Annons

AF Tuning vart kan man få hjälp med det?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Hör och häpna men jag har aldrig kört Af tuning på mina hus/gluggar men inser att det skulle va bra !
Vart kan man fixa det( vet att man kan själv...men om inte) i Stockholm? Hos kameradoktorn? och hur mycket kostar det?
 

cardazio

Aktiv medlem
Hör och häpna men jag har aldrig kört Af tuning på mina hus/gluggar men inser att det skulle va bra !
Vart kan man fixa det( vet att man kan själv...men om inte) i Stockholm? Hos kameradoktorn? och hur mycket kostar det?
Nikon i Solna för det för ca 600/glugg här jag för mig. Hus är lite dyrare, men så länge dina hus ligger hyfsat nominellt och gluggarna är i ok spann tar det kanske 10 min per glugg att kalibrera själv. Kan ju vara bra att testa innan du betalar för dig 😀
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Nikon i Solna för det för ca 600/glugg här jag för mig. Hus är lite dyrare, men så länge dina hus ligger hyfsat nominellt och gluggarna är i ok spann tar det kanske 10 min per glugg att kalibrera själv. Kan ju vara bra att testa innan du betalar för dig 😀
Hej Rickard!
jag är så himla Rudis när det gäller såna tekniska bitar bara, blir lätt frustrerad. har sett massa You tube videos där dom använder sådana "stickor" etc för att kalibrera och för mig ser det skit krångligt ut hehe.
Men kanske inte är så svårt som man tror vet inte^^
Skule vilja fixa till mitt Df hus med mitt 58 1,4G och 105 1,4 g som jag fotar mest med.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Strunta i allt krångel med olika verktyg och program. Sätt upp en 20kr sedel, swish går inte, på en plan vägg på ett fotoavstånd du brukar använda. Ställ in kameran på AF-S en punkt, använd ISO och tid som utesluter rörelseoskärpa, använd största bländaröppning.
Ta 5 bilder med AF fine i 0, omfokusera mellan varje bild.
Ta en tomruta mot något.
Ta 5 bilder med +5
Ta en tomruta
Ta 5 bilder med +10
Ta en tomruta
Ta 5 bilder med +15
Ta en tomruta
Ta 5 bilder med -5
Etc....

När du är färdig ta några bilder i live view, här kan du inte få något fokusfel så detta kan utgöra en referens.

När du är klar så tittar du igenom alla bilder och bedömer vilken grupp som ger bästa skärpan, det kommer säkert att variera inom gruppen men ta den grupp som gett bäst. Vill du sedan fintrimma ytterligare så kan du testa värden mellan tex +5 och +10.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
@pdahlen, det var nog den fiffigaste metod jag hört talas om!


Själv var jag väldigt nojig med min första DSLR för tio år sedan. Jag letade efter fel. Provade alla möjliga metoder. Till slut lämnade jag hus och objektiv till Canon som trimmade gratis (så länge prylarna inte var för gamla).

De två hus och fyra objektiv, jag köpt sedan dess, både nytt och begagnat, har jag inte varit lika nojig med. Det känns som att det blir rätt ändå. Istället för att leta fel så fokuserar jag (!) på att fotografera.


Men ni som hållet på att trimma, hittar ni några värden som ni ställer in och sedan låter vara? Eller är det en evig nojig kamp?
 

pdahlen

Aktiv medlem
@pdahlen, det var nog den fiffigaste metod jag hört talas om!


Själv var jag väldigt nojig med min första DSLR för tio år sedan. Jag letade efter fel. Provade alla möjliga metoder. Till slut lämnade jag hus och objektiv till Canon som trimmade gratis (så länge prylarna inte var för gamla).

De två hus och fyra objektiv, jag köpt sedan dess, både nytt och begagnat, har jag inte varit lika nojig med. Det känns som att det blir rätt ändå. Istället för att leta fel så fokuserar jag (!) på att fotografera.


