Annons

Ibland fungerar AF bara i Live view D5300, Normalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Heimerdinger

Aktiv medlem
Ibland när jag använder kamerans egna inställningar dvs inte fotar under MSAP så händer det att autofokus inte fungerar alls utan jag måste aktivera Live view för att fokusen ska vakna.
Är det något normalt?
Jag har ställt in så att jag fokuserar med tummen men varken den knappen eller den vanliga avtryckaren fungerar när kameran bråkar.

I sökarens nedre högra hörn blinkar ett litet frågetecken när jag försöker fokusera och det inte går.

Skulle vara väldigt trevligt om någon sitter på lösningen den är nämligen väldigt svår att googla fram.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Kan möjligen bero på dålig kontakt mellan hus och objektiv.

I optiskt läge känner af-sensorn av hur mycket ur fokus motivet är, och beordrar sedan objektivet att flytta fokus så mycket. Om kontakten är dålig kan inte informationen komma fram och inget händer.

I LiveView-läge läser kameran av kontrasten direkt på sensorn och flyttar fokus fram och tillbaka tills kontrasten är maximerad. För detta används alltså till viss del andra signaler mellan kamera och objektiv.

Alltså en ren chansning. Men teoretiskt kan det vara detta som är problemet
 

linuxwesslan

Aktiv medlem
snabb googling gav detta:

"sometimes you’ll see the question mark blinking in the corner of the screen, in which case the D5300 believes something’s wrong and wants to make a suggestion, such as to use the flash"

dvs kameran har svårt att hitta fokus för att det inte finns något kontrastrikt att sätta fokus på med aktuella inställningar. Är den i AF-C så fungerar inte AF hjälplampan, ställ om till AF-S och se om det blir någon skillnad.
 
ANNONS