Annons

Vad ska man ta betalt för foto idag?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag har både jobbat med att anlita och sålt tjänster men blir inte klok på hur man ska ta betalt som fotograf?


Det finns såklart oerhört många typer och undantag som helst men försöker hålla mig till ett exempel

Fotografering av person i studion mot fond till hemsida, PowerPoint, personalbild dvs de får en högupplöst bild som de i princip kan använda hur de vill.

Rigga/ riva egen studion 2h
Fotografering 1h
Kontaktkarta med urval 2h
Slutretuch av bild och leverans via länk 2h i detta ingår då också arkivering osv.

tiderna är i princip låsta så det man kan variera är tomtpriser och det borde väl vara runt 1000-2000kr/h

Sen är frågan kan man ta betalt för:

Studion, dvs att man skulle ta en halvdagshyra för studion det skulle landa på någonstans 2000-5000kr

Kamerautrustningen, om jag skulle hyra min på något ställe så skulle det kosta runt 3000kr.

Om jag nu skulle räkna så blir det:
7h a 2000kr =14000kr
Studio 5000kr
Utrustning 3000


Totalt 22000kr plus moms för att få en bild.

Då har jag inte tagit något för rättigheter, leverans, fakturaavgift osv.


Är detta rimligt att betala för ett företag?

Bör man fördela om poster?

Bör man lägga till något?
 

mikaeltornwall

Avslutat medlemskap
Hej,

Svårt att säga utan att ha sett dina bilder, men generellt sett låter det som ett högt pris för en standardbild. Om jag ser till när jag själv köpte bilder av den typen så skulle jag till att börja med utgå från att du har en studio som är iordningsställd. Tiden för att riva och rigga är det alltså svårt att ta betalt för.
När det gäller kamera utgår ett företag från att fotografen har utrustning. Det ingår så att säga i timpriset, förutom om kunden kräver specialutrustning som exempelvis digital mellanformatare.

Om vi pratar en standard porträttbild i din egen studio skulle jag betala för en timmes fotografering och en timmes redigering. Mer kreativa bilder tar naturligtvis mer tid, samma sak om bilden ska tas ute hos kund.
Men för att sammanfatta: jag skulle säga 5000-10000 kronor beroende på förutsättningarna.

/Mikael
 

Luzac

Aktiv medlem
Vart har du fått dessa fantasi-tider?



Fotografering mot vit bakgrund kan inte ta mer än 20minuter att både rigga upp och ta ner. On location.

Fotograferingen kommer inte ta mer än 5-10minuter.

kontaktkarta med urval exporterar du på under 5minuter ur din filhanterare, ifall du inte låter kund välja bild själv på plats.

slutretusch på en enkel företagsbild mot vit bakgrund... 10minuter är generöst.




Det enda du beskriver i ditt inlägg är ett oerhört ineffektivt arbetsflöde där varenda kund hade flytt direkt dom fick en offert.
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Nej.

1 000 - 3 000 (1 000 till 1 500 per timma, en timma för setup och fotografering, 1 timma för post-production) är ungefär vad du kan ta betalt för enklare porträttbilder. 1 500 per timma är vad de flesta kunder kan tänka sig att betala för en expert, så där brukar smärtgränsen ligga om du ska ta betalt per timma. Och ska du ta 1 500 bör du ha ett etablerat namn och referenser.

Pengarna i porträtt är att du kan ta ganska många relativt fort. Åker du ut till kunden och tar 20 företagsporträtt kan du kanske ta 20 000 för det om du är bra och kunden värderar bra profilbilder. Kanske.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag surfade runt lite bland studiofotografer. De verkar ta mellan 1500 och 2500 för ”familjeporträtt”. Inklusive försnack/planering, en timme i studio och sedan en stund för att välja bilder.
Leverans på print eller sticka.

Ett företag kan nog betala mer. Men varför ska de göra det? Det gäller att bilderna är lite extra i så fall.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Det är inga fantasitider men det är oxkså de tiderna jag skriver till kund så det är snarare avrundat upp än ner.
.Nu undviker jag att fotografera mot vit bakgrund i alla fall så som jag tror du menar, utfrätt.

nej det tar mig denna tid att rigga studion och rigga ner plocka undan allt packa osv. Larma av på, Städa, koka kaffe osv osv.
Visst jag avrundar inte neråt utan uppåt såklart men tiden ligger däromkring.

Nej fotograferingen tar inte 5-10 min eller visst vissa personer som inte har tid och bryr sig kansle. Jag räknar från att personen anländer till att den går.



Tror snarare det är dina tider som är fantasier.