Men ni som hållet på att trimma, hittar ni några värden som ni ställer in och sedan låter vara? Eller är det en evig nojig kamp?
Fördelen med denna metod är att det blir som i verkligheten, har testat många andra också med lutande linjaler och förskjutna batterier, men tycker sedeln funger bra. Har man ett bra objektiv och bra fokus så kan man räkna ringarna i Astrids öga, iaf på de avstånd jag testar på. Man ser också att fokus varierar, såsom det gör i verkligheten också, som jag skrev man får göra en bedömning och ta bästa gruppen. Jag tycker inte det är nödvändigt att gå djupare är 5 i upplösningen, variationen i serien är större än 5

Jag gör detta enbart en gång när jag ”får” ett nytt objektiv, som du säger man ska inte grotta ner sig i detta, en del tar mer testfoto och är missnöjd än är ute och fotar i verkligheten med sitt nya objektiv.

Eftersom man alltid har en variation i fokus så tar jag alltid många bilder, troligen ett 10tal på typ samma motiv, så på några timmar ute har jag troligen 1000 exponeringar men behåller 100
 

Erik X

Aktiv medlem
.. har testat många andra också med lutande linjaler..
"Lutande linjal" är ingen bra metod trots att många gör så, AF-detektorerna sträcker sig vanligtvis en bit utanför boxarna man ser i sökaren och då kan man mycket väl fokusera på en närmare punkt på linjalen än vad man förväntar sig. Helt rätt att fokusera på en plan yta :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
"Lutande linjal" är ingen bra metod trots att många gör så, AF-detektorerna sträcker sig vanligtvis en bit utanför boxarna man ser i sökaren och då kan man mycket väl fokusera på en närmare punkt på linjalen än vad man förväntar sig. Helt rätt att fokusera på en plan yta :)
Håller med, i början körde jag på ett testark, där man gick in med 45 grader och fokuserade på någon linje i centrum och med en skala vid sidan om. Därefter använde jag sedel på en låda med en lutande linjal vid sidan om. Fokuserade på sedeln och med hjälp av linjalen så kunde man se om det var fram eller bakfokus. Har på senare år enbart kört på en sedel, det går fortare utan massa extra set-up.

D500 har ju en automatisk tuning, men jag tyckte att jag fick ett bättre resultat med min gamla sedel
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Rekommenderar starkt Reikan FoCal som automatiserar allt detta. Särskilt behändigt om man har zoom samt kunna kalibrera på olika avstånd.
Eliminerar en del av mänskliga faktorn.

/Stefan
 

acke

Avslutat medlemskap
Mycket bra beskrivning! Jag har jobbat mig fram till exakt samma metod, förutom att jag brukar använda en dollarsedel. ;-)

Helt onödigt och dumt att fokusera mot lutande linjaler eller liknande.

Det är också smart att använda en LiveView-bild som referens. Skarpare än så blir det inte. I LiveView ställer man ju skärpan direkt på sensorplanet, så där finns inga fokusfel.

Strunta i allt krångel med olika verktyg och program. Sätt upp en 20kr sedel, swish går inte, på en plan vägg på ett fotoavstånd du brukar använda. Ställ in kameran på AF-S en punkt, använd ISO och tid som utesluter rörelseoskärpa, använd största bländaröppning.
Ta 5 bilder med AF fine i 0, omfokusera mellan varje bild.
Ta en tomruta mot något.
Ta 5 bilder med +5
Ta en tomruta
Ta 5 bilder med +10
Ta en tomruta
Ta 5 bilder med +15
Ta en tomruta
Ta 5 bilder med -5
Etc....

När du är färdig ta några bilder i live view, här kan du inte få något fokusfel så detta kan utgöra en referens.

När du är klar så tittar du igenom alla bilder och bedömer vilken grupp som ger bästa skärpan, det kommer säkert att variera inom gruppen men ta den grupp som gett bäst. Vill du sedan fintrimma ytterligare så kan du testa värden mellan tex +5 och +10.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Strunta i allt krångel med olika verktyg och program. Sätt upp en 20kr sedel, swish går inte, på en plan vägg på ett fotoavstånd du brukar använda. Ställ in kameran på AF-S en punkt, använd ISO och tid som utesluter rörelseoskärpa, använd största bländaröppning.
Ta 5 bilder med AF fine i 0, omfokusera mellan varje bild.
Ta en tomruta mot något.
Ta 5 bilder med +5
Ta en tomruta
Ta 5 bilder med +10
Ta en tomruta
Ta 5 bilder med +15
Ta en tomruta
Ta 5 bilder med -5
Etc....

När du är färdig ta några bilder i live view, här kan du inte få något fokusfel så detta kan utgöra en referens.

