Annons

Sälja en CD-skiva för ockerpris

Produkter
(logga in för att koppla)

kaksimas

Medlem
En fråga, moraliskt sett kanske fel. Men vill veta mer om hur lagen tolkar det hela.

Om någon har bilder som jag har upphovsrätt på och vill få ut dessa av den personen. Kan den personen bränna ut t.ex. en skiva på dessa och sedan ta ett ockerpris för arbetet och skivan, säg 50.000 kr? Båda parter är privatpersoner.
 

Orky

Aktiv medlem
Vill bara kolla så att jag förstod din fråga rätt.

Du har tagit bilder, som en andra person nu har i sin ägo?

Och nu vill du få en cd med dem av den andra personen? Eller frågar du om en tredje part kan köpa skivan?
 

kaksimas

Medlem
Vill bara kolla så att jag förstod din fråga rätt.

Du har tagit bilder, som en andra person nu har i sin ägo?

Och nu vill du få en cd med dem av den andra personen? Eller frågar du om en tredje part kan köpa skivan?
Jag har tagit bilderna med någon annans kamera (alltså äger jag upphovsrätten). Personen har dessa på sitt minneskort och sin hårddisk. Om jag vill ha dessa bilder brända på en skiva kan personen kräva att jag betalar ockerpris? Jag ska inte sälja bilderna vidare utan endast ha dessa för mig själv.
 

erro.se

Aktiv medlem
Detta är en något knivig situation.

Eftersom du tagit bilderna (du är fotografen) så är det du som har upphovsrätten. Men de enda exemplaren av bilderna har du (medvetet eller ej) gett till någon annan. Denna person äger då dessa exemplar. Och kan väl då i princip vägra att ge dig dessa exemplar. Eventuellt kan personen sälja bilderna till dig, men det är tveksamt. Eftersom det är du som innehar upphovsrätten så är det du som bestämmer hur bilderna får säljas. Å andra sidan så skulle man kunna hävda att personen kan sälja sina exemplar (det får man, eftersom man äger exemplar) men eftersom det är digitala exemplar så är det svårt att peka på att det är exakt ett visst exemplar som är sålt. Det kan ju lika gärna vara en kopia. Och hur kan du vara säker på att personen raderar sitt exemplar om du köper en kopia av det?
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Knepigt

Och hur ska man bevisa att A tagit bilderna som finns i B's kamera? Om det finns copyright och kamerahusets serienummer i bildfilen så pekar det ju bara på att det är B som äger bilden.
 

kaksimas

Medlem
Detta är en något knivig situation.

Eftersom du tagit bilderna (du är fotografen) så är det du som har upphovsrätten. Men de enda exemplaren av bilderna har du (medvetet eller ej) gett till någon annan. Denna person äger då dessa exemplar. Och kan väl då i princip vägra att ge dig dessa exemplar. Eventuellt kan personen sälja bilderna till dig, men det är tveksamt. Eftersom det är du som innehar upphovsrätten så är det du som bestämmer hur bilderna får säljas. Å andra sidan så skulle man kunna hävda att personen kan sälja sina exemplar (det får man, eftersom man äger exemplar) men eftersom det är digitala exemplar så är det svårt att peka på att det är exakt ett visst exemplar som är sålt. Det kan ju lika gärna vara en kopia. Och hur kan du vara säker på att personen raderar sitt exemplar om du köper en kopia av det?
Lite knepigt. Men om personen hävdar att han inte säljer bilderna till mig utan tar betalt för arbetet med att bränna skivan och själva skivan i sig. Jag kan tänka mig betala en slant för detta men inte till ett ockerpris bara för att få mina bilder åter. Dock verkar inte han vilja sälja till ett normalt pris.
 

kaksimas

Medlem
Och hur ska man bevisa att A tagit bilderna som finns i B's kamera? Om det finns copyright och kamerahusets serienummer i bildfilen så pekar det ju bara på att det är B som äger bilden.
Det spelar ingen roll för någon av parterna vem som äger bilderna, det är bara det att jag vill ha bilderna men personen vill inte göra "arbetet" med att föra över dessa gratis. Det finns en konflikt inblandad också därav vill personen sälja "arbetet" till mig för ett ockerpris.
 

erro.se

Aktiv medlem
Eftersom person B äger de bild-exemplar som du vill ha, så kan B i princip sätta vilket pris som helst antar jag. B har ju rent juridiskt ingen skyldighet att varken ge eller sälja bildexemplaren till dig, tyvärr. Om B sätter ett så högt pris att du inte vill/kan köpa dem så vet jag inte om det finns nåt juridiskt att göra åt det.

Rent moraliskt så verkar det rätt snurrigt, men om det finns nån sorts konflikt i botten så är det kanske inte helt lätt att reda ut detta på nåt normalt sätt?

Eftersom du är upphovsrättinnehavare så kan B inte göra så mycket med bilderna dock. B kan förstås använda dem för eget bruk, privat. Men B får t.ex. inte publicera dem utan ditt tillstånd. Men det hjälper kanske inte så mycket i frågan.
 

kaksimas

Medlem
Eftersom person B äger de bild-exemplar som du vill ha, så kan B i princip sätta vilket pris som helst antar jag. B har ju rent juridiskt ingen skyldighet att varken ge eller sälja bildexemplaren till dig, tyvärr. Om B sätter ett så högt pris att du inte vill/kan köpa dem så vet jag inte om det finns nåt juridiskt att göra åt det.