Vart har du fått dessa fantasi-tider?



Fotografering mot vit bakgrund kan inte ta mer än 20minuter att både rigga upp och ta ner. On location.

Fotograferingen kommer inte ta mer än 5-10minuter.

kontaktkarta med urval exporterar du på under 5minuter ur din filhanterare, ifall du inte låter kund välja bild själv på plats.

slutretusch på en enkel företagsbild mot vit bakgrund... 10minuter är generöst.




Det enda du beskriver i ditt inlägg är ett oerhört ineffektivt arbetsflöde där varenda kund hade flytt direkt dom fick en offert.
 

afe

Aktiv medlem
Fotografering av en person? 22 000:-? Lycka till att få någon att nappa på det oavsett hur du räknar ...
 

FiCa1

Aktiv medlem
???

Det är inga fantasitider men det är oxkså de tiderna jag skriver till kund så det är snarare avrundat upp än ner.
.Nu undviker jag att fotografera mot vit bakgrund i alla fall så som jag tror du menar, utfrätt.

nej det tar mig denna tid att rigga studion och rigga ner plocka undan allt packa osv. Larma av på, Städa, koka kaffe osv osv.
Visst jag avrundar inte neråt utan uppåt såklart men tiden ligger däromkring.

Nej fotograferingen tar inte 5-10 min eller visst vissa personer som inte har tid och bryr sig kansle. Jag räknar från att personen anländer till att den går.



Tror snarare det är dina tider som är fantasier.
Jag har plåtat porträtt (personalfoto) för arbetsgivaren att använda på webb och i tryck. Plåtat i mötesrum på arbetsplatsen mot neutralfärgad ljus vägg i naturligt ljus. Riggning = 5 min (att sätta upp stativ och kamera), fototid 2 min/person, efterbehandling ca 10 min/bild. Alltså, det går att genomföra denna typ av uppdrag på mycket kort tid med extremt lite utrustning och med bra resultat (dvs. såväl kunden och de plåtade personerna blev mycket nöjda). Total tidsåtgång för att fota 20 pers = ca 1 timme. Jag har sett en yrkesfotograf göra något liknande i London. Personalen var samlad på gatan utanför arbetsplatsen, personerna poserade mot en tegelmur, Nikon D800 med blixt, några korta instruktioner från fotografen, och BAM; BAM; BAM. Tittade på i ca 20 minuter och då hade hon tagit 5 porträtt. Snyggt jobbat. Så, utan att själv ha någon egentlig yrkesmässig erfarenhet av denna typ av uppdrag, så vågar jag nog påstå att du talar i nattmössan.

/ mvh FiCa1
 

Hujeta

Aktiv medlem
Som flera påpekat är det rena fantisipriset. Kunden kunde ju lika gärna åkt och köpt kamera, blixt, stativ, köpt en resa och tagit bilder med Coloseum som bakgrund istället.

10% av ditt förslag, då börjar vi närma oss verkligheten.
 

snap01

Aktiv medlem
För en företagsbild/porträtt brukar jag ligga på 1500 ex/moms. Då kör jag studioljus riggat hos kund brukar använda 1-3 blixtar beroende på hur porträttet ska bli. Jag ser ofta riktigt dåliga företagsporträtt med bristfälliga redigeringar. Kör man det noga o låter kunden hinna slappna av framför kameran så tar det oftast 5 -30 min per kund.
Så i snitt brukar jag hinna med 3-4 i timmen men då är tiden inräknad med att kunden är säker på att få en bild dom är nöjd med. Många människor gillar inte att fotas att räkna med 2 min per person stämmer inte med verkligheten.
Jag visar upp bilderna i kameran/bärbar dator så låter jag dom välja (sin) bild på plats eller att dom känner att någon bild (sitter). Sedan gör jag urvalet hemma skickar över dom bilder som är bra och kunden kan välja i lugn o ro hemma/jobbet o bolla med andra vilken bild som är bäst.
Sedan redigerar jag den bild dom valt.

Så mitt pris blir om man räknar per timme 4500-6000 kr men då ska man tänka på att det i priset ingår redigering,resa,riggning av ljus osv. Jag vet att en del andra fotografer har lämnat offerter på 3500 kr för att fotografering på 14 personer vilket jag tycker är alldeles för lågt. Sedan är det skillnad på porträtt att sätta en fond o köra skolfoto är inte det jag gör. Du betalar för kunskapen,erfarenheten,slutresultatet.
Normalt pris för ett porträtt tycker jag är 800-6000 kr per person. Kan vara betydligt högre om någon fotar en profilbild/porträtt på en känd författare/advokat så ligger priset oftast från betydligt högre nivåer.

