Annons

Äger en Nikon D7000 och funderar på att byta!

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Megapixlar kan det egentligen aldrig bli för många av och jag har några gånger haft nytta av dom som finns på min D800. I 99% av alla fallen ger det dock endast större filer och 12MP räcker gott även det i dom flesta fallen.
Anledningen till att jag köpte en Z6 och inte en Z7 är att jag även filmar en del och där är Z6 ett par strån vassare än Z7. Så när jag köpte den så hade jag nästan tänkt ha den som en ren filmkamera och fotografera med min D800. Ganska snabbt märkte jag dock att bildkvaliteten hos Z6 ofta var bättre än den på D800, speciellt i dåligt ljus. Så nu används inte min D800 speciellt mycket.
Fotade och filmade lite luciatåg och där var det ofta helt nersläckta lokaler där enda ljuset var stearinljusen tåget bar med sig. Vilket räckte för att fotografera stjärngossarna också, men då ligger man på ISO 25600+ även med ett f1.4 objektiv.

Största nackdelen med Z6 vid sådant ljus är att man blir halvt blind på ögan man fotar med eftersom det mer eller mindre ser ut som ljusan dan i EVFen och är bäcksvart egentligen. :)
Som tur är så fotar man bara med ett öga och därmed kör pirat-tricket och har mörkerseendet kvar på det andra.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Har du tänkt att lägga så mycket pengar på en kamera och inte själv vet vilken kamera som passar dina ändamål bäst är det kanske bättra att avvakta och läsa på lite, att fråga här på ett forum kommer inte ge dig dom svar du behöver, för här försvarar alla sina egna inköp som det bästa som finns på marknaden.
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Visst kan det vara fördelar med en Z6 och jag kommer nog att köpa en sådan också, men priserna är ändå ganska höga på objektiv, ok något bättre prestanda kanske, men jag ser idag inget objektiv som jag skulle vilja ha med Z.

De jag skulle vara intresserad av skulle vara 24/1,8 och 85/1,8 och 70-200 samt 200-500 typ telezoom. Några telezoom finns inte till Z än. Ser man på fasta objektiv

24/1,8 7285:- vs 12750:-
85/1,8 4590:- vs 7790:-

Skillnaden blir dock ännu större eftersom man köper F objektiven begagnade
Köp den med FTZ adaptern så passar ju objektiven du vill ha ;-)
 

Falumas

Aktiv medlem
Har du tänkt att lägga så mycket pengar på en kamera och inte själv vet vilken kamera som passar dina ändamål bäst är det kanske bättra att avvakta och läsa på lite, att fråga här på ett forum kommer inte ge dig dom svar du behöver, för här försvarar alla sina egna inköp som det bästa som finns på marknaden.
Det är ju svårt att prata för kameror man inte har eller i alla fall har använt mycket. Skulle till och med bli upprörd om någon gjorde det.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Som med alla kameror är mycket smaksaker, vilka funktionaliteter som finns och vilka som inte finns och vilka knappar som finns och inte finns.
Min D800 har i vilket fall blivit förpassad till extrakamera och dammsammlare sedan jag skaffade min Z6:a. Enligt mig ger EVF:en och den inbyggda bildstabiliseringen otroligt mycket. Med EVF:en kan man dessutom fokusera gamla manuella objektiv otroligt bra, vilket i alla fall jag har problem med på min D800.
Är det så att man t.o.m kan förstora EVF några steg såsom man kan i live view på LCDn med en DSLR för något enklare ställa fokus?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har du tänkt att lägga så mycket pengar på en kamera och inte själv vet vilken kamera som passar dina ändamål bäst är det kanske bättra att avvakta och läsa på lite, att fråga här på ett forum kommer inte ge dig dom svar du behöver, för här försvarar alla sina egna inköp som det bästa som finns på marknaden.
Jag tror inte det av anledning att ”försvara” sina inköp utan att det man själv köpt är det mest prisvärda att uppfylla sina behov. Men det är helt rätt man måste själv sätta sin agenda i vad man man vill placera sina pengar på bästa sätt
 

