Annons

Batteritid Nikon D500

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
När kameran är avstängd fortsätter D500 använda batteri Bluetooth är aktiv men Wifi avstängd. Sen senast laddning har inte använd kameran jättemycket. Tog kanske 300 bilder under 1 timme och titta lite på bilder på displayen, sen har kameran varit avstängd, hade kanske minskat med en markering på batteriindikator. Sen varit oanvänd 2 dagar, nu när jag tittade och har den bara en plupp kvar.
Min D7200 drar knappt nånting i avstängd läge.
Stänger inte av Bluetooth på kameran, men antog att den kopplar av när kameran är avstängd. Ja, det är inte så farligt, men gäller bara att komma ihåg att kolla, så inte batteriet är tomt.

Edit: Stängde nu sändning vid avstängd läge. Vet inte hur mycket det påverkar.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jo men det upplevde jag också i starten, efter att slagit av allt sändande så har den inte förlorat batteritid i avstängd. Lite konstigt att den på något sätt är på fastän avstängd
 

Ventures

Aktiv medlem
Jo men det upplevde jag också i starten, efter att slagit av allt sändande så har den inte förlorat batteritid i avstängd. Lite konstigt att den på något sätt är på fastän avstängd
Tittar man under locket på Nikons "strömbrytare" ända från åtminstone F100 så ser man att strömmen inte bryts trots att den står på "off". Displayen är ju igång även avstängd. Mina kameror, som varken har blåtand eller wifi brukar ha i stort sett samma batteritid av som på. Det är först när man aktiverar autofokus mm som de börjar dra ström.
 

nikon4ever

Aktiv medlem
Påverkar det något vilken batteriversion man har? Min D500 drar mer ström än tidigare nikonkameror i avstängt läge trots att wifi och radio är avstängd.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Påverkar det något vilken batteriversion man har? Min D500 drar mer ström än tidigare nikonkameror i avstängt läge trots att wifi och radio är avstängd.
Har du gamla EN-EL15 märkta Li-ion01 så ska de inte fungera helt hundra med D500. Nikon hade, och har eventuellt fortfarande, en utbyteskampanj på dessa av detta skäl. Är de märkta Li-ion20 eller är av EN-EL15a eller b-typ (dessa är nog båda märkta 20) så ska det inte spela någon större roll. De som levereras med kameran är förstås inte av 01-typ.

Nu har jag inte just en D500, men jag tycker inte att man märker av förbrukningen i avstängt läge med någon Nikon så att det är något att tala om. Detta förstås givet att den verkligen är avstängd och inte har någon funktion som ligger och tuggar. Visst, med tiden försvinner det några procent, men de kan normalt ligga bra länge utan att det blir tomt. Sedan så har även batterierna en viss, om än inte hög, självurladdning precis som alla batterier.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tittar man under locket på Nikons "strömbrytare" ända från åtminstone F100 så ser man att strömmen inte bryts trots att den står på "off". Displayen är ju igång även avstängd. Mina kameror, som varken har blåtand eller wifi brukar ha i stort sett samma batteritid av som på. Det är först när man aktiverar autofokus mm som de börjar dra ström.
Autofokusen drar förstås ström, liksom eventuell VR, men det sker ju bara så länge man fokuserar i princip, åtminstone med originalobjektiv. Ljusmätaren och tillhörande funktioner är däremot på den tid man har ställt in därefter. Detta drar batteri, så ställer man ljusmätaren på att inte stängas av så kan man utan problem dra ur batteriet. Nu är det batteriet långt ifrån nytt, men jag har gjort det avsiktligt på min D700 och det tar mindre än ett dygn, kanske ett halvt utan att ha klockat det.
 

Ventures

Aktiv medlem
Bara ett tillägg. Mina kameror klarar flera veckor utan att batteriet drar ur nämnvärt. Antingen har de infört något som drar ur batteriet på D500 eller är kameran inställd på något sätt så att den drar ström i viloläge. Har ingen D500 själv - ännu.

En-el15 är i mitt tycke ett för litet batteri för flitigt fotograferande. Bortskämd som man är med kameror med en-el4 som räcker l ä n g e.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Bara ett tillägg. Mina kameror klarar flera veckor utan att batteriet drar ur nämnvärt. Antingen har de infört något som drar ur batteriet på D500 eller är kameran inställd på något sätt så att den drar ström i viloläge. Har ingen D500 själv - ännu.

En-el15 är i mitt tycke ett för litet batteri för flitigt fotograferande. Bortskämd som man är med kameror med en-el4 som räcker l ä n g e.
Jag har haft många olika Nikonhus, men aldrig sett något liknade D500 att den drar en hel del avstängd, men det måste ha varit Bluetooth, efter att ha stängt av detta så har jag inte märkt någon högre förbrukning i off. Dock drar min D500 mer än min D750, tror det beror på att jag har D500 oftast i AF-C och D750 i AF-S, den kontinuerliga fokus som går hela tiden drar nog en del
 

zosma

Aktiv medlem
Nu drar den inte alls lika mycket batteri, när jag har sändning av data avstängd när kameran är avstängd. Visst drar den mer batteri när jag använder kameran jämfört med min D7200 och D750, men det beror att jag har Bluetooth igång med snapbridge hela tiden.
 
ANNONS