Annons

Fråga ang. telezoom, i efterhand....

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoPutte

Medlem
Hej på er !

Först, jag är en glad amatör som vill gå vidare inom foto, och blir oerhört fascinerad av alla dessa otroligt vackra naturbilder. Jag har en Nikon D5100, uppgraderat kitoptiken till en Sigma 17-70 F2,8-4 Contemporary, och även köpt mig en vidvinkelzoom, Tamron 12-24.

Men för att kunna ut i skog och mark och ha lite kul så slösade jag lite av sparpengarna på en sprillans ny Sigma 150-600 F5-6,3 Contemporary. Nu sitter jag här och har läst en hel del olika åsikter om denna optik på en DX-sensor, har jag gjort bort mig ??? Är denna kombo "oanvändbar" till mitt syfte ? Vad säger ni "proffs" inom detta.....

Tacksam för input !

Med vänlig hälsning:
Jörgen
 

eskil23

Aktiv medlem
Vad hade du tänkt fotografera med det objektivet? För fåglar och vilda djur är det idealiskt, men för naturbilder? Nja.
 

FotoPutte

Medlem
Hej !

Tack för svar !

Jag kanske var lite luddig i mitt sätt att definiera "naturbilder"... Jag menar självklart att få komma närmare djur, i natur ;-) Till rena landskapsbilder, också natur per se, så kör jag min 17-70 eller 10-24´an. Längtar nu efter lite härligt ljus, då blir det en tur ut i skogen och hårdtest !

Med vänlig hälsning:
Jörgen
 

lofling

Aktiv medlem
Hej !

Tack för svar !

Jag kanske var lite luddig i mitt sätt att definiera "naturbilder"... Jag menar självklart att få komma närmare djur, i natur ;-) Till rena landskapsbilder, också natur per se, så kör jag min 17-70 eller 10-24´an. Längtar nu efter lite härligt ljus, då blir det en tur ut i skogen och hårdtest !

Med vänlig hälsning:
Jörgen
Vad jag vet ska objektivet vara bra, och vet inte riktigt vad du menar med oanvändbart. Men det går väl att använda hoppas jag, eftersom det är sprillans nytt ;-)

Däremot kan det vara så att du får problem att hålla ISO på en rimlig nivå om du vill ha skarpa bilder utan stativ. Att fota vid 600 mm kräver en hel del teknik, och/eller bra stativ och helst ett s.k. Gimbal head. Ett annat problem kan vara om djuren rör på sig snabbt, för då krävs kort slutartid och även då kan ISO hamna lite högt p.g.a. f6.3 som största bländare.
 

lofling

Aktiv medlem
Själv har jag tamron 150-600 som jag köpte för 10k men med 1k cash back. Som jag är jättenöjd med.
Det verkar också vara väldigt bra. Jag är nöjd med mitt 200-500, men hade jag köpt idag vet jag faktiskt inte om det hade blivit Tamron 150-600 v2 istället. Oavsett, det verkar som om även Sigmas ska vara prisvärt, som sagt var. Att det är oanvändbart har jag inte sett mer än här :), så därför undrade jag lite.
 
ANNONS