Annons

Kvadratiska bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Transistorer, motstånd, kondensatorer, vridpotentiometrar, ...
Det finns ganska många sorters elektroniska komponenter som inte är rektanglar (eller rätblock). Men det var kanske inte dessa som avsågs.
Det är jag som uttrycker mig slarvigt, det jag väl borde skrivit var "integrerade kretsar", alltså chip-komponenter. Medan ordet "komponent" ju är ett betydligt vidare begrepp och innefattar som du nämner en massa saker som ser ut lite hur som helst :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Det var därför jag skrev "komponenter av det slaget". Tantalelektrolyter brukar exempelvis vara droppformade, vanliga elektrolyter ofta cylindriska.
Men integrerade kretsar, som måste vara plana på grund av det fotografiska framställningssättet, brukar också vara rektangulära, för att utnyttja substratet så bra som möjligt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Gör så här: Lyfta ur mattskivan, ta en svart spritpenna och måla över de oönskade sidorna så att en kvadrat återstår. Sätt tillbaka mattskivan. Klart
För spegellösa kameror gör man motsvarande på displayen.
Nu kan man komponera kvadratiska bilder.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Smartare

Det är betydligt smartare i så fall att markera kvadraten på mattskivan med ett rakblad. Då får du en tunn linje och kan komponera på båda sätt. Testades på filmtiden när jag ville kunna komponera både kvadratiskt för sv/v foto och i panoramaformat för speciella panoramaramar som fanns för diabilder. Idag har tack och lov många DSLR rutnät i sökaren så man slipper fippla med mattskivan.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Gör så här: Lyfta ur mattskivan, ta en svart spritpenna och måla över de oönskade sidorna så att en kvadrat återstår. Sätt tillbaka mattskivan. Klart
För spegellösa kameror gör man motsvarande på displayen.
Nu kan man komponera kvadratiska bilder.
Det går nog inte på D700, men på D850 (tror även att det var så på D810) så går det att välja 1:1 i menyn. D850 ger ram eller en mask i sökaren. I och med att allt blinkar till med AF-punkterna kan det senare eventuellt bli lite mycket. Samma beskärningsfunktion finns åtminstone på Z6/7. Även min Ricoh GR går att ställa till 1:1.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det går inte på D700 och D800, men på Z6.

D700 har bara FX och DX
D800 har FX, DX, 1.2 (mellanting mellan FX och DX) och 5:4
Z6 har FX, DX, 1:1 och 16:9

Jag har dock alltid fläskat på med FX även om jag använt DX-objektiv.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det går inte på D700 och D800, men på Z6.

D700 har bara FX och DX
Stämmer.

D800 har FX, DX, 1.2 (mellanting mellan FX och DX) och 5:4
Jag var tvungen att kolla och jag trodde fel. D810 är likadan som D800 och saknar alltså 1:1. D850 är som D800/810, med 1:1 tillagt.

Z6 har FX, DX, 1:1 och 16:9
Z7 har utöver det 5:4.

Jag har dock alltid fläskat på med FX även om jag använt DX-objektiv.
Jag sålde det enda jag hade ihop med D80...
 

Makten

Aktiv medlem
Något som jag däremot funderat på är varför det inte finns någon digital kamera med sensorformatet 42x42mm. Då skulle den befintliga objektivparken för småbildsformatet kunna användas fullt ut och kameran skulle kunna optimeras för att enbart användas i ett läge utan hänsyn till landskaps- eller porträttformat.
Nu när räknefelet är utrett så tänkte jag bara säga att det går att få detta, om man köper en kamera med större sensor än "fullformat". Jag plåtar mest med en Fuji GFX 50R som har 33x44 mm stor sensor och den tillåter en rad olika sidförhållanden som man ser redan i sökaren. En väldigt, väldigt trevlig grej är att nästan alla småbildsobjektiv har tillräckligt stor bildcirkel för 33x33 mm, alltså något större diagonal än småbildsformatet. En femtia blir nåt helt annat där man fortfarande får nästan lika mycket på bredden, men plötsligt jättemycket på höjden! Hade man beskurit till 24x24 så hade det inte varit alls lika roligt.

Vad man sen kan råka upptäcka är att en del småbildsobjektiv täcker ännu större sensor än 33x33. Särskilt om man bländar ner. Just nu använder jag ett Voigtländer 58/1,4 som funkar fint för 1:1 (33x33) vid f/1,4 och sen större ju mer man bländar ner. Vid f/2,8 funkar 6:7 och vid f/4 hela jäkla 33x44-sensorn.

Här har vi ett Olympus OM 28/2 @ f/11 och 33x33 mm...

DSCF3311_2.jpg


Edit: Jaha, den blev ju helt sönderkomprimerad. Fantastiskt med ett fotoforum som inte klarar att hantera bilder. Suck. Nåja, ni förstår poängen...
 

A.Dent

Aktiv medlem
127-film i svartvitt Efke 100 (för Yashica 44, m.fl) finns också att köpa hos Photax. :
Ajabaja, du ska inte ge falska förhoppningar om 127-film till oss som letat i flera år utan att hitta (förutom vissa orimligt dyra rullar) :) På Photax fanns ingen 127-film. Jag skulle så gärna stoppa en film i min baby Rollieflex.
 

Makten

Aktiv medlem
Ajabaja, du ska inte ge falska förhoppningar om 127-film till oss som letat i flera år utan att hitta (förutom vissa orimligt dyra rullar) :) På Photax fanns ingen 127-film. Jag skulle så gärna stoppa en film i min baby Rollieflex.
Det borde väl gå att klippa ner 120-film? Klart bökigt förstås, men inte ogörbart om man har 127-spolar kvar att rulla upp den på. 120-film sitter bara med en tejpsnutt i sin spole och är därmed väldigt lätt att ta loss.

Eller om man köper nån form av bulk-rulle och laddar själv.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Det borde väl gå att klippa ner 120-film? Klart bökigt förstås, men inte ogörbart om man har 127-spolar kvar att rulla upp den på. 120-film sitter bara med en tejpsnutt i sin spole och är därmed väldigt lätt att ta loss.

Eller om man köper nån form av bulk-rulle och laddar själv.
Jo det går att bygga en filmskärare och skära till rätt format, lite bökigt tycker jag. Men nu verkar det vara enda alternativet om man inte vill betala 150kr plus frakt för en rulle 127-film.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ajabaja, du ska inte ge falska förhoppningar om 127-film till oss som letat i flera år utan att hitta (förutom vissa orimligt dyra rullar) :) På Photax fanns ingen 127-film. Jag skulle så gärna stoppa en film i min baby Rollieflex.
Eller så får du titta på inläggets datum innan du får förhoppningar. :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Ajabaja, du ska inte ge falska förhoppningar om 127-film till oss som letat i flera år utan att hitta (förutom vissa orimligt dyra rullar) :) På Photax fanns ingen 127-film. Jag skulle så gärna stoppa en film i min baby Rollieflex.
Har en baby Brownie för 127-film som jag hittade på en loppis med fimrulle i. Dock en färgfilm för utdöd process (Kodacolor och C-22). När jag tagit mig i kragen och framkallat den som Sv/v kommer jag att ha en tomspole. Om det finns 120-film att skära i den dagen. Har sett hur man gör 127 av 120 på jotub.
(hittade faktiskt ett företag i USA som framkallar C-22 för det facila priset 45 USD utan garantier och med 6-12 månaders leveranstid).

Men i den digitala världen är det ju en Nobrainer att beskära bilden hur man vill. Pixlar finns det numera så det räcker och blir över.
 
ANNONS