Annons

Panasonic Lumix DMC-GX80

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Tråkigt om det lägger ner GM-serien. Som världens minsta systemkameror, så blev de för mig ett både flexibelt och prisvärt alternativ till dyra kvalitetskompakter eller bridgekameror, med mindre 1" sensorer (och även ett konkurrenskraftigt alternativ till Panasoncics egna LX-100). Riktigt roliga kameror att fotografera med, när man vill ha en extremt liten och extremt lätt lösning på stan eller på resa!

Hoppas som du på en efterträdare till GX-80. Gillar verkligen formatet, och första riktiga kameran ifrån Panasonic som kan mäta sig med Olympus helt överlägset suveräna bildstabilisering/IBIS.

Tycker även att Panasonic får se upp om de slutar med alla mindre kamerahus. Dels så överlåter de M4/3-marknaden för små kompakta hus till Olympus (och till en viss del så kanske Nikon 1 får ett litet uppsving pga detta).

Dels genom att bara satsa på lite större kamerahus så konkurrerar de och går då direkt upp emot de minsta APS-C-husen ifrån Sony och Fujifilm (det är inte så väldigt stor skillnad emellan mitt GX-80-hus och mitt X-T10-hus). Det är en kamp som de ofta förlorar kvalitetsmässigt på fotosidan (men med styrka på filmsidan, speciellt med fungerande filming i 4K utan termoproblem).

Lite synd, för jag tycker just styrkan med M4/3 ligger i att möjligöra små väldigt kompakta och lätta system, som låter oss som är vana vid och gillar systemkamerans flexibilitet, att ha ett alternativ till alla dyra kvalitetskompakter med permanent optik.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Så, när jag hittade den för nästan halva priset slog jag till! Så glad att jag äntligen hittade en kamera där tillverkaren inte har "cripplat" de mest självklara stillbildsfunktioner, och DESSUTOM får jag bildstabilisering, elektronisk slutare, evf, 4K, vinklingsbar skärm, grymt bra sensor (har laddat ner alla raw filer jag kunnat hitta o testat i PsCc) -äntligen en m43-sensor som håller måttet! Den slår lätt sensorn i min förra "lilla kamera", Nikon D3200, vars skuggor är nästintill olyftbara pga kraftigt brus och bandning (dxomark-värdena är inte värda ett skvatt i verkligheten) medans Panasonicen känns mer lik den gamla Iso-lösa 12Mp-sensorn som satt i D5000/D90/D300 - fast lägre/finare brus i skuggorna :)

Ser så mycket fram emot mellandagarna när den kommer!
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Delad kartong på Fotokungen.se :) Har du tur finns det kanske nån mer, någon snatchade den helsvarta precis före mig så jag fick ta silver-versionen. :)
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Ok, då har jag hunnit testa lite med min nya GX80, men nu var batteriet helt tomt :)
Min första reaktion var slutaren, den är ju helt hysteriskt mjuk och tyst! Det är SKITTYST! Herregud! Fattar inte att någon inte nämnt detta i alla de recensions-videos jag kollat på.. Den elektroniska slutaren kommer jag nog nästan aldrig ens behöva använda.. Häftigt :) Jag har en Olympus pen mini E-pm2 sen innan, och den kameran var ju nästintill oanvändbar pga "shuttershock" på alla slutartider under 1/400.. så mjuk som slutaren i GX80 känns så kan inte föreställa mig att det överhuvudtaget kan bli nåt problem.

