Annons

Går det bra eller dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det som jag, och de, talar om är BNP-utvecklingen.

Detta som entill PMD's inlägg #13 med kommentaren "Sverige BNP-utveckling under de senaste åren tycker jag inte ser så värst dålig ut."

Utvecklingen. Inte där vi befinner oss i absoluta tal.
Ja, Sveriges BNP-utvecklingen har varit i genomsnitt positiv de senaste åren (oavsett om vi räknar 5 eller 10 år bakåt).
 

Falumas

Aktiv medlem
Sedan blir det hela ganska orelevant när bara EU-länder från Europa jämförs.

Sedan blir det ju som det blir när man har en ofrivillig arbetslöshet i landet, då sitter man i klorna på företagen. Inom EU är det väl i princip bara Tjeckien som har en sund arbetslöshet, även om den kanske också är i högsta laget.

Det folk har svårt att förstå är ju att när lönerna sjunker, så sjunker också tillväxten. Att hålla lönerna uppe är ett bra sätt att hålla konsumtionen uppe, vilket i sin tur är ett bra sätt att hålla tillväxten uppe. Lokala marknaden kommer förmodligen dessutom bli viktigare och viktigare i framtiden om dagens krafter får härja fritt, vilket förmodligen skulle vara en smärre katastrof för Sverige.
 

PMD

Aktiv medlem
Sedan blir det hela ganska orelevant när bara EU-länder från Europa jämförs.
Jag jämförde inte med något annat land överhuvudtaget. I inlägg #13 refererade jag till BNP-utvecklingen för att vederlägga påståendet i inlägg #1 om att det går utför med det här landet i allt snabbare takt, vilket det alltså inte gör om man använder BNP som mått.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja, Sveriges BNP-utvecklingen har varit i genomsnitt positiv de senaste åren (oavsett om vi räknar 5 eller 10 år bakåt).
Jag (eller Dagens Industri, mflr.) har aldrig sagt att den inte varit på +-sidan - var får du det ifrån?

Det är få länder som har negativ tillväxt och som går bakåt (även om det kan förekomma i sällsynta fall).

Däremot är inte en tillväxt på 1% bra. Hur man än försöker att försvara Sveriges utveckling (eller eftersläpning).

Den är näst sämst i hela Europa, och något som de flesta ekonomer skulle hålla med inte är speciellt bra.

Om man tycker "näst sämst" är en bra utveckling - ja, då får man väl tycka det (vi har fria åsikter, även om de skulle vara mindre genomtänkta sådana).

Även prognosen för arbetslöshet ser rätt dyster ut för Sveriges del.
 

Bilagor

martinot

Aktiv medlem
Sedan blir det hela ganska orelevant när bara EU-länder från Europa jämförs.

Sedan blir det ju som det blir när man har en ofrivillig arbetslöshet i landet, då sitter man i klorna på företagen. Inom EU är det väl i princip bara Tjeckien som har en sund arbetslöshet, även om den kanske också är i högsta laget.
Håller med. Tjeckien har lyckats väl att hålla nere arbetslösheten, och prognoserna för de ser mycket goda ut.

Det folk har svårt att förstå är ju att när lönerna sjunker, så sjunker också tillväxten. Att hålla lönerna uppe är ett bra sätt att hålla konsumtionen uppe, vilket i sin tur är ett bra sätt att hålla tillväxten uppe. Lokala marknaden kommer förmodligen dessutom bli viktigare och viktigare i framtiden om dagens krafter får härja fritt, vilket förmodligen skulle vara en smärre katastrof för Sverige.
Håller med. Dessutom är det inte bara lönerna i absoluta tal som spelar in.

Eftersom Europa med sin EUR, men speciellt Sverige med SEK, tappat mycket i värde de senaste fem åren, så innebär det en i princip reallönesänkning med den köpkraft som vi tappat som en följd av det sänkta förtroendet för vår valuta (vi inte bara exporterar mycket i Sverige, vi importerar även mycket; allt från bananer till kameraobjektiv med AF).
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag jämförde inte med något annat land överhuvudtaget. I inlägg #13 refererade jag till BNP-utvecklingen för att vederlägga påståendet i inlägg #1 om att det går utför med det här landet i allt snabbare takt, vilket det alltså inte gör om man använder BNP som mått.
Mitt inlägg var på inget vis riktat mot dig PMD. Det var bara ett inlägg i debatten.

Euro-land går ju inte heller så bra, så utlandssemester till Sverige eller €-land är ju kanonbilligt just nu. Så dom på toppen av EU-listan går det väl inte dåligt för, men frågan är om det går bra ens för dom.

Är man bäst i div 4, så är det ju en bit kvar till toppen.
 