Rent moraliskt så verkar det rätt snurrigt, men om det finns nån sorts konflikt i botten så är det kanske inte helt lätt att reda ut detta på nåt normalt sätt?

Eftersom du är upphovsrättinnehavare så kan B inte göra så mycket med bilderna dock. B kan förstås använda dem för eget bruk, privat. Men B får t.ex. inte publicera dem utan ditt tillstånd. Men det hjälper kanske inte så mycket i frågan.
Det var det som jag misstänkte, det är inget värde i bilderna i sig men för min del är de ovärderliga tyvärr.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Nej, inte ens det får B göra. Hen får i teorin inte ens titta på dem (eftersom det då skapas en digital kopia i datorn).
Det tror jag inte på. Det skulle i så fall innebära att alla som tittar på upphovsrättsskyddat material via weben gör samma fel.
Sen återstår det andra delikata problemet att bevisa att man har upphovsrätten till bilder som är i en annan persons ägo.

När det gäller själva grundfrågan kan jag bara beklaga den uppkomna situationen. Utan att ha några juridiska kunskaper att stödja mig på tror jag att kommer att vara svårt att kräva att få bilderna till ett rimligt pris. Jag antar att konflikten är så djup så att den inte går att lösa med ett enkelt förlåt. Några vilda höftskott:
- kan du erbjuda dig att göra jobbet själv, dvs kopiera själv från B's dator eller minneskort?
- kan du erbjuda B något (annat än pengar) som kan lösa upp knutarna och ge dig bilderna?
Lycka till / Kjell
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det tror jag inte på. Det skulle i så fall innebära att alla som tittar på upphovsrättsskyddat material via weben gör samma fel.
Inte alls. Bilderna på webben är, per definition, offentliggjorda. Då får man använda dem för privat bruk, men inte annars. Om jag förstår TS rätt är de bilder som diskuteras i tråden inte offentliggjorda.
 

Grimmer

Aktiv medlem
I princip så kan ju kameraägaren formatera minneskortet och hävda att inga bilder fanns. Inte lätt att komma runt med lagar. Jag föreslår att ni blir tillräckligt sams istället så att hen/hum kan tänka sig att kopiera för normalt pris eller gratis. Det finns inget du kan göra för denne som motprestation?
 

kaksimas

Medlem
Inte alls. Bilderna på webben är, per definition, offentliggjorda. Då får man använda dem för privat bruk, men inte annars. Om jag förstår TS rätt är de bilder som diskuteras i tråden inte offentliggjorda.
De är inte offentliggjorda och personen som har bilderna har inte heller sagt att det är hans bilder utan mina. Han säger att han bränner ut mina bilder på en skiva till en väldigt hög kostnad.
 

Sven_Sven

Aktiv medlem
Att det blivit så här konstigt låter som en riktigt intrikat historia. Om du kan dela med dig skulle det vara spännande att höra mer och vi kanske kan ge råd om hur du kan komma över dina bilder utan juridiktips (som dessvärre verkar vara en omöjlig väg).
 

linuxwesslan

Aktiv medlem
Om jag var Person A så skulle jag erbjuda följande till Person B:

Person A köper ett likadant minneskort till Person B

om B går med på detta, så skickar B detta till A.

När A har tagit emot detta så skickar A det nya minneskortet till B.

A betalar givetvis all frakt
 

peranders

Aktiv medlem
Att bränna en CD, hur svårt är det? Att lägga över på ett USB-minne, hur svårt är det? Vari ligger konflikten. Är det vuxna människor vi har att göra med? Varför den höga kostnaden för CD-bränningen? Kan du inte bara hälsa på honom med ett USB-minne i handen?
 

kaksimas

Medlem
Att bränna en CD, hur svårt är det? Att lägga över på ett USB-minne, hur svårt är det? Vari ligger konflikten. Är det vuxna människor vi har att göra med? Varför den höga kostnaden för CD-bränningen? Kan du inte bara hälsa på honom med ett USB-minne i handen?
Det finns ingen annan lösning än att jag köper arbetet för ett ockerpris. Antingen betalar jag eller så skiter han i det. Men har han rätt att ta betalt vad som helst för en sådan tjänst?
 
En fråga, moraliskt sett kanske fel. Men vill veta mer om hur lagen tolkar det hela.

Om någon har bilder som jag har upphovsrätt på och vill få ut dessa av den personen. Kan den personen bränna ut t.ex. en skiva på dessa och sedan ta ett ockerpris för arbetet och skivan, säg 50.000 kr? Båda parter är privatpersoner.
Hur hamnade du i den här situationen?
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Det finns ingen annan lösning än att jag köper arbetet för ett ockerpris. Antingen betalar jag eller så skiter han i det. Men har han rätt att ta betalt vad som helst för en sådan tjänst?
Jag tror inte att man kan kräva att en privatperson ska göra ett visst jobb eller tjänst för "ett rimligt pris". Ett orimligt högt pris är en signal om att han inte vill. Min gissning är att ni måste lösa den underliggande konfliken först, sen kanske det går att komma överens om överlämning av bilderna till ett rimligt pris.
 
ANNONS