Annons

Gör dedikerat grafikkort nån skillnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vattendroppe

Aktiv medlem
Efter att min gamla trotjänare till redigeringslaptop börjar rämna i sömmarna är det dags att uppgradera sig.

Min fråga är enkel att ställa - hur mycket skillnad gör en dedikerad grafikkrets för PS/LR?

Skärmen i fråga är 2560x1440 px, och jag har inga direkta utsikter (för tillfället) att driva en extern skärm med datorn. Grafikkretsen jag har möjlighet att peta in är en Nvidia MX250 (25W-varianten). Långt från något monster alltså, men ändå betydligt mer kompetent än Intels UHD 620 som är alternativet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Prova utan?
Går det inte bra så skaffa ett då.

Tester: Pugetsystems
Vet itne om de testat PS/LR med olika grafikkort.
 

Vattendroppe

Aktiv medlem
Om det hade varit ett alternativ så. Tyvärr är GPUn fastlödd direkt på moderkortet (som på de flesta laptops), så det är inte praktiskt möjligt att eftermontera.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Prova utan?
Går det inte bra så skaffa ett då.

Tester: Pugetsystems
Vet itne om de testat PS/LR med olika grafikkort.
Märkligt förslag när det handlar om en bärbar dator, eller har du förslag på hur det går till?

Jag vet inte hur det är med PS/LR, men jag klämde i ett MX150 när jag ändå höll på med min bärbara. Det kostade inte så fasligt mycket extra. I själva verket ersätter det inte heller den inbyggda kretsen i processorn, utan man får två grafikkretsar som datorn kan växla mellan efter behov (eller om man pillar i Nvidias program).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Märkligt förslag när det handlar om en bärbar dator, eller har du förslag på hur det går till?
Det kanske inte går att eftermontera ett grafikkort. Jag har aldrig brytt mig om bärbara på det sättet.

I så fall finns det bara ett sätt, installera o testkör på två datorer, en med o en utan grafikkort. Borde en butik kunna hjälpa till med.
CC kan man installera o köra gratis i 7 dagar. Men det tar bara en dag o installera o testa.
 

Vattendroppe

Aktiv medlem
Jag vet inte hur det är med PS/LR, men jag klämde i ett MX150 när jag ändå höll på med min bärbara. Det kostade inte så fasligt mycket extra. I själva verket ersätter det inte heller den inbyggda kretsen i processorn, utan man får två grafikkretsar som datorn kan växla mellan efter behov (eller om man pillar i Nvidias program).
Vet att det inte ersätter kretsen, men inbyggt grafikkort kostar en dryga tusingen extra, utan den kan jag välja att använda slotten för ytterligare 8 gb integrerat RAM istället och så ersätts kylningssystemet i datorn med ett rejälare om jag väljer grafikkortet, vilket ökar vikten något och förkortare batteritiden något!
 

Vattendroppe

Aktiv medlem
I så fall finns det bara ett sätt, installera o testkör på två datorer, en med o en utan grafikkort. Borde en butik kunna hjälpa till med.
CC kan man installera o köra gratis i 7 dagar. Men det tar bara en dag o installera o testa.
Om du bor nånstans där det finns en butik som är villig att hjälpa till det med får du jättegärna återkomma med resultat! :)

Tyvärr är närmaste plats där det ens finns en chans att det går 4 timmar bort i bil för mig. Efter det 6 timmar och en landsgräns. Att försöka fråga på ett forum för fotografer som ofta är väldigt tekniskt kunniga verkade som ett klart mer attraktivt första försök!
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Svaret på frågan är att ett bra grafikkort ger ett skönare arbetsflöde i LR. Vissa processer är snabbare.
Hur du ska göra med en bärbar dator och hur mkt skillnad det ger för den du tänkt använda mot den du redan har är klart svårare att svara på.
Finns externa GPU med... Men dyrt.

/Stefan
 

Vattendroppe

Aktiv medlem
Svaret på frågan är att ett bra grafikkort ger ett skönare arbetsflöde i LR. Vissa processer är snabbare.
Hur du ska göra med en bärbar dator och hur mkt skillnad det ger för den du tänkt använda mot den du redan har är klart svårare att svara på.
Finns externa GPU med... Men dyrt.

