Annons

Skolfoto tas bort?

Produkter
(logga in för att koppla)

reboot81

Aktiv medlem
(För)skolefoto i klassigt stil utgår på det lokala dagiset med förklaringen: "Detta för att ingen ska känna sig pressad att köpa dyra fotografier samt att fotograferingen ibland kan bli ganska stressande för barnen."
 

PMD

Aktiv medlem
Problemet är att de skickar ut all skit till föräldrarna och man måste skicka tillbaka och krångla om man inte vill ha det. Iofs är det bra för då är det bara att lägga in det i scannern och sedan skicka tillbaka.
Man är inte tvingad att bekosta retur en obeställd vara. Däremot kan man inte använda den. Om man börjar använda den så kan man anses ha accepterat leveransen och blir betalningsskyldig.

Det bästa är att meddela skolfotofirman att man inte har beställt varan och be den komma och hämta den.

Den som är oärlig kan förstås helt sonika ignorera den oseriösa firman och inte göra någonting. Det är inte helt lätt för firman att bevisa att varan (skolfotona) faktiskt har levererats om den skickas med vanlig post. Inte att rekommendera, dock.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tror Robin menade att få en pdf-bild på klassen, tagen av skolans sekreterare med mobilen, hemskickad gratis, så som det nämndes i artikeln.
OK.

Ja, PDF, kanke inte är det bästa men nog kan skolorna fixa bilderna själv.

Enskilda porträttbilder behövs inte - det kan var och en fixa enkelt själv. Antingen genom att besöka en proffsfotograf eller ta bilderna själv.

Det som är kul att ha är framförallt en gruppbild på klassen. Där är den tekniska och konstnärliga kvalitén av underordnad betydelse. En sådan bild kan mycket väl tas av elever eller lärare på skolan. Det är ju dessutom ett kul och lärorikt "jobb" som kan bli en del i utbildningen. Det finns säkerligen ett antal fotointresserade elever på varje skola som gärna tar ledigt från mattelektionen om de får leka fotografer för en dag!
 

ducedo

Aktiv medlem
Tror Robin menade att få en pdf-bild på klassen, tagen av skolans sekreterare med mobilen, hemskickad gratis, så som det nämndes i artikeln.
"Klassbilderna får eleverna sedan som en pdf-fil"

Min tolkning är att man får skolkatalogen som en PDF vilket inte låter helt fel.

Du hävdar att en sekreterare tagit bilder med mobilen men skolan kan lika gärna ha köpt in en systemkamera (den som nämns i texten) och låtit en fotointresserad lärare ta bilderna.

Finner det märkligt att i varje tråd om att fotografer får mindre inflytande så målas det upp skräckbilder där inkompetenta människor ska fotografera med mobiler från 90-talet. Föräldrar kan bygga upp en hel skolgård men gud nåde om någon får för sig att ta bilder utan "rätt" utbildning.
 

Zewrak

Aktiv medlem
Det har jag också, fotat klassfoto alltså, och visst finns det vissa klasser som är extrema, men jämför med ett studiebesök, eller hålla koll på en utflykt med kollektivtrafiken. Näe, då är stressen i skolmiljön ganska liten.
Nu kanske det är så att studiebesök, kollektivtrafik och så vidare är lite mer utav skolans uppdrag. Att tillhandahålla barn till mer eller mindre nogräknade fotoföretag, som gratismodeller, är inte riktigt vad skolan är till för. Och definitivt inte i en lärares arbetsbeskrivning. Säger läraren "Vi har inte tid för detta, vi ska lästräna", då känns det senare bra mycket viktigare än det första.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Vill lägga in 2 argument i debatten oxå. :)

Det finns föräldrar som inte tycker det är dyrt med att beställa en porträttbild som förstoring hos skolfotoföretaget. Jag har hört dem säga att de aldrig skulle ha råd att gå till en vanlig studiofotograf utan att förstoringen från skolfotot blir billigare. En uppskattad julklapp till mor -och far föräldrar.


