Annons

Nytt kamerahus, fullformat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag är tekniskt oduglig och skulle vara evigt tacksam om jag kunde få lite experthjälp av er. Jag har idag en Canon 600d men som jag börjat tröttna på. Inköpt 2011. Fungerar felfritt men skulle vilja ha en ljusstarkare kamera med bättre/snabbare? autofokus.

Jag har tidigare kollat på Canon 5d, 6d, 7d. Men förstår liksom inte riktigt skillnaden.

Jag fotograferar främst porträtt, barn, och bröllop. Använder ett 50mm 1,8 till mitt 600d idagsläget.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej! Jag är tekniskt oduglig och skulle vara evigt tacksam om jag kunde få lite experthjälp av er. Jag har idag en Canon 600d men som jag börjat tröttna på. Inköpt 2011. Fungerar felfritt men skulle vilja ha en ljusstarkare kamera med bättre/snabbare? autofokus.

Jag har tidigare kollat på Canon 5d, 6d, 7d. Men förstår liksom inte riktigt skillnaden.

Jag fotograferar främst porträtt, barn, och bröllop. Använder ett 50mm 1,8 till mitt 600d idagsläget.
Hej !

Ett förslag:
6D med 24-70/4.

Ett annat:
7D2 med 15-84 eller 17-55.

Komplettera gärna sen med ex Youngnuos blixtar ex :
https://www.ebay.com/itm/YongNuo-YN-E3-RT-Transmitter-YN600EX-RT-II-Speedlite-Flash-Light-Kit-For-Canon/182932109128?hash=item2a979a7748:m:myqTepUIA7Z9CBMVAhRco_Q

Fast handla det via nån Eb eu butik, ex Green_Park i Gb.


Eller byt system till ex Sony om du inte har en massa C-optik.



//MW
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
7D är inte en fullformatskamera, det är en APS-C. Den har ungefär halva sensorytan mot en fullformatare.

En 6D version 1 borde du kunna få ganska billigt, eller en 5D mk2 eller 5D mk3. Du kan söka på recensioner på kamerorna, t ex på https://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-Digital-SLR-Camera-Reviews.aspx
kan du hitta bra redogörelser för Canons kameror.

Och som ovan, har du inte en massa objektiv kan du ju byta system.

Men jag hade kollat om 6D passar de behov du har. En fullformatare ger ungefär dubbla mängden ljus på sensorn men betyder också att du måste gå närmare för att få samma bildvinkel. Men det är ju inget problem med dina motiv. Den har mycket bättre bildkvalité på högre brusnivåer än din nuvarande kamera. Visst finns det något mer ljusstarka objektiv att investera i, men ett 50 mm f1,2 eller f1,4 kostar ett gäng tusenlappar.

Men vill du upp i bildkvalité kanske ett Sigma 50mm f/1.4 DG HSM (Art) kunde vara något? Den kostar 6-7k ny, och borde gå att hitta begagnad för runt 4k med lätthet. Art-serien är riktigt bra objektiv, och är det 50 1,8 som kostar runt tusenlappen du har nu kommer du att märka en enorm förbättring i bildkvalité överhuvudtaget och en gigantisk förbättring på stora bländaröppningar.

Edit:

Jag hade undvikit t ex 24-70 eller andra objektiv med f/4. Du fotar bröllop och barn, och mycket inomhus och i svagt ljus då antar jag, eftersom du vill ha bättre ISO-prestanda och mer ljus? Då är f/4 en för liten bländare. Det objektiv du kör med nu släpper in mer än 4 ggr så mycket ljus på största bländaren.
 

Erik X

Aktiv medlem
En fullformatare ger ungefär dubbla mängden ljus på sensorn men betyder också att du måste gå närmare för att få samma bildvinkel... Jag hade undvikit t ex 24-70 eller andra objektiv med f/4
Skillnaden är större än så, 600D har antagligen inte mikrolinser framför sensorn så detta gör att den förlorar ytterligare en del ljus. Sen har dyrare kameror mer påkostad elektronik som även det sänker brusnivån. Min 5D3 ger i praktiken mindre brus på ISO 3200 än min gamla 500D gjorde på 800! Skillnad alltså 5-6 ggr :p

Jag tittade igenom mina gamla bilder innan jag köpte 24-70/4L och kom fram till att jag i princip alltid bländade ner mer än så för skärpedjupets skull. (en enda bild av natthimlen var undantaget!)
Så jag är jättenöjd med 24-70/4L, halva vikten och halva priset jämfört med 24-70/2.8. Och med stabilisering och makro dessutom :)

Den stora skillnaden på 5D3 och 6D1 är att 5D3 har mer anvancerad autofokus, klart bra om man fotar snabba rörliga motiv. Behöver man inte den så är antagligen 6D1 perfekt. Sensor/bildkvalitet är i princip likvärdiga. På 5D4 / 6D2 är det däremot helt olika sensorer (antagligen för att motivera prisskillnaden).
5D2 har i princip samma enklare autofokus som 6D1 men börjar bli lite ålderstigen. Sensorprestanda är förmodligen en hårsmån sämre med lite färre pixlar
 
Tack!