Jag vet modefotografer som ligger på 60000 kr per dag. Dom är kända o kunderna är villiga att betala det. Finns även bröllopsfotografer som ligger på 60000 kr per dag o även dom som tar 5000 kr.

Att att ta ett företagsporträtt på en person o ta 800 kr är inte lönsamt om du ska räkna in restid,riggning o redigering. Typ 3 timmars jobb för 800 kr. Drygt hälften går bort du har kvar 400 kr för 3 timmars jobb.


Att ta 1500 kr för ett bra företagsporträtt tycker inte jag är dyrt. Om man ska räkna hem studio utrustningen så ska man nog ligga högre.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Du får nog vara rätt speciell om någon vill hosta upp 22.000 kr för en enda bild.
2-5000kr för en fotosession är nog mer rimligt.

/Stefan
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Men det argumentet hade man kunnaåkt och köpa en Penslar och måla en tavla själv, köpt en dator och skrivit en bok själv, köpt en fotboll och vunnit VM själv. Detta argument håller inte då man inte betalar bara för utrustningen.




Som flera påpekat är det rena fantisipriset. Kunden kunde ju lika gärna åkt och köpt kamera, blixt, stativ, köpt en resa och tagit bilder med Coloseum som bakgrund istället.

10% av ditt förslag, då börjar vi närma oss verkligheten.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
För att göra det en kelt tog jag en person i mitt exempel. Klart att om det är flera personer behöver man inte rigga dubbelt osv.


Vilka i Sverige tar 60k per dag? Vad igår då? Bara personen eller plus allt annat?


Jag tycker det är lätt att säga att det ska kosta si eller så mycket men om den som skriver att samma bild skulle kosta 1500kr och bryter ner kostnaderna och tiden redovisar detta.













För en företagsbild/porträtt brukar jag ligga på 1500 ex/moms. Då kör jag studioljus riggat hos kund brukar använda 1-3 blixtar beroende på hur porträttet ska bli. Jag ser ofta riktigt dåliga företagsporträtt med bristfälliga redigeringar. Kör man det noga o låter kunden hinna slappna av framför kameran så tar det oftast 5 -30 min per kund.
Så i snitt brukar jag hinna med 3-4 i timmen men då är tiden inräknad med att kunden är säker på att få en bild dom är nöjd med. Många människor gillar inte att fotas att räkna med 2 min per person stämmer inte med verkligheten.
Jag visar upp bilderna i kameran/bärbar dator så låter jag dom välja (sin) bild på plats eller att dom känner att någon bild (sitter). Sedan gör jag urvalet hemma skickar över dom bilder som är bra och kunden kan välja i lugn o ro hemma/jobbet o bolla med andra vilken bild som är bäst.
Sedan redigerar jag den bild dom valt.

Så mitt pris blir om man räknar per timme 4500-6000 kr men då ska man tänka på att det i priset ingår redigering,resa,riggning av ljus osv. Jag vet att en del andra fotografer har lämnat offerter på 3500 kr för att fotografering på 14 personer vilket jag tycker är alldeles för lågt. Sedan är det skillnad på porträtt att sätta en fond o köra skolfoto är inte det jag gör. Du betalar för kunskapen,erfarenheten,slutresultatet.
Normalt pris för ett porträtt tycker jag är 800-6000 kr per person. Kan vara betydligt högre om någon fotar en profilbild/porträtt på en känd författare/advokat så ligger priset oftast från betydligt högre nivåer.

Jag vet modefotografer som ligger på 60000 kr per dag. Dom är kända o kunderna är villiga att betala det. Finns även bröllopsfotografer som ligger på 60000 kr per dag o även dom som tar 5000 kr.

Att att ta ett företagsporträtt på en person o ta 800 kr är inte lönsamt om du ska räkna in restid,riggning o redigering. Typ 3 timmars jobb för 800 kr. Drygt hälften går bort du har kvar 400 kr för 3 timmars jobb.


Att ta 1500 kr för ett bra företagsporträtt tycker inte jag är dyrt. Om man ska räkna hem studio utrustningen så ska man nog ligga högre.
 

Hujeta

Aktiv medlem
Men det argumentet hade man kunnaåkt och köpa en Penslar och måla en tavla själv, köpt en dator och skrivit en bok själv, köpt en fotboll och vunnit VM själv. Detta argument håller inte då man inte betalar bara för utrustningen.
Jo det håller och du backar upp det själv. Vad jag menar är att om du tar betalt lika mycket som all utrustning/hyra skulle kosta för kunden att ordna det själv, så kan rimligtvis det enda värdet kunden betalar för vara din kunskap. Då återstår frågan, vad är det du erbjuder som är värt 17 000 (lågt räknat) som vanliga fotografer inte erbjuder? Du kan ju självklart tillhöra den promillen som kan rättfärdiga ett sånt pris, men om det var fallet tror jag inte du hade frågat om rådet.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag tycker att du borjar i fel ande.