Många skolor har användning för bilderna på eleverna för identifiering och för att underlätta för vikarier exv.

Det finns ganska många företag som sysslar med skolfoto, man skall nog inte dra alla över en kam. Med "22 års utbildning i att vara pappa" har jag sett de mest varierande exemplen! :-o


Själv beställer jag aldrig hem skolfoton eftersom jag hellre tar de bilderna själv på minna barn. Undantag om barna vill ha skolkatalogen så beställer vi hem den till dem.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Som förälder är jag tacksam för våra skolfoton

Det verkar som de flesta här avskyr allt vad skolfoto står för så här kommer mina synpunkter som förälder:

1. Klassfotot, de klassfoton som är tagna av skolfotografer är generellt av betydligt högre kvalitet. Det går att se alla i klassen, viss symmetri och inga som är suddiga pga för långa slutartider (vilket hänt när förälder skulle fota) osv.

2. Porträtt, vi gillar det speciella uttryck våra barn får när inte föräldrarna är i närheten. Det blir ett helt annat uttryck. Om det beror på självständighetskänslan eller vad kan jag inte ge något direkt svar på. De personliga porträtten används även de av skolan för individuella skyltar, klassrepresentanter osv.

3. Skolkatalog, att organisera en hel katalog inkl. tryckning kräver en hel del. Att få en digital variant fungerar för stunden, men blir betydligt dyrare att skicka för utskrift än det pris skolfotoföretagen erbjuder. Jag har kvar alla mina egna skolkataloger i tryckt form och de är kul att bläddra i ibland.

Så visst, det krävs inte några yrkesfotografer för skolfoto, men jag är tacksam för att mina barns skolor erbjuder detta. Även om vi inte beställer de kompletta paket för +500 kr utan istället köper enskild förstoring, klassfotot och skolkatalogen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det verkar som de flesta här avskyr allt vad skolfoto står för så här kommer mina synpunkter som förälder:

1. Klassfotot, de klassfoton som är tagna av skolfotografer är generellt av betydligt högre kvalitet. Det går att se alla i klassen, viss symmetri och inga som är suddiga pga för långa slutartider (vilket hänt när förälder skulle fota) osv.

2. Porträtt, vi gillar det speciella uttryck våra barn får när inte föräldrarna är i närheten. Det blir ett helt annat uttryck. Om det beror på självständighetskänslan eller vad kan jag inte ge något direkt svar på. De personliga porträtten används även de av skolan för individuella skyltar, klassrepresentanter osv.

3. Skolkatalog, att organisera en hel katalog inkl. tryckning kräver en hel del. Att få en digital variant fungerar för stunden, men blir betydligt dyrare att skicka för utskrift än det pris skolfotoföretagen erbjuder. Jag har kvar alla mina egna skolkataloger i tryckt form och de är kul att bläddra i ibland.

Så visst, det krävs inte några yrkesfotografer för skolfoto, men jag är tacksam för att mina barns skolor erbjuder detta. Även om vi inte beställer de kompletta paket för +500 kr utan istället köper enskild förstoring, klassfotot och skolkatalogen.
Goda argument för skolfoto, kanske får jag ändra uppfattning...
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
När fotograferingen är gjord och erbjudandet att köpa bilder kommer i brevlådan ligger det en stor press på föräldrar att köpa bilder: "alla andra får ju".
I vår familj blir dessutom majoriteten av bilderna i paketet liggande i sina kuvert för all framtid till glädje för ingen.
Nu har dock barnen hemmsa börjat bli så stora att de själva säger att det bara är skolkatalogen de vill ha. Men dit tog det sju årskurser.

Jag tycker att det är vettigt att skolan inte stödjer denna påtryckande affärsmodell.
Låter väldigt vettigt om skolan gör en enkel skolkatalog som delas ut.
Andra bilder kan familjer fixa själva. Och den absoluta majoriteten av dessa bilder gör barnen själva nuförtiden med sina telefoner. Ögonblick som delas i nuet.