Tack för era tips!

Jag ska kolla mer efter begagnade 6d II och 5d III. Läser om exponeringar. Vart skulle ni dra gränsen på ett begagnat?

Tack för tipset om Sigma 50mm 1,4, ska kolla upp den närmare. Har kollat lite på 24-70 2,8 för att inte behöva byta objektiv hela tiden under exempelvis bröllop.

Tar gärna emot mer tips. Anledningen till Canon är att jag är van, har ett 50mm som jag skrev och ett 10-18 men som ej kommer passa en fullformat. Hade Nikon en kort period men kom aldrig överens med den så den fick flytta.
 

Erik X

Aktiv medlem
Oj 5D3 verkar hålla i snitt 250 000 exponeringar, är nog på väg dit :-O (Nepp har räknat, är bara på 130k)
Edit: nej förresten det var nog en feltolkning av mig, flertalet (85%) verkar vara vid liv efter 250k. Enstaka har fallit ifrån långt tidigare med en liten topp vid 100k
https://www.olegkikin.com/shutterlife/canon_eos5dmkiii.htm
Här är en bra site där man kan jämföra bildkvalitet på olika kameror sida vid sida. 600D finns tyvärr inte med så du får ta 700 i stället ;-)
https://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM
 
Senast ändrad:

Smw

Aktiv medlem
Jag hade undvikit t ex 24-70 eller andra objektiv med f/4. Du fotar bröllop och barn sa:
Hej !

Brusmässigt är det rätt dött lopp mellan apsc xx/2.8 ff yy/4.

C 50 1.8 är ett bra objektiv, men inte på full öppning, skärpemässigt är då
stabiliseringen värd mer.

Det är svårt att hamna rätt, läste om en brölloppsfog, de hade
ersatt 5D3 med 6D pga storleken, 24-70 2.8 mot 35 1.4 LII och 85 1,8.
trevligt uppsättning, men ett 35 1.4 kostar ca 15000.
https://shotkit.com/stark-photography/

//MW
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Magnus och Erik:

Jag vidhåller envist att det är en ganska dålig idé att fota mycket i ljussvaga miljöer med en f/4-glugg istället för t ex f/1,4. Ger ju en ISO3200 istället för ISO400 på bilderna med allt annat lika, och det känns ju onödigt.
Men jag håller med om att det är onödigt att skaffa en f/1,4 om man alltid använder det på f/4 eller mindre.
Jag gillar mitt 24-70, men det känns ljussvagt att fota rörliga barn inomhus med, slutartiderna blir väl långa. Därför skaffade jag ett Sigma 35 1,4 Art, och det funkar mycket bättre inomhus.
 

nivas

Aktiv medlem
Magnus och Erik:

Jag vidhåller envist att det är en ganska dålig idé att fota mycket i ljussvaga miljöer med en f/4-glugg istället för t ex f/1,4. Ger ju en ISO3200 istället för ISO400 på bilderna med allt annat lika, och det känns ju onödigt.
Med moderna kamerahus så tycker jag att frågeställningen numera är "vilken är den största bländare du vill använda". Ofta behöver man ju blända ner för att få till ett praktiskt skärpedjup.
När jag bytte från 7D till 7DmkII så blev det mer och mer vanligt att jag väljer att ta med f/4-objektiv istället för att släpa runt på f/2.8 eller f/1.8.
 

rronnbac

Aktiv medlem
I lågt ljus vill du ha fullformat. Om du inte har så mycket optik kan du välja fritt mellan Canon, Nikon och Sony. Alla har sina för- och nackdelar.

Blir du kvar vid Canon och har en begränsad budget skulle jag säga att en begagnad 6D och Tamron 24-70 f/2.8 VC USD ger extremt bra lågljusprestanda för pengarna.

En bra blixt är nog heller inte fel - mer ljus kan man få på fler sätt än med fullformat och ljusstarka objektiv. Dessutom kan en (bra och kompatibel) blixt underlätta fokusering i svagt ljus, oavsett om man vill låta blixten slå elle ej.
 

