Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d7000 service reparation? etc

Produkter
(logga in för att koppla)

Wrelle

Aktiv medlem
Hej!
I ett tidigare inlägg jag skrev för någon månad sen beskrev jag bla följande:

"....Det tråkiga är att jag upptäckt att jag misstänker skräp på sensorn redan efter drygt 2 veckor :(
blir en liten prick på en del bilder gärna mot blå himmel... har putsat objektivet ett flertal ggr.."

Nu har kameran varit inne hos nikon för rengöring och kontroll det tog lite tid att få tillbaka den.
Men nu till problemet. I frakten från nikon till media markt där jag köpte kameran i sommras (typ 3 v innan service) har kit objektivet gått sönder i frakten.
har nu stått utan objektiv i ca 2,5 veckor har dock fått låna ett 18-105 från butiken! Men budfirman som sköter transporten åt media markt säger att det inte är deras fel och Nikon å andra sidan hävdar att felet inte är deras heller utan en transportskada men de kan åta sig att laga objektivet som ett garanti fel för att lösa problemet så snabbt som möjligt. media markt kanske kan byta det mot ett nytt typ det jag har som låneobjektiv just nu (som suttit på en kamera i butik i ca 1 månad) under förutsättning att de får ett nytt från nikon. Jag har köpt utrustning för 10 tusen och vill inte ha begagnade saker.. media markt kan erbjuda mig pengar ca 2500kr för objektivet och köpa ett annat bara för att lösa det så smidigt för mig som möjligt. Både nikon och butiken har försöker sköta det snyggt och bra åt mig. Men budfirman vill jag strypa!

Vad ska man göra lämna in det för reparation eller ta pengarna och försöka få till nått bra å köpa ett bättre objektiv?? och vad ska man isf välja om man ska köpa nytt??

MvH olycklig start på nikon köp men supernöjd med kameran när allt funkar! :O
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Riktigt trist! Det låter ju som budfirmans fel i mina öron!! Nikon lär väl inte vara så korkade att de packar ned ett trasigt objektiv.

Vad var det för glugg som gick sönder? Var det en 18-55 eller 18-105 tycker jag inte att 2500 är helt fel, förutsatt att det inte löser sig på något annat sätt, då kan du lägga på 500 kr och få ett Tamron 17-50/2,8 nytt! Enligt mig ett mycket bättre objektiv än de andra två, saknar dock lite brännvid jämfört med 18-105.
 

Wrelle

Aktiv medlem
Riktigt trist! Det låter ju som budfirmans fel i mina öron!! Nikon lär väl inte vara så korkade att de packar ned ett trasigt objektiv.

Vad var det för glugg som gick sönder? Var det en 18-55 eller 18-105 tycker jag inte att 2500 är helt fel, förutsatt att det inte löser sig på något annat sätt, då kan du lägga på 500 kr och få ett Tamron 17-50/2,8 nytt! Enligt mig ett mycket bättre objektiv än de andra två, saknar dock lite brännvid jämfört med 18-105.
Ja enligt killen på nikon så låter det som att det var budfirmans fel.. Men nikon hade å andra sidan skickat det med plast runt kameran utan något lock på huset...

Det var 18-105 gluggen.. Nu är väl valet lite hos mig tror jag, mediamarkt erbjuder mig ca 2500 kr som det kostar å köpa det nytt eller vänta på nikons å budfirmans ordande å låta de laga det som garanti fel. Oavsett vems fel det är så tycker jag att de borde bara skicka ett nytt! Jag vet inte vem jag ska skälla på haha
 

WolandII

Aktiv medlem
Ja enligt killen på nikon så låter det som att det var budfirmans fel.. Men nikon hade å andra sidan skickat det med plast runt kameran utan något lock på huset...

Det var 18-105 gluggen.. Nu är väl valet lite hos mig tror jag, mediamarkt erbjuder mig ca 2500 kr som det kostar å köpa det nytt eller vänta på nikons å budfirmans ordande å låta de laga det som garanti fel. Oavsett vems fel det är så tycker jag att de borde bara skicka ett nytt! Jag vet inte vem jag ska skälla på haha
Jag förstår inte vad du klagar på. Trots att varken Nikon eller MediaMarkt är ansvarig för detta så ställer de upp. Du borde vara glad och tacksam. De har absolut ingen skyldighet att erbjuda dig det dom gör.
Det låter som om transportföretaget är DHL.
Lägg krutet på dem.

Mvh
 

Wrelle

Aktiv medlem
Jag förstår inte vad du klagar på. Trots att varken Nikon eller MediaMarkt är ansvarig för detta så ställer de upp. Du borde vara glad och tacksam. De har absolut ingen skyldighet att erbjuda dig det dom gör.
Det låter som om transportföretaget är DHL.
Lägg krutet på dem.

Mvh
Ok så jag har ingen rättighet att få tillbaka mina nyinköpta saker som behöver repareras efter 3 veckor i helt och nytt skick.. ? Det är inte att klaga jag har köpt nya saker och får tillbaka det i trasigt skick.. sen vems fel det är det spelar ingen roll egentligen för saker kan alltid hända det vet jag med... jag vet att både nikon och mediamarkt ställer upp för å lösa det.. nikon är "snälla" och lagar det fast de inte är deras fel enligt dem och det är bra! MEN jag har fortfarande köpt nya saker oavsett om det är ett kittobjektiv det handlar om, kameran verkar iaf vara ok nu.. Och mediamarkt har inget med saken att göra de har bara skickat iväg sakerna och vill bara lösa det åt mig på nått sätt vilket också är bra.. Det tråkiga är att transportföretaget inte vill ta på sig det..
mvh
 

Wrelle

Aktiv medlem
Det jag funderar på nu är om jag tar pengarna och köper ett finare optik vilket ska jag då välja som inte kostar skjortan.. killen på nikon pratade om deras 16-85 som skulle vara något vassare.
och jag har även kollat på tex tamron 17-50 2,8 vill ju passa på att köpa ett skarpare och bättre optik
har även kollat lite på de fasta typ 50 eller 35
eller har ni några andra förslag?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Personligen skulle jag inte satsa på ett 16-85, i mina ögon är det långt ifrån värt sitt pris. Det är bara något bättre än 18-105 och lika ljussvagt.

Ett fast 35 eller 50 är absllut inte fel, men som enda objektiv kan det bli väldigt begränsat. Dock har det ju fördelar också! Den ena är ljusstyrka som inga zoomar kommer i närheten av och en annan kan vara att det just är begränsande.
 

linuxwesslan

Aktiv medlem
Om det är samma budföretag som MM anlitade förra året så är det Jemacon. De hämtar och lämnar alla MM-servicar. Har bara hört negativt om dem. Vet att en butik av de större kedjorna också har använt detta företag, men de slutade med det rätt fort då det inte fungerade tillfredsställande.
 

Wrelle

Aktiv medlem
Om det är samma budföretag som MM anlitade förra året så är det Jemacon. De hämtar och lämnar alla MM-servicar. Har bara hört negativt om dem. Vet att en butik av de större kedjorna också har använt detta företag, men de slutade med det rätt fort då det inte fungerade tillfredsställande.
Tack jag har skickat ett mejl och frågat om det är de som sköter transporterna.
Om så är fallet vet jag vart jag inte ska byta åkeri och köra för dem ist :p
 
ANNONS