Annons

Canon EOS 90D, vad tror ni om den?

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Eos M6 mk II. Prismässigt nånstans kring 10 Kkr. Väldigt lika specar, samma sensor.
Det är för-/nackdelar mellan dessa två jag funderar över just nu.
Jag tror du ska vänta lite på tester av båda husen innan du bestämmer dig.
En för mig uppenbar nackdel med m6mkii är avsaknad av inbyggd sökare. Fast samtidigt kan det vara en fördel om kameran ska hänga med ofta i en jackficka. Den blir ju smidigare utan sökare som sticker upp. Åt andra hållet blir den kanske väl liten om du ofta använder telen. Det finns inte så många bra objektiv till m-mount nativ och med adapter och stora ef-objektiv blir det en lite konstig kombo.
Hur af presterar i m6mkii blir också intressant. Jag är väldigt nöjd med af i eos R och har m6mkii i närheten så säker fokusering och samtidigt kan ta fler bilder per sekund så räcker det långt. 90d lär väl bli något bättre än 80d gällande af men då får du dras med injustering av fram och bakfokuserande objektiv.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag tror du ska vänta lite på tester av båda husen innan du bestämmer dig.
En för mig uppenbar nackdel med m6mkii är avsaknad av inbyggd sökare. Fast samtidigt kan det vara en fördel om kameran ska hänga med ofta i en jackficka. Den blir ju smidigare utan sökare som sticker upp. Åt andra hållet blir den kanske väl liten om du ofta använder telen. Det finns inte så många bra objektiv till m-mount nativ och med adapter och stora ef-objektiv blir det en lite konstig kombo.
Hur af presterar i m6mkii blir också intressant. Jag är väldigt nöjd med af i eos R och har m6mkii i närheten så säker fokusering och samtidigt kan ta fler bilder per sekund så räcker det långt. 90d lär väl bli något bättre än 80d gällande af men då får du dras med injustering av fram och bakfokuserande objektiv.
Det finns ju i alla fall en lös sökare att sätta dit, som eventuellt kommer att finnas i paket med kameran. Dock är den inte uppgraderad sedan tidigare, så det är inte upplösning av allra senaste snitt.
 

Astacus

Aktiv medlem
Jag tror du ska vänta lite på tester av båda husen innan du bestämmer dig.
En för mig uppenbar nackdel med m6mkii är avsaknad av inbyggd sökare. Fast samtidigt kan det vara en fördel om kameran ska hänga med ofta i en jackficka. Den blir ju smidigare utan sökare som sticker upp. Åt andra hållet blir den kanske väl liten om du ofta använder telen. Det finns inte så många bra objektiv till m-mount nativ och med adapter och stora ef-objektiv blir det en lite konstig kombo.
Hur af presterar i m6mkii blir också intressant. Jag är väldigt nöjd med af i eos R och har m6mkii i närheten så säker fokusering och samtidigt kan ta fler bilder per sekund så räcker det långt. 90d lär väl bli något bättre än 80d gällande af men då får du dras med injustering av fram och bakfokuserande objektiv.
Jo, du har givetvis rätt i att tester bör finnas, och gås igenom, före beslut. Finns en del redan nu men det är ”hands-on” på kamerahus recensenterna fått låna av Canon.
Betr. sökare så finns det ju, som Martin säger, en lös att köpa som tillbehör.
Jag har ett enda syfte med huset och det är att få något som funkar bra med mitt EF 800/5.6 L. Har EOS-R med adapter och det funkar ok (bortsett från black-outen i sökaren som är irriterande). MEN, en APS-C sensor med lika många (ungefär) pixlar som EOS-R:en är oerhört frestande (plåtar i princip bara fågel). Vad som då är (för mig) viktigt är, kanske framför allt, att få mer info om brus på höga ISO.
(Eftersom jag också har en Fuji X-H1 har jag testat objektivet med två olika adaptrar som ska ge AF, Fringer och Viltrox. Dyrköpta tester, inget funkar).
Som sagt, ska bli intressant med kommande tester.
 

rronnbac

Aktiv medlem
90D verkar vara en kamera för de Canontrogna med nuvarande prislapp. För 2000kr till får man den för stillbilder mycket vassare Nikon D500.