Sökaren är MYCKET snabbare och mer högupplöst än jag förväntade mig! Det enda jag läst är hur extremt dålig den är.. Konstigt, men för mig som bara komponerar bilden i den kanske inte har lika höga krav :)

Kameran känns väldigt stabil och professionell och mitt sigma 19mm/2.8 känns som ett nytt objektiv på GX80, dubbelt så snabb autofokus skulle jag gissa, och då inomhus på ett mörkt kontor :)

Bildstabiliseringen har jag inte hunnit testa än, men har mitt Samyang 135mm som ligger här och väntar. Räknar med att testa alla objektiv jag har imorgon :)

Hursomhelst, första intrycket är enormt positivt, nästan lite rädd för att använda den, den känns så proffsig :)

Nu ska jag kolla några av filerna jag tog innan..
Forts. kommer :)
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Okej, följande har jag upptäckt:

Sensorn presterar bättre när man underexponerar iso 200 fem steg än när man ställer in den på iso 6400. På iso 6400 blir det bandning när man lättar upp skuggorna, men när man underexponerar fem steg på bas-iso (200) så blir det ingen bandning vid upplättning. Trevligt med en iso-lös sensor :) Detta ökar ju förstås det användbara dynamiska omfånget något enormt vilket är väldigt trevligt när man inte gillar utfrätta högdagrar.

Sökaren tänds snabbt när man för den till ögat, förvånansvärt snabbt faktiskt för att vara en evf.
Skärmen är en skärm som gör det den ska, har aldrig haft några som helst problem med en skärm på någon kamera faktiskt. Jag har alltid sett en skärm som en bonus, men inget jag förlitar mig på när jag fotograferar.

Wifi funktionen fungerar felfritt efter man gjort den första setupen. Helt amazing! Har kört med Toshiba Flashair i flera år och tyckt att det fungerade bra, men jag hade fel :) Nu med GX80s inbyggda är det lätt att både styra kameran trådlöst och föra över bilder till min mobil.
När jag styr kameran trådlöst via wifi så är det ingen seghet eller fördröjning, det bara fungerar som man förväntar sig. När du trycker på kameraknappen på skärmen på din mobil så tas bilden, precis som om du skulle använt avtryckaren på kameran. Inga konstigheter helt enkelt.

Kamerna är lite tyngre än vad kameror i den klassen brukar vara, detta är inget jag stör mig på för tillfället men långpromenad med kameran på axeln imorgon kommer kanske få mig att ändra åsikt.

Usb-laddning är ju grymt smidigt. Skönt att kunna ladda med samma laddare som jag har till mobilen, och även ladda den via datorn.

Knapparna känns bra och touchskärmen är riktigt bra, mer likt skärmen på min mobil faktiskt. Det bara fungerar och det är ingen fördröjning eller dålig känslighet utan bara fungerar som man förväntar sig. Jag är dock ingen touch-screen-nörd, andra kanske upplever den som dålig.

Jaha.. för övrigt, den känns mer professionell än min Nikon D600 för mindre än 1/3 av priset.. Jag skulle säga att bruset på höga iso är nåt steg sämre än D600 bara vilket enligt mig är AMAZING när man jämför m43 med FF.
Scroll-hjul bak o fram är något jag alltid saknat på min enklare spegellösa kameror och nu med GX80 så har jag det :)

Nu är jag så trött och hungrig att jag har ont i huvudet, haha, mycket engagemang med en ny kamera :)

Kanske delar med mig några bilder imorgon!
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Nu har jag använt kameran hela dagen:
Wow alltså, sökaren är riktigt imponerande! Så bra att det i stort sett går att fokusera manuellt med den utan förstoring från närgräns till 2-3m. Alltså, jag har stängt av skärmen och använder bara sökaren.. Är nog lite i ett chocktillstånd faktiskt.. Det måste vara många defekta enheter där ute med tanke på att det mesta man läser om sökaren är att den är i stort sett oanvändbar. Men min fungerar utmärkt :)

Bildstabiliseringen är dock inte något att höja på ögonbrynen över. Den fungerar hjälpligt och ger vad jag skulle gissa möjlighet till ca 2 stegs längre slutartider, vilket iofs gör underverk när man fotar med teleobjektiv.

Thats it for now :)
 

PMD

Aktiv medlem
- Den inbyggda blixten är verkligen oumbärlig att ha ibland, inte jättestark men oftast helt ok, går även att vinkla upp. Blixtsko är ju fint också, det finns allt på denna :) (fast inte trådlös styrning av blixt då iofs).
Med en lös blixt monterad i blixtskon får man väl ändå trådlös styrning av andra blixtar?

