Annons

Beställa från B&H

Produkter
(logga in för att koppla)

Bofoto2

Aktiv medlem
jag hade en kompis som köpte kamera från USA, den var trasig så han fick betala returfrakt och vänta längeeee. ...
 

apersson850

Aktiv medlem
OM jag förstått rätt så betalar du endast moms om du beställer inom samma stat i USA.
Moms förekommer inte i USA. Däremot försäljningsskatt. Den tas normalt sett ut vid försäljning över disk, eller om man skickar något till samma delstat. Skatten är en delstatsskatt (inte federal), och procentsatsen varierar mellan olika delstater.
För B&H har skatt tagits ut i New York (där butiken ligger) och i New Jersey (där deras lager, som de skeppar från, ligger).
Senast jag köpte något från B&H var i augusti 2018. Då togs ingen skatt ut på utomstatliga försändelser. Men det är på väg att införas, då det flitiga internethandlandet gör att en stor del av skattebasen försvinner. Jag är dock inte uppdaterad på om det har hänt, eller om de då tänker sig ta ut skatten där varan skickas från, eller dit varan skickas.
Tips från coachen: New Hampshire har ingen försäljningsskatt alls.

Att skicka något till en annan delstat och inte betala försäljningsskatt är lagligt (om det fortfarande gäller, alltså). Att sen ta hem prylarna, genom svenska tullen, utan att betala moms, och ibland tull, är i regel inte lagligt. Det beror på hur stort värde varorna har.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Att beställa från USA kan väl knappast vara lönande i dag med tanke på värdet på kronan och dollarn, då är det väl smartare att beställa från E-Infinity, då slipper man ju moms och tull kostnaden.
 

atotowi

Aktiv medlem
Att beställa från USA kan väl knappast vara lönande i dag med tanke på värdet på kronan och dollarn, då är det väl smartare att beställa från E-Infinity, då slipper man ju moms och tull kostnaden.
Nu har det runnit lite vatten under broarna så att säga och kronan har återhämtat sig en del. Lade en beställning på RF 100-500, RF 800, rf 1,4x och 2 st 512GB CFExpress kort vilket med frakt, tull och moms landar på 61kkr. Att plocka ihop samma kit på t ex Cyberphoto landar på 73kkr. En besparing på ca 16%.
 
ANNONS