Annons

D3s fee-error på största bländare.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är på väg att köpa en Nikon d3s.

Nu säger säljaren att den får error när man ställer in största bländare. Detta gäller oavsett objektiv.

Bländar man ned ett steg från största så funkar allt som det skal.

Någon som vet vad problemet kan vara?
Dyrt att reparera?
Han vill ha 2tusen för kamerahuset med 70k exponeringar.
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag är på väg att köpa en Nikon d3s.

Nu säger säljaren att den får error när man ställer in största bländare. Detta gäller oavsett objektiv.

Bländar man ned ett steg från största så funkar allt som det skal.

Någon som vet vad problemet kan vara?
Dyrt att reparera?
Han vill ha 2tusen för kamerahuset med 70k exponeringar.
Kika på bländararmen om det inte är ett "E"-objektiv. Lätt att trycka till den om man fäster ett objektiv fel. Inte värt att reparera, men du kanske kan böja tillbaka den och köra så länge det håller (eller enbart med E-objektiv där bländarlamellerna styrs elektroniskt istället för mekaniskt - dålig beskrivning, men jaja).

Tänker mig att det är samma fel som man får om man sätter ett objektiv med bländarstyrning på annat än minsta bländaröppningen (då kan inte kameran styra bländarlamellerna korrekt).

För att slippa felet kan du ev. ställa om kameran till att du ska justera bländaren med bländarringen på objektivet (gäller dock att du har sådan bländarring då).
 
Kika på bländararmen om det inte är ett "E"-objektiv. Lätt att trycka till den om man fäster ett objektiv fel. Inte värt att reparera, men du kanske kan böja tillbaka den och köra så länge det håller (eller enbart med E-objektiv där bländarlamellerna styrs elektroniskt istället för mekaniskt - dålig beskrivning, men jaja).

Tänker mig att det är samma fel som man får om man sätter ett objektiv med bländarstyrning på annat än minsta bländaröppningen (då kan inte kameran styra bländarlamellerna korrekt).

För att slippa felet kan du ev. ställa om kameran till att du ska justera bländaren med bländarringen på objektivet (gäller dock att du har sådan bländarring då).
Inte värt att reparera som i att det kostar 20tusen att reparera eller?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nikon tar några hundralappar för att tala om vad en reparation kostar.
Kan du inte deala med ägaren att du betalar undersökningskostnaden, ägaren frakten, och beroende på svaret från Nikon så kan ni kanske hitta en win win situation ekonomiskt för båda?
 
Fick nyss ett dåligt svar från Nikonreparatör här i Norge.

Dem sa det att d3s är en utgående produkt så några nya delar går inte att få tag i.

Den har ju bara 70k exponeringar så synd att det inte går att rädda... Ska försöka höra med några andra som reparerar Nikon.
 

afe

Aktiv medlem
Kan det inte bara vara ringen runt bajonettfattningen som kärvar (alltså den som känner av vald bländare på objektiv med bländarring)? Det hände på min D3 när den stått några månader, men det gick att lösa genom att helt enkelt göra rent och röra på ringen några gånger.
 
Kan det inte bara vara ringen runt bajonettfattningen som kärvar (alltså den som känner av vald bländare på objektiv med bländarring)? Det hände på min D3 när den stått några månader, men det gick att lösa genom att helt enkelt göra rent och röra på ringen några gånger.
Det kan vara så enkelt. Ska se när jag får sett på den. Blev enig om att han skulle skicka den till mig med 50% förskott och så skulle jag testa den. Funkade den inte tillfredsställande så skulle jag få tillbaka pengarna och han kameran.
 
Jag köpte kameran och fick hem den.

Varken autofokus eller något fungerade.

Gjorde återställning av kameran och testade att ta ett par bilder.

Allt funkade som det skulle. Ingen error eller något på dem objektiv jag testade. 2000kr var den lätt värd då!!!

Bara 70tusen exponeringar och alla funktioner är ok för 2000kr. Jag är NÖJD!
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Grattis!

Hoppas den håller några år till. :)

Jag köpte kameran och fick hem den.

Varken autofokus eller något fungerade.

Gjorde återställning av kameran och testade att ta ett par bilder.

Allt funkade som det skulle. Ingen error eller något på dem objektiv jag testade. 2000kr var den lätt värd då!!!

Bara 70tusen exponeringar och alla funktioner är ok för 2000kr. Jag är NÖJD!
 

linuxwesslan

Aktiv medlem
Jag köpte kameran och fick hem den.

Varken autofokus eller något fungerade.

Gjorde återställning av kameran och testade att ta ett par bilder.

Allt funkade som det skulle. Ingen error eller något på dem objektiv jag testade. 2000kr var den lätt värd då!!!

Bara 70tusen exponeringar och alla funktioner är ok för 2000kr. Jag är NÖJD!
grattis. underbar kamera det där.

Ofta kan fEE uppstå på äldre objektiv med bländarring, men fungerar bra med de utan bländarring.

som tips ifall det uppstår igen: Man kan försöka lösa det genom att motionera bländararmen i kamerahuset, dvs se till att den fjädrar tillbaka ordentligt med ett schwung.
 
grattis. underbar kamera det där.

Ofta kan fEE uppstå på äldre objektiv med bländarring, men fungerar bra med de utan bländarring.

som tips ifall det uppstår igen: Man kan försöka lösa det genom att motionera bländararmen i kamerahuset, dvs se till att den fjädrar tillbaka ordentligt med ett schwung.
Tack för tipset :) det ska jag göra om det händer igen.

Alla objektiv jag har har bländarring.
 
ANNONS