Det får man ju på Panasonic GM5 som är en tidigare modell än GX80.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Med en lös blixt monterad i blixtskon får man väl ändå trådlös styrning av andra blixtar?

Det får man ju på Panasonic GM5 som är en tidigare modell än GX80.
Just det, kom detta nu när det pratas om blixt. Nu kanske de flesta avancerade användare/entusiaster inte använder den inbyggda blixten, men jag gör det ganska ofta, och precis som på min gamla Olympus E-pm2 så måste man ställa in blixten på minst +1 steg för att få en hyffsat korrekt exponering. Gör man inte det så blir alla bilderna med blixt alldeles för mörka/underexponerade.
 

Kent Dahin

Avslutat medlemskap
DMC GX-80, Timelaps

Hej ni med samma intressanta kamera, DMC GX-80. Jag har hunnit testa min nu och där finns många många fler finesser än vad jag någonsin kunde drömma om... Jag är en gammal analog fotograf som nu återupptagit sysslan med att fotografera.

Jag har fått igång funktionen Timelaps och inhandlade raskt en Genie Mini för att kunna panorera under fotograferingen. Pucken, eller mojängen "Genie Mini" fungerar fint med Blåtand via telefonen och/eller plattan men när jag sen läser vidare i manualen så behövs det en kabel mellan kameran och pucken... En synk-kabel !

Men på DMC GX-80 verkar det inte finnas någon utgång för en synk-kabel. Och frågar därför här på forumet om det är någon som ändå har hittat en lösning på att koppla samman dessa två enheter. Kameran har ju en USB-in/ut-gång som kanske en 1P-kabel från Olympus kan vara kompatibel för ?!?

Någon som vet ??

/kent
 

Adebrink

Ny medlem
Objektivtips Panasonic gx80

Hej,
Jag har nytt införskaffat dx80 med panasonic 14-140mm f/3,5-5,6 objektiv.
Jag här mycket nöjd med kameran, men kan för vissa landskapsbilder finns vinkeln lite snäv. Någon som har tips på ett fast objektiv som kan komplettera mitt befintliga objektiv? Jag har kikat lite på Pannasonic leica f/1,7 15 mm eller Panasonics pancake f/1,7 20mm.

Framöver kan jag även vilja komplettera med ett bra fast porträttobjektiv. Gips där?
 

transalp-01

Aktiv medlem
Hej,
Jag har nytt införskaffat dx80 med panasonic 14-140mm f/3,5-5,6 objektiv.
Jag här mycket nöjd med kameran, men kan för vissa landskapsbilder finns vinkeln lite snäv. Någon som har tips på ett fast objektiv som kan komplettera mitt befintliga objektiv? Jag har kikat lite på Pannasonic leica f/1,7 15 mm eller Panasonics pancake f/1,7 20mm.

Framöver kan jag även vilja komplettera med ett bra fast porträttobjektiv. Gips där?
Jag skulle rekommendera Olympus 12/2,0 för landskap, dyrt runt 6500:-, men underbart. Jag är väldigt nöjd med mitt. Såg nyligen ett begagnat här på fotosidan för 3800:-. De objektiv du nämner 15mm och 20mm ger dig inte mer vinkeln än det objektiv du har. Underbara de också men ger dig inte det du är ute efter.

För porträtt rekommenderar jag Olympus 45/1,8. Brukar gå att hitta för drygt 2000:- och är rätt vanligt som begagnat. Väldigt mycket objektiv för pengarna. Alternativet är Sigma 30/1,4, 3000:-, inte vanligt som begagnat. Jag köpte mitt nytt för en vecka sedan och är väldigt nöjd så här långt. Ytterligare ett alternativ är Sigma 60/2,8. Kostar 1500:- och måste vara ett av de bästa fynden som går att köpa till Panasonic och olympus!
 
Hej!

Står också i kvalet och valet mellan dessa kameror. Har för tillfället en Canon 40D + objektiv mm. Dessa ska bytas ut mot något lättare och smidigare att ha med sig. Hur ska man tänka mellan dessa kameror? Är mest ute efter stillbilder men gillar samtidigt att göra kortare filmer på vattensporter, skidor mm.

