Annons

Täta bakre objektivlock

Produkter
(logga in för att koppla)

erikssou

Aktiv medlem
Efter en blöt tur blev jag undrande.
Min K3'a samt objektiv är väderskyddade, men ej monterade objektiv har ett bakre objektivlock som inte känns lika täta.

Finns det bakre objektivlock som snäpper fast bättre på bajonetten?

PS ja, jag har normalt kamerautrustningen i tätpåsar DS
 

erikssou

Aktiv medlem
Tack, de ser ju helt klart fiffiga ut. Även de dubbla som underlättar bytet.

Cyberphoto är ÅF i sverige men verkar inte lista dessa. Får försöka med Amazon el liknande
 

Lage

Aktiv medlem
Locket som följer med vädertätade objektiv har en fläns som ligger an mot o-ringen. Är det inte tillräckligt?
 

erikssou

Aktiv medlem
Kanske, men bajonetten fäster inte alls lika robust som mot kameran. Jag ha råkat ut för lock som lossnat i objektivfodralet. Optech-locket ligger posten så vi får se om det är värt pengarna, tvåvägs verkar iaf underlätta vid objektivbyte
 

cardazio

Aktiv medlem
Kanske, men bajonetten fäster inte alls lika robust som mot kameran. Jag ha råkat ut för lock som lossnat i objektivfodralet. Optech-locket ligger posten så vi får se om det är värt pengarna, tvåvägs verkar iaf underlätta vid objektivbyte
Kan man limma på tunna o-ringar på vanliga lock istället kanske? Loctite kan vara något elastiskt även efter det stelnat och bör nog hålla. Risken är väl att packningen torkar ut över tid dock speciellt med tanke på limmet.
 

PMD

Aktiv medlem
Om locken som följer med vädertätade objektiv ser ut som Lage beskriver i inlägg #5 så är behövs ingen extra tätningsmassa. Det tycks dock behövas något som håller locket på plats bättre så att det inte ramlar av när objektivet ligger i en otät väska.

Enklaste lösningen på problemet kanske är att använda en vattentät väska (Ortlieb eller liknande)?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Lite extra tätning (ex en sträng silicon) skulle öka anliggningstrycket så att locket sitter säkrare.

Men tillbaka till ursprungsbehovet i trådstarten så hade jag också hellre gått Ortlieb-vägen.
 

erikssou

Aktiv medlem
Som sagt har jag normalt utrustningen i tätpåsar/tätsäck på kajaken. Men vid en kajaktur blev fukten från kameran/objektiven till fukt på insidan av däckspackningen (syntes tydligt då dääckspaackningen är delvis transparent.

Fick Optech-locket idag och det käns väldigt robust med en packning.
Ser att i Pentax-locket jag har finns ett spår för packning men eftersom det är tomt motverkar det sitt syfte, objektivets packning har då inget att täta mot. Eg enklast att skaffa en packnng till det, så sitter det bättre mot objektivet.

Och att det är tvåsidigt är ganska smidigt vid byten.
 

Bilagor

Bofoto2

Aktiv medlem
Som sagt har jag normalt utrustningen i tätpåsar/tätsäck på kajaken. Men vid en kajaktur blev fukten från kameran/objektiven till fukt på insidan av däckspackningen (syntes tydligt då dääckspaackningen är delvis transparent.

Fick Optech-locket idag och det käns väldigt robust med en packning.
Ser att i Pentax-locket jag har finns ett spår för packning men eftersom det är tomt motverkar det sitt syfte, objektivets packning har då inget att täta mot. Eg enklast att skaffa en packnng till det, så sitter det bättre mot objektivet.

Och att det är tvåsidigt är ganska smidigt vid byten.
Tråden verkar fortsätta.
Spåret i locket är väl för att kontakterna på objektivet ska få plats och vara lite skyddade. En plastpåse eller en gummisnodd på längden på objektivet kan funka.
 
ANNONS