Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera Canon EOS 5D MARK III

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
Vad skulle vara något liknande ny kamera. Det är inte jag som ska ha kameran och jag vet inte mycket om Canon, det viktigaste är att dom gamla objektiv ska fungera. Är det Eos Mark IV?
 

Erik X

Aktiv medlem
Så fotar man mest på höga iso och samplar ner till t.ex. 2880 för publicering på fotosidan så är det knappast värt att uppgradera.. :)
Nån som har koll på när mk V väntas, har sett 2019 - 2020 bland ryktena på nätet men det låter väl lite tidigt?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Canon jobbar på en serie sensorer med modern BSI teknik. Enligt ryktena.
Canon är bra på att inte släppa ut mycket rykten om kommande modeller.

De kommer troligen minska antalet modeller av spegelreflexer. En 1DX MKIII lär vara på gång med lansering före Olympiaden.
Om det blir en Canon 5D MK V så blir den förmodligen spegellös. Det lär också vara en modell med runt 75 MPX på gång. En ersättare till 5Ds r.
Kanske också en spegellös EOS RX med en 30 MPX APS-C sensor.

Rykten är just bara rykten. Exakt vad Canon har i sin pipeline vet de bara själva.
Utvecklingsprojekt kan också läggas ner.
De dåliga siffror kameraförsäljningen haft i år kan säkert få en stor påverkan.
 
Senast ändrad:

zosma

Aktiv medlem
Nu är den gamla kameran på väg att ge upp, så det är därför som det blir aktuellt att köpa nytt. Till nåt som är likvärdig och modern.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu är den gamla kameran på väg att ge upp, så det är därför som det blir aktuellt att köpa nytt. Till nåt som är likvärdig och modern.
Nu är modern teknik något som man måste definiera själv. En del köper kameror innan de ens lanserats för de vill ha det senaste.
Efter 20 år med digitala kameror har jag lärt mig att kameran gör liten skillnad på hur bra mina bilder blir. Där är det jag själv som gör skillnad när jag får till det.

Efter att bara enbart Fuji under 2 år gick jag och skaffade en 5D MIV begagnad eftersom jag ändå hade en många L-objektiv.
Efter ägt i princip alla 5D kameror var jag imponerad. Det är första kameran som ger lika fina filer som 5D classic. Den har dessutom en väldigt bra AF.

Vi är i en brytningstid där dSLR och spegellösa har för och nackdelar. Mina spegellösa Fuji-kameror har många fördelar. Fast det finns motiv där definitivt en 5D MKIV är bättre. Efter 15 år med 5D kameror och 7 med Fuji vet jag ganska väl vad som bäst för ett visst motiv.

En kamera som är bäst på allt finns inte.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Nu är den gamla kameran på väg att ge upp, så det är därför som det blir aktuellt att köpa nytt. Till nåt som är likvärdig och modern.
Då låter 5D Mark IV helt rätt. Den är väldigt lik 5D Mark III, men förbättrad på en lång rad punkter.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Då låter 5D Mark IV helt rätt. Den är väldigt lik 5D Mark III, men förbättrad på en lång rad punkter.
Håller med. Den är beprövad. Har funnits några år. Priset har kommit ner till vettiga nivåer.
För mig är det den bästa 5D kamera Canon gjort sedan första modellen.
Var lite besviken på både 5d MKII, 5D MKIII och även på 5D s r. Först med 5D MKIV fick verkligen Canon till en bra arvtagare till 5D.

Äntligen sitter AF som det borde. Filerna är snygga och harmoniska. DR är äntligen mycket bättre och i närheten av vad sony sensorer kan prestera.
Vi kan enkelt bedöma en kamera som varit på marknaden en tid.
Nya kameror har ofta ett högt pris och köper man en sådan är det svårt att bedöma hur bra den är och man får oftast betala ett ordentligt överpris.

Jag ser hur Canon 5D MKIV ger mig fördelar i svagare ljus jämfört med Fuji och nog de flesta spegellösa kameror på marknaden.

Så har man fotat mycket med 5D MKIII är Canon 5D MKIV en ganska självklar ersättare.
Har fortfarande en 1D MKIIN som jag tagit över 275 000 bilder med. Har fortfarande inte bytt slutare. Kanske inte den roligaste kamera man kan fota med. Den tar fortfarande fantastiska bilder och AF är även med dagens mått otroligt bra.
Köper man en begagnad 5D MKIiV som tago cirka 10-20 000 bilder och nog kan klara cirka 240 000 till.



.
 

Erik X

Aktiv medlem
Vad är det på kameran som håller på att ge upp, det kanske går att fixa någorlunda enkelt?
 

zosma

Aktiv medlem
Vad är det på kameran som håller på att ge upp, det kanske går att fixa någorlunda enkelt?
Nu är det som sagt inte jag som använder kameran, utan fick frågan om jag visste om någon modell. Men det var nog flera saker, bland annat någonting med fokus, men det var nog nåt annat med. Ska fråga henne imorgon.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Nu är det som sagt inte jag som använder kameran, utan fick frågan om jag visste om någon modell. Men det var nog flera saker, bland annat någonting med fokus, men det var nog nåt annat med. Ska fråga henne imorgon.
Det kanske kan vara lönt att laga kameran.