/Stefan
Den omedelbara följdfrågan är ju såklart var gränsen går för ett "bra" grafikkort - men jag misstänker att det är knepigt att svara på!
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Den omedelbara följdfrågan är ju såklart var gränsen går för ett "bra" grafikkort - men jag misstänker att det är knepigt att svara på!
Alla grafikkort som förhöjer upplevelsen att använda datorn jämfört med de man haft tidigare.
Så för att försäkra sig det så köp så dyrt man har råd med :)

/Stefan
 

Ventures

Aktiv medlem
Alla grafikkort som förhöjer upplevelsen att använda datorn jämfört med de man haft tidigare.
Så för att försäkra sig det så köp så dyrt man har råd med :)

/Stefan
Beror förstås på vad man använder datorn till. Jag gick från passivt kylt enkelt grafikkort för några hundralappar till "dyrt gamingkort" med dubbla fläktar och märker ingen skillnad i det jag gör. Anledningen var att Adobe påstod att man skulle få bättre prestanda i lightroom genom att utnyttja grafikkortet. Vilket inte var sant varken med mitt enkla grafikkort eller det nya (de har möjligen åstadkommit det i versionerna efter 6.14).
Grafikkortet är säkert bra till spel vilket jag inte ägnar mig åt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vet att det inte ersätter kretsen, men inbyggt grafikkort kostar en dryga tusingen extra, utan den kan jag välja att använda slotten för ytterligare 8 gb integrerat RAM istället och så ersätts kylningssystemet i datorn med ett rejälare om jag väljer grafikkortet, vilket ökar vikten något och förkortare batteritiden något!
Hur mycket RAM har du annars? Du vill ju inte gärna mindre än 16 GB totalt. I mitt fall påverkar inte grafikkretsen möjligheten till RAM på något sätt. Sedan går det väl åt mer energi om man faktiskt utnyttjar grafikkretsen, men det får man ju räkna med.
 

Vattendroppe

Aktiv medlem
Hur mycket RAM har du annars? Du vill ju inte gärna mindre än 16 GB totalt. I mitt fall påverkar inte grafikkretsen möjligheten till RAM på något sätt. Sedan går det väl åt mer energi om man faktiskt utnyttjar grafikkretsen, men det får man ju räkna med.
En vanligt SO-DIMM slot som tar upp till 32 gb utöver det integrerade. Min tanke var att trycka in en 8- eller 16-sticka i den (dvs 16 eller 24 totalt). Med dedikerad GPU slipper jag ju dela med grafikkretsen också.

Förtydligande: Utan dedikerad GPU kan det bli ytterligare 8 gb integrerat så att säga.
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
BAnledningen var att Adobe påstod att man skulle få bättre prestanda i lightroom genom att utnyttja grafikkortet. Vilket inte var sant varken med mitt enkla grafikkort eller det nya (de har möjligen åstadkommit det i versionerna efter 6.14).
Nä det är inte mycket LR drar nytta av GPU accelereringen.
Många som har problem med LR och testar med att stänga av GPU accelereringen slipper plötsligt problemen.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Nä det är inte mycket LR drar nytta av GPU accelereringen.
Många som har problem med LR och testar med att stänga av GPU accelereringen slipper plötsligt problemen.
Mina datorer har definitivt dragit nytta av det.
5 år gammal laptop och en helt ny stationär.
Upplevelsen att jobba i programmet är mkt bättre.
Men LR drar inte nytta av det i exempelvis previews generering, export odyl utan det är i develop modulen den ger en extra smidig upplevelse. Enhance Details accelereras också.

Funderar på om de som haft massa problem antingen suttit på äldre datorer med mindre bra GPU, äldre LR version eller t.o.m. båda delar.

/Stefan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Funderar på om de som haft massa problem antingen suttit på äldre datorer med mindre bra GPU, äldre LR version eller t.o.m. båda delar.

/Stefan
Det är en mix.
Jag har stängt av mitt. Gick slött.
Nästan senaste LR 8...
Win10 med minst (hmmm heter den 19xx nånting annars funkar inte pp CS6).
Datorn.... vet inte riktigt kanske 4år.
 

Visom

Aktiv medlem
Mina datorer har definitivt dragit nytta av det.
5 år gammal laptop och en helt ny stationär.
Upplevelsen att jobba i programmet är mkt bättre.
Men LR drar inte nytta av det i exempelvis previews generering, export odyl utan det är i develop modulen den ger en extra smidig upplevelse. Enhance Details accelereras också.

Funderar på om de som haft massa problem antingen suttit på äldre datorer med mindre bra GPU, äldre LR version eller t.o.m. båda delar.

/Stefan
Håller med. LR brukade väl knappt nyttja GPU alls eller gjorde det dåligt. Senaste 2-3 åren känns det som att fler och fler processer snurrar på GPUn med gott resultat.
 
ANNONS