Såg att fotokungen hade ett bra erbjudande på gx80, med kit objektiv samt 25mm f/1.7.
https://www.fotokungen.com/panasonic/digital-system/panasonic-lumix-dmc-gx80-12-32-svart-inkl-2517-och-vaska

Hur är detta objektiv? är det något att ha?

// Hugo
 

PMD

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera Olympus 12/2,0 för landskap, dyrt runt 6500:-, men underbart.
Det är visserligen ett mycket bra objektiv, men skillnaden i bildvinkel mot 14mm (som TS har) är kanske i minsta laget.

Det finns tre vidvinkelzoomar som kan övervägas som alternativ:


  • Panasonic 7-14mm f/4.0
  • Olympus 9-18mm f/4.0-5.6
  • Olympus 7-14mm f/2.8
 

martinot

Aktiv medlem
Hej!

Står också i kvalet och valet mellan dessa kameror. Har för tillfället en Canon 40D + objektiv mm. Dessa ska bytas ut mot något lättare och smidigare att ha med sig. Hur ska man tänka mellan dessa kameror? Är mest ute efter stillbilder men gillar samtidigt att göra kortare filmer på vattensporter, skidor mm.

Såg att fotokungen hade ett bra erbjudande på gx80, med kit objektiv samt 25mm f/1.7.
https://www.fotokungen.com/panasonic/digital-system/panasonic-lumix-dmc-gx80-12-32-svart-inkl-2517-och-vaska

Hur är detta objektiv? är det något att ha?

// Hugo
Jag tycker att 25/1,7:an är fantastiskt trevligt normalobjektiv i förhållande till sitt pris och vikt-storlek. En av mina favoriter på m43 för mig (har två).

Sedan är 25/1,4:an klart bättre, men inte alls lika prisvärd (beror på vilket pris du hittar den för, givetvis).. Vill du lägga något liknande dessa pengar så gillar jag 15/1,4 bättre.

Rikitigt bra paketpris ovan! Jag hade slagit till (har som sagt redan kameran och två 25/1,7).
 
Jag tycker att 25/1,7:an är fantastiskt trevligt normalobjektiv i förhållande till sitt pris och vikt-storlek. En av mina favoriter på m43 för mig (har två).

Sedan är 25/1,4:an klart bättre, men inte alls lika prisvärd (beror på vilket pris du hittar den för, givetvis).. Vill du lägga något liknande dessa pengar så gillar jag 15/1,4 bättre.

Rikitigt bra paketpris ovan! Jag hade slagit till (har som sagt redan kameran och två 25/1,7).

Nu när jag tänkt slå till fick jag frågan om att köpa: Panasonic Lumix DMC-GX80 + 14-42mm 3.5-5.6 OIS + 25mm F1.7 Asph Svart.
Dessa 2 objektiv + kamerahus för 6990:-

Istället för de 12-32 objektivt. Är det likvärdigt i prestandan?
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
14-42mm 3.5-5.6 OIS [...]

Istället för de 12-32 objektivt. Är det likvärdigt i prestandan?
hmm. Är det version I du menar? Eller II? Oavsett så tror jag det är likvärdiga prestanda jämfört med 12-32 (dvs, helt ok). Men däremot en större kloss till objektiv, version I framförallt, II'an är väl lite mindre. Men 12-32 är pannkaksobjektiv som är väldigt trevligt, dock måste man "fälla ut" det vid användning, vilket kan uppfattas som störande, jag har inget problem med det dock.

Personligen hade jag valt 12-32 just för den är bra som kompaktzoom om man är på resa el dyl. Sedan kanske kompletterat med en 12-35/2.8 eller nya 12-60/2.8-4.0 senare för att ha en bättre zoom. Eller om man föredrar fasta, köpt två fina fasta (20/1.7 är guld t ex).

Har själv GX80 och älskar pannkaksgluggarna, 14/20/12-32, även 35-100 (ljussvaga) zoomen är guld.
 
ANNONS