Annons

Ännu en bildstöld/faktureringsfråga...

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
...Men något lagrum tycks det inte finnas. I alla fall inte förrän Facebook har formulerat om sina regler.
Jag vet bara Sverige där regeltexten tolkats så. I övriga länder gäller den gamla inställningen, man får, med samma facebookregeltext, inte publicera bilder från facebook.

Det är alltså tolkningen som blivit tokig i Kalmar.
 

Danne B

Aktiv medlem
Har lite problem med en för mig okänd mäklare som olovligt använder 10st av mina bilder, vid en försäljning av en fastighet. Det är alltså ägaren av fastigheten som "gett" honom tillstånd att använda bilderna, som är från en tidigare försäljning med annan mäklarbyrå.

Har mailat mäklaren och sagt att han ska ta bort bilderna från sina annonser på 3st plattformar och att jag kommer skicka en faktura för upphovsrättsintrånget.
Han blev som han säger själv förvånad av mitt påhopp och ljög om att det var de som hade tagit de flesta bilderna. I verkligheten var det en av elva, som inte var min.

Efter det mailet, så tog han bort de bilder som var helt unika för mig, i det området och jag kände skadade mitt företag. Men fortfarande låg det kvar 6st bilder som var tagna av mig i annonserna. Så jag mailade igen dagen efter och sa till honom en gång till om att de skulle ta bort mina bilder och påpekade att han kunde lägga in de bilder de själva hade tagit.

Denna gången togs alla bilder utom en bort, som är en av mina bilder. Så nu sitter jag här och funderar på hur jag ska gå vidare.
Vad är rimligt att fakturera? Ska man gå vidare rättsligt och blanda in advokater, då han inte tar bort min bilder då jag säger till honom?
Hur skulle ni gjort?
 

PeterWem

Aktiv medlem
1000 kr ex moms för bild, 1000 kr ex moms för tilltag per bild.


1000 kr för utebliven byline om ditt namn saknas men andra fotografer omnämns vid sina bilder.


Det är runt den summa som domstolarna brukar hamna kring. Kan du visa att du säljer bilderna dyrare tar du den summa i stället.


Ska du ta det till tinget så kör som förenklat tvistemål, max ett halvt prisbasbelopp.
 

Danne B

Aktiv medlem
1000 kr ex moms för bild, 1000 kr ex moms för tilltag per bild.


1000 kr för utebliven byline om ditt namn saknas men andra fotografer omnämns vid sina bilder.


Det är runt den summa som domstolarna brukar hamna kring. Kan du visa att du säljer bilderna dyrare tar du den summa i stället.


Ska du ta det till tinget så kör som förenklat tvistemål, max ett halvt prisbasbelopp.
Tack för svar!
 
ANNONS