Canon har fast pris på reparation via Scandinavian Photo eller Goeckers. Då fixar de allt du anger är trasigt. Det är samma pris oavsett hur mycket det är att laga.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har använt Canon RCC. De har fastpris som Magnus säger.
Det är bara ringa till dem och förklara vad man tycket är fel med kameran.
Under de dryga 15 år jag haft Canon så har jag använt deras service 3 gånger.

Därav på de sista 4 åren. 2 gånger. Ett 300/4 IS och ett 24-105/4 IS. PÅ det första var det IS mekanismen som strulade och bilden hoppade runt. På 24-105/4 IS var huvudproblemet att bländarmekanismen var felaktig fast de renoverade också mycket mer på det objektivet. Det var helt enkelt väldigt slitet efter 15 år.

Båda objektiven trimmades också in mot min dåvarande kamera. Upplever båda nu är skarpare än när de var nya och klarar säkert 15 år till.
Så av mig får Canon RCC 5/5 i betyg.
Så jag skulle definitivt kontakta RCC.
https://www.canon.se/support/consumer_products/repair/

En 5D MKIII är väl värd över 10 000 kr idag. Mycket beroende på hur många slutarrörelser den gått och hur sliten den är.

Tror att fastpriset för en kamera är 4500 kr och då fixar RCC allt som är slitet samt inte fungerar perfekt.

Skillnaden mellan 5D MKIII och 5D MKIV är inte jättestor för de flesta. Man ser oftast ingen större skillnad på bilderna.

Om man har tanken att fortsätta med Canon skulle jag definitivt reparera min gamla kamera och avvakta på vad Canon kommer släppa de närmaste åren.
De har nya BSI sensorer på gång och generation 2 av deras spegellösa kameror kommer nog vara betydligt mer mogna versioner än det de släppt hittills.
 

zosma

Aktiv medlem
Pratade lite kort med henne, och låter som det är nåt med elektroniken. Kameran fryser ofta och det kommer upp någonting med error, ibland när man tar bilder så tar det några bilden, för att sen stanna upp och bli långsam (nu menar jag inte seriebildstagning). Ofta får hon ta ut batteriet för att det ska fungera en kort stund. Men jag kan säga om att hon kan prata med Scandinavian photo om det är lönt att reparera, hon brukar köpa det mesta därifrån.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Pratade lite kort med henne, och låter som det är nåt med elektroniken. Kameran fryser ofta och det kommer upp någonting med error, ibland när man tar bilder så tar det några bilden, för att sen stanna upp och bli långsam (nu menar jag inte seriebildstagning). Ofta får hon ta ut batteriet för att det ska fungera en kort stund. Men jag kan säga om att hon kan prata med Scandinavian photo om det är lönt att reparera, hon brukar köpa det mesta därifrån.
Låter som slutaren kan vara på väg och ge upp. Med tanke på att en reparation kostar mindre än värdet på kameran, och betydligt mindre än en 5D Mark IV så är en reparation det mest ekonomiska alternativet. Det är bara om hon tycker sig behöva någon funktion som bara finns i 5D Mark IV som det kan vara värt att skaffa den.

Utöver att fixa detta fel, be även verkstaden kolla igenom kameran och se att allt annat funkar. Och be dem rengöra kameran. Allt ingår i priset.
 

zosma

Aktiv medlem
Nu vet jag inte när Mark III kom, men hon säger att kameran är köpt 2009 eller 2010 och att hon fotar mycket.

Nu när jag googlade så verkar den ha kommit 2012. Så det har några år på nacken, men om det går att fixa, så blir det ju billigast, för hon är annars nöjd med kameran.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Nu vet jag inte när Mark III kom, men hon säger att kameran är köpt 2009 eller 2010 och att hon fotar mycket.

Nu när jag googlade så verkar den ha kommit 2012. Så det har några år på nacken, men om det går att fixa, så blir det ju billigast, för hon är annars nöjd med kameran.
Det stämmer att 5D Mark III kom 2012. Så om hon köpte kameran 2009-2010 så är det troligen 5D Mark II hon har. Den är inte lönt att reparera om slutaren börjar ge sig. I så fall kan hon leta en begagnad 5D Mark III istället.
 

zosma

Aktiv medlem
Det stämmer att 5D Mark III kom 2012. Så om hon köpte kameran 2009-2010 så är det troligen 5D Mark II hon har. Den är inte lönt att reparera om slutaren börjar ge sig. I så fall kan hon leta en begagnad 5D Mark III istället.
Hon kom ihåg fel, kameran är inköpt 2013. Nu skulle vi kolla på shuttercount https://www.camerashuttercount.com/ men där får vi bara svaret: Your camera doesn't add shutter count information to images. Så hur får man reda på värdet?
 
ANNONS