Annons

Vad är bästa bildprogr för Fujifilm kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne_L

Aktiv medlem
Är mer än trött på Lightroom och söker nått som funkar (Raw) för min X-T2 och inte kräver nå abonnemang och inte tvingar mig att importera raw-filerna till C:
 

Brix

Aktiv medlem
Är mer än trött på Lightroom och söker nått som funkar (Raw) för min X-T2 och inte kräver nå abonnemang och inte tvingar mig att importera raw-filerna till C:
Iridient X-transformer / Developer är tveklöst det bästa programmet för X-trans filer.
Själv så kör jag X-transformer + Lightroom 6.14 då jag kör Windows och Developer finns tyvärr enbart till Mac.

Capture One funkar också bra till X-trans filer, det är dock inte riktigt lika bra som Iridient när det gäller att bibehålla detaljer.

Sen finns t.ex gratisalternativ som RawTherapee som också gör ett bra jobb med X-trans filer.
 

martinot

Aktiv medlem
Frågan till TS är; behöver du endast en funktion för att konvertera RAW-filer till JPEG, eller en applikation som också innehåller en bra DAM-funktion (arkiveringsfunktionalitet med metadata och sökfunktioner, hierarkier, etc)?

Om endast RAW-konvertering så finns ju Fujis egna programvara som är gratis att ladda ner, men även många andra alternativ.
 

afe

Aktiv medlem
Finns det verkligen något bildhanteringsprogram som tvingar dig att importera råfiler till C:?
 

Brix

Aktiv medlem
Lightroom gör det, du kan inte välja att importera raw filerna var du vill. Förstås är det C: användare/---/bilder
Uhm, jag tror det är cache du pratar om nu och den går att ändra både storlek och plats på(man behöver inte ha den på C:)
RAW-filerna i sig ligger ju fortfarande kvar där du lagt dem. Jag har bara en 128GB SSD som systemdisk och över 1TB i RAW-filer och det hade ju inte funkat särskilt bra om man var tvungen att lagra dem på C: ;P
 

Janne_L

Aktiv medlem
Nå frågan om Raw hantering i Lightroom, går den att förbättra med nå inställningar? ;)
Sen det här tokeriet med abonnemang?
 

martinot

Aktiv medlem
Nej, 6.14 är senaste.
Hade för mig att jag läst det (har också för mig att det också är det på min Surface Pro nu när du påpekar det).

Men tittade på versionsnummret på min Lr-installation på denna datorn (Macbook Pro 15" med MacOS 10.13.3), och här anger den Lr 6.13.

Innan jag skrev posten så checkade jag även om det fanns uppdatering, men den säger att det är den senaste versionen. Skumt...
 

Brix

Aktiv medlem
Hade för mig att jag läst det (har också för mig att det också är det på min Surface Pro nu när du påpekar det).

Men tittade på versionsnummret på min Lr-installation på denna datorn (Macbook Pro 15" med MacOS 10.13.3), och här anger den Lr 6.13.

Innan jag skrev posten så checkade jag även om det fanns uppdatering, men den säger att det är den senaste versionen. Skumt...
Konstigt :eek: Jag har 6.14 iaf.(har dock Windows). Aja, du missar nog inte nåt, det enda nya var väl stöd för ett par nyare kameror.
 

martinot

Aktiv medlem
Konstigt :eek: Jag har 6.14 iaf.(har dock Windows). Aja, du missar nog inte nåt, det enda nya var väl stöd för ett par nyare kameror.
Provade att logga ut, och logga in och autktorisera på nytt, även att avinstallera, och installera på nytt, men inget hjälpte för att få senaste version. Till slut fick jag till det genom att göra en ren 6.0-installation, och sedan en manuell uppdatering till 6.14. https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/lightroom-downloads.html

Så nu är det äntligen på plats (men Adobe gör det verkligen inte lätt för sina kunder ibland). 😀
 
ANNONS