Annons

CHR-felmeddelande: vad kan man göra mer än...

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
... att ta ut kortet, torka av lite och sätta in igen?
Det har jag gjort och det funkar inte. Jag vill inte så gärna formatera kortet i datorn eftersom jag är lite beroende av förhandsvisningarna i kameran.

Finns det nåt speciellt man bör rengöra sd-kortet med? (Ett sprillans nytt förresten, känns lite surt.)
Eller andra knep?
 

cls

Aktiv medlem
Hej, beläggningar på kontaktytorna som behöver torkas bort är väl ett ganska vanligt problem, men det brukar räcka att gnugga lite med ett finger eller ett sudd. Dessutom säger du att det är ett sprillans nytt kort, och då tror jag snarare det är nåt annat knas.

Ett annat vanligt problem: Den där lilla flärpen har inte råkat hamna i skrivskyddat läge?

Sen är jag osäker på vad ”sprillans nytt” innebär. Är det ett aldrig använt kort som inte går att formatera i kameran? Eller har du fyllt upp ett nytt kort med bilder du vill bevara? Om det inte finns nåt på det som du är rädd om kan du ju testa att formatera i nån annan kamera eller dator, men efter att du satt det rätt kamera så är det en bra idé att formatera igen.

En annan kontroll man kan göra är om andra kort funkar OK i kameran? (D.v.s. är det verkligen kortet som är problemet eller är det kamerans kortläsare.) Om inte andra kort heller funkar så kolla om det kommit skräp i kortfacket och om kontaktstiften i facket ser OK ut (att de inte fått en törn).

Kanske kommer du nån vart med det här?
 

gatosi

Aktiv medlem
Jag började fota med det kortet igår och det funkade först. Sen började det strula en gång men då räckte det med att ta ut och gnugga. Jag fortsatte fota, sen hände samma sak igen och då gick det inte längre. Kunde dock säkerhetskopiera bildfilerna på datorn med en kortläsare.

De andra kort jag har med mig funkar ( än så länge iaf).

Om det går vill jag undvika att formatera kortet eftersom jag vill ha tillgång till förhandsvisningar tills jag kommer hem (ingen råkonverterare med mig så jag kan inte se bilderna annars.

Det konstiga när det händer är att det sker helt ur det blåa. Inget har hänt ju och plötsligt lägger kortet av.

Tack för tipset med sudden. Har jag inte provat än.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag är ganska säker på att råfilerna har en inbäddad JPEG just för förhandsvisning, så om du kan kopiera filerna till en dator så är det nog lugnt att formatera kortet.

Jag skulle lägga det krånglande kortet åt sidan innan alla bildfilerna på det har kopierats till en dator. Det är antagligen ingen bra idé att mixtra med det innan dess.
 

Måns H

Aktiv medlem
Byt kort

Har du garanti så byt kort.

Ingen garanti? Bit i sura äpplet och byt kort. Att ta sitt livs bild och kortet inte funkar är inte kul.
 

gatosi

Aktiv medlem
Finns väl ingenting att göra just nu.
Dokumentärfotar en vecka på en fågelstation och skulle gärna gå igenom bilderna i kameran tillsammans med ornitologerna för att anteckna vad jag egentligen har fotat. Det här sd-kortet (nåt märke som heter Transcend som jag inte har använt tidigare) får jag väl skita i.

Nu fotar jag med ett något mindre Transcend-kort och det är inga problem.

Kan det vara så att 64GB är för stort för en Nikon D90?
Det hade ju fotoaffären där jag köpte kunnat upplysa mig om.
 

PMD

Aktiv medlem
Nikon D90 kan använda SD-kort (max storlek 4Gbyte) och SDHC-kort (max storlek 32 Gbyte) så det kan kanske strula med större kort (SDXC).

Har du inte en dator med dig som du kan använda för att visa bilderna för ornitologerna? Eller låna en dator av dem?
 

gatosi

Aktiv medlem
Har ingen dator med råkonverterare med mig. :(
Vi får väl ta det senare via distans. Några bilder har jag ju som tur är på de fungerande korten.

För att tänka positivt får den här incidenten vara anledning att bekanta mig med aktuella korttyper. Har inte brytt mig om det så mycket de senaste åren. I min värld heter allting SD. Kanske dags att uppdatera mig.
 

gatosi

Aktiv medlem
Förvånansvärt att det gick att fota nåt överhuvudtaget. Jag testade ju kortet efter köpet. Hade varit bättre om det hade strejkat från början.

@Per: Har installerat den där NEF-visaren nu. Magiskt! Hade jag ingen aning om att det fanns. Finns nåt sånt för Fujis råfiler också?
 

risse

Aktiv medlem
Det brukar gå att få fram bilderna även om kortet har pajat ihop. Finns ett gratisprogram som heter PhotoRec, Testdisk. Med det brukar man kunna få fram korrupta/försvunna bilder.
 
ANNONS