Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på att bli uppringd av Nordic Ace telesäljare

Produkter
(logga in för att koppla)

Bryggarn

Aktiv medlem
Trevligt att veta att man inte är ensam. En fundering jag kommer att genomföra en vacker dag är att prata bort nån timme med säljaren, låtsas intresserad och ställa initierade frågor, för att slutligen backa och inte beställa något.
Detta för att tillfoga dem så höga kostnader som möjligt, vilket, om tillräckligt många gjorde så, skulle leda till att telemarketingbolagen skulle tröttna eftersom det blev för dyrt.
Jo jag inser att jag slåss mot en väderkvarn här.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Sorry, men det blir telefonförsäljarens tid som offras. Företaget förlorar inte ett öre på det. Säljarna arbeter med säkerhet mot provision men visst är det roligt att jävlas och hoppas att det tränger fram till företagsledningen.

Trevligt att veta att man inte är ensam. En fundering jag kommer att genomföra en vacker dag är att prata bort nån timme med säljaren, låtsas intresserad och ställa initierade frågor, för att slutligen backa och inte beställa något.
Detta för att tillfoga dem så höga kostnader som möjligt, vilket, om tillräckligt många gjorde så, skulle leda till att telemarketingbolagen skulle tröttna eftersom det blev för dyrt.
Jo jag inser att jag slåss mot en väderkvarn här.
 

Dez

Aktiv medlem
Jag hatar telefonförsäljare.
Det ringde en slemhög igår och undrade om jag var intresserad av ett telefonabbonnemang, vilket jag direkt svarade tydligt NEJ på.
Ja, men fortsatte han då, att babbla, det är så billigt, och då rann sinnet på mig.
Jag skrek NEJ det högsta jag förmådde.
-Va? sade han då?
NEEJ skrek jag då igen allt jag förmådde, och slängde på luren.

Det har jag kommit fram till att vara den effektivaste metoden, att bara vråla nej och slänga på.
Men det finns de riktigt slemmiga som ringer upp igen, men efter ett par gånger tröttnar även de,
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det otroligaste är ju ändå att folk verkligen i Sverige 2009 köper skiten de säljer och ger dem en marknad!!

Sen är det ju riktigt trist att studenter och andra inte kan få bättre, eller iallafall mindre förnedrande, jobb. Men det är en annan historia.
 

PMD

Aktiv medlem
En bra metod mot slemma telefonförsäljare är att avbryta dem snällt, men bestämt, och säga att det kokar över på spisen (eller något liknande), lägga ifrån sig luren (inte lägga på) och låta luren ligga nån timme eller två.
 

Bryggarn

Aktiv medlem
Att vråla och bete sig är inte riktigt min kopp thé, jag tycker det är roligare att plocka av telesäljare alla deras argument, att få dem själva att inse att de pratar strunt och/eller bär sig dumt åt.
Vilket, för att återgå till Ace, inte är så svårt när man konfronterar dem med deras uppringningsfrekvens till just mig.

Men åter till kärnfrågan. Tror ni det finns någon idé bakom de här återkommande samtalen med samma erbjudande, eller är det ren och skär inkompetens?
 

Bryggarn

Aktiv medlem
Det otroligaste är ju ändå att folk verkligen i Sverige 2009 köper skiten de säljer och ger dem en marknad!!
Ja verkligen. Folk är alldeles för dåliga på att säga nej till sånt man egentligen inte vill ha.

Sen är det ju riktigt trist att studenter och andra inte kan få bättre, eller iallafall mindre förnedrande, jobb. Men det är en annan historia.
Jo förvisso.
 

Bryggarn

Aktiv medlem
Sorry, men det blir telefonförsäljarens tid som offras. Företaget förlorar inte ett öre på det. Säljarna arbeter med säkerhet mot provision men visst är det roligt att jävlas och hoppas att det tränger fram till företagsledningen.
Jag vill ju gärna tro att det förs statistik på hur många procent av samtalen som leder till sälj, och att det räknas på lönsamheten utifrån detta.
Men jag kanske är naiv som tror att folk faktiskt sköter sina jobb med viss kompetens.
 

Bryggarn

Aktiv medlem
Lägg på luren, det finns ingen anledning att vara artig och lyssna eller säga nej tack.
Nja, men dels lär det inte hjälpa i det här fallet eftersom de ju ringer igen och igen och jag ju helst vill få dem att sluta ringa helt.
Dels är jag nyfiken och vill veta på VOFFOR di gör på detta viset.
Plus, som sagt, jag har gjort det till sport att såga deras säljargument.
 

wolken40

Aktiv medlem
Affärside

Ifall du nu representerar Ace, vilket jag nu är ännu mer övertygad om, så gör du ett väldigt dåligt jobb. Det är inte så att du ökar vårt företroende för detta företag.