När du är klar så tittar du igenom alla bilder och bedömer vilken grupp som ger bästa skärpan, det kommer säkert att variera inom gruppen men ta den grupp som gett bäst. Vill du sedan fintrimma ytterligare så kan du testa värden mellan tex +5 och +10.
tack vilken bra metod, det kommer jag testa när jag får tid :)
Grymt!
 

Photocon

Aktiv medlem
OBS! Det finns undantag som måste beaktas. I övrigt är Peter Dahléns metod väldigt bra!

Bäst är den om den kompletteras med;

1/ Sätt kameran på stativ
2/ Ställ kameran och stativ RAKT mot motivet.
3/ Förutom den raka placeringen bör avståndet till motivet vara objektivets referensavstånd. D v s 50 x brännvidden. Med ett 50mm objektiv blir då avståndet 2,5 m, ett 24mm blir 1,2 m och ett 90mm då 4,5 m.

4/ Ett objektiv måste vara linjärt för att det hela ska fungera om man exempelvis fått perfekt fokus med Dahléns metod (liknar den jag själv använder) efter att exempelvis ställt in + 7 eller vilket värde som nu ger bäst resultat. Annars kan det bli så att det vid annat avstånd felfokuserar.

Fasta brännvidder är inte alltid linjära. I synnerhet inte macroobjektiv och en del specialobjektiv.

Zoomobjektiv är sällan helt linjära. Normalzoomar kan exempelvis fokusera perfekt i vidvinkelläge och sämre i teleläge och vice versa.Telezoomar kan vara lättare att ställa in.

Rent parantesmässigt vore ju det bästa om allt vore bra kalibrerat redan vid köpet.
Även om värdena ligger inom den s k toleransen ( exv + eller - 5). Råkar kameran ligga på +5 och objektivet på "tillåtna" +5 blir felet 10.

I sådant fall kan det bli helt förvirrande om man har ett annat objektiv som har värdet - 5. Är objektivet linjärt eliminerar kamerans +5 bort objektivets -5. Blir 0.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
På objektiv med stora bländare eller med mycket CA är det lätt. Löser du det inte är du välkommen förbi eller så tar vi ett pass i samband med Stockholm by camera 😋.
haha tackar:) ja det kanske kommer behövas i slutändan ! Hör gärna av mig i sådant fall. de jag känner är mest angelägna är mitt D4 hus med 24/58/105 och samma med min Df. Men tror viktigast är Df+58 och 105. Så jag börjar där tror jag.
 

zosma

Aktiv medlem
OBS! Det finns undantag som måste beaktas. I övrigt är Peter Dahléns metod väldigt bra!

Bäst är den om den kompletteras med;

1/ Sätt kameran på stativ
2/ Ställ kameran och stativ RAKT mot motivet.
3/ Förutom den raka placeringen bör avståndet till motivet vara objektivets referensavstånd. D v s 50 x brännvidden. Med ett 50mm objektiv blir då avståndet 2,5 m, ett 24mm blir 1,2 m och ett 90mm då 4,5 m.

4/ Ett objektiv måste vara linjärt för att det hela ska fungera om man exempelvis fått perfekt fokus med Dahléns metod (liknar den jag själv använder) efter att exempelvis ställt in + 7 eller vilket värde som nu ger bäst resultat. Annars kan det bli så att det vid annat avstånd felfokuserar.

Fasta brännvidder är inte alltid linjära. I synnerhet inte macroobjektiv och en del specialobjektiv.

Zoomobjektiv är sällan helt linjära. Normalzoomar kan exempelvis fokusera perfekt i vidvinkelläge och sämre i teleläge och vice versa.Telezoomar kan vara lättare att ställa in.

Rent parantesmässigt vore ju det bästa om allt vore bra kalibrerat redan vid köpet.
Även om värdena ligger inom den s k toleransen ( exv + eller - 5). Råkar kameran ligga på +5 och objektivet på "tillåtna" +5 blir felet 10.

I sådant fall kan det bli helt förvirrande om man har ett annat objektiv som har värdet - 5. Är objektivet linjärt eliminerar kamerans +5 bort objektivets -5. Blir 0.
Om jag skulle testa med min 150-600, då skulle jag alltså behöva ha 30 m, då lär ju sedeln försvinna innan jag hinner ta bilden.
 
ANNONS