Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera Canon EOS 5D MARK III

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Error meddelande kan vara allt möjligt. Det kan vara kameran eller objektivet. Jag fick som sagt allt mer problem med mitt 24-105/4 is objektiv
Kúnde ta några bilder och sedan fick jag error 99. Vilket man kan söka på nätet och innebär fel i kommunikation mellan kamera och objektiv. Gjorde ren alla kontakter men fick samma fel.
Det var bländarkontrollen i objektivet som var kass. Inte så konstigt efter 15 år och mitt mest använda objektiv.

Fast det är här med Canons RCC där de bytte den men också allt annat som var slitet som gör skillnaden. Nu har jag ett nyrenoverat 214-105/4 IS som jag är helt nöjd med. Det kostade 3500 kr.
Det är minst lika bra som när det var nytt.
Ett bättre begagnat hade nog kostat det dubbla.

Tror inte Scandinavian photo eller Goecker lagar dem själva om det är ett mer komplicerat problem. Skickar dem förmodligen till Canon RCC i Mölndal.
Så ring RCC och prata med dem.
Man kan givetvis testa redan innan om man får samma problem med olika objektiv om man nu äger det.
Själv såg jag direkt att det bara var mitt 24-105 som krånglade. Andra objektiv fungerade som de skulle.

Ring RCC och prata med dem. Att uppgradera en felaktig 5D MKIII till en begagnad 5D MIV kostar över 20 000 kr. En ny 30 000 kr.
Visst tycker jag min 5D MKIV är klart bättre än en 5D MKIII. Snabbare AF och mycket snyggare filer samt mer DR. Den bästa 5D kameran hittills. Fast tar jag bra bilder från 5D MKII, 5D MKIII och 5D MKIV blir resultat utskrivet i 50X70 ungefär detsamma.
Det är inte så ofta en ny kamera gör skillnaden. Det är oftast fotografen och motivet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hon kom ihåg fel, kameran är inköpt 2013. Nu skulle vi kolla på shuttercount https://www.camerashuttercount.com/ men där får vi bara svaret: Your camera doesn't add shutter count information to images. Så hur får man reda på värdet?
När en slutare ger upp är väldigt olika. Jag har en gammal 1D MKIIN som nu klarat över 275 000 bilder. Den smattrar fortfarande på fint i 8 bilder per sekund.
Det syns om slutaren har lagt av. Då är ofta halva bilden mörk eller liknande.
Ring som jag sagt RCC. De är verkligen bra.
Även receptionen som brukar ta hand om mig är kunnig. Hon är också den som svarar i växeln.
 

zosma

Aktiv medlem
När en slutare ger upp är väldigt olika. Jag har en gammal 1D MKIIN som nu klarat över 275 000 bilder. Den smattrar fortfarande på fint i 8 bilder per sekund.
Det syns om slutaren har lagt av. Då är ofta halva bilden mörk eller liknande.
Ring som jag sagt RCC. De är verkligen bra.
Även receptionen som brukar ta hand om mig är kunnig. Hon är också den som svarar i växeln.
Hon har pratat med Scandinavian photo, och där frågade dom att man skulle kolla på shuttercount, men det funkade inte. Men på Scandinavian misstänkte dom också på objektiv. Så antagligen kör hon med kameran och objektivet dit. Men vet någon hur man får reda på hur långt slutaren gått med den här kameran?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hon kom ihåg fel, kameran är inköpt 2013. Nu skulle vi kolla på shuttercount https://www.camerashuttercount.com/ men där får vi bara svaret: Your camera doesn't add shutter count information to images. Så hur får man reda på värdet?
En gång i tiden lagrade Canon exponeringsräknare i bildfiler. Det gör inte Canon längre varfär man behöver plocka ut exponeringsräknaren från kameran. Finns en lista här på program och lättast är väl Canon EOS DIGITAL info eller om Astro Photography Tool fungerar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hon har pratat med Scandinavian photo, och där frågade dom att man skulle kolla på shuttercount, men det funkade inte. Men på Scandinavian misstänkte dom också på objektiv. Så antagligen kör hon med kameran och objektivet dit. Men vet någon hur man får reda på hur långt slutaren gått med den här kameran?
Det finns några olika alternativ för Mac och PC. Det är inte alla Canon kameror som det är så lätt att läsa ut datan. Många program klarar bara vissa kameror.
Själv struntar jag i det.
En 5D MKIII bör klara några 100 000 bilder minst.
Fotar man inte sport bör hon vara långt under den siffran.
Om jag fotar ett helt bröllop från morgon till över midnatt tar jag ungefär 1500 bilder.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hon har pratat med Scandinavian photo, och där frågade dom att man skulle kolla på shuttercount, men det funkade inte. Men på Scandinavian misstänkte dom också på objektiv. Så antagligen kör hon med kameran och objektivet dit. Men vet någon hur man får reda på hur långt slutaren gått med den här kameran?
Jag fick det att fungera med Shuttercount och min 5D Mark III.