Hur mycket vill du ta ut i lon per manad?

Hur mycket tror du att du kan salja?

Sag att en manad har 20 dagar. Du vill ta ut 30.000:-. Da maste du dra in 1.500:- plus kostnader per dag.

Du har utrustning. Skriv av den pa 2 ar, dvs. dela kostnaden for utrustning med 24, inklusive dator, mjukvara etc. Sag att du har utrustning for 120.000:-. Da maste du dra in 5000:- per manad eller 250:- per dag.

Vad kostar studion? Transport? Sag 500:-

Du kanske bara kan jobba varannan dag.

Da maste du dra in 4.000:- per jobb.

Jag drog till med nagra enkla siffror, men du fattar nog vad jag menar.

Troligen maste du hitta en mix mellan studioarbete, brollop och workshops (utbildning).

Om det visar sig att du ar ett geni och folk vill betala dig premium for anstalla just dig. Sky is the limit!
 

snap01

Aktiv medlem
En prisfråga är aldrig lätt, alla kan inte ta lika mycket allt beror på vad du gjort förut, vad kunder vill betala. Det är stora prisskillnader på tex bröllop. Men grunden är att aldrig ta lägre än genomsnittspriserna i SFF eller BLF listor. För kör du lägre så är chansen att du eller andra fotografer ska kunna leva på sitt arbete mindre.

Visst det är enkelt att tänka om du kör frilans att det är bara extra pengar jag har mitt ordinarie jobb så det kvittar om jag kör rea priser på fotojobben. Tyvärr förstör det för branschen. Har man ett ordinarie arbete så behöver man inte rea ut sig.
Så enkelt svar på din fråga vilket pris du kan ta.
Det minsta priset är BLF/SFF listor för det du ska göra.
Det högsta som kunden kan tänkas betala för din kunskap o kanske dina referenser sedan tidigare jobb.

Och grunden är att man alltid ska få igen sina kostnader. Att hyra all utrustning som i ditt exempel är inte super vanligt inom foto mer inom film. Självklart ska det täcka din kostnader ditt uppdrag men i ditt räkneexempel så funkar det nog bara på ett större jobb (flera personer).

Jag brukar egentligen aldrig räkna timpris på porträtt utan pris per person. Sedan sätter jag det utifrån vad som behövs, vilka kostnader runtomkring samt vad jag vill ha, samt vad kund kan tänkas betala.
Får jag inte det som jag vill ha så tackar jag nej.Sätter du ett för lågt pris så tänds det oftast varningsflaggor o du får kanske inte jobbet pga det.
Oftast vad man kan ta beror på vad man gjort förut, har man gjort ett snyggt porträtt jobb på ett annat företag och dom tipsar om dig så är det betydligt enklare att få bra betalt.

Jag baserar mina priser på
vad mina kollegor tar
Vad jag vill ha
Vilka kostnader det är för att göra jobbet.
Hur lång tid det tar
Vad jag kan ta

Jag vet en kollega som alltid räknade på att han ville ha som lägst en viss % på utrustningen han använde. Körde han reklamfoto med dyra investeringar så måste dom förnyas o betalas av, om du överhuvudtaget ska kunna fortsätta jobba. Kommer inte ihåg om han räknade med 5% eller 10%.
Det är därför det kan vara dyra timpriser på vissa uppdrag pga att inventarierna är dyra. Ska du ha en en grävmaskinist så kostar det kanske 3000 kr i timmen det är knappast för att grävskopeförarens jobb krävt lång utbildning eller särskild talang utan priset baseras på att grävmaskinen kostar kanske miljonen o uppåt.

För fotografer så är det rätt dyrt med all utrustning beror visserligen på vad du fotar men du bör ha en avskrivningstakt som gör att du kan uppdatera dig när det behövs o inte sitter med långa leasing avtal.

Jag har gjort många jobb för stora kunder där allt betalas som assistenter,flygresor,hyrbilar,chafförer,hotell osv. På sådana jobb har man oftast ett dagsarvode eller ett fast pris för uppdraget.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Du får väl lägga en offert utifrån ditt resonemang om vad du tycker är rimligt, och se vad du får för respons ? Tackar företaget nej, är väl priset inte rätt, skulle jag tolka det som.
 
ANNONS