Annons

Uppgradering Pentax K-1

Produkter
(logga in för att koppla)

FiCa1

Aktiv medlem
Varför uppgradera över huvud taget?

Är det någon som uppgraderat sin Pentax K-1 till Mark II? Är det värt priset?
Nej, jag har inte uppgraderat K-1 till Mark Ii. Jag har inte Pentax. Jag har däremot en Nikon D300 som jag inte har "uppgraderat". Varför funderar du på att "uppgradera" din K-1? Vad är det som den kameran inte klarar av? Det enda jag ibland kan sakna hos D300 är högre ISO-möjligheter. Men i förhållande till vad jag vanligtvis fotar, så är bristen på hög-ISO-kapacitet inte något som skulle få mig att pytsa ut +10 kkr för att "uppgradera". Likaså räcker 12 MP gott och väl till, autofokussystemet är kanon och bildkvaliteten räcker för förstoringar i meterformat. Så, vad är det – utöver GAS – som får dig att fundera på en "uppgradering"?

/ mvh FiCa1
 

repurban

Medlem
Varför svara över huvud taget?

Nej, jag har inte uppgraderat K-1 till Mark Ii. Jag har inte Pentax. Jag har däremot en Nikon D300 som jag inte har "uppgraderat". Varför funderar du på att "uppgradera" din K-1? Vad är det som den kameran inte klarar av? Det enda jag ibland kan sakna hos D300 är högre ISO-möjligheter. Men i förhållande till vad jag vanligtvis fotar, så är bristen på hög-ISO-kapacitet inte något som skulle få mig att pytsa ut +10 kkr för att "uppgradera". Likaså räcker 12 MP gott och väl till, autofokussystemet är kanon och bildkvaliteten räcker för förstoringar i meterformat. Så, vad är det – utöver GAS – som får dig att fundera på en "uppgradering"?

/ mvh FiCa1
Gå ut en stund i friska luften så mår du nog bättre sedan.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Eh?

Gå ut en stund i friska luften så mår du nog bättre sedan.
Jag sitter ute och njuter av 23 grader och frisk luft. Mår alldeles förträffligt. Min fråga till dig är seriös – varför lägga stålar på en "uppgradering" om den kamera du redan har fungerar bra för 99% av din fotografi? Vad är det du saknar hos K-1 och som ev. K-2 kan tillhandahålla?

/ mvh, FiCa1
 

Gimbal

Aktiv medlem
Min första reflex när nyheten om uppgraderingen släpptes var att slå till.
Men allteftersom testbilder dök upp så gled jag över till ett nej. Jag kom fram till att jag får större effekt av att lägga pengarna på ett nytt objektiv istället.
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Vad är det du saknar hos K-1 och som ev. K-2 kan tillhandahålla?
Rätta mig om jag har fel, jag kör inte heller Pentax, men ”uppgradera” i det här faller handlar väl inte om att köpa nytt hus?
Om jag läst rätt är K1 och K1 II identiska rent fysiskt och Pentax erbjuder under en begränsad tid K1-ägare att uppgradera moderkortet för några tusenlappar...?
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Korrekt, moderkortet byts.
FiCa1 verkar vara ute efter köphysterin, uppgraderingen ser ut att inte vara så stor.
Nu har det kommit en ny firmwere till K1 (inte K1II) som mest handlar om ett nytt objektiv.
Jag tror däremot att eventuella kommande firmwere uppdateringar troligen bara görs för K1II.
Så ett svar till repurban är att du får en "nyare" kamera med uppgraderingen.
Men jag har inte uppgraderat, men kommer nog att göra det pga att priset är lågt jämfört med att sälja och köpa nytt.
 

repurban

Medlem
Ja, om det nu är en hysteri. ;-)
Den som frågar om uppgradering har säkert sina skäl till det...
Ja, jag har inga planer på att köpa ett nytt kamerahus som ju brukar vara alternativet vid en uppdatering av en kameramodell. Tycker att det verkar vara sympatiskt att man för en relativt billig penning kan få den gamla kameran uppgraderad med nya kamerans komponenter och funktioner. Jag vet inte om några andra tillverkare erbjuder sådana möjligheter?
Hur som helst så skulle det vara intressant att någon med erfarenhet av både Pentax K-1 och Pentax K-1 II berätta om det är värt besväret.
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Ja, jag har inga planer på att köpa ett nytt kamerahus som ju brukar vara alternativet vid en uppdatering av en kameramodell. Tycker att det verkar vara sympatiskt att man för en relativt billig penning kan få den gamla kameran uppgraderad med nya kamerans komponenter och funktioner. Jag vet inte om några andra tillverkare erbjuder sådana möjligheter?
Hur som helst så skulle det vara intressant att någon med erfarenhet av både Pentax K-1 och Pentax K-1 II berätta om det är värt besväret.
Jag förstår dig och skulle ha samma funderingar om jag hade en K-1:a. Mig veterligen är detta - att kunna byta ut moderkortet och få en ny modell - väldigt ovanligt. Jag har i alla fall inte stött på det tidigare.
Din fråga är relevant och kan vara intressant även för andra än pentaxägare.

Lite OT handlar snacket om köphysteri nästan alltid om andras konsumtion. Att ha synpunkter på de val andra gör när det gäller den egna utrustningen är jag väldigt tveksam till. Har man en gammalkamera man trivs med så är det bra. Vill man skaffa nytt? Bra det med. Det ena är väl inte "finare" än det andra...
Var och en lycklig på sin väg.

Hoppas du landar i ett bra beslut när det gäller din usrsprungliga fråga! :)
 

lunma

Aktiv medlem
Jag har uppgraderat min K-1. Varför? Jag tänkte lite som Bofoto2, framtida firmware kommer ju rimligen att komma ett antal år efter det att K-1 uppdateringar har slutat komma. Jag hade lite tur i samband med min uppgradering, fick en display utbytt som skulle vara glapp. Antagligen något som var kvar efter en rep förra året. Kameran gick en match mot den åländska graniten, graniten vann med 2-0. Den fick göra några vändor till Tyskland innan den kom tillbaka och fick justeras in i Kungsör. Så undvik Tyskland. Om jag inte hade uppgraderat hade nog displayen kostat en del på sikt.

Vad fick jag då för uppgraderingen? Som jag uppfattar det fick jag bättre hög ISO-egenskaper. Nedan finns tre bilder med ISO 25 600, 12 800 och 6 400. De har bara gått igenom Lightroom utan att jag har applicerat någon brusreducering. Om någon vill ha en dng att kika på så hör av er
Den snabbare AF:n har jag inte haft tillfälle att testa ännu. Förhoppningsvis får jag tillfälle när jag är på Åland om några veckor.
 

Bilagor

ztenlund

Aktiv medlem
[...]
Vad fick jag då för uppgraderingen? Som jag uppfattar det fick jag bättre hög ISO-egenskaper. Nedan finns tre bilder med ISO 25 600, 12 800 och 6 400. De har bara gått igenom Lightroom utan att jag har applicerat någon brusreducering.[...]
Dock så åstadkoms det ju med brusreducering i råfilerna, som inte går att stänga av, så grundfrågan blir nog om man gillar det eller inte. Man kan ju inte köra linjen att man själv ska göra ett bättre jobb än kameran, eftersom den redan har varit i farten och gjort delar av jobbet redan i råfilen.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Brusreducering av/på påverkar bara jpeg så vitt jag vet, det är väl det som är en del av kritiken.
Å andra sidan varför betala för ett "acceleratorchip" om man tänker ha det avstängt.
 
ANNONS