner eller virus är skrivna för Windows behöver en Mac-ägare inte vara orolig. Även om det finns löss i filen så kan de inte köras och alltså inte ställa till skada.

I stället för att blåsa igång den gamla striden om Canon vs Nikon, eller var det Windows vs Apple, så går jag direkt på pudelns kärna - operativsystemen. Mac använder sedan 15 år tillbaka en UNIX-klon som kallas OSX, Microsoft olika NT-varianter. Utvecklingen av UNIX startade för nästan 50 år sedan, NT kom 1993 som en utveckling ur OS/2 och DOS. Skillnaden mellan operativen kan snabbt sammanfattas - UNIX är från början tänkt för flera användare i nätverk, DOS-grunden är tänkt för en (1) användare, solitär dator (PC, Personal Computer).

Vilken är då den stora skillnaden? När man installerar UNIX skapas en admin och en gäst. Admin kan göra allt, gästen nästan ingenting. NT skapar en användare, sedan bestämmer man om användaren är admin eller "vanlig användare". UNIX är alltså en fleranvändamiljö där admin sätter alla begränsningar.

OK, men vad betyder det i praktiken? I UNIX måste admin godkänna allt som förändrar operativet redan när datorn är ny. I NT-miljön kan program förändra operativt utan admins tillåtelse.

Öh? Förklara? Virus? Trojan? Varför behövs inte virusskydd på UNIX?

Det är relativt enkelt att göra ett virus till PC; skriv lite körbar kod, lägg in en bild på en gullig katt som också får bli ikon. Kompilera programmet som får namnet "cutekitten.exe". Döp om programmet till "cutekitten.jpg" och skicka till dina bekanta. När den öppnar bilden så startar programmet och ställer till med sattyg när de glanar in den gulliga katten.

Om du gör på samma sätt för UNIX så får din kompis meddelandet "cutekitten.exe vill göra ändringar i Finder. Vill du tillåta detta? Skriv in lösenordet för Admin". Inte så enkelt att göra utan att det syns. Svårigheten att göra UNIX-virus gör att det inte funnits så många på marknaden; under 46 år kanske ett hundratal.

Trojanen är då något helt annat och bättre om man vill sabba! Då skriver man det skadliga programmet, men ser till att det utger sig för att vara något annat, typ programmet "radera hårddisken" får heta "bildkatalogen" eller nåt sånt. Man tvingas fortfarande skriva in lösenord aktivt, men programmet var inte det man väntade sig.

Jaha - men hur vet man att programmet är äkta? Apple tvingar sina stora andra- och tredjepartsleverantörer att testa programmen hos Apple, och vill man installera något från icke certifierade leverantörer måste man klicka ett par gånger till i olika rutor = är leverantören känd är det inga problem. Däremot kan det vara strul om man använder photoshophack från piratesnest... Man kan se detta som att Storebror kontrollerar, man kan också se det som att Larmtjänst ser över ditt hem och håller tjyvarna utanför dörren.

Men finns det då inga virus till Mac? Några trojaner? Japp. Men UNIX-virus är som sagt ytterst svåra att skriva så att de inte syns, och när de upptäcks brukar uppdateringar av OSX täppa till säkerhetshålen. Den mest kända trojanen är nog Mac Defender (även kallad Mac Protector, Mac Security, Mac Guard eller Mac Shield) som utger sig för att vara virusskydd, men är en fake som kräver betalning för att ta bort virus som inte finns.

Men det kan ju blir strul i UNIX ändå? Hur kan man skydda sig? Jag har både Pc och Mac. Jag använder datorerna på lite annat sätt, men surfar på bägge. På Pc:n har jag aktivt virusskydd och två olika Malware-detektiver. Jag får löss ändå... Senast för en månad sedan när jag stavade fel på en hemsida, ett fleslag på ett teckens till en dagstidning jag besöker ganska sällan. Och jodå, sekunden efter detta fanns en liten bot, ett browsertillägg, som inte virusprogrammet hittade. Efter en halv timme var lössen borta och datorn användbar igen.

