Annons

Ryggväska för landsvägscykling

Produkter
(logga in för att koppla)

Pomperino

Ny medlem
Hej, jag är ute mycket på cykeln och det finns många vackra landskap där ute, därför vill jag ha med mig kameran (Sony A6500), ett par linser, minneskort och en powerbank.
Kan ni rekommendera en ryggväska/ryggsäck som kulle kunna lämpa sig?
Mvh/Pomperino
 

ArneB

Aktiv medlem
Jag kan rekommendera Ortliebs Packman Pro2 (https://www.cyclestore.com.se/ortlieb_packman_pro2_25_litre_backpack-ID_79388) som är en 25 liters helt vattentät ryggsäck som är mycket skön att cykla med. Jag har cyklat många mil med en sådan. Köp en en lös kamerainsats och plocka i. Det är en variant. Allt beror på om du transporterar dig för att fotografera eller om du cyklar och vill ha möjlighet att stanna och fotografera. Det ovanstående alternativet är mer om du är ute för att cykla. Det finns många alternativ och många lösningar. Ramväskor är också en snitsig lösning för åtminstone delar av utrustningen. T ex denna:
https://www.cyclestore.com.se/madison_caribou_bikepacking_frame_bag_large-ID_72590
Lycka till!
 

Falumas

Aktiv medlem
Prova att cykla med ryggsäck, jag har provat många och inte trivts med någon. Har nu köpt en Thule cykelväska som jag stoppar en kameraväska i, nu är allt frid och fröjd igen.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Själv så cyklar jag aldrig med ryggsäck, främst för att jag blir svettig av att ha ryggsäck på ryggen. Även balansen blir dålig med ryggsäck.
Cykelväskor är mycket bättre, eller varför inte en cykelkorg.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag trivs med styrväska för kamera, men det kanske är svårt om det är landsvägscykel med bockstyre?
Finns massor med bra alternativ där också. Har kört Vätternrundan med väska på styret på en landsvägscykel med bockstyre. Med triatlonstyre kan det kanske bli problem. Dock är styrväskorna oftast inte stora nog för hela utrustningen, men en systemkamera och två inte allt för stora objektiv hade jag fått plats med i min.
 

gunte

Aktiv medlem
En slingshot borde väl vara det bästa, allt som hängs framme på en cykel påverkar balans och styrning negativt..
 

Ventures

Aktiv medlem
När jag cyklar har jag aldrig tid att stanna och fiska upp en kamera ur en ryggsäck. Ryggsäck har jag bara vid cykelpendling.
Jag har brukat ha med kompaktkameran i en liten ramväska på racern. Då är den ju lätt tillgänglig. Andra jag sett har en liten kamera i kort rem på bröstet. Då kan man ta bilder medan man cyklar, om man får för sig det.
Annars skiljer jag på fotointresset och träningen. Men vi ser väl olika på saken.
 

Seldén/N

Aktiv medlem
Jag kan rekommendera Ortliebs Packman Pro2 (https://www.cyclestore.com.se/ortlieb_packman_pro2_25_litre_backpack-ID_79388) som är en 25 liters helt vattentät ryggsäck som är mycket skön att cykla med.
Jag har en i stort sett identisk ryggsäck som jag använder till och från jobbet 5 dagar i veckan. Den köpte jag för 139 kr på Gekås. Jag brukar inte köpa billighetsryggor, de går ofta sönder, men den här varianten är ju så avskalad så jag bedömde att det inte kunde vara så mycket som kunde gå sönder. Och än har den hållit, den är perfekt att cykla med varje dag då man inte behöver tänka på att kränga på regnskydd m.m.

Men jag skulle aldrig vilja ha en sådan säck om jag cyklar ut för att plåta. Osmidigt att hala upp allt genom den enda öppningen uppåt, och krångligt att fästa stativet. Då hade jag valt t.ex. en smidig säck med öppning på ryggsidan och separata fack för extra kläder. Lowepro har ett bra utbud med fotoryggsäckar för olika sporter.
 

HaraldN

Aktiv medlem
Som mångårig landsvägscyklist avråder jag starkt från att cykla med ryggsäck, åtminstone om du cyklar på en traditionell landsvägscykel.

En liten styrväska ska gå bra att montera även med bockstyre, det bör fungera utmärkt. Lättare att komma åt dessutom.

Edit: Till exempel gör Ortlieb en styrväska som heter Ultimate 6, där kamerainsats finns som tillbehör. Ser rätt smidig ut.
 

martinator

Aktiv medlem
Själv så cyklar jag aldrig med ryggsäck, främst för att jag blir svettig av att ha ryggsäck på ryggen. Även balansen blir dålig med ryggsäck.
Cykelväskor är mycket bättre, eller varför inte en cykelkorg.
Att cyklar runt med en kamera studsandes i en cykelkorg är inget man gör frivilligt - om man är rädd om sin utrustning vill säga. Cykelkorgar är gjorda för mjölk, bröd och blombuketter.

En cykelväska med fotoinredning låter smidigt. "Nackdelen" är att den ofta kräver en pakethållare - vilket många landsvägsracers saknar...
 

fsmagproffs

Ny medlem
Som mångårig landsvägscyklist avråder jag starkt från att cykla med ryggsäck, åtminstone om du cyklar på en traditionell landsvägscykel.

En liten styrväska ska gå bra att montera även med bockstyre, det bör fungera utmärkt. Lättare att komma åt dessutom.

Edit: Till exempel gör Ortlieb en styrväska som heter Ultimate 6, där kamerainsats finns som tillbehör. Ser rätt smidig ut.
Det beror ju också helt på vad som är syftet med turen på hjul. Ska man ut och träna och vill ha med sig en kamera är ju träningen huvudsyftet med turen. Då är väl inte en ryggsäck något att föredra som du säger. Men ska man ut och fotografera och använder cykeln som transportmedel så är en ryggsäck smidigt, bara den inte är för stor och tung. Fördelen med att ha kameran med sig på ryggen är att när man väl hittat en plats som man stannar vid för att plåta, och kanske vill gå en bit, där man inte kommer fram med cykel, då är det rätt så skönt att ha händerna fria i och med ryggsäcken. Men man får helt enkelt ha en prioriteringslista och sätta upp vilka behov som är viktigast och välja utifrån det. En variant är om man har pakethållare, att fästa en korg som man kan lägga ryggan i, då slipper man ha den på ryggen när man cyklar, och sen är det smidigt att kränga på sig säcken när man ska trava iväg.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag skaffade en vanlig cykelväska, som hänger på sidan av bakhjulet. I den stoppar jag min fotoryggsäck. Har nog en 30 sek från cyklandes till fotandes. Behöver man snabbare tillgång till kameran, så är min lösning inte bra.
 

martinot

Aktiv medlem
Hej, jag är ute mycket på cykeln och det finns många vackra landskap där ute, därför vill jag ha med mig kameran (Sony A6500), ett par linser, minneskort och en powerbank.
Kan ni rekommendera en ryggväska/ryggsäck som kulle kunna lämpa sig?
Mvh/Pomperino
Jag kör med en liten lätt Deuter som har bra system för att undvika att man svettas mycket på ryggen när man cyklar landsväg med rygga.

https://www.deuter.com/int-en/shop/backpacks/p23839-bike-backpack-race-lite

Dessutom väldigt lätt och smidig.
 
ANNONS