Kanske Ace skulle fundera på att skaffa en PR person som för företagets talan i officiella sammanhang; en person som kan övertyga oss om företagets förträfflighet och att de inte lurar företag att ingå i fleråriga "samarbetsavtal" som är mer eller mindre omöjliga att säga upp. Att de faktiskt levererar vad de lovar. Att de inte tar ut skyhöga kostnader för tjänster som av professionella aktörer kostar betydligt mindre samt att de inte hotar kunder som försöker byta till någon annan leverantör. Att de respekterar när en tilltänkt "partner" ber dem att inte återkomma. Att de faktiskt använder en partner som referens och att detta leder till den tillströmning av nya kunder och jobb som de så fint utlovar och som enligt deras säljare man inte har råd att avstå från...
Tror faktiskt att det är så att det är deras affärside att bedriva tuff taktik och inom lagens gråzon.
Har under årens lopp byggt upp ett ogillande mot teleförsäljare och folk som måste sälja ett telefonabonnemang när man flanerar på sin söndagspromenad.

Det tråkiga i kråksången är att har man ett företag kan man inte regga sig i typ NIX-register. Att hela telemarketingbranchen förlorar på att företag som ACE och deras metoder är klart. Läste om sk "tysta samtal på ett forum. Visar sig då att det är en dator som ringer upp företag och när du svarar finns ingen där om inte operatören kan ta över just då. Har upptäckt att jag blivit uppringd med en dators envishet och med viss tidsperiod. Skrämmande och helt sjukt. Fram för fler Ashberg och låt telemarketing göra en riktig självsanering innan det blir riktigt tråkigt.
 

Anders Östberg

Guest
Jag har flera gånger drabbats av dessa automatiserade uppringningar, ett par företag som ringer hem till mig på sena kvällar och helger och det går inte att bli av med dom med annat än att man till slut svarar. Datorn ger sig inte, jag har försökt låta bli att svara ett par veckor men dom fortsätter tills man lyfter luren.

Det är svårt att nå någon på telemarketingföretagen, dom vill nog inte ha arga samtal från deras kunders kunder, men i ett fall fick jag tag i en person och hade en lång diskussion om samtal där det inte fanns någon i luren när jag svarade. Hon sa då att dom "haft problem med utrustningen och många samtal har inte kunnat kopplas till säljare". Jamen varför fortsätter ni använda systemet när det blir ren telefonterror då??? Hänsynslösa idioter.

En sak är säker, dom företag som ringer hem till mig helger och sena kvällar hamnar på listan över "dom här köper jag inte ifrån om jag kan undvika det". All reklam är inte bra reklam.
 

agehall

Medlem
Be om fakturaadress och ge dem ditt timarvode. Så länge de ställer upp på att betala det så brukar jag låta dem prata så länge de vill med mig. Jag fakturerar minst en timme om de inte väljer att avsluta samtalet omedelbart. Börjar de argumentera om att man inte kan göra så, är det en solklar faktura.
 

pgx

Aktiv medlem
Det tråkiga i kråksången är att har man ett företag kan man inte regga sig i typ NIX-register.
Det går med lite trixande. öppnade vår nya linje privat på telia, flyttade sedan avtalet till phonera, du behöver inte gör en överlåtelse av abonnemanget de kan skriva ditt företagsnamn på fakturan ändå.
 

Bryggarn

Aktiv medlem
Det går med lite trixande. öppnade vår nya linje privat på telia, flyttade sedan avtalet till phonera, du behöver inte gör en överlåtelse av abonnemanget de kan skriva ditt företagsnamn på fakturan ändå.
Ace uppger att de fått mitt telefonnummer ifrån bolagsverket, så där hjälper inget NIX-register. Men det där funkar ju mot andra, slumpvis uppringande säljare som ringer..
 

Bryggarn

Aktiv medlem
Be om fakturaadress och ge dem ditt timarvode. Så länge de ställer upp på att betala det så brukar jag låta dem prata så länge de vill med mig. Jag fakturerar minst en timme om de inte väljer att avsluta samtalet omedelbart. Börjar de argumentera om att man inte kan göra så, är det en solklar faktura.
Det där är faktiskt en lysande idé.
 

Petlan

Aktiv medlem
Det är såklart jättemånga som är drabbade.
Jag har själv tröttnat och bytt till iptelefoni och installerat en egen telefonväxel med svartlistning av sådana nummer.

http://www.trixbox.org/
Då har du väl sett att du kan spela in samtal? Jag har kört Trixbox, men gått över till PBX In a Flash, som är snarlikt.
Du kan antingen ange en kod under samtalet, eller som jag gjort, ställa in att alla inkommande samtal spelas in. Det är bra att ha ifall nån nasare slinker igenom svartlistan.Eftersom det förekommer att deras egna ljudfiler manipuleras, så kan det vara bra att ha en egen ifall det ramlar in en faktura på något man inte beställt.
 
ANNONS