MichaelB

Aktiv medlem
Fotar du bröllop skulle jag absolut gå på en kamera med dubbla kortplatser
för att komma till brudparet & säga det blev inga foton för minneskortet är
trasig är nog inget bra alternativ.

Om du vill hålla kvar vid Canon skulle jag rekommendera en beg Canon 5D Mk3.

Vill du ha ett objektiv som ungefär motsvarar din 50mm f/1.8 skulle jag rekommendera ett Canon EF 85 /f1.8 USM. Annars är ett Canon EF 70-200 f/2.8 IS USM ett mycket bra objektiv för porträtt & bröllop
Beg hittar du 5D Mk3 för 11-15k
Beg hittar du EF 85 /f1.8 ca 2k
Beg hittar du EF 70-200 /f2.8 IS USM 5-6k

Dessutom är det nog bra att ha kvar din gamla kamera som reserv ifall något fallerar alltid bra med hängsle & livrem ifall man fotar sånt som inte kan tas om.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Dubbla kortplatser är onekligen en trygghet. 5D III är nog den bästa Canon FF med detta under 5Ds, 5DsR eller 5D IV.

Objektiv? Budgetvalen blir 85/1,8 eller en beg Canon 70-200/2,8 L USM eller Sigma/Tamron 70-200/2,8 OS/VC. Utöver detta någon 24-70/2,8 zoom.

En väg att gå är alltså f/2,8 zoomar.

En annan väg är flera fasta och just för porträtt/bröllop ger dessa möjlighet till tunnare skärpedjup. Jag tycker att Sigmas Art serie ger mycket för pengarna. Här kan man överväga:
1. 20/24, 35, 85
2. 24, 50, 135
(Med fasta har man ofta objektiv med en dubblering av brännvidd mellan objektiven).

Jag har två saker emot Canons 85/1,8:
1. Mycket longitudinell kromtisk abberation
2. Jag upplevde AF som lite osäker

Men annars är den väldigt prisvärd.
 
Exponeringar

Utbudet på 6d o 5d mark iii är lite lågt just nu men hittat en 5d mark iii från 2013 på 150000 exponeringar för 7000kr!
 

PMD

Aktiv medlem
"ljusstarkare kamera med bättre/snabbare? autofokus" leder till Canon EOS 5D III (om du vill fortsätta med Canon). EOS 6D har ungefär samma sensorprestanda, men har sämre AF. EOS 6D har också ungefär samma sensorprestanda och bättre AF än EOS 6D men inte så bra som EOS 5D III.

EOS 5D IV och EOS-1D X (II) duger nog också för dig, men då får du slanta upp rejält mycket mer pengar. :)
 

Bengf

Aktiv medlem
"ljusstarkare kamera med bättre/snabbare? autofokus" leder till Canon EOS 5D III (om du vill fortsätta med Canon). EOS 6D har ungefär samma sensorprestanda, men har sämre AF. EOS 6D har också ungefär samma sensorprestanda och bättre AF än EOS 6D men inte så bra som EOS 5D III.

EOS 5D IV och EOS-1D X (II) duger nog också för dig, men då får du slanta upp rejält mycket mer pengar. :)

Ja 6DII har bättre AF än 6D plus lite mera förbättringar.
 

MichaelB

Aktiv medlem
Fast satsa på en Canon 6D I eller 6D II som endast har en minneskortplats skulle jag nog inte rekommendera när man håller på med bröllopps fotografering
 

Gimbal

Aktiv medlem
Men händer det ofta för er att minneskorten går sönder?
Jag har aldrig råkat ut för det, vilket iofs inte betyder att det aldrig kommer att hända. Men hur stor är den risken egentligen?
 

MichaelB

Aktiv medlem
Men händer det ofta för er att minneskorten går sönder?
Jag har aldrig råkat ut för det, vilket iofs inte betyder att det aldrig kommer att hända. Men hur stor är den risken egentligen?
Jag har råkat ut för det givetvis händer det när det absolut inte får hända så jag försäkrar mig gärna med en backup på ett extra kort, billig försäkring.
 

nivas

Aktiv medlem
Jag har iaf aldrig varit med om ett trasigt minneskort, så det kan inte vara speciellt vanligt.
Min erfarenhet är att det vanligaste problemet är trasiga objektiv, följt av något allmänt fel i huset.

Sen får vi väl komma ihåg att bröllopsfoto kanske inte är TS första eller andra fotoaktivitet, och då försvinner lite av idén med att gardera sig för trasiga minneskort?
 
ANNONS