Men antalet exponeringar säger inget om hur slutaren mår. En slutare kan hålla fler eller färre exponeringar än det som anges.

I vilket fall så reder verkstaden säkert ut vad det är för fel på kameran och servar den till angivet pris.
 

zosma

Aktiv medlem
Jag fick det att fungera med Shuttercount och min 5D Mark III.

Men antalet exponeringar säger inget om hur slutaren mår. En slutare kan hålla fler eller färre exponeringar än det som anges.

I vilket fall så reder verkstaden säkert ut vad det är för fel på kameran och servar den till angivet pris.

Ja, sen ska hon testa lite med annat objektiv också, så man får se ifall felet kommer då också, eftersom hon nästan uteslutande använder en objektiv.
Hon får åka vid tillfälle till Scandinavian, det är inte så långt härifrån kanske 6-7 mil.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har inte använt Nikon sedan den analoga tiden. Sedan dess har det varit Canon och sedan Fuji.
Fast här måste jag säga att Canon har väldigt mycket bättre service än Fuji.
Eftersom jag har CPS medlemskap har de fixat mina objektiv och kameror på ett par dagar.
Den enda kamera jag behövt fixa hos Fuji tog ett par veckor. Fick skickas till UK.
Tog ett par veckor.

Skall jag fota ett dop eller bröllop kollar jag mina kameror veckan för. Skulle jag ha problem l'r inte Fuji kunna fixa det i tid.
Fast det gör Canon RCC.

Fast sedan har man alltid den mänskliga faktorn. Hade med mig både en Canon 5D MKIV med 85/1,4 IS och en Fuji X-H1 med några objektiv.
Godox blixtar och triggers för båda kamerorna.
Skulle fota i domkyrkan i Göteborg. Aldrig varit inne där under mina 66 år. Inte särskilt religös.
Fast de har väldigt bra lus och mycket stora fönster. Fast för Canon kameran hade jag glömt batteriet som var på laddning. Så den kunde jag snabbt lägga åt sidan.
Fast till Fuji hade jag flera batterier men kör e utan blixt eftersom det var hyfsat ljus.
Foto är mer än bara teknik. Det gäller också att hålla reda på alla prylar och att de verkligen är med. Skulle jag fått bättre bilder om jag haft med mig batteriet till Canon. Ja kanske.
Nu blev nog mina barn och barnbarn nöjda med bilderna. Det gäler inte alltid om att ha den optimala kameran.
 

Erik X

Aktiv medlem
Jag skulle ha gjort följande om det var min kamera, enligt principen "börja med det uppenbara". Efter att ha kollat att det inte är ett visst objektiv som strular förstås:
1. Gör ren objektivkontakterna, putsa dem med en liten bit vanligt kopieringspapper fuktat med en droppe t-sprit. Smuts ger felkoder om kameran tappar kommunikationen med objektivet
2. Testa med ett fräscht batteri, om inre resistansen ökat pga ålder så kan processorerna i kameran råka ut för "brown out" (en spänningsdipp som får dem att hänga sig men inte tillräckligt djup för att ge en reset)
3. Testa med ett annat minneskort
4. Återställ kamerainställningar, finns att välja på någon meny
5. Testa att uppgradera firmware. Tveksamt om det hjälper iofs..
6. Skicka på service eller köp nytt :-D
 

zosma

Aktiv medlem
Nu testade jag med Canon Eos digital info och fick fram att firmware är 1.3.1 och shuttercount är 50531, så då bör det finnas många bilder kvar. Så hon lämnar in den med objektivet så får dom kolla upp den.
 
ANNONS