Falumas

Aktiv medlem
Är det så att man t.o.m kan förstora EVF några steg såsom man kan i live view på LCDn med en DSLR för något enklare ställa fokus?
På Z6 kan du förstora EVFen hela vägen så att du kan fokusera på pixelnivå och du kan välja var i sökaren du vill zooma in. Fungerar jättebra, så länge du fokuserar på saker som inte rör sig. Rör dom sig behöver du vara betydligt bättre än mig på att följa för att lyckas följa dom med inzoomad EVF.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Köp den med FTZ adaptern så passar ju objektiven du vill ha ;-)
Jo, det är det jag kommer att göra också, tror att det också är enklare att alltid ha adaptern på huset och inte hålla på och sätta på och ta av den. Så har jag också tre DSLR hus som behöver sina F-fattningar så rör man inte till det mer än nödvändigt
 

pdahlen

Aktiv medlem
På Z6 kan du förstora EVFen hela vägen så att du kan fokusera på pixelnivå och du kan välja var i sökaren du vill zooma in. Fungerar jättebra, så länge du fokuserar på saker som inte rör sig. Rör dom sig behöver du vara betydligt bättre än mig på att följa för att lyckas följa dom med inzoomad EVF.
Ok tack, bra att veta, behåller den inställningen också så man kan ha några stegs förstoring på i en serie av bilder, tänker på tex när man fotograferar makro så är det finlir var man sätter fokus och man kan inte alltid lita på AF
 

Falumas

Aktiv medlem
Jo, det är det jag kommer att göra också, tror att det också är enklare att alltid ha adaptern på huset och inte hålla på och sätta på och ta av den. Så har jag också tre DSLR hus som behöver sina F-fattningar så rör man inte till det mer än nödvändigt
Har du bara f-objekt är det bara att ha adaptern på hela tiden.

Om man fotar mycket med stativ är det lite småbökigt att byta mellan Z och F objektiv då kameran är så tunn att du måste flytta stativplattan från kameran till adaptern varje gång du byter. Vet inte riktigt hur Nikon tänkte där, det är näst intill en konstruktionsmiss.
Stativplattan får inte plats på kameran när adaptern är på, men adaptern har egen stativgänga.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ok tack, bra att veta, behåller den inställningen också så man kan ha några stegs förstoring på i en serie av bilder, tänker på tex när man fotograferar makro så är det finlir var man sätter fokus och man kan inte alltid lita på AF
Min går tillbaka till att visa hela bilden, så fort jag trycker på utlösaren. Tittade lite snabbt och hittade ingen inställning för att ändra det.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har du bara f-objekt är det bara att ha adaptern på hela tiden.

Om man fotar mycket med stativ är det lite småbökigt att byta mellan Z och F objektiv då kameran är så tunn att du måste flytta stativplattan från kameran till adaptern varje gång du byter. Vet inte riktigt hur Nikon tänkte där, det är näst intill en konstruktionsmiss.
Stativplattan får inte plats på kameran när adaptern är på, men adaptern har egen stativgänga.
Det stärker min tro att enbart använda F, då kan jag ha stativplattan på adaptern hela tiden
 

Falumas

Aktiv medlem
Det stärker min tro att enbart använda F, då kan jag ha stativplattan på adaptern hela tiden
F-objektiv blir inte sämre på en Z-kamera.

Z-objektiven skall dock vara skarpare ut mot kanterna och Z-objektiv kan vara ljusstarkare än F-objektiv. Än så länge är det dock lite halvskralt med Z-objektiv. Jag har bara ett Z-objektiv 24-70/4. Det är ett relativt kompakt objektiv (ungefär som AF-S 85/1.8), så med det på så är kameran väldigt portabel. Alla andra objektiv jag har är F-objektiv.
 

AWid

Aktiv medlem
...............
Om man fotar mycket med stativ är det lite småbökigt att byta mellan Z och F objektiv då kameran är så tunn att du måste flytta stativplattan från kameran till adaptern varje gång du byter. Vet inte riktigt hur Nikon tänkte där, det är näst intill en konstruktionsmiss.
Stativplattan får inte plats på kameran när adaptern är på, men adaptern har egen stativgänga.
Det finns både plattor och "L-fästen" till Nikons Z-modeller som fungerar utmärkt utan att hindra av- eller påmontering av adaptern. T ex den här.
 

siggdix

Medlem
Hade tänkt max 25.000 :- för kamera. Kan tänka mig att gå från Nikon till Sony eller Canon men även behålla Nikon som märke. Kameran kommer i huvudsak att användas till Landskapsbilder men det vore trevligt om den var bra för porträtt också!