Petter...
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Skolans behov av bilder

När jag gick i högstadiet hade vi en kemilärare som fotograferade av oss när vi satt på våra platser i bänkarna.
Sedan skrev han våra namn i bilden. Den kartan hade han sedan på katedern för att snabbt lära sig vem som var vem, och som en bra hjälp till eventuella vikarier.

Det där var hans eget initiativ och funkde bra för honom. Men det hade kanske inte varit en särskilt kul bild att få hem som elev på skolan. Då när det begav sig. Men nu nästan fyrtio år senare hade det ju varut helkul att få se den bilden.

Petter...
 

Grimmer

Aktiv medlem
När jag gick i högstadiet hade vi en kemilärare som fotograferade av oss när vi satt på våra platser i bänkarna.
Sedan skrev han våra namn i bilden. Den kartan hade han sedan på katedern för att snabbt lära sig vem som var vem, och som en bra hjälp till eventuella vikarier.

Det där var hans eget initiativ och funkde bra för honom. Men det hade kanske inte varit en särskilt kul bild att få hem som elev på skolan. Då när det begav sig. Men nu nästan fyrtio år senare hade det ju varut helkul att få se den bilden.

Petter...
Det är så mycket mera värt att få med eleverna i sin miljö än att bli uppställda framför en neutral bakgrund. Det är lätt att glömma budskapet/innehållet i bilden, till förmån för så bra kvalité som möjligt. Varför inte istället se till att läraren har en bra kamera och vettigt ljus när skolfotot i klassrummet tas. Ett sånt foto hade inte legat kvar i sitt kuvert hemma hos mig.
 

malbygaard

Medlem
Det är så mycket mera värt att få med eleverna i sin miljö än att bli uppställda framför en neutral bakgrund. Det är lätt att glömma budskapet/innehållet i bilden, till förmån för så bra kvalité som möjligt. Varför inte istället se till att läraren har en bra kamera och vettigt ljus när skolfotot i klassrummet tas. Ett sånt foto hade inte legat kvar i sitt kuvert hemma hos mig.
Det är väl knappast troligt att våra lärare skall ha tid med sån't när dom blir stressade av att följa med eleverna till fotolokalen.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
När fotograferingen är gjord och erbjudandet att köpa bilder kommer i brevlådan ligger det en stor press på föräldrar att köpa bilder: "alla andra får ju".
I vår familj blir dessutom majoriteten av bilderna i paketet liggande i sina kuvert för all framtid till glädje för ingen.
Nu har dock barnen hemmsa börjat bli så stora att de själva säger att det bara är skolkatalogen de vill ha. Men dit tog det sju årskurser.

Jag tycker att det är vettigt att skolan inte stödjer denna påtryckande affärsmodell.
Låter väldigt vettigt om skolan gör en enkel skolkatalog som delas ut.
Andra bilder kan familjer fixa själva. Och den absoluta majoriteten av dessa bilder gör barnen själva nuförtiden med sina telefoner. Ögonblick som delas i nuet.

Petter...
Om du som förälder känner press att köpa bilder så är det nog ditt tänkt du måste styra upp, då lär du ju ha samma problem i affärer och annat.

Vi köper klassfotot och katalogen, det är det som kommer att vara kul att ha för barnen i framtiden. Och vi bestämmer vad vi köper, inte barnen, det är nog ganska sunt. Ser inget påtryckande i affärsmodellen, man får ju helt välja själv. Typiskt svenskt det där att vissa klarar inte av att välja, då ska ingen få....vi måste nog lära oss eget ansvar i det här landet.

Vi har så få problem att vi hittar på nya helt onödiga.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Kan åtminstone konstatera att skolfotograferingens vara eller inte vara är en mångfacetterad fråga.
Dessutom är det ju också något av en tradition vilket inte gör det enklare att ta ställning till.
 
ANNONS