Macen har däremot aldrig haft besök... visst, ett program verkade inte helt pålitligt, och då struntade jag i att installera, sunt förnuft. Och jag använder dessutom ett smart brandvägg som heter Little Snitch. Den visar exakt om något program vill ha kontakt med cyberrymden. Flera välkända siter har Tracking-cookies som malwareprogrammen avlusar, Little Snitch ser till att de elaka inte får kontakt med servrarna på andra sidan nätet. Sedan kan man lätt ta bort de cookies som man inte vill ha under inställningar/integritetsskydd.

Jamen - om jag fått nu in cutekitten på Macen - kan den inte spridas till mina kompisars Pc? I stort sett alla mailservrar har virusskydd som känner igen skadlig kod.

Men om du verkligen vill/tror att du behöver se igenom din Mac finns tips här: http://malwaretips.com/blogs/remove-mac-os-x-virus/

Hoppas att detta inlägg reder ut begreppen utan att varken Mac- eller Pc-ägare behöver känna sig påhoppade. Och allt som gäller UNIX gäller i princip också Linux.
 
Senast ändrad:

Foto-Ake

Ny medlem
Hej

Har precis gått över från PC till Mac.
På min pc använde jag ett program för att söka genom både hela datorn, men också enstaka filer som man tex laddat ner osv.

Programet heter Malwarebytes och finns även till mac vilken gläder mig mycket då detta program är riktigt bra och har räddat mig ett antal gånger .

MEN....på pc tex, så kunde man högerklicka på den fil / bild eller annat man ville kolla om virus.
På mac går inte detta.....varför ?

Hur kan man kolla enstaka filer istället för att behöva ösa genom hela datorn ?

MVH
Morgan
Jag svarade kanske inte helt på din fråga? Bitdefender Virus Scanner klarar av att kolla enskilda mappar. Tar alla kända virus oavsett operativ. Gratis, dessutom! Lycka till i virusjakten!
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Har precis gått över från PC till Mac.
På min pc använde jag ett program för att söka genom både hela datorn, men också enstaka filer som man tex laddat ner osv.

Hur kan man kolla enstaka filer istället för att behöva ösa genom hela datorn ?

MVH
Morgan
Använd möjligen Little Snitch om du är orolig!
Kolla även http://malwaretips.com/blogs/remove-mac-os-x-virus


Det är ytterst sällan som man behöver söka igenom filer på en Mac för att kolla om de är farliga. Program som är skrivna för Windows (typ Pc-virus, ett virus är ju ett program) kan nämligen inte köras på en Mac eller tvärtom. Och eftersom nästan 100% av alla trojaner eller virus är skrivna för Windows behöver en Mac-ägare inte vara orolig. Även om det finns löss i filen så kan de inte köras och alltså inte ställa till skada.

I stället för att blåsa igång den gamla striden om Canon vs Nikon, eller var det Windows vs Apple, så går jag direkt på pudelns kärna - operativsystemen. Mac använder sedan 15 år tillbaka en UNIX-klon som kallas OSX, Microsoft olika NT-varianter. Utvecklingen av UNIX startade för nästan 50 år sedan, NT kom 1993 som en utveckling ur OS/2 och DOS. Skillnaden mellan operativen kan snabbt sammanfattas - UNIX är från början tänkt för flera användare i nätverk, DOS-grunden är tänkt för en (1) användare, solitär dator (PC, Personal Computer).

Vilken är då den stora skillnaden? När man installerar UNIX skapas en admin och en gäst. Admin kan göra allt, gästen nästan ingenting. NT skapar en användare, sedan bestämmer man om användaren är admin eller "vanlig användare". UNIX är alltså en fleranvändamiljö där admin sätter alla begränsningar.

OK, men vad betyder det i praktiken? I UNIX måste admin godkänna allt som förändrar operativet redan när datorn är ny. I NT-miljön kan program förändra operativt utan admins tillåtelse.

Öh? Förklara? Virus? Trojan? Varför behövs inte virusskydd på UNIX?

