Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstölder...

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Lägger man upp en bild på nätet måste man räkna med att nån använder den. Passar inte det så ska man nog tänka efter innan man publicerar nåt. Internet är relativt laglöst i praktiken, jag är förvånad över att så många fortfarande inte har fattat det.
Och sen är det ärligt talat pinsamt att bry sig om att nån använt en bild på sin blogg. Dom flesta som blir upprörda över det verkar tro att deras dussinbilder är värda hur mycket som helst.
Det handlar oftast inte om värdet, utan om allmän hyfs och respekt för andras arbete och rättigheter. Om någon bara frågar först så säger jag oftast ja om det är för privat eller ideellt bruk, med den enkla motprestationen att dom uppger varifrån bilden kommer. Om dom däremot inte har vett nog att höra av sig först så blir det nej. Om något är pinsamt är det att det inte finns ens den allmänna goda uppfostran att fråga om lov innan man "lånar" av andra, oftast dessutom publicerat utan att berätta var dom hämtat bilden.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Det handlar oftast inte om värdet, utan om allmän hyfs och respekt för andras arbete och rättigheter. Om någon bara frågar först så säger jag oftast ja om det är för privat eller ideellt bruk, med den enkla motprestationen att dom uppger varifrån bilden kommer. Om dom däremot inte har vett nog att höra av sig först så blir det nej. Om något är pinsamt är det att det inte finns ens den allmänna goda uppfostran att fråga om lov innan man "lånar" av andra, oftast dessutom publicerat utan att berätta var dom hämtat bilden.
För att ha nån att fråga om lov är ju förutsättningen att bilden är tagen direkt från den ursprungliga platsen för publiceringen, vilket ofta inte är fallet. Sen är det internet vi snackar om, det som ligger allmänt tillgängligt ÄR allmänt tillgängligt. Det är dags att lära sig leva med det, för så kommer det alltid att vara. Återigen, vill man inte att folk ska använda det man laddar upp ska man låta bli att ladda upp det från första början.

I min mening är det löjligt att fråga om lov så länge man har en källhänvisning. Hela poängen med internet är att länka saker och att sprida/dela information.
 

Anders Östberg

Guest
...
I min mening är det löjligt att fråga om lov så länge man har en källhänvisning. Hela poängen med internet är att länka saker och att sprida/dela information.
Du får väldigt gärna tycka det, framförallt när det gäller dina egna bilder. Det finns inget som hindrar dig att ge andra fria rättigheter till dom. Det finns heller inget som hindrar att man länkar till bilder, så visas dom på den websida som bildägaren tänkt sig.

Däremot gäller tills vidare reglerna för copyright och publicering av andras bilder, om nu inte den hyfs och respekt som jag förespråkar räcker.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Du får väldigt gärna tycka det, framförallt när det gäller dina egna bilder. Det finns inget som hindrar dig att ge andra fria rättigheter till dom. Det finns heller inget som hindrar att man länkar till bilder, så visas dom på den websida som bildägaren tänkt sig.

Däremot gäller tills vidare reglerna för copyright och publicering av andras bilder, om nu inte den hyfs och respekt som jag förespråkar räcker.
Jag antar att du skyr google's bildsök som pesten också då, dom har ju inte frågat dig om lov.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Googles bildsök är väl en sökfunktion? Varför skulle man behöva lov för att hitta saker?

Det är väl användandet som diskuteras?
Google cache:ar thumbnails av dina bilder på sina servrar som dom sen visar som sökresultat - d v s dom publicerar dina bilder, förvanskade dessutom! Det är ok att google gör det, men inte nån liten meningslös bloggare? Dubbelmoral kallas det.
 

Anders Östberg

Guest
Google är ju klart föremål för diverse diskussioner vad gäller copyright.

Men nej, jag har inget emot att dom söker upp mina bilder, dom visar ju varifrån bilden kommer och användarna hittar till min websida.

Jag vill ju att folk ska hitta min websida, så det är klart att jag tycker sökmotorer på nätet är OK.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Googles bildsök är väl en sökfunktion? Varför skulle man behöva lov för att hitta saker?

Det är väl användandet som diskuteras?
Google visar dock miniatyrer av bilderna på sin sida så helt poänglös är inte frågan. ;)

Iofs så går Google att styra med robots.txt, men det är opt-out istället för opt-in som gäller.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Google cache:ar thumbnails av dina bilder på sina servrar som dom sen visar som sökresultat - d v s dom publicerar dina bilder, förvanskade dessutom! Det är ok att google gör det, men inte nån liten meningslös bloggare? Dubbelmoral kallas det.
Eller begreppsförvirring kanske. Google är en sökfunktion. En blogg är en blogg.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Google visar dock miniatyrer av bilderna på sin sida så helt poänglös är inte frågan. ;)

Iofs så går Google att styra med robots.txt, men det är opt-out istället för opt-in som gäller.
Google är till för att hitta saker. Jag har inget emot att någon hittar mina bilder. Därifrån till att använda dem är dock steget väldigt långt, och jag förstår inte liknelsen.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Google är ju klart föremål för diverse diskussioner vad gäller copyright.