Vad skulle ni rekommendera där man får mest för de pengarna?

Ge gärna tips på 1 bra Objektiv för max 10.000 :- som funkar fint för det eller något av det.

Tack på förhand

Mvh/Johan
Byte själv från en D7000 till en D750 ligger bra i pris nu, inte använt den jättemycket men skall också fota landskap är det tänkt.

MVH
Janne b
 

Brix

Aktiv medlem
Hade tänkt max 25.000 :- för kamera. Kan tänka mig att gå från Nikon till Sony eller Canon men även behålla Nikon som märke. Kameran kommer i huvudsak att användas till Landskapsbilder men det vore trevligt om den var bra för porträtt också!

Vad skulle ni rekommendera där man får mest för de pengarna?

Ge gärna tips på 1 bra Objektiv för max 10.000 :- som funkar fint för det eller något av det.

Tack på förhand

Mvh/Johan
Du borde kanske istället fundera på varför du vill byta? Vad är det du saknar med dina nuvarande grejor?
 

Bengf

Aktiv medlem
Spelar ingen roll att de är gamla. Hade nog undvikit D700 och Z6 på grund av låg upplösning. Det viktigaste är objektiven och det är här du ska lägga dina pengar.
För landskap fungerar 16-35/4 som redan nämnts utmärkt. Ett annat alternativ skulle kunna ett tilt/shift vidvinkel som t.ex. Nikon 24/3.5 ED PC-E. För porträtt kör du Nikon 85/1.8 som redan nämnts eller ännu hellre Nikon 85/1.4 som ger aningen bättre bokeh.

Det är väldigt lite skillnad mellan D800, D800E och D810. De har i stort sett samma sensor men D800 har AA filter vilket ger lite mindre krispiga bilder jämfört med D810 och D800E men har å andra sidan mindre risk för moire vilket märks främst vi video.
D810 är lite rappare och har bättre dämpad slutare, men för landskap använder du förmodligen ofta så pass långa tider att det inte har någon betydelse

Hänger du upp ett antal A2 kopior på en utställning är det nog ingen som skulle kunna veta vilken bild som var tagen med vilken kamera ett tränat öga kan nog se en liten skillnad om man jämför två bilder av samma motiv tagna vid samma tillfälle. Som jag ser det välj det som är billigast givet hur mycket kamerorna gått och hur slitna de ser ut. Själv hade jag valt Nikon D810 i första hand, men inte tvekat en sekund att välja D800 om det gjorde att jag kunde få in ett 85/1.4 istället för ett 85/1.8 inom budget.

Vad det gäller Sony så är det egentligen bara nya Sony A7r iv som känns som något bättre allternativ än Nikons D8?? modeller för ditt bruk p.g.a. högre upplösning, men då kommer du att vara rejält över budget. Sony A7r iii har samma sensor som Nikon D810 men Sony mixtrar en del med RAW formatet vilket gör att somliga påstår att de ger sämre prestanda än Nikon.
Nej det stämmer inte mellan D810 och A7RIII, den senare utmärker sig med klart bättre lågljusegenskaper, A7RIII ligger på högre DR vid högre iso, går lätt att kolla på tex DXO, D810 är inte så bra på högre iso, den utmärkte sig med klassens högsta DR vid bas-iso när den kom ut, A7RIII har för övrigt samma DR 14,7 Nikon 14,8 Nikon valde dessutom bas-iso vid iso64 Sony vid iso 100. Första A7R och D800 har dock väldigt lika sensor, A7R DR 14,1 D800 DR 14,4, samma bildkvalitet. Äldre Raw hanterare för Sony så gamla som när DSLR A900 kom var inte bra, där var tex Canon till sin EOSMKII bättre. Har man lite långa fingrar så var greppet på D800 ovanligt grunt, Nikon insåg detta och gjorde tum mothållet på baksidan kraftigare med D810, skillnaden var stor när jag provade, skärmen blev också bättre med D810 vilket var nödvändigt tillika autofokus fick ett lyft.
 
ANNONS