Det är relativt enkelt att göra ett virus till PC; skriv lite körbar kod, lägg in en bild på en gullig katt som också får bli ikon. Kompilera programmet som får namnet "cutekitten.exe". Döp om programmet till "cutekitten.jpg" och skicka till dina bekanta. När den öppnar bilden så startar programmet och ställer till med sattyg när de glanar in den gulliga katten.

Om du gör på samma sätt för UNIX så får din kompis meddelandet "cutekitten.exe vill göra ändringar i Finder. Vill du tillåta detta? Skriv in lösenordet för Admin". Inte så enkelt att göra utan att det syns. Svårigheten att göra UNIX-virus gör att det inte funnits så många på marknaden; under 46 år kanske ett hundratal.

Trojanen är då något helt annat och bättre om man vill sabba! Då skriver man det skadliga programmet, men ser till att det utger sig för att vara något annat, typ programmet "radera hårddisken" får heta "bildkatalogen" eller nåt sånt. Man tvingas fortfarande skriva in lösenord aktivt, men programmet var inte det man väntade sig.

Jaha - men hur vet man att programmet är äkta? Apple tvingar sina stora andra- och tredjepartsleverantörer att testa programmen hos Apple, och vill man installera något från icke certifierade leverantörer måste man klicka ett par gånger till i olika rutor = är leverantören känd är det inga problem. Däremot kan det vara strul om man använder photoshophack från piratesnest... Man kan se detta som att Storebror kontrollerar, man kan också se det som att Larmtjänst ser över ditt hem och håller tjyvarna utanför dörren.

Men finns det då inga virus till Mac? Några trojaner? Japp. Men UNIX-virus är som sagt ytterst svåra att skriva så att de inte syns, och när de upptäcks brukar uppdateringar av OSX täppa till säkerhetshålen. Den mest kända trojanen är nog Mac Defender (även kallad Mac Protector, Mac Security, Mac Guard eller Mac Shield) som utger sig för att vara virusskydd, men är en fake som kräver betalning för att ta bort virus som inte finns.

Men det kan ju blir strul i UNIX ändå? Hur kan man skydda sig? Jag har både Pc och Mac. Jag använder datorerna på lite annat sätt, men surfar på bägge. På Pc:n har jag aktivt virusskydd och två olika Malware-detektiver. Jag får löss ändå... Senast för en månad sedan när jag stavade fel på en hemsida, ett fleslag på ett teckens till en dagstidning jag besöker ganska sällan. Och jodå, sekunden efter detta fanns en liten bot, ett browsertillägg, som inte virusprogrammet hittade. Efter en halv timme var lössen borta och datorn användbar igen.

Macen har däremot aldrig haft besök... visst, ett program verkade inte helt pålitligt, och då struntade jag i att installera, sunt förnuft. Och jag använder dessutom ett smart brandvägg som heter Little Snitch. Den visar exakt om något program vill ha kontakt med cyberrymden. Flera välkända siter har Tracking-cookies som malwareprogrammen avlusar, Little Snitch ser till att de elaka inte får kontakt med servrarna på andra sidan nätet. Sedan kan man lätt ta bort de cookies som man inte vill ha under inställningar/integritetsskydd.

Jamen - om jag fått nu in cutekitten på Macen - kan den inte spridas till mina kompisars Pc? I stort sett alla mailservrar har virusskydd som känner igen skadlig kod.

Men om du verkligen vill/tror att du behöver se igenom din Mac finns tips här: http://malwaretips.com/blogs/remove-mac-os-x-virus/

Hoppas att detta inlägg reder ut begreppen utan att varken Mac- eller Pc-ägare behöver känna sig påhoppade. Och allt som gäller UNIX gäller i princip också Linux.[/QUOTE]

lång och klok text, en aktiv handling måste "alltid" till för att få en skit i en mac
någon redo för en pizza????
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2085267&postcount=43

och detta är ingen pc vs mac inlägg, jag har båda, ungefär som jag har flera kameramärken och kan deras fel och svagheter åtminstone vad det gäller sensorer
 
ANNONS