Men nej, jag har inget emot att dom söker upp mina bilder, dom visar ju varifrån bilden kommer och användarna hittar till min websida.
Men nyss var det ju inte ok att använda en bild på sin websida? Så det är alltså ok att lägga in din bild på sin blogg så länge man kommer till din sida om man klickar på den?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Eller begreppsförvirring kanske. Google är en sökfunktion. En blogg är en blogg.
Google är ett vinstdrivande bolag, dvs de tjänar pengar på att visa dessa tumnaglar vilket nog snarare hör till undantagen vad gäller bloggar. Så om man ska börja dela upp det enligt den modellen så är det nog snarare Google som ska ifrågasättas. Inte för att det blir särskilt praktiskt utan sökmotorer, men det är en annan femma.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Men nyss var det ju inte ok att använda en bild på sin websida? Så det är alltså ok att lägga in din bild på sin blogg så länge man kommer till din sida om man klickar på den?
Nej, det är det inte. Det är okej att man använder den om man frågar mig om lov först.

Jag har inget problem med att en sökmotor hittar mina bilder så att andra kan hitta dem.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Google är ett vinstdrivande bolag, dvs de tjänar pengar på att visa dessa tumnaglar vilket nog snarare hör till undantagen vad gäller bloggar. Så om man ska börja dela upp det enligt den modellen så är det nog snarare Google som ska ifrågasättas. Inte för att det blir särskilt praktiskt utan sökmotorer, men det är en annan femma.
Att det finns en sökfunktion som hjälper till att hitta på internet ser jag inga problem med. Google använder inte mina bilder. De hjälper andra att hitta dem.
 

Anders Östberg

Guest
Men nyss var det ju inte ok att använda en bild på sin websida? Så det är alltså ok att lägga in din bild på sin blogg så länge man kommer till din sida om man klickar på den?
Nej, jag skrev tidigare vad som gäller för bloggare (och föreningar, företag, etc). Dom får inte återpublicera andras bilder utan lov. Punkt. I synnerhet inte utan en referens till vem som tagit bilden, även om det är underordnat regeln innan. Alla kan däremot naturligtvis gärna länka till min websida.

Nog tror jag du ser skillnad på sökmotorer och andra vanliga websidor - om du bara vill? ;-)
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Nog tror jag du ser skillnad på sökmotorer och andra vanliga websidor - om du bara vill? ;-)
Ja, sökmotorerna är endast ute efter att tjäna pengar och gör så genom att bland annat utnyttja folks bilder på ett faktiskt rätt så tvivelaktigt sätt. Att det i slutändan gagnar användarna i form av en effektiv sökmotor är bara en del av affärsidén - ju fler som använder sökmotorn, desto större annonsintäkter.

Jag försöker bara belysa det irrationella i resonemanget kring att betydelselösa bloggare som använder andras bilder skulle vara ett problem för fotografer om inte sökmotorerna är det.
 

Anders Östberg

Guest
Som sagt, du har all rätt att bjuda på dina egna bilder gratis om du så önskar.

Om en bloggare, en aktiv i en sport, ett företag, en förening eller vad det nu kan vara, tycker att mina bilder är så bra att han eller hon vill publicera dom på sin egen websida så välkomnar jag en förfrågan och/eller en beställning. Mina priser är mycket humana och om dom ändå anses för höga så tar jag gärna en diskussion om hur mycket pengar, tid, arbete och kunskap jag investerat på att skapa bilderna, och om dom kanske inte trots allt är värda en mindre slant för att få ha dom på den egna websidan. Passar det ändå inte så finns alltid möjligheten att gå ut och försöka ta bilderna själv. :)

Så länge det finns lagstiftning som stödjer min åsikt förväntar jag mig att du respekterar min inställning och mina bilder, liksom jag respekterar att du vill ge bort dina egna bilder gratis. Du får gärna jobba för att förändra reglerna, och den dagen dom ändras ska jag förhålla mig till dom. Fram till dess önskar jag att du och andra respekterar gällande lag.
 

Alle02

Aktiv medlem
Jag har följt diskussionen, som i sig blev riktigt intressant.

Anders - jag håller helt med dig!
Och om Googles bildsökning - så får jag ju upp allt möjligt beroende på hur bilderna är namngivna - medan en bloggare/förening etc faktiskt medvetet har gjort en åtgärd för att få just den bilden till sin blogg/hemsida.

Sen finns det ju en annan aspekt också, som jag själv också har sett flera gånger. Det skrivs med stora arga bokstäver att nåde den som ens tänker på att ta en bild från NN:s blogg - men själa så publicerar de glatt låttexter, dikter etc - allt mitt är mitt och allt ditt är också mitt typ....

Upphovsrättslagen är till för sådana som oss, och ska respekteras åt båda hållen...
 
ANNONS