Men som andra sagt, priset faller snart på brukligt Canon manér. Skulle tro 10.000-11.000kr runt årsskiftet och kanske 11.000kr på Black Friday?
Att Nikon D500 är en ypperlig kamera är ju allmänt bekant, men om den också är bättre än 90D beror väl på vad man värdesätter mest. Den höga upplösningen hos 90D är en mycket intressant egenskap för den som fotar fågel och vilt t.ex.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jo, du har givetvis rätt i att tester bör finnas, och gås igenom, före beslut. Finns en del redan nu men det är ”hands-on” på kamerahus recensenterna fått låna av Canon.
Betr. sökare så finns det ju, som Martin säger, en lös att köpa som tillbehör.
Jag har ett enda syfte med huset och det är att få något som funkar bra med mitt EF 800/5.6 L. Har EOS-R med adapter och det funkar ok (bortsett från black-outen i sökaren som är irriterande). MEN, en APS-C sensor med lika många (ungefär) pixlar som EOS-R:en är oerhört frestande (plåtar i princip bara fågel). Vad som då är (för mig) viktigt är, kanske framför allt, att få mer info om brus på höga ISO.
(Eftersom jag också har en Fuji X-H1 har jag testat objektivet med två olika adaptrar som ska ge AF, Fringer och Viltrox. Dyrköpta tester, inget funkar).
Som sagt, ska bli intressant med kommande tester.
Ett 800L sitter väl mest på en gimbal och då kan vi ju stryka storleken på huset som en viktig faktor för dig. Det är nog sökarupplevelsen och af i 6dmkii som blir avgörande mellan den och 90d.

Håller med om att det blir spännande att följa tester kring brus på höga ISO. Presterar sensorn betydligt bättre så förstår jag hur lockande det måste vara för er fågelfotografer. Faktiskt även om den inte presterar så mycket bättre gällande ISO. En pixeltäthet motsvarande 83mp småbild är inte fy skam. Fixar 6dmkii jobbet så har du ju också fått en liten res och festkamera på köpet.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag instämmer med dig. Jag tycker att 90d verkar vara en allsidig och kompetent kamera. Man får väldigt mycket kamera för pengarna som hobbyfotograf.

Canon 70D, 80D, och nu 90D har varit extremt välfungerande kameror, bra på det mesta och inte dåligt på något. Troligen är det den bästa spegelreflexkameran för APS-C som finns, sett till allsidigheten.

Däremot så finns det spegellösa kameror som är bättre på åtminstone vissa aspekter, Fuji X-T3, X-H1, Sony A6400, och den nyss lanserade A6600.

Väger man in pris och prestanda, samt beroende på vad man prioriterar så tror jag nog det kan vara ett väldigt vettigt val.

En sak som kommer att bli intressant att se är hur den nya sensorn presterar, hur är t.ex. dynamiskt omfång? För den som t.ex. vill fota fåglar, vilt etc så är den höga upplösningen allt8d intressant.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Den är en 7d (mk 2) mördare.
Där kan man även tolka in att det förmodligen kommer en kompetent 7d mk3 snart.

Canon 70D, 80D, och nu 90D har varit extremt välfungerande kameror, bra på det mesta och inte dåligt på något. Troligen är det den bästa spegelreflexkameran för APS-C som finns, sett till allsidigheten.

Däremot så finns det spegellösa kameror som är bättre på åtminstone vissa aspekter, Fuji X-T3, X-H1, Sony A6400, och den nyss lanserade A6600.

Väger man in pris och prestanda, samt beroende på vad man prioriterar så tror jag nog det kan vara ett väldigt vettigt val.

En sak som kommer att bli intressant att se är hur den nya sensorn presterar, hur är t.ex. dynamiskt omfång? För den som t.ex. vill fota fåglar, vilt etc så är den höga upplösningen allt8d intressant.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Canon 70D, 80D, och nu 90D har varit extremt välfungerande kameror, bra på det mesta och inte dåligt på något. Troligen är det den bästa spegelreflexkameran för APS-C som finns, sett till allsidigheten.

Däremot så finns det spegellösa kameror som är bättre på åtminstone vissa aspekter, Fuji X-T3, X-H1, Sony A6400, och den nyss lanserade A6600.

Väger man in pris och prestanda, samt beroende på vad man prioriterar så tror jag nog det kan vara ett väldigt vettigt val.

En sak som kommer att bli intressant att se är hur den nya sensorn presterar, hur är t.ex. dynamiskt omfång? För den som t.ex. vill fota fåglar, vilt etc så är den höga upplösningen allt8d intressant.
https://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2251393&postcount=126
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Det är inte säkert att 90d blir den sista i modellserien. Det går att experimentera med namnen såsom 90d mark 2, eller 91d 92d osv.
Jag hoppas att Canon fortsätter med denna fina modellserie.
Nä det är nog så.

En annan serie där principen att höja med tio- och/eller hundratal inte fungerat är EOS 1D
Men likafullt har man löst det.

Åter till trådämnet: sista modellen i en serie blir ofta förklarade att vara den allra bästa.
Så var det med Volvo 140 1974, så var det med Volvo 240, och så kan det alltså bli med EOS 90D.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Något som väldigt få pratar om när det gäller spegellöst är att slutare och spegel i viss mån skyddar mot damm. Jag kan tänka mig att en spegellös kamera i fullframeformat har tydliga tendenser att få damm jämfört med en vanlig dslr kamera.

Jag tror du ska vänta lite på tester av båda husen innan du bestämmer dig.
En för mig uppenbar nackdel med m6mkii är avsaknad av inbyggd sökare. Fast samtidigt kan det vara en fördel om kameran ska hänga med ofta i en jackficka. Den blir ju smidigare utan sökare som sticker upp. Åt andra hållet blir den kanske väl liten om du ofta använder telen. Det finns inte så många bra objektiv till m-mount nativ och med adapter och stora ef-objektiv blir det en lite konstig kombo.
Hur af presterar i m6mkii blir också intressant. Jag är väldigt nöjd med af i eos R och har m6mkii i närheten så säker fokusering och samtidigt kan ta fler bilder per sekund så räcker det långt. 90d lär väl bli något bättre än 80d gällande af men då får du dras med injustering av fram och bakfokuserande objektiv.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Något som väldigt få pratar om när det gäller spegellöst är att slutare och spegel i viss mån skyddar mot damm. Jag kan tänka mig att en spegellös kamera i fullframeformat har tydliga tendenser att få damm jämfört med en vanlig dslr kamera.
Men där har väl Canon, alla fall Eos R, löst det genom att ett skydd åker ned när man byter objektiv? Rätta mig om jag har fel.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Något som väldigt få pratar om när det gäller spegellöst är att slutare och spegel i viss mån skyddar mot damm. Jag kan tänka mig att en spegellös kamera i fullframeformat har tydliga tendenser att få damm jämfört med en vanlig dslr kamera.
Inget jag märkt med M5. Däremot slipper man se en massa damm på spegeln i sökaren.
 

PMD

Aktiv medlem
Något som väldigt få pratar om när det gäller spegellöst är att slutare och spegel i viss mån skyddar mot damm. Jag kan tänka mig att en spegellös kamera i fullframeformat har tydliga tendenser att få damm jämfört med en vanlig dslr kamera.
En del spegelfria kameror stänger slutaren när man stänger av kameran ...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Aha. Har dom en mekanisk slutare?
Det har i princip alla spegellösa systemkameror, även Sony A9 som i grunden är tänkt att användas med elektronisk slutare. Den behövs där bland annat för situationer där den elektroniska slutaren ställer till det och särskilt om man vill använda blixt. Då har den kameran ändå en osedvanligt snabb sensor, men rent allmänt är de elektroniska slutarna ganska långsamma.

De flesta kameror stänger dock inte slutaren på antytt vis, men det är väl EOS R som åsyftas (antar att RP gör likadant, men jag vet inte).
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Aha okej, intressant.
Jag har som aldrig läst in mig på dom spegellösa kamerorna speciellt. Jag har varit inne på dom traditionella dslr.


Det har i princip alla spegellösa systemkameror, även Sony A9 som i grunden är tänkt att användas med elektronisk slutare. Den behövs där bland annat för situationer där den elektroniska slutaren ställer till det och särskilt om man vill använda blixt. Då har den kameran ändå en osedvanligt snabb sensor, men rent allmänt är de elektroniska slutarna ganska långsamma.

De flesta kameror stänger dock inte slutaren på antytt vis, men det är väl EOS R som åsyftas (antar att RP gör likadant, men jag vet inte).
 
ANNONS