Annons

Halvtonade gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

granfan

Aktiv medlem
Har tänkt köpa mig ett halvtonat gråfilter för att fotografera landskapsbilder etc.
Undrar dock om vad som är bäst att satsa på när det kommer till %-en.

Vet inte om jag ska köpa ett som är 25% eller ett som är 50% tonat?

Någon som är mer kunnigare än jag får gärna berätta om när 25% är bättre än 50% tonat och tvärt om.

Tacksam för svar!
/Anna
 

Olle

Aktiv medlem
25% innebär att den grå delen av filtret släpper igenom 25% av ljuset, dvs det dämpar ljuset motsvarande 2 bländar- eller slutarsteg.
50% betyder alltså att ljuset dämpas medd 50%, dvs 1 steg.
1 steg är väldigt lite, knappt synligt på bilden, så jag rekommenderar definitvt ett 25%-filter.

Så vitt jag vet är det endast för runda avtonade filter som skruvas i filtergängan , som man brukar ange hur mycket ljus som släpps igenom i procent. Nackdelen med dessa filter är att övergånge mellan grått och ofärgat alltid hamnar i mitten, men ofta vill man ha horisonten någon annans stans.

Det finns även en annan typ av avtonade filter, som är fyrkantiga. De monteras i särskilda hållare och man kan justera dem så att horisonten kan vara var som helst.
Dämpningen kan anges på olika sätt. Nedan en omvandlingstabell:

1 steg 50% ND2x 0,3
2 steg 25% ND4x 0,6
3 steg 12,5% ND8x 0,9

Den här typen av filter finns i både glas och plast. Glas är bättre, men också mycket dyra. Plastfilter görs av t ex Cokin och Hitech. Hitech anses vara bättre. De finns med både mjuk och hård övergång. Med mjuk övergång är det svårt att se i sökaren var den hamnar, så jag rekommenderar hård övergång till att börja med. Hitechs 85 mm filter lär, förutom i deras egna hållare, även passa i Cokins P-hållare. Jag har för mig att Cokins är billigare. Hitech säljs i Sverige av:
http://www.dito.se/index-2.html
Cokin säljs av många fotohandlare.

Olle
 

Lars Smålänning

Aktiv medlem
Min erfarenhet (från den tid då man hade film i kameran) säger att ett 85 mm brett (rektangulärt) avtonat filter inte är tillräckligt för vidvinkelobjektiv. Hitech har tydligen också 100 mm filter. Men för detta har nog inte Cokin någon hållare som passar, eller? Vad kostar Hitechs hållare för sistnämnda filter och hur är det att använda jämfört med Cokins?

/Lars
 

Allemyr

Aktiv medlem
Min erfarenhet (från den tid då man hade film i kameran) säger att ett 85 mm brett (rektangulärt) avtonat filter inte är tillräckligt för vidvinkelobjektiv. Hitech har tydligen också 100 mm filter. Men för detta har nog inte Cokin någon hållare som passar, eller? Vad kostar Hitechs hållare för sistnämnda filter och hur är det att använda jämfört med Cokins?

/Lars
Z-pro heter cokin's hållare för 100mm breda filter. Skulle tro att 100mm är mer påkostade, skiljer säkert en del mellan Hitech's 85 och 100 i kvalité, skulle jag tro iallafall...
 

Olle

Aktiv medlem
Både Cokin och Hitech har hållare för 85 mm filter för vidvinkelobjektiv. Jag kollade priserna. Cokins kostar 195:- inkl moms hos Scandinavian Photo, medan Hitech kostar 840:- exkl moms hos Dito. Lyckligtsvis är inte prisskillnaden alls lika stor för filtren.

Olle
 

Olle

Aktiv medlem
Jag kollade även priserna på filtren. Där var faktiskt Hitech billigare, 196:- exkl moms och Cokin 295:- inkl moms. Samma leverantörer som i ovanstående inlägg.

Olle
 

Graal

Avslutat medlemskap
High Tech filterhållaren är tillverkad i flygplansaluminium och har en yttre tillbehörsring för exempelvis polarisationsfilter eller utdragbart kompendiemotljusskydd. Därför är den dyrare. Photax säljer också filterhållare för 75, 85 och 100mm. Den dyraste är Lee och billigare finns Cromatek och Cokin. Fotar man digitalt eller analogt svartvitt minskar nödvändigheten av att ha en hel uppsättning avtonade filter eftersom man kan styra en hel del även i mörkrummet/datorn i efterhand. Men är det dia t.ex så behöver man nog ha flera olika tätheter, t.ex 0.3/0.6/0.9/1.2 och kanske även mjuk/hård avtoning inom samma täthet?
 

granfan

Aktiv medlem
25% innebär att den grå delen av filtret släpper igenom 25% av ljuset, dvs det dämpar ljuset motsvarande 2 bländar- eller slutarsteg.
50% betyder alltså att ljuset dämpas medd 50%, dvs 1 steg.
1 steg är väldigt lite, knappt synligt på bilden, så jag rekommenderar definitvt ett 25%-filter.

Så vitt jag vet är det endast för runda avtonade filter som skruvas i filtergängan , som man brukar ange hur mycket ljus som släpps igenom i procent. Nackdelen med dessa filter är att övergånge mellan grått och ofärgat alltid hamnar i mitten, men ofta vill man ha horisonten någon annans stans.

Det finns även en annan typ av avtonade filter, som är fyrkantiga. De monteras i särskilda hållare och man kan justera dem så att horisonten kan vara var som helst.
Dämpningen kan anges på olika sätt. Nedan en omvandlingstabell:

1 steg 50% ND2x 0,3
2 steg 25% ND4x 0,6
3 steg 12,5% ND8x 0,9

Den här typen av filter finns i både glas och plast. Glas är bättre, men också mycket dyra. Plastfilter görs av t ex Cokin och Hitech. Hitech anses vara bättre. De finns med både mjuk och hård övergång. Med mjuk övergång är det svårt att se i sökaren var den hamnar, så jag rekommenderar hård övergång till att börja med. Hitechs 85 mm filter lär, förutom i deras egna hållare, även passa i Cokins P-hållare. Jag har för mig att Cokins är billigare. Hitech säljs i Sverige av:
http://www.dito.se/index-2.html
Cokin säljs av många fotohandlare.

Olle
Tack så jättemycket för det svaret!
 
ANNONS