Falumas

Aktiv medlem
Eftersom Europa med sin EUR, men speciellt Sverige med SEK, tappat mycket i värde de senaste fem åren, så innebär det en i princip reallönesänkning med den köpkraft som vi tappat som en följd av det sänkta förtroendet för vår valuta (vi inte bara exporterar mycket i Sverige, vi importerar även mycket; allt från bananer till kameraobjektiv med AF).
Det finns ju billigare objektiv utan AF också, så snart kanske svenskarna är bäst på att fokusera manuellt i alla fall.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Friskhetstecken

Sverige har halkat ner rätt kraftigt gällande BNP, och för 2019 och 2020 så spår ekonomerna inom EU att Sverige kommer att hamna i den absoluta bottenligan.

Bottenligan kommer enligt ekonomernas prognoser bestå av Italien, Tyskland och sedan Sverige/Storbritannien på en delad tredjeplats (räknat från botten och uppåt).

https://www.di.se/nyheter/eu-kommissionens-dystra-prognos-sverige-i-botten/

https://www.europaportalen.se/2019/02/sverige-kan-fa-tredje-lagsta-tillvaxten-i-eu

Dock så är detta endast en prognos än så långt, och vi får vänta ett par månader innan vi har de verkliga siffrorna för 2019:års BNP. EU spår som sagt låga 1,3% för Sverige, medans jag sett andra ekonomer som spått så lite som ca 1% för Sverige (för både 2019 respektive 2020).

Oavsett vad vi exakt hamnar på (då osäkerheten som sagt är rätt stor i dessa prognoser) så ser tillväxten tyvärr extremt dyster ut för länderna i bottenligan (Sverige, Tyskland, Italien, UK). För då skall vi ändå komma ihåg att detta är jämfört med Europa, som i sig självt generellt och totalt också haft en rätt svag ekonomisk utveckling de senaste 4-5 åren.
Jag anser att det är ett friskhetstecken för Europa att de rikaste länderna med högst välstånd är de som ökar minst m.a.p. BNP. Man kanske bör titta lite också på BNP/capita så förstår man det orimliga i att t.ex. Sverige och Tyskland ska ha lika hög ökning som t.ex. Rumänien.
 

Bengf

Aktiv medlem
Tror det var på aktuellt i går/förrgår som en kille berättade om skattelättnader för pensionärer med mera andra lättnader för dom med högre inkomster, 500 kr lägre skatt per månad kommer att ätas upp av reallönesänkningarna under 2020 så där kan det bli plus minus noll, dom runt 60000/månad får dock 1900 kr i sänkning, så där blir det över.
 

Falumas

Aktiv medlem
Tror det var på aktuellt i går/förrgår som en kille berättade om skattelättnader för pensionärer med mera andra lättnader för dom med högre inkomster, 500 kr lägre skatt per månad kommer att ätas upp av reallönesänkningarna under 2020 så där kan det bli plus minus noll, dom runt 60000/månad får dock 1900 kr i sänkning, så där blir det över.
Pensionärerna är väl dom största skurkarna, så varför skall dom ha skattelättnader. Dom flesta föddes skuldfria, levde långt över sina tillgångar och har sett till att dom som föds idag är belånade långt över öronen redan vid födseln via statsskulden. Har noll förståelse för pensionärer som klagar.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Som sagt till andra; jag har aldrig påstått att vi har det sämre i tex. Sverige och Tyskland än tex. Bulgarien eller Rumänien.

Samma sak gällande de tidningar och källor jag hänvisat till.

Det som jag, och de, talar om är BNP-utvecklingen.
Och sen du gör kategoriska uttalanden.

Sedan dess har vi tappat nästan 20% i köpkraft tack vare vår numera lågt värderade valuta. Som förutom ränteläget, i sin tur beror på ett minskat förtroende hos marknaden för vår allt mer försämrade ekonomi i Sverige (samt inbakat med hur marknaden även ser på våra framtida ekonomiska utsikter)".

"Sverige har halkat ner rätt kraftigt gällande BNP, och för 2019 och 2020 så spår ekonomerna inom EU att Sverige kommer att hamna i den absoluta bottenligan.

"Bottenligan kommer enligt ekonomernas prognoser bestå av Italien, Tyskland och sedan Sverige/Storbritannien.. "

"..så ser tillväxten tyvärr extremt dyster ut för länderna i bottenligan (Sverige, Tyskland, Italien, UK)."

"Ni får alla göra precis som ni själva vill, och ta detta för precis vad ni vill, men jag tror inte på den svenska ekonomin, och kommer definitivt minska min personliga exponering mot den svenska marknaden."


Du verkar inte ens tro på Sverige längre? Som du säger du gör inga ”analyser”, men det är viktigt att försöka se sammanhangen bakom snyggt uppställda siffror. Du har en bestämd uppfattning om vilka länder som är ”bottenlag”. Vilka länder i dina tjusiga diagram tycker du tillhör topplagen?

Det är ingen skam att Sverige följer de framgångsrika nationerna ner i en period av lägre tillväxt. Det är så en marknadsekonomi fungerar. De länderna som av dig har fått epitet ”bottenligan/bottenlagen” är samtidigt de största nettogivarna inom EU och nu efter Storbritanniens urträde kommer (botten)länderna få betala ännu mer pengar?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Här en intressant artikel om Polen som har varit i alla fall tidigare EU:s största mottagare av bistånd. Tycker man kan ställa artikeln mot Martinots tjusiga diagram och utdömandet av Sveriges och några andra länders ekonomi.

De satsas på tjusiga EU-satsningar i Polen bla sjukhus och Sverige jämte några andra EU-länder är stora nettobetalare till dessa projekt.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJvv9L/polen-tar-garna-emot-bidrag--men-utan-skyldigheter
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Däremot är inte en tillväxt på 1% bra. Hur man än försöker att försvara Sveriges utveckling (eller eftersläpning).

Den är näst sämst i hela Europa, och något som de flesta ekonomer skulle hålla med inte är speciellt bra.

Om man tycker "näst sämst" är en bra utveckling - ja, då får man väl tycka det (vi har fria åsikter, även om de skulle vara mindre genomtänkta sådana.

Det är väl ingen på denna planet som hävdar att det är bra med 1 % BNP tillväxt, men det är så det kan se ut vid en ekonomisk nedgång. Varken vi vill eller inte. Sverige är ett exportland med liten inhemsk marknad och därmed ännu mer sårbara. Dessutom har vi en liten valuta och tillsammans med räntesänkningar faller den mycket mer jämfört med tex Euron.

Jag tycker allt ser ut i sin ordning när man ser EU:s marknadsekonomier ligger runt 1- 1,5 % i tillväxt. Hade tex Tyskland och Storbritannien legat på samma tillväxttakt som dina ”topplag”, då hade man kunnat bli orolig.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Dom flesta föddes skuldfria, levde långt över sina tillgångar och har sett till att dom som föds idag är belånade långt över öronen redan vid födseln via statsskulden. Har noll förståelse för pensionärer som klagar.
Nu är du nog ute och cyklar. Statsskulden (räknat som andel av BNP) är lägre i dag än någon gång under de senaste 40 åren. Många ekonomer oroar sig för att den börjar bli för låg.
 

Falumas

Aktiv medlem
Nu är du nog ute och cyklar. Statsskulden (räknat som andel av BNP) är lägre i dag än någon gång under de senaste 40 åren. Många ekonomer oroar sig för att den börjar bli för låg.
Få av nuvarande pensionärer föddes dom senaste 40 åren och går du mer än 50år tillbaka i tiden var statsskulden i princip 0.
Så vi kan nog fastslå att jag tittar på nyårskonserten och inte cyklar.

Dom som föddes innan 70-talet föddes skuldfria, idag är varje svensk skuldsatt med ca 100.000kr inkl nyfödda via statsskulden.
 

PMD

Aktiv medlem
Pensionärerna är väl dom största skurkarna, så varför skall dom ha skattelättnader. Dom flesta föddes skuldfria, levde långt över sina tillgångar och har sett till att dom som föds idag är belånade långt över öronen redan vid födseln via statsskulden. Har noll förståelse för pensionärer som klagar.
De allra flesta människor föds skuldfria. Arvssynd tillämpar vi inte. :)

Skatter bör vara lika för alla i någon slags generell mening. Det finns tre huvudsakliga sätt att beskatta inkomster:

  1. Alla betalar lika mycket pengar i skatt.
  2. Alla betalar lika många procent av sin inkomst i skatt.
  3. Skatten är progressiv.
Om man prenumererar på tesen att progressiva skatter är bra, vilket rätt många i Sverige gör (åtminstone bland politiker) så bör progressiviteten vara lika oberoende av inkomstslag (i stort sett; jag accepterar vissa undantag).

Med dagens skattesystem betalar anställda betydligt mer i skatt än pensionärer (och gjorde så redan innan den aktuella skattesänkningen för pensionärer).

Man bör dock inte glömma bort att en stor del av den skatt vi betalar inte är statlig inkomstskatt. (Den kommunala skatten tas ut enligt metod 2 ovan, och momsen är en stor del av statens inkomster från